رَهی نو

لیست خوشمزه ترین غذاهای محلی بندرعباس و هرمزگان

تعداد بازدید: ۹۷۷۹ ۳۰ آذر ۱۴۰۱

سفر به شهرهای جنوبی برابر با ثبت خاطرات بی‌نظیر و ماندگار در هر لحظه از سفر است. از طبیعت منحصربه‌فرد و خیره‌کننده‌اش گرفته تا غذاهای محلی و هوس برانگیزش، باعث شده اکثریت افراد هنگام فصل‌های پاییز و زمستان سفر به این مناطق را انتخاب کنند. به همین دلیل هم امروز به سراغ این خطه از سرزمین ایران رفتیم تا با شما بر سر سفره رنگارنگ این سرزمین گشت بزنیم؛ از غذاهای جنوبی و غذاهای سنتی بندرعباس بگوییم.  پس در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما همراه باشید.

غذاها و خوردنی‌ های محلی و سنتی معروف بندرعباس و هرمزگان

طعم هوس برانگیز میگو و ماهی، مخصوصاً اگر دست‌پخت جنوبی‌ها با آن عطر بی‌نظیر ادویه‌جاتشان باشد، جایی برای صحبت باقی نمی‌گذارد. همراهمان باشید تا با غذاهای محلی بندرعباس و هرمزگان آشنا شوید؛ البته از دیگر خوردنی‌های این منطقه هم غافل نشده‌ایم و از آن‌ها هم برایتان گفته‌ایم. لیست غذاهای معروف ایرانی را در این مقاله بخوانید.

گبولی گوشت

گبولی گوشت، غذایی است پر ادویه و با عطر و طعمی بی‌نظیر که پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به هرمزگان حتماً آن را امتحان کنید. در تهیه این غذای محلی هرمزگان، ادویه‌هایی مانند فلفل، هل، لیموعمانی، ادویه‌های مخصوص جنوبی، چوب دارچین و میخک به کار رفته است. مواد تشکیل‌دهنده آن هم گوشت گوسفندی (البته برخی به جای گوشت مرغ را ترجیح می‌دهند)، برنج، نخود، سیب‌زمینی و پیازداغ است.

 

گبولی گوشت

 

کلمبا

قشم، بهشت گمشده ماهی‌خوران است و کلمبا هم مانند اکثر غذاهای این منطقه با ماهی درست می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که به دلیل استخوان ماهی، غذایی را نمی‌خورید، بهتر است بدانید این غذا با ماهی بدون استخوان و گندم پرک درست می‌شود. به همین دلیل هم بسیار مغذی و بسیار خوشمزه است. البته به آن سبزی‌های معطر و مخصوص هم اضافه می‌شود. بنابراین، عطر آن بسیار خوشبو است و با یک بار امتحان کردن طرفدار آن می‌شوید.

 

زیبون

نمی‌شود جنوب رفت و این غذای هوس‌انگیز را امتحان نکرد. طرز تهیه این غذا مخصوص است و ماهی را با کلی مواد خوشمزه ته قابلمه می‌گذارند و روی آن برنج می‌ریزند تا پخته شود. البته همین ماهی با دیگر مواد آن که متشکل از سیب‌زمینی خلالی، پیاز و گوجه است، روی نان محلی این منطقه (توموشی) ریخته می‌شود. اگر دوست دارید با یک خاطره ماندگار از این منطقه بروید، خوردن زیبون را از دست ندهید.

 

هواری

یکی از غذاهای محلی هرمزگان با طعمی لذیذ و دوست‌داشتنی هواری است. در این غذا انواع سبزی‌ها مانند شوید، شنبلیله، سبزی‌های خوشمزه جنوبی و گشنیز به کار رفته که در کنار ماهی یا میگو و انواع ادویه و موارد دیگر، عطر و طعم این غذا رو فوق‌العاده کرده است. البته باید بگوییم این غذا در شهر بندرعباس طرفداران بیشتری دارد و اگر با ماهی درست شده باشد به آن هواری ماهی و اگر با میگو درست شده باشد به آن هواری میگو می‌گویند.

 

هواری

هزاری

هزاری از غذاهای سنتی بندرعباس است و پیشنهاد می‌کنیم که این غذا را هم حتما در بندرعباس امتحان کنید تا طعم بی‌نظیر آن را برای همیشه به خاطر بسپارید. این غذا بسیار ساده درست می‌شود و مواد تشکیل‌دهنده آن برنج، پودر لیمو، پیاز، فلفل دلمه‌ای و اصل موضوع ماهی است.

