رَهی نو

سوغات شهرکرد ؛ از شهرکرد چه چیزی بخریم؟

تعداد بازدید: ۷۳۴۷ ۸ بهمن ۱۴۰۱

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین شهر‌های استان چهارمحال بختیاری، شهرکرد است. این شهر به واسطه داشتن سوغاتی‌های فراوان، از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. در این شهر انواع اقسام خوراکی‌های بومی و محلی وجود دارند که امکان پیدا کردن آن‌ها در دیگر شهر‌های ایران احتمالا دشوار است.

 

در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین سوغات شهرکرد که شامل خوراکی‌ها و انواع صنایع دست ساز است، می‌پردازیم. در صورتی که قصد سفر به این شهر زیبا و پرطرفدار را دارید، لازم است قبل از هر چیز به دریافت اطلاعات کافی در خصوص سوغاتی‌های این شهر بپردازید. مطالعه این مقاله به شما این امکان را می‌دهد که با داشتن اطلاعات کافی قادر به خرید انواع سوغاتی‌ها در مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت باشید.

 

صنایع دستی سوغات شهرکرد

در شهر کرد، انواع و اقسام صنایع دستی منحصر به فرد و زیبا نظرتان را جلب خواهد کرد. این صنایع دستی به قدری زیبا و جذاب هستند که حتی توجه بسیاری از مردم در کشور‌های دیگر را نیز به خود جلب می‌کنند. انواع این دست سازه‌ها از سال‌های گذشته تاکنون به دست مردمان شهرکرد ساخته می‌شوند؛ به طوری که امروزه تعداد بسیار زیادی از آن‌ها را می‌توان به عنوان سوغات شهرکرد تهیه کرد. در ادامه به بررسی چند نوع از اصلی‌ترین دست سازه‌ها و صنایع دستی این محل می‌پردازیم.

 

خرسک و جاجیم بافی

یکی دیگر از سوغات معروف شهرکرد، خرسک است که از طرفداران بسیار زیادی نیز برخوردار است. در حقیقت به قالی‌های پشمی بسیار درشتی که به صورت دستی بافته می‌شوند، خرسک می‌گویند‌. به طور معمول این نوع قالی‌ها که دارای طرح‌های بسیار زیبا و خاصی هستند، بدون داشتن نقشه بافته می‌شوند؛ همین امر باعث زیبایی منحصر به فرد آن‌ها می‌شود.

 

خرسک و جاجیم بافی

 

علاوه بر خرسک، نوع دیگری از بافتنی دست ساز نیز وجود دارد که از اصلی‌ترین سوغات شهرکرد به حساب می‌آید. این نوع بافتنی با نام جاجیم شناخته می‌شود و به عنوان زیر انداز یا پتو استفاده می‌شوند. زیبایی منحصر به فرد جاجیم‌ها و خرسک‌ها باعث شده است که این دو وسیله دست ساز به عنوان اصلی‌ترین سوغاتی‌های شهرکرد شناخته شوند.

 

نمدبافی

علاوه‌ بر موارد ذکر شده، نمدبافی و نمدمالی نیز نمونه‌های دیگری از هنرهای دست مردم هنرمند شهرکرد است. این هنر به قدری در این شهر گسترش یافته است که در گذشته به شهرکرد، شهر نمد نیز می‌گفتند. یکی از اصلی‌ترین محصولات تهیه شده از نمد مالی، کلاه‌های نمدی است.

 

گبه

در این محل علاوه بر بافت قالی به بافت نوعی دیگری از بافتنی می‌پردازند که به آن‌ها گلیم و گبه می‌گویند و یکی از معروف‌ترین و زیباترین سوغات شهر کرد به حساب می‌آید که در اکثر خانه‌های قدیمی این منطقه، می‌توان نوعی از آن را پیدا کرد. برای تهیه این نوع بافت‌ها از پشم بهاره گوسفند استفاده می‌کنند. قالیچه‌های کوچک زیبا با نام گبه که دارای طرح‌های زیبا و منحصر به فردی هستند را می‌توان روی زمین و حتی روی دیوار به عنوان تزیینی نصب کرد.

 

قفل

از دیگر هنر‌ها و سوغات شهرکرد می‌توان به ساخت قفل اشاره کرد. انواع و اقسام قفل‌ها را در طرح‌های مختلف می‌توانید در موزه‌های این شهر مشاهده کنید.

 

چوقا لباس اصیل و ماندگار شهرکرد

یکی دیگر از اصلی‌ترین سوغات شهرکرد چوقا یا چوخواهی است. چوقا به نوع خاصی از لباس‌های سنتی مردمان شهرکرد و چهارمحال بختیاری می‌گویند که به احتمال زیاد در جشنواره‌های لباس‌های سنتی نوعی از آن‌ها را دیده‌اید. این نوع لباس‌های پشمی که اغلب به رنگ سفید هستند توسط زنان بختیاری به صورت دست ساز تهیه می‌شوند.

 

خوراکی ‌های شهرکرد

در بین سوغات شهر کرد تعداد بسیار زیادی از آن‌ها خوراکی هستند که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 

بادام

به جرأت می‌توان گفت که با کیفیت‌تر و خوشمزه‌تر از بادام‌های شهرکرد، در هیچ کجای ایران نمی‌توان پیدا کرد. مزارع کوهستانی شهر سامان که در مجاورت شهرکرد قرار دارد، از مهم‌ترین منابع تولید‌کننده بادام ایران هستند. در این مزارع انواع و اقسام بادام‌های درختی تولید می‌شوند که با نام‌های ربیعی، محبی و... شناخته می‌شوند و به یکی از اصلی‌ترین سوغات شهرکرد تبدیل شده است.

