رَهی نو

معرفی بهترین سوغات تهران | مراکز خرید سوغات در تهران

تعداد بازدید: ۴۰۸ ۹ مهر ۱۴۰۲

خرید سوغات یکی از کارهایی است که هر گردشگری در انتهای سفر خود آن را انجام می‌دهد؛ در این میان سوغات تهران هم از این قضیه مستثنی نیست. شاید برخی از افراد تصور کنند که این شهر بجز دود و ترافیک، چیز دیگری برای عرضه ندارد؛ اما خوب است بدانید که استان تهران پر است از سوغات که می‌توانید آنها را به دوستان و بستگان هدیه کنید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو سوغات تهران را که بسیار متنوع و با سلایق مختلف است را به شما معرفی می‌کنیم. 

انواع سوغات تهران کدامند؟

بسیاری از افراد در هنگام سفر به شهر تهران، تصور می‌کنند که سوغات را فقط می‌شود در مراکز لوکس خریداری کرد و تنها به پوشاک و عطر کفایت می‌کنند؛ در حالیکه سوغاتی تهران فقط به این دو مورد محدود نمی‌شود. تهران در خود شهرستان و بخش‌هایی دارد که هرکدامشان با داشتن تاریخ و قدمت دیرینه، سوغاتی‌هایی دارند که حتی خود پایتخت‌نشینان هم از آن بی‌اطلاع هستند. با گشت‌وگذار در تهران، با مکان‌ها و جاهای مختلفی روبرو می‌شوید که هر کدام از این مکان‌ها محصولات و سوغات مختلفی دارند. از انواع سوغات تهران می‌توان به پوشاک، سوغات خوراکی، صنایع دستی، زیورآلات و ... اشاره کرد. در ادامه این بخش به معرفی بهترین سوغات تهران می‌پردازیم.

سوغات پوشاک 

از آنجایی که بیشتر تولیدکنندگان لباس در تهران هستند، می‌توان تنوع لباس را با قیمت‌های مناسبی پیدا کرد. اگر به دنبال لباس‌های برند هستید، جای مناسبی را برای خرید انتخاب کرده‌اید. در تهران نمایندگی‌های مختلف برندهای معروف وجود دارد که می‌توانید آنها را تهیه کنید و به عنوان سوغات تهران به شهر خود ببرید. 

انواع سوغاتی خوراکی تهران

سوغاتی‌های خوراکی همواره طرفداران زیادی دارند؛ پس اگر به تهران سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از خرید سوغات خوراکی تهران غافل نشوید. این خوراکی‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و دلیلش این است که هرکدامشان از شهرها و روستاهای مختلف تهران هستند. در ادامه انواع سوغات خوراکی تهران را به شما می‌گوییم.

سوهان شهرری

سوهان شهرری

بیشتر مردم با شنیدن نام سوهان، به یاد شهر قم می‌افتند؛ اما لازم است بدانید که تهران نیز این سوهان را دارد. اگر به شهرری که یکی از بخش‌های کوچک استان تهران به شمار می‌رود، سفر کنید، می‌توانید سوغات آن را که سوهان است، تهیه کنید. این سوغات خوشمزه را می‌توانید به همراه چای نوش جان بفرمایید.  در گذشته سوهان به صورت بسته‌بندی به فروش می‌رسید، اما در حال حاضر مغازه‌ها در حضور مشتری به پخت سوهان پرداخته و افراد می‌توانند آنها را تازه و گرم تهیه کنند.

دوغ آبعلی

یکی از بهترین و معروف‌ترین نوشیدنی‌های استان تهران، دوغ آبعلی است که قطعا نام آن به گوش هر فرد ایرانی خورده است. دوغ آبعلی را می‌توانید از شهرستان رودهن که در فاصله ده کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد، تهیه کنید. در سال 1317 در منطقه آبعلی یک کارخانه آب معدنی تاسیس شد که بعد از آن هم کارخانه دوغ آبعلی شروع به کار کرد که برای تهیه دوغ از آب معدنی همان منطقه استفاده می‌شد. آب معدنی این منطقه دارای مقادیری گوگرد است و این ماده موجب به وجود آمدن گاز می‌شود. به همین دلیل دوغ آبعلی گازدار تولید می‌شود.