 

مهیاوه

این غذای خوشمزه هرمزگان را با نام‌های مختلفی می‌شناسند. ممکن است در سفر به هرمزگان به اسم‌های مهیابه، موه، مهوه، ماهیاوه یا مهیوه هم بر بخورید. در تهیه این غذا هم مانند دیگر غذاهای این شهر، ماهی به کار رفته است؛ این ماهی موتو یا ساردین است. البته اگر به اسم غذا هم دقت کنید می‌بینید از دو واژه ماهی و آوه گرفته شده که به معنای آب است. برای تهیه این غذا از ادویه‌هایی مانند خردل و زردچوبه استفاده می‌کنند. البته این ادویه‌ها را بعد از اینکه ماهی را در محلول آب و نمک در یک ظرف و زیر نور آفتاب به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز خواباندند، به آن اضافه می‌کنند.  

 

قلیه ماهی

قلیه ماهی را همه می‌شناسید. از معروف‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است که با شنیدن نامش، دهانتان را از خوشمزگی آب می‌اندازد. این غذای پرطرفدار با ماهی‌های مختلف مانند هوور، هامور، شیر، زبیدی و سنگسر درست می‌شود. مزه آن هم تند و تیز بوده و اگر عاشق ماهی و تمبرهندی هستید از خوردن آن سیر نخواهید شد. برای پخت این غذا از گشنیز، شنبلیله، پیاز، سیر و فلفل سبز استفاده می‌کنند. این خورشت خوشمزه را می‌توانید با برنج میل کنید.

 

بلالیت

بلالیت یکی دیگر از غذاهای سنتی بندرعباس و البته بوشهر است که طعم و دستور پختی متفاوت اما بسیار خوشمزه دارد که با ماکارونی یا ورمیشل تهیه می‌شود. با خوردن این صبحانه لذیذ، ذهنیت‌تان کامل نسبت به ماکارونی و دستور پخت همیشگی آن عوض می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این غذای جذاب و هوس برانگیز، ماکارونی، شکر، گلاب، روغن، آب، هل و زعفران به صورت دلخواه است.

 

بلالیت

پودینی کوسه

در سفرتان به هرمزگان می‌توانید این غذای جذاب با طعم و مزه متفاوت را امتحان کنید. در اصل پودینی غذای محلی جزیره قشم محسوب می‌شود و در فهرست غذاهای محلی هرمزگان قرار دارد. پودینه را با کوسه درست می‌کنند؛ اما خوردن آن بسیار لذت‌بخش است و هیچ استخوانی ندارد. برای پخت آن هم انواع ادویه‌ها مانند پودر لیموعمانی، فلفل، نمک و سبزیجاتی مانند گشنیز و شنبلیله به کار می‌رود و عطر این غذا را در ذهن‌تان ماندگار می‌کند.

 

عنکاس یا ماهی مرکب خشک شده

برای تهیه عنکاس خشک شده زحمت بسیار زیادی کشیده می‌شود و آن را در فصل تابستان می‌خورند. در ابتدا ماهی را تکه تکه می‌کنند. سپس آن را زیر تور خورشید قرار می‌دهند تا خشک شود. حداقل ۱۰ روز باید زیر نور آفتاب بماند. وقتی گوشت‌ها خشک شد آن را کباب می‌کنند. این غذا را قبل از اینکه سر سفره بیاورند می‌کوبند و سپس سرو می‌کنند. البته ماهی انکاس به صورت دیگری هم پخته می‌شود که به خوراک عنکاس معروف است.

 

خوراک عنکاس از غذاهای محلی هرمزگان، بسیار لذیذ و خوشمزه است و در میان اهالی استان، حسابی پرطرفدار است. به‌علاوه، به خاطر مواد تشکیل‌دهنده آن بسیار مغذی است. برای اینکه این غذا را بپزند، تکه‌های کوچک ماهی را در آب و خرما می‌اندازند و می‌گذارند تا پخته شود. سپس آن را با پیاز خلالی شده مخلوط می‌کنند و تفت می‌دهند و بعد ادویه‌های لازم را روی آن می‌ریزند. در نهایت هم یک پیمان آب می‌ریزند و می‌گذارند ۱۵ دقیقه پخته شود.

 

نان‌های سنتی بندرعباس

در این قسمت از نان‌های سنتی بندرعباس می‌گوییم تا در سفرتان به این منطقه زیبای جنوبی، حتما آن‌ها را امتحان کنید.

 

نان تمشی

نان تمشی، غذای سنتی بندرعباس و یک نوع دسر محبوب و جذاب است که حتما باید در سفرتان به جنوب آن را امتحان کنید. این نان بسیار نازک است و آن را همراه با سس مخصوص می‌پزند. لابه‌لای این نان، تخم‌مرغ و پنیر می‌ریزند و می‌گذارند همزمان با نان پخته شود.

