رَهی نو

معرفی غذاهای سنتی و محلی استان بوشهر

تعداد بازدید: ۴۹۱۳ ۲۱ دی ۱۴۰۱

اگر به بوشهر سفر کرده باشید قطعا یکی از مهم‌ترین چیزهایی که  از این شهر فراموش نمی‌کنید، عطر خوش غذاهای این منطقه است که هوش از سر شما می‌برد. از آنجا که این شهر نزدیک به دریاست ماهی جزو اصلی غذاهای بوشهری است که سفره‌های آن‌ها را با طعم‌های مختلف به ویژه تند، تزیین می‌کند. اگر غذاهای پرادویه را دوست دارید حتما از خوردن غذاهای محلی بوشهر لذت می‌برید. اگر دوست دارید درباره غذاهای بوشهری بیشتر بدانید این مطلب شما را به بوشهر می‌برد تا شما را با غذاها و دسرهای و خوشمزه آشنا کند.

خوشمزه ترین غذاهای جنوبی کدامند؟ برای اطلاع از غذاهای جنوبی این مقاله را بخوانید. 

 

لیست غذاهای سنتی و اصیل بوشهری

مردم بوشهر مانند سایر خطه جنوب به مهمان‌نوازی شهرت دارند و با سفره وسیعی از غذاهای رنگارنگ از شما پذیرایی گرم می‌کنن. قطعا با نگاه کردن به آن سفره، دل از کف خواهید برد. علت این موضوع خوشمزه بودن غذاهای بوشهری است. پایه اصلی غذاهای بوشهری ماهی است و برای افرادی که عاشق غذاهای دریایی هستند بسیار خوشایند است. در ادامه به لیستی از غذاهای سنتی بوشهر اشاره می‌کنیم.

 

غذاهای محلی بوشهر

 

برای اطلاع از بهترین رستوران های بندر عباس این مطلب را بخوانید. 

لخ لخ ماهی (دم پخت ماهی) 

لخ لخ ماهی یکی از غذاهای محلی بوشهر است که اصالتا از سواحل خلیج فارس نشات گرفته است. لخ لخ کلمه عربی به معنی بوی خوش است و طرفدار زیادی بین مردم بوشهر دارد. این غذا را  با ماهی‌های مختلف هامور، سبیتی، سرخو و سنگسر تهیه می‌کنند. مواد غذایی برای تهیه لخ لخ ماهی غیر از ماهی سیر، پیاز، کره، برنج یا روغن، شوید است که با اضافه کردن ادویه جات غذا را عطرآگین می‌کنند.

 

قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی بوشهر است که در سایر نقاط ایران نیز طرفدار زیادی دارد. خوشمزه شدن این غذا به علت اضافه کردن چاشنی ترش تمبر هندی است که با ماهی تهیه می‌شود. مواد قلیه ماهی شامل ماهی، پیاز و سیر سرخ شده، برنج، سبزی ماهی، گشنیز و ادویه جاتی مثل فلفل، نمک و زردچوبه است.

 

قلیه میگو

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه بوشهر، قلیه میگو است که شباهت زیادی به قلیه ماهی دارد، فقط به جای ماهی از میگو استفاده می‌شود. مواد اصلی آن سیر، میگو، شنبلیله، گشنیز، پیاز، تمبرهندی و ادویه‌جات است.

 

قیمه بوشهری

قیمه بوشهری یکی دیگر از غذاهای خوشمزه بوشهری است که برخلاف تصور مردم، شباهتی با قیمه ندارد؛ زیرا گوشت این غذا را با گوشت‌کوب له می‌کنند و ظاهری له و کش آمده دارد. مواد اصلی این غذا شامل لپه، پیاز، گوشت قرمز، رب گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، دارچین، زردچوبه، گرد لیموعمانی، نمک و زعفران است و طعمی ترش و شور دارد.

