رَهی نو

لیست خوشمزه ترین غذاهای محلی سبزوار

تعداد بازدید: ۳۸۸۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

اگر به غذاهای نانی علاقه دارید و می‌خواهید دستور پخت این غذاهای سنتی ایرانی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید، سری به غذاهای محلی سبزوار بزنید. غذاهایی که اغلب آبکی هستند و نان رکن اصلی آن‌ها است. در غذاهای این شهرستان هم‌نشینی جذابی از طعم و مزه‌های جدید را شاهد خواهید بود که به شما اجازه می‌دهد از رسپی‌های تکراری و روزمره، فاصله بگیرید. در ادامه، تعدادی از بهترین غذاهای بومی این شهر را معرفی می‌کنیم که شما را دعوت به چشیدن مزه‌های جدید می‌کند.

 

غذا محلی سبزوار

 

محبوب ترین غذاهای محلی و سنتی سبزوار

امتحان کردن غذاهای محلی سبزوار، تجربه‌‌ای خوشمزه و مناسب برای انواع ذائقه است. اکثر غذاهای این شهر بر محوریت شیر و گندم طبخ می‌شوند و مطمئن باشید ارزش یکبار امتحان کردن را دارند.

 

کمه جوش اوجیج (اشکنه)

کمه جوش اوجیج (اشکنه) یکی از غذاهای اصیل و مجلسی شهر سبزوار است که مانند کله‌جوش، از نوعی ماست تهیه می‌شود. این ماست خاص، کُمه نام دارد که طعم آن مشابه کشک و ماست است. در اوقاتی که فرصت کافی برای آشپزی ندارید، این غذای ساده و سریع، پیشنهاد خوبی محسوب می‌شود. همچنین این خوارکی لذیذ، به‌عنوان پیش‌غذا نیز رایج بوده و می‌تواند یک افطاری لذیذ باشد. گوجه، تخم مرغ، نعنا، ماست کمه، روغن و پیاز، مهم‌ترین مواد اولیه کمه جوش را تشکیل می‌دهند.

 

غذاهای محلی سبزوار

 

آش بادمجان سبزوار

آش بادمجان، یکی از غذاهای مشهور سبزوار است که طعم جدید و دلچسبی دارد. این ترکیب از گوشت آبگوشتی، پیاز، بلغور گندم، بادمجان، کشک، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، نخود و لوبیا چشم بلبلی تهیه شده است و با سیرداغ و نعنا داغ تزیین می‌شود. بادمجان که از اصلی‌ترین مواد غذایی آش بادمجان به شما می‌رود، باید از قبل سرخ شود. گوشت نیز به‌صورت جداگانه پخته و ریش‌ریش می‌شود. مراحل دیگر، شبیه پخت آش معمولی است.

 

آش ماست

معروف‌ترین آش ماست خراسان در سبزوار طبخ می‌شود. این آش یک غذای محلی خوش‌خوراک با طعم به یاد ماندنی است که با انواع ذائقه سازگاری دارد. برای خوش طعم شدن آن، توصیه شده که از ماست پرچرب محلی استفاده کنید. نکته جالب اینجا است که آش ماست به‌صورت سرد سرو می‌شود و گاهی در کنار آن، کوکو سبزی نیز وجود دارد. اگر طعم آن را دوست داشتید، می‌توانید برای تنوع، آش ماست را به سفره افطار خود اضافه کنید.

 

آش جوش بره

آش جوش بره سبزواری، با نام‌های دیگری نظیر گوشواره و جوشواره نیز شناخته می‌شود. این آش معمولاً در شب چهارشنبه سوری سرو می‌شود و با تمام آش‌هایی که خورده‌اید، تفاوت دارد. بعد از آماده کردن خمیر مخصوص آش جوش بره، آن را ورز داده و به قطعات مربعی تقسیم می‌کنند. داخل این قطعات مربعی با اسفناج و سبزی آش پر شده و خمیرهای بسته شده را 2 الی 3 ساعت داخل آب جوش می‌جوشانند. داخل آب جوش، سبزی آش هم ریخته می‌شود.

 

قرمه جوش

قرمه جوش یکی از لذیذترین غذاهای سبزوار است که با گوشت گوسفندی (قرمه)، طعم دلچسبی دارد. این غذا با اندکی تغییرات در شهرهای دیگر هم پخته می‌شود و طرفداران بسیار زیادی در کل ایران دارد. عدس، سیب‌زمینی، رب، قرمه (گوشت گوسفندی) و ادویه‌ها، مواد اولیه برای تهیه این غذا هستند. میل کردن این غذا با سبزی تازه و ترشی، واقعا معرکه است.

 

آش گندم

با نخود، برنج، بلغور گندم، زیره سبز، سبزی آش، کشک و گوشت گوسفندی، می‌توانید یکی از بهترین غذاهای محلی سبزوار را بپزید. این آش ارزش غذایی بالایی داشته و با زیره داغ، نعنا داغ و کشک تزیین می‌شود. اگر ذائقه شما با غذاهای ترش سازگار نیست، می‌توانید کشک را حذف کنید.

 

آش گندم

 

آش تقویتی حلبه

اگر به غذاهای شیرین علاقه دارید، آش تقویتی حلبه نظر شما را جلب می‌کند. این غذای سنتی با برنج، زیره سیاه و فلفل پخته می‌شود که طعم جذاب آن در انتها، با تعدادی آلو بخارا تکمیل خواهد شد. اضافه کردن شکر به جای نمک، طعم این آش را شیرین و منحصر بفرد می‌کند. بنابراین اگر طرفدار غذاهای شیرین هستید، آش حلبه را به‌عنوان یکی از غذاهای محلی سبزوار امتحان کنید.

 

خورش ریواس

اگر یک خورش اصیل و محلی می‌خواهید، چه گزینه‌ای بهتر از خورش ریواس؟ طعم جدید این خورش، یک تنوع غذایی دلپذیر است. جعفری، نعنا خشک، گوشت و ریواس، مواد اولیه آن هستند و ترکیب جذابی برای ذائقه‌های مختلف خواهند بود. کافی است گوشت، ریواس، پیازداغ و آب را حدود 4 ساعت بپزید. بعد از این که فرآیند پخت گوشت کامل شد، جعفری خرد شده همراه با نعنا داغ را به آن اضافه کرده و آن را میل کنید.

خورش ریواس طعم ترشی دارد و یک غذای اصیل برای میزبانی از مهمانان در فصل بهار است. هنگام پاک کردن ریواس، به خارهای آن توجه داشته باشید.

 

جمع‌بندی

خراسان یکی از مناطق کهن ایران است که شما شاهد تنوع قابل توجهی از غذاهای محلی و سنتی آن در رژیم غذایی مردم این سرزمین هستید. اغلب غذاهای این شهرستان ارزش غذایی بالایی دارند و سریع آماده می‌شوند. بیشتر این غذاها، غذاهای نانی هستند و به صورت آبکی طبخ می‌شوند. تنوع غذاهای محلی سبزوار و آش‌های این شهر، هر ذائقه‌ای را پوشش می‌دهد و برخی از آن‌ها به مناسبت‌های خاص (چهارشنبه سوری، شب عید و...) اختصاص دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
تهرانی ۱۴۰۲/۷/۱۳

اا خورش ریواس برای سبزوار هست؟ چه جالب خیلی خوشمزه ست من خیلی دوست دارم و اگر ریواسش گیر بیاد درست میکینم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۱۳

دوست عزیز بله از غذاهای محلی سبزوار حساب میشود و خورش لذیذی هم هست نوش جانتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...