رَهی نو

معرفی دریاچه قو جواهرده رامسر ؛ دریاچه قو کجا است؟

تعداد بازدید: ۲۷۵ ۱۷ آبان ۱۴۰۲

استان مازندران دریایی از جاذبه‌های گردشگری است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. یکی از مناطق بسیار زیبا و حیرت‌انگیز، دریاچه قو است. این دریاچه در نزدیکی جواهرده قرار دارد که در ابتدا فقط یک دریاچه کوچک بود اما بعدها به همت بخش خصوصی وسعت یافت و تبدیل به یک دریاچه شد. در این مقاله از سایت رهی نو قصد داریم تا به معرفی دریاچه قو جواهرده رامسر بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دریاچه قو کجاست؟

دریاچه قو کجاست

دریاچه قو منطقه‌ای ییلاقی است که در نزدیکی جواهرده رامسر قرار دارد. این دریاچه در ابتدا یک دریاچه کوچک بود که بعدها با همت بخش خصوصی به یک دریاچه بسیار زیبا تبدیل شد. این دریاچه گرچه در لیست دریاچه‌های مصنوعی قرار گرفته اما نمی‌توان زیبایی‌های آن را ندیده گرفت. 

برای رفتن به دریاچه قو باید مسیرهای پر پیچ و خم خاکی را بگذرانید و بعد از طی 2 کیلومتر به آن برسید. مسیر رسیدن به روستای جواهرده آسفالت شده اما برای رسیدن به دریاچه چاره‌ای جز گذراندن این مسیر خاکی نخواهید داشت. گرچه این جاده خاکی است اما زیبایی‌های این مسیر به حدی است که متوجه نمی‌شوید این مسیر خاکی را چطور گذرانده‌اید. برای ورود به این دریاچه باید ورودی آن را بپردازید البته که این هزینه‌های جمع‌آوری شده برای پاکسازی، مراقبت و نگهداری این منطقه پرداخت می‌شود. 

جواهرده چطور جایی است؟

جواهرده کجاست

روستای جواهرده به حدی زیبا است که شهرت جهانی پیدا کرده و نام آن در یونسکو ثبت شده است. نام قدیمی این روستا جوردی یا جئورده بوده که بعدها تغییر نام پیدا کرد و امروزه همه آن را با نام جواهرده می‌شناسند. فاصله مکانی روستای جواهرده تا شهر رامسر حدود 26 کیلومتر است که برای ورود به  این روستا باید از رامسر بگذرید و بعد از گذر از سه راهی فلسطین، در بخش جنوبی این شهر حرکت کرده و وارد روستای جواهرده شوید.

ساکنین این روستا به‌صورت فصلی در این شهر سکونت دارند و بیشتر در فصل‌های بهار و تابستان در آن ساکن می‌شوند. اگر می‌خواهید تا چند روزی را در رامسر بمانید تا جاذبه‌های گردشگری این شهر را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم هتل پارسیان رامسر را برای اقامت خود انتخاب کنید.

آب و هوای اطراف دریاچه قو

آب و هوای اطراف دریاچه قو

آب و هوای دریاچه قو کمی خنک‌تر از رامسر است، بخصوص اگر بخواهید در فصل زمستان به این منطقه گردشگری سفر کنید. بطور کلی آب و هوای این دریاچه خنک است اما زمانی که وارد آن می‌شوید، به دلیل نوع پوشش گیاهی مناسب و میزان تراکم آن، حس شرجی بودن و رطوبت زیاد آن را که در دیگر شهرهای شمالی است، احساس نخواهید کرد.

بهترین فصل رفتن به دریاچه قو

بهترین فصل رفتن به دریاچه قو

اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید و زیبایی‌های آن را از نزدیک ببینید، بهتر است که فصول بهار و تابستان را برای رفتن انتخاب کنید.  اگر اهل عکاسی هستید، در این فصول می‌‌توانید بهترین لوکیشن‌ها را برای عکاسی در طبیعت داشته باشید. آب و هوای این دریاچه چیزی در حدود 10 الی 12 درجه سانتی‌گراد است. در این فصل‌ها با آب شدن برف، گل‌ها و گیاهان خود را در معرض نمایش نشان داده و شما می‌توانید با دیدن این مناظر روح خود را به آرامش و زیبایی دعوت کنید و از تنفس در این هوای دل‌انگیز و خنک نهایت استفاده را ببرید.

اگر در فصل پاییز قصد آمدن به این دریاچه را دارید، بهتر است که از قبل آب و هوای آن را چک کنید و مطمئن شوید که از بارش باران خبری نیست، زیرا ممکن است در مسیر دچار مشکل شوید. فصل زمستان و بارش برف نیز همیشه به طبیعت این دریاچه زیبایی می‌بخشد اما ممکن است که عبور و مرور در این جاده برایتان مشکل‌ساز شود. 