 

یتیمک بوشهری

اگر به غذاهای بدون گوشت علاقه دارید، یتیمک بوشهر را قطعا دوست خواهید داشت. مواد اصلی یتیمک بوشهری لوبیا چشم بلبلی و بادمجان است و جزوغذاهای تند بوشهری است که با چاشنی تمبر هندی آماده می‌شود. مواد این غذا شامل بادمجان، لوبیا چشم بلبلی، پیاز و تمبر هندی است.

 

غذاهای سنتی بوشهر

 

ته انداز ماهی 

ته انداز ماهی یک غذای خوش ظاهر و اصیل بوشهری است که آن را با ماهی شیر یا ماهی‌های بدون تیغ می‌پزند. البته ته انداز غیر از ماهی با بادمجان و مرغ هم آماده می‌شود. مواد اصلی این غذا ماهی شیر یا ماهی بدون تیغ، نمک، زردچوبه، فلفل، دارچین، سیر پرک شده، برنج، زعفران دم کرده، ماست و روغن مایع است. در ضمن برنج این غذا شبیه ته‌چین است؛ اما مانند ته‌چین به هم چسبیده نیست.

 

ماهی شکم پر 

ماهی شکم‌پر یکی از غذاهای محبوب بوشهری است که در سایر نقاط ایران هم طرفداران زیادی دارد و معمولا این غذا در مهمانی‌های مجلسی و خاص دیده می‌شود. ماهی شکم‌پر بین مردم پایتخت هم طرفدار زیادی دارد. برای تهیه این غذا بیشتر از ماهی‌های جنوبی استفاده می‌شود؛ زیرا لذیذ و بی‌استخوان است.

 

میگو سوخاری

میگو جزو غذاهای دریایی جنوبی است که بین بوشهری‌ها طرفداران زیادی دارد. میگو سوخاری از غذاهای مرسوم بوشهری هاست که بسیار خوش‌عطر و خوشمزه است. مواد تهیه این غذا شامل میگو، زعفران، آرد سوخاری، تخم مرغ، جوش شیرین و نمک و سبزیجات معطر است که با برنج سرو می‌شود.

 

میگو پلو

میگو پلو یکی از غذاهای پرطرفدار، تند و خوشمزه خطه جنوب به خصوص بوشهر است. چاشنی اصلی و راز خوشمزگی میگوپلوی بوشهری، تمبرهندی است. مواد اصلی این غذا شامل میگو پاک کرده، برنج، سبزی ماهی، پیاز، سیر، زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه، رب گوجه فرنگی، ادویه کاری و تمبرهندی است.

 

مجبوس

مجبوس یا مکبوس یکی از غذاهای محبوب و لذیذ بوشهری است که ریشه عربی دارد. مجبوس نوعی پلوی مخلوط است  که با گوشت، ماهی و مرغ پخته می‌شود و با افزودن چاشنی، عطر خوشی پیدا می‌کند. ادویه مخصوص این غذا شامل زیره، گشنیز، ادویه کاری، میخک، دارچین، هل، برگ بو، لیمو، سیاه و زردچوبه است.

 

مکبوس مُی شور (ماهی شور) 

مکبوس می شور یا ماهی شور یکی دیگر از غذاهای سنتی بوشهر است که طعم بسیار شوری دارد.

 

ماهی شور

 

گمنه (للک)

گمنه یا للک یکی از غذاهای سنتی و اصلی بوشهری است که به روش‌های مختلف پخت می‌شود. مواد اصلی تهیه این غذا گمنه است که از بلغور ریز گندم تهیه می‌شود؛ اما در برخی روش‌ها از آب مرغ هم استفاده می‌کنند.

 

دال عدس بوشهری

دال عدس بوشهری یکی دیگر از انواع غذاهای مقوی بوشهر است که با دال عدس تهیه می‌شود. دیگر مواد اصلی این غذای خوشمزه سیر، پیاز، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، تمبر هندی و روغن است.