دوغ آبعلی

بعد از تاسیس کارخانه دوغ آبعلی، کارخانه‌های دیگری نیز شروع به کار کردند اما به دلیل ناتوان بودن در رقابت با دوغ آبعلی نتوانستند دوام بیاورند. دوغ آبعلی در کنار خوش‌طعم بودن مزایای دیگری نیز دارند که می‌توان به تنظیم کلسترول، هضم غذا، بهبود سیستم گوارش و کاهش سطح اسید اوریک اشاره کرد. نکته مهم اینجا است چنانچه قصد خرید دوغ آبعلی را دارید، باید بلیط قطار یا اتوبوس را برای برگشت به شهر خود انتخاب کنید، زیرا در هواپیما امکان ورود مایعات وجود ندارد.

کشمش شهریار

احتمالا با شنیدن نام کشمش به یاد استان قزوین و شهر معروف انگور، یعنی تاکستان بیافتید که باغ‌های انگور و کشمش آن زبانزد است. اما این خوراکی فقط به این استان ختم نمی‌شود. استان تهران نیز شهرهایی را در خود دارد که می‌توانید کشمش را با طی کمترین مسافت تهیه کنید. کشمش شهریار یکی از بهترین کشمش‌هایی است که طرفداران زیادی دارد. این کشمش‌ها شیرین، مقوی و خوشمزه هستند. این نوع کشمش تیزابی نیستند، به همین دلیل است که طعم بسیار خوبی دارند. بنابراین چنانچه به شهر تهران سفر می‌کنید، حتما این سوغات را تهیه کنید. به عبارتی می‌توان گفت که کشمش شهریار، یکی از بهترین سوغات تهران است که می‌توان آن را تهیه کرد.

کشمش شهریار

سیب دماوند

سیب دماوند به دلیل خوش‌طعم بودن یکی از بهترین سیب‌هایی است که می‌توانید آن را تهیه کنید. از انواع آن می‌‌توان به گلشاهی، شمیرانی، دریان، عباسی مشهد و اخلمد مشهد در فصل پاییز و کهنر، عایق الماسی، قندک، شفیع آباد و گلاب در فصل تابستان اشاره کرد. البته که سیب گلاب دماوند بسیار خوش‌طعم و همینطور معروف است، اما تنها سوغات این شهر نیست. عسل و گردو از دیگر سوغاتی هستند که در زمان سفر به این منطقه می‌توانید آن را تهیه کنید.

سیب دماوند

نان گلاج فیروزکوه

یکی از شهرستان‌های استان تهران، فیروزکوه و در فاصله 100 کیلومتری شرق تهران است. اگر می‌خواهید به یک مکان خوش آب‌وهوا سفر کنید، فیروزکوه را انتخاب کنید. چنانچه در فصل تابستان به تهران سفر می‌کنید و قصد رفتن به یک مکان خوش آب‌وهوا را دارید، پیشنهاد ما به شما فیروزکوه است. این منطقه با مردمان بومی خود، فرهنگ خاصی دارند و حتی برخی عشایر نیز ساکن آنجا هستند. 

شهرستان فیروزکوه نیز مانند هر شهر دیگری سوغات خود را دارد که یکی از آنها نان سنتی گلاج است. این نان توسط عشایر این منطقه تهیه می‌شود و برای تهیه آن از آرد، شیر، شکر، تخم‌مرغ، دارچین، آب، خمیرمایه و روغن حیوانی استفاده می‌شود که بسیار مقوی و خوش‌طعم است. این نان را به دلیل استفاده از مواد اولیه می‌توانید تا یک ماه در یخچال نگهداری کنید. بنابراین اگر قصد خرید سوغات تهران را دارید، پیشنهاد ما به شما نان گلاج فیروزکوه است.

