رَهی نو

چمستان کجاست ؛ آشنایی با جاهای دیدنی چمستان

تعداد بازدید: ۱۶۱۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۱

چمستان کجاست؟

چمستان یا به زمان مازنی (چمستون) یکی از شهرستان‌های استان مازندران ایران محسوب می‌شود. این شهر که از توابع شهر نور است، علاوه بر جاذبه‌های دیدنی، غذاها، سوغات، فرهنگ و آداب‌ورسوم بسیار زیبایی دارد. دو نقل برای نام چمستان وجود دارد عده‌ای معتقدند ریشه واژه چمستان یا چمستون از چماس (چماز) نوعی سرخس گرفته‌شده و برخی نیز براین باورند که چمستان همان چمنستان است که درگذر زمان به این شکل تلفظ می‌شود.

 

اغلب مردم چمستان به زبان شیرین مازنی با یکدیگر سخن می‌گویند. گرچه این شهر زیبا از دیرباز تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ اما ساکنین آن همواره تلاش می‌کنند تا سبک سنتی زندگی و گویش خود را بدون تغییر به نسل بعد انتقال دهند.

 

این مقاله از سایت رهی نو باهدف پاسخ به سؤال چمستان کجاست و معرفی جاذبه‌های دیدنی این شهر زیبا و بکر نوشته ‌شده است. اگر در خطه سبز مازندران به دنبال فضایی جدید با جاذبه‌های متفاوت هستید با رهی نو همراه باشید.

 

جاهای دیدنی چمستان

پس از بررسی و پاسخ به سؤال چمستان کجاست، می‌رسیم به نقاط جذاب و زیبا این شهر زیبا که در گوشه‌ای از مازندران واقع‌شده است. مازندران قلب سبز ایران با جای دادن شهرها و روستاهای زیبا در خود، به‌عنوان یکی از نقاط گردشگری مهم کشور محسوب می‌شود.

 

جالب است بدانید که شهرت و زیبایی مازندران و شهرهایش تنها زبانزد مردم ایران نیست، بلکه استان مازندران به خاطر غذاهای بی‌نظیرش، جاذبه‌های زیبایش و لباس‌های اصیلش در سطح جهان مشهور است. باوجود تمام گفته‌هایمان، هم‌اکنون می‌توان متصور شد که جاهای دیدنی چمستان می‌توانند