 

حلواها و دسرهای بوشهر

بوشهری‌ها ضمن اینکه غذاهای خوشمزه‌ای می‌پزند، به پخت دسرها و حلواهای مختلف شهرت دارند و از آنجایی که این شهر از نخل‌های مختلفی پوشیده شده است، مواد اصلی دسرهای بوشهری را خرماهای خوشمزه تشکیل می‌دهند. در ادامه با دسرهای بوشهری می‌پردازیم.

 

رنگینک

رنگینگ از معروف‌ترین دسرهای خوشمزه بوشهری است که با خرما تهیه می‌شود.

 

حلوای خرمایی بوشهری

حلوای خرمایی یکی دیگر از دسرهای محبوب بوشهری است که بیشتر برای مجالس و مراسم ختم می‌پزند.

 

حلوای انگشت پیچ

حلوای انگشت پیچی یکی از حلواهای خوشمزه بوشهری است که معمولا همراه با قلیه ماهی سرو می شود.

 

لگیمات

لگیمات یا لقیمات یکی از شیرینی‌های سنتی بوشهر است که شکلی شبیه بامیه دارد و معمولا در ماه رمضان سرو می‌شود.

 

حلوای مسقطی

حلوای مسقطی از شیرینی‌های دلنشین جنوب است که در سایر مناطق ایران نیز طرفداران زیادی دارد و جزو سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود.

 

حلوای مسقطی

 

حلوای سرد بندو

حلوای سرد بندو یکی ازحلواهای محبوب بوشهر است که از گندم یا لک، خرما و روغن حیوانی تهیه می شود.

 

نشا

نشا ظاهری شبیه شله‌زرد دارد و بین مردم بوشهر بسیار محبوب است و در ماه‌ رمضان مزین‌کننده سفره‌های افطار مردم بوشهر است.

 

نان‌ های بوشهری

وقتی به بوشهر سفر می‌کنید، غیر از غذاهای رنگین و دسرهای خوشمزه، نان‌های بوشهری نیز مشهور است. در ادامه به برخی نان‌های محبوب و خوشمزه بوشهری اشاره می‌کنیم.

 

نان زرد

نان زرد یا زردچوبه‌ای از نان‌های بوشهر است که با تخم مرغ، کنجد و زعفران پخت می‌شود.

 

نان شیرین

نان شیرین بوشهر یکی دیگر از نان‌های خوشمزه است که مواد اصلی آن خرما، آرد، زردچوبه و سیاه دانه است.

 

نان بل بل

نان بلبل یکی دیگر از سوغات محبوب بوشهر است که با گیاه محلی جیکه همراه با آرد و خمیر تهیه می‌شود.

 

کماچ

نان کماچ ظاهری شبیه به کیک دارد و بیشتر در هوای سرد و در فصل زمستان پخت می‌شود.

 

گرده

نان گرده طعمی شیرین دارد و با خرما و کنجد و شکر تهیه می‌شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به شهر زیبای بوشهر سفر کردیم و با انواع غذاهای خوشمزه، دسر و نان‌های بوشهری آشنا شدیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد.

 

زمانی که می خواهید برای اقامت چند روزه به بوشهر یا شهرهای جنوبی کشور سفر کنید و از بین هتل های جنوب یکی را بعنوان محل اقامت خود انتخاب کنید. بهتر است قبل از سفر به رزو هتل اقدام کنید. رهی نو سایتی است که امکانات بهترین هتل ها  را در اختیار شما قرار داده است تا با کمک آن بتوانید هتل مناسب خود را آنلاین رزرو کنید..

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
زهرا مهربانی ۱۴۰۲/۷/۱۹

حلوای انگشت پیچی با قلیه ماهی ترکیبی از غذای بوشهری که بنظرم خوشمزه ست اگرچه به مذاق همه خوشایند نیست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۰

زهرای عزیز از ثبت نظرتون بسیار ممنون هستم همیشه شاد باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...