 

بادام شهرکرد

 

گردو

گردو نیز از سوغات شهرکرد است که مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد. گردو‌های تولید شده در این محل دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. می‌توان گفت بیش از ۷ هزار هکتار باغ گردو در این شهر وجود دارند. به همین علت است که شهرکرد یکی از اصلی‌ترین مناطق تولید‌کننده گردوی کشور است.

 

عسل

عسل نیز یکی دیگر از سوغات شهرکرد است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. شهرکرد به علت قرارگیری در دامنه رشته کوه‌های زاگرس، مکانی بسیار مناسب برای تهیه عسل است.

 

گز بلداجی

یکی از معروف‌ترین سوغات شهرکرد، گز بلداجی است. این گز به علت طعم خوشمزه آن، دارای طرفداران بسیار زیادی است. این ماده خوراکی و خوشمزه از دو نوع پسته‌ای و بادامی تشکیل می‌شود. به این ترتیب ابتدا قسمت اصلی گز از شیره سفیدی به نام انگبین تهیه می‌شود. سپس در مراحل دیگر پسته یا بادام را به آن اضافه می‌کنند. علت نامگذاری آن به گز بلداجی تهیه شدن آن در روستایی با همین نام است که در شهرستان بروجن قرار دارد.

 

گیاهان دارویی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، شهرکرد در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد‌. به همین خاطر، تعداد گیاهان دارویی که در این محل می‌توان پیدا کرد، بسیار زیاد است. به همین علت است که بخش اصلی وعده‌های غذایی مردمان شهرکرد را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین گیاهان دارویی موجود در این شهر می‌توان به بابونه، شیرین بیان، آویشن، زنجبیل، کاسنی، قارچ پرموسیر، ریواس و... اشاره کرد.

 

کشک

به طور کلی، شهر کرد دارای محصولات لبنی باکیفیتی است. به عنوان یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، می‌توان به کشک اشاره کرد. کشک‌های این محل که از اصلی‌ترین سوغات شهرکرد به حساب می‌آیند به صورت کروی تهیه می‌شوند‌. این کشک‌ها که به صورت سنتی از شیر محلی تهیه می‌شوند، سرشار از کلسیم هستند. بنابراین کمتر کسی پیدا می‌شود که به شهرکرد سفر کند و از این نوع کشک‌ها را نخرد.

 

قره قوروت

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین سوغات شهر کرد، قره‌قروت آن است. قره‌قروت‌هایی که در این شهر از پنیر و شیر محلی تهیه می‌شوند، از کیفیت بالایی برخوردارند. همچنین در زبان محلی شهرکرد، به قره قروت، قارا می‌گویند. به جرأت می‌توان گفت که خوشمزه‌تر و با کیفیت‌تر از قره قروت‌های شهرکرد را در هیچ یک از شهر‌های ایران نمی‌توان یافت.

 

قره قوروت

 

نان کاکولی

یکی دیگر از سوغات شهر کرد که از طعم فوق‌العاده‌ای برخوردار است، نان کاکولی است. این نوع نان پرطرفدار، از شیر، آرد، کشمش، بادام، گردو، زعفران، زیره، تخم مرغ و... تهیه می‌شود. همچنین طبق تحقیقات انجام شده، این نوع نان تنها یک شب مانده به شب قدر پخته می‌شود. به این ترتیب، قدیمیان محل در این شب به پخت نان کاکولی می‌پردازند تا در شب قدر، این نان‌ها را در بین همسایگان توزیع کنند. علت انجام دادن این کار براورده شدن حاجاتشان است. البته در سال‌های اخیر به علت گسترش صنعت گردشگری در این محل، در دیگر روز‌های سال نیز افراد به پخت این نان خوشمزه می‌پردازند.

 

سوغات شهرکرد را از کجا بخریم؟

با توجه به تمام مواردی که به عنوان سوغات شهرکرد در متن اشاره شد، لازم است به طور قطعی، در صورتی که به شهرکرد سفر کردید به خرید انواع اقسام سوغاتی‌های این شهر بپردازید. علت این امر کیفیت بسیار بالای مواد غذایی و همچنین انواع اقسام وسایل دست ساز این منطقه است. در صورتی که قصد خرید سوغاتی شهرکرد را از این محل دارید، لازم است پیش از هر چیز به دریافت اطلاعات کافی در مورد اصلی‌ترین مراکز خرید سوغاتی در شهرکرد بپردازید. تعداد بسیار زیادی از این مراکز خرید در نقاط مختلف شهرکرد وجود دارند. به همین علت بهتر است قبل از سفر به این شهر درباره انواع مراکز خرید در این محل تحقیق کنید. این امر به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید اجناسی با کیفیت و قیمتی مناسب تهیه کنید.

 

سخن پایانی

همان طور که در ابتدای متن ذکر شد، شهرکرد یکی از شهر‌های توابع استان چهارمحال و بختیاری است که به واسطه سوغاتی‌های فراوان از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. سوغاتی‌های شهرکرد به قدری زیبا و خاص هستند که کمتر کسی با دیدن آن‌ها مجاب به خرید نمی‌شود. بنابراین بهتر است قبل از سفر به این شهر به دریافت اطلاعات کافی در خصوص انواع و اقسام سوغاتی‌ها و خوراکی‌های محلی این شهر بپردازید. لازم به ذکر است که در این بین تعداد بسیار زیادی از خوراکی‌ها و سوغاتی‌ها وجود دارند که در شهر‌های دیگر ایران به راحتی یافت نمی‌شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سردار ۱۴۰۲/۷/۱۶

گبه سوغات شهر کرد بسیار زیبا یاد فیلم زیبای گبه یادش بخیر چه فیلمی خلق شد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۱۷

سردار گرامی بله با نظرتون موافقم فیلم زیبا و اثر هنری جالبی بود

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...