 

نان تمشی

 

نان کروسی

طرز تهیه این نان خاص است و برای پختش باید یک تاوه مخصوص با شش گودال استفاده شود. بعد از اینکه این نان پخته می‌شود آن را داخل شیر و شکر می‌گذارند و طعمی چرب و شیرین دارد.

 

نان بالاتاوه

این نان خوشمزه را هم تنها در هرمزگان می‌توانید بخورید. روش درست کردن آن هم مانند نان‌های عادی است. بعد از اینکه آرد را خمیر می‌کنند، می‌گذارند استراحت کند و بعد از یک روز، کمی روغن در میان خمیر باز شده می‌ریزند. سپس آن را دوباره جمع کرده و باز می‌کنند و در تاوه می‌پزند.

 

نان چم چمو

این نان به نان تخم مرغی هم معروف است. برای تهیه آن هم از آرد، روغن، تخم‌مرغ و شکر استفاده می‌کنند و دارای قدمت بسیار زیادی است.

 

نان کلوکی

این نان خوش طعم و خوشمزه با آرد، نخود، انواع گیاهان، روغن و مهیاوه درست می‌شود. این نان سنتی را هم هنگام صبحانه و هم بر سر سفره‌های افطار می‌گذارند.

 

نان کلوکی

 

شیرینی‌های محلی بندرعباس

نوبتی هم که باشد، نوبت معرفی شیرینی های محلی بندرعباس است. خوراکی‌های لذیذی که هرکدام ارزش امتحان کردن را دارند.

 

کلوچه تنوری

این کلوچه سنتی تنوری طرفداران بسیار زیاد داد. اگر کلوچه دوست دارد، حتماً عاشق آن می‌شوید. مواد تشکیل دهنده آن هم شکر، آرد، روغن، هل و گلاب است.

 

مالوکی

برای تهیه این شیرینی سنتی از ماست، تخم‌مرغ، آرد و پودر قند استفاده می‌کنند. شکل این شیرینی به صورت گلوله‌های کوچک بیضی شکل است و طعم لذیذی دارد.

 

لگیمات یا لقیمات

این شیرینی در اصل متعلق به کشور کویت است؛ اما در شهرهای جنوبی هم درست می‌شود. ظاهری هم بسیار هوس‌انگیز دارد و مواد تشکیل‌دهنده آن شامل آرد سفید، آرد برنج، خمیر فوری، بکینگ پودر و تخم مرغ می‌شود.

 

رنگینک

این دسر خوشمزه در مناطق مختلفی از کشور درست می‌شود؛ اما هر کدام برای پختش روش مخصوص به خود را دارند. در استان هرمزگان این شیرینی با خاک قند، روغن، آرد و خرما تهیه می‌شود.

 

رنگینک

 

جمع‌بندی

یکی از لذت‌های سفر امتحان کردن غذاها و به دست آوردن تجربه‌های جدید است. امروز مهمان سرزمین شگفتی‌های بودیم و عطر دل‌نواز بسیاری از غذاهای سنتی بندرعباس و هرمزگان و خوردنی‌های جذاب را چشیدیم. شما خوردن کدام یک از غذاها را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟ به نظرتان عاشقان ماهی خوردن کدام غذا را باید در اولویت قرار بدهند. اگر قصد سفر و اقامت در بندرعباس را دارید می توانید هتل های بندر عباس را مانند هتل هما بندر عباس و هتل هرمز بندر عباس را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید. 

سوالات متداول در مورد غذاهای محلی   بندرعباس و هرمزگان

شیرینی‌های سنتی بندر عباس شامل چه چیز هایی می‌شود؟

مالوکی،  رنگینک، لگیمات یا لقیمات و...

انواع غذاهای محلی بندر عباس را نام ببرید؟

گبولی گوشت،  هواری،  مهیاوه، قلیه ماهی و...

طرز تهیه گبولی گوشت به چه صورت است؟

در تهیه این غذا ادویه‌هایی مانند فلفل، هل، لیموعمانی، ادویه‌های مخصوص جنوبی، چوب دارچین و میخک به کار رفته است. مواد تشکیل‌دهنده آن هم گوشت گوسفندی (البته برخی به جای گوشت مرغ را ترجیح می‌دهند)، برنج، نخود، سیب‌زمینی و پیازداغ است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سهند نازنین ۱۴۰۲/۷/۲۲

کلوچه سنتی خیلی خوشمزه تر از کلوچه های کارخونه ای هست قطعا گرم و تازه هم باشه که عالی میشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۲

دوست گرامی با نظر شما کاملا موافق هستم به طور کلی این روزها هم طرفداران زندگی سنتی بسیار بیشتر از گذشته شده است

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...