آلبالو و گیلاس فیروزکوه

شهرستان فیروزکوه در کنار سوغاتی که در بخش بالا گفتیم، محصولات دیگری نیز دارند. بسیاری از مردم در فصل تابستان به این منطقه می‌آیند تا بتوانند این محصولات ارگانیک را به صورت تازه خریداری کنند. آلبالو و گیلاس فیروزکوه به دلیل محل رشدشان بسیار خوش‌طعم بوده و می‌توانید به عنوان سوغات روی آن حساب کنید.

لواشک دربند

برخی از خوراکی‌ها حتی دیدنشان هم انسان را به هوس می‌اندازند؛ لواشک‌ها و آلوچه‌های دربند نیز یکی از این خوراکی‌های هوس‌انگیز هستند. دربند تهران از جاذبه‌های دیدنی این استان است که هر گردشگری که به تهران سفر کرده، قطعا برای یکبار این منطقه را از نزدیک دیده است. در این منطقه لواشک‌ها و آلوچه‌های بسیار خوش طعمی وجود دارد علاوه‌براین می‌توانید مدل‌‌های مختلف ترشیجات را نیز در اینجا تهیه کنید. لواشک‌های دربند یکی از خوشمزه‌ترین سوغات تهران است که می‌توانید آن را برای دوستان خود ببرید.

لواشک دربند

بهترین سوغات؛ صنایع دستی تهران

شهر تهران در کنار بروز و مدرن بودن، توانسته بافت سنتی خود را حفظ کند؛ بطوریکه همچنان صنایع دستی مختلفی در آن به چشم می‌خورد و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. از آنجایی که سوغات صنایع دستی عمر بالاتری در مقایسه با سوغات خوراکی دارد، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که صنایع دستی را به عنوان سوغات انتخاب کنند. در این بخش بهترین سوغات صنایع دستی تهران را به شما معرفی می‌کنیم.

چرم

چرم سازی

همانطور که می‌دانید یکی از بهترین و معروف‌ترین برندهای چرم دنیا، مخصوص ایران است. توریست‌های زیادی هستند که برای تهیه این محصولات مراکز خرید ایرانی را انتخاب می‌کنند.

قالی بافی و جاجیم بافی

یکی از سنت‌های قدیمی تهران، قالی‌بافی و جاجیم‌بافی است که شاید هرکسی از آن اطلاع نداشته باشد. امروزه نیز این دسته از محصولات وجود دارند اما کمی با گذشته تفاوت کرده‌ و به شکل تابلوفرش درآمده اند. چنانچه قصد خرید سوغات تهران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این تابلوفرش‌های زیبا را از دست ندهید. 

رودوزی

اگر قصد خرید سوغات تهران را دارید، رودوزی یکی دیگر از محصولات سنتی این شهر است که می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. رودوزی در واقع دوخت‌های تزئینی هستند که بر روی پارچه و با استفاده از سوزن، قلاب و نخ‌های رنگی انجام می‌شوند. رودوزی‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که شامل قلاب‌دوزی، ابریشم‌دوزی، پته‌دوزی، چشمه‌دوزی و بسیاری روش‌های دیگر هستند. این محصولات سنتی هم در تهران و هم در دیگر شهرهای ایران انجام می‌شود و به دلیل ظرافت کاری بالا، قیمت نسبتا بالایی دارند.

تراش کاری شیشه

احتمالا می‌دانید که هنر تراش‌کاری شیشه از محصولات و هنرهای استان اصفهان است، اما این هنر از گذشته‌های دور در استان تهران رواج داشته و انجام می‌شد. 
هنر شیشه‌گری به دلیل استفاده از شیشه یکی از مشاغل سخت به‌شمار می‌آید و هنرمندان برای انجام این کار زمان زیادی را صرف می‌کنند تا بتوانند اشکال و نقوش زیبایی را بر روی آن خلق کنند؛ به همین دلیل قیمت بالایی دارند.
اگر قصد خرید سوغات تهران را دارید و این محصول را انتخاب کرده‌اید، باید مراقبت‌های زیادی را به دلیل ظریف و شکننده بودن آن انجام دهید و آن را در بسته‌بندی مناسب قرار دهید.