امکانات رفاهی اطراف دریاچه قو

امکانات رفاهی اطراف دریاچه قو

اگر بخواهیم از امکانات رفاهی اطراف دریاچه قو به شما بگوییم، می‌توانیم به آلاچیق‌هایی که در اطراف این دریاچه قرار داده شده، اشاره کنیم. شما می‌توانید با کرایه این آلاچیق‌ها، ساعت‌ها در اطراف این دریاچه بنشینید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید. همینطور اگر اهل قایق‌سواری هستید، دریاچه قو این امکان را برای گردشگران فراهم آورده تا با کرایه قایق‌های پدالی لذت قایق‌سواری را نیز تجربه کنید. 

گه‌گاهی در کنار دریاچه در فصل بهار، نمایشگاه‌های سنتی نیز برقرار است که امکان خرید سوغات را برای گردشگران فراهم آورده  است. همینطور اگر اهل غذاهای سنتی هستید، می‌توانید از غذاهایی مانند میرزا قاسمی، باقلاقاتوق و کباب ترش که در این مکان طبخ می‌شود، تست کنید.

جاذبه‌ های طبیعی و تاریخی اطراف دریاچه قو 

جاذبه های طبیعی اطراف دریاچه قو

اگر بخواهیم از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف دریاچه قو بگوییم، می‌توانیم به آبشار فصلی صفارود اشاره کنیم. برای رسیدن به این آبشار باید مسیر 17 کیلومتری را از میان جنگل بگذرانید. البته که آب این آبشار به دلیل کم بودن میزان بارش نسبت به قبل بسیار کاهش پیدا کرده اما هنوز هم جاذبه طبیعی خود را حفظ کرده است. در اطراف این آبشار، چشمه‌های سلیمان چشمه، برتل چشمه و چشمه آب علی که از آنها برای تولید آب معدنی استفاده می‌شوند، وجود دارد. در اطراف روستای جواهرده مسجدی به نام مسجد آدینه وجود دارد که بنابر اسناد تاریخی موجود، این مسجد روی یک آتشکده کهن ساخته شده است. چنانچه اهل دیدن جاذبه‌های تاریخی هستید، پیشنهاد می‌کنیم از این بنا دیدن کنید.

طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در جنگل‌های اطراف دریاچه قو از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شود. دریاچه قو در محدوده جنگل سخت‌سر قرار دارد که یک منطقه بسیار زیبا برای گردشگری و پیاده‌روی محسوب می‌شود. اگر قصد جنگل‌گردی در این منطقه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از مسیرهای مشخص‌شده استفاده کنید، در غیراینصورت ممکن است که در جنگل گم شوید. در زمان جنگل‌گردی قله‌های مختلفی از جمله قله سرخ تله، قله سماموس و واژک سه براره رژه را می‌گذرانید.

جنگل سخت سر

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در نزدیکی جواهرده، گورهای تاریخی گبری هستند که دو نوع دارند. یکی از اینها، گورهای خمره‌ای هستند که فرد دفن شده به‌شکل جنین یا نشسته در خمره قرار گرفته است. نوع دیگری از گورها به‌صورت اتاق‌های زیرزمینی هستند که تقریبا بزرگ بوده و ابزار و لوازم زندگی فرد دفن شده همراه او به خاک سپرده شده است. تمامی این اسناد نشان‌دهنده این است اقوام متفاوتی در این منطقه زندگی می‌کردند و با مردم مناطق دیگر نیز مبادلاتی داشته‌اند.

کلام آخر 

اگر به استان مازندران سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از شهر رامسر و منطقه تفریحی و گردشگری دریاچه قو نیز دیدن کنید. این دریاچه با آنکه مساحت خیلی بزرگی ندارد اما با امکانات خود از جمله رستوران، کافه، آلاچیق و همینطور آب و هوای بسیار دلپذیرش می‌تواند سفر خاطره‌انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر قصد اقامت در نزدیکی این دریاچه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از سایت رزرو هتل آنلاین رهی نو، محل اقامت مورد نظر خود را رزرو کنید.

سوالات متداول 

چه زمانی بهترین زمان برای بازدید از دریاچه قو جواهرده است؟ 

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه قو جواهرده بهار و تابستان است. در این فصول، هوا دلپذیرتر است و فعالیت‌های گردشگری بیشتری در دسترس است.

چه امکاناتی در دریاچه قو وجود دارد؟ 

 دریاچه قو دارای امکاناتی مانند رستوران، کافه، آلاچیق و آب و هوای دلپذیر است که برای گردشگران فرصتی برای تفریح و استراحت فراهم می‌کند. 

آیا می‌توانم محل اقامت نزدیک به دریاچه قو رزرو کنم؟ 

شما می‌توانید محل اقامت خود را در نزدیکی دریاچه قو از طریق سایت رزرو هتل آنلاین رهی نو رزرو کنید.

آیا ورود به دریاچه قو هزینه‌ای دارد؟ 

بله، برای ورود به دریاچه قو، مبلغی با عنوان ورودی از گردشگران گرفته می‌شود که این هزینه برای مراقبت و پاکسازی دریاچه صرف می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...