چاپ باتیک

یکی از هنرهایی که به گوش کمتر کسی رسید، چاپ باتیک است. این هنر در واقع یکی از روش‌های چاپ است که بر روی پارچه‌های کوچک انجام می‌شود. برای انجام چاپ باتیک ابتدا پارچه را با استفاده از یک ماده خاص، مقاوم‌سازی می‌کنند و دلیلش این است که رنگ‌های استفاده شده به داخل الیاف پارچه نفوذ نکند. رنگ‌های بکار گرفته شده در این هنر اکثرا از رنگ‌های طبیعی بود و شامل زردچوبه، انار و اسپرک هستند. عمر این هنر بیش از 2 هزار سال است که اولین بار در مصر یافت شده است. اما این هنر همچنان در ایران رواج دارد که نمونه‌هایی از آن در تهران تولید می‌شود.

نقاشی روی چرم

یکی از معروف‌ترین سوغات تهران که می‌تواند انتخاب هر توریستی باشد، نقاشی روی چرم است. این هنر از دوران قاجار بجا مانده و قدمت طولانی دارند. این هنر فقط محدود به ایران نیست، بلکه قدمتی دیرینه دارد. در گذشته مردم نشانه‌های قبیله‌ای خود را بر روی چرم نقاشی می‌کردند و آن را بر روی ورودی شهرشان قرار می‌دادند. این هنر بعد از جنگ جهانی دوم وارد ایران شد و هنرمندان پایتخت از آن استقبال کردند.
نقاشی بر روی چرم با استفاده از خط‌کش، قلم مو‌ راپید، چسب و کاتر بر روی محصولاتی مانند کیف انجام می‌شود. این دسته از سوغات تهران مانند برخی سوغات، به دلیل گران بودن چرم از قیمت بالاتری برخوردارند و در واقع یکی از با ارزش‌ترین سوغات به حساب می‌آیند.

سفال گری

یکی از هنرهایی که قدمت بالایی در هر جای دنیا دارد، سفال‌گری است. در ایران نیز خاستگاه آن به همدان و البته یزد میرسد. اما در تهران نیز این هنر با ظرافت و رنگ و لعاب‌های خاصی انجام می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. سفال‌گری از دیگر سوغات تهران است که بسیاری از گردشگران آن را برای خرید انتخاب می‌کنند.


لیست سوغات زیورآلات تهران

اگر به زیورآلات و همینطور نقره‌جات علاقمندید، تهران جای مناسبی برای خرید این دسته از محصولات است. زیورآلاتی از جنس نقره به عنوان سوغات تهران می‌تواند گزینه خوبی برای خرید شما در زمان سفر به این شهر باشد.

مراکز خرید سوغات تهران

همانطور که تنوع سوغات تهران بسیار زیاد است، مراکز خرید این محصولات نیز بالتبع فراوان وجود دارد. هتل اسپیناس پالاس تهران یکی از مراکزی است که گزینه مناسبی برای خرید سوغات به شمار می‌آید. همانطور که می‌دانید تهران شهری پر از ترافیک است. اگر بخواهید بدون هیچ اطلاعاتی تمامی این شهر را برای خرید سوغات تهران زیر پا بگذارید، کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌آید. به همین دلیل می‌خواهیم کار را برای شما آسان کنیم. در این بخش لیستی از مراکز خرید سوغات را به شما معرفی می‌کنیم تا در زمان کوتاه‌تری بتوانید آنچه را که نیاز دارید، خریداری کنید. 

بازار تجریش

یکی از بازارهایی که می‌توانید خرید سوغات تهران را انجام دهید، بازار تجریش است. برای رفتن به این بازار می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو استفاده کنید. این بازار دسترسی بسیار خوبی دارد و چنانچه از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی استفاده کنید، در جلوی این بازار پیاده می‌شوید. در بازار تجریش تنوع خرید زیادی وجود دارد که شامل لباس، انگشتر نقره، طلا و جواهرات، ساعت‌های لوکس، لوازم دکوراتیو، لوازم آشپزخانه و دیگر محصولات هستند. این بازار سرپوشیده محصولات زیادی در خود دارد و باب هر سلیقه‌ای است. همینطور انواع خوراکی‌های وارداتی، سبزیجات و میوه‌ها را می‌توان در اینجا پیدا کرد. 
چنانچه از خرید سوغات تهران خسته شدید، می‌توانید از رستوران‌های معروف و ویتامین‌سراهایی که در نزدیکی بازار تجریش هستند، استفاده کنید و برای تکمیل سفرتان از دیدن فیلم در سالن‌های سینمای این منطقه لذت ببرید.

خیابان استاد نجات الهی

از بازارهای دیگری که بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی در زمان سفر به تهران به آن مراجعه می‌کنند و قصد خرید سوغات تهران را دارند، خیابان استاد نجات الهی یا همان خیابان ویلا است. در این بازار می‌توانید انواع صنایع دستی ایران را مشاهده کنند. فرش دستباف، زیورآلات نقره، میناکاری، ظروف سفالی، قلم‌زنی، فیروزه کوبی و گلیم از جمله صنایع دستی هستند که گزینه‌های خرید مناسبی به شمار می‌آیند.
تاجران کشورهای مختلف به دلیل اینکه ساختمان اتاق بازرگانی ایران در این خیابان وجود داشت، به این محل مراجعه می‌کردند و تجار ایرانی هدایایی را به بازرگانان خارجی هدیه می‌دادند. در واقع همین موضوع، علتی شد تا این خیابان به یکی از مراکز خرید سوغات تهران تبدیل شود.

خیابان منوچهری

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به لوازم قدیمی و لوکس علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این خیابان بروید. با گشت‌وگذار در این منطقه می‌توانید لوازم قدیمی، ظروف نقره‌کاری شده، لوازم تزئینی و دکوراتیو، قاشق و چنگال عتیقه، رادیوگرام، سکه و مدال‌های قدیمی را با بهترین قیمت تهیه کنید.
خیابان منوچهری از سال 1350 به عنوان یکی از مراکز خرید صنایع دستی به مردم معرفی شد و تا به امروز فعالیت خود را ادامه داده است. در این سال‌ها این بازار تغییرات زیادی را به خود دیده اما قدیمی‌های این بازار همچنان شغل پدری خود را ادامه می‌دهند.

 زمانی که شما به این خیابان مراجعه می‌کنید، فقط لوازم عتیقه نیستند که برای فروش عرضه می‌شوند. یکی دیگر از مواردی که برای فروش به چشم می‌خورد، لوازم آرایشی و بهداشتی است که اکثر سالن‌داران زیبایی برای خرید به این خیابان مراجعه می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا آنچه را که در زمان سفر به تهران می‌توانید به عنوان سوغات تهران تهیه کنید، برایتان جمع‌آوری کردیم. تنوع بالای این محصولات باعث شده دست شما در انتخاب باز باشد.

سوالات متداول

انواع سوغات خوراکی تهران چیست؟

از خوراکی‌های سوغاتی تهران می‌توان به گیلاس و آلبالو، سوهان، سبزی کوهی، دوغ آبعلی، آلوچه و لواشک، سیب و کشمش اشاره کرد.

سوغات صنایع دستی تهران چه چیزهایی هستند؟

تابلوفرش، شیشه‌گری، چاپ باتیک، جاجیم بافی، رودوزی، چرم و نقاشی روی آن، سفالگری و ورنی بافی نمونه‌هایی از دنیای صنایع دستی تهران هستند.

مراکز خرید سوغات تهران کجا است؟

مراکز زیادی برای خرید سوغات تهران وجود دارد که شامل بازار تجریش، بازار بزرگ، خیابان ویلا، پارکینگ پروانه، خیابان سپهسالار و خیابان منوچهری هستند که بخشی از این مراکز به شمار می‌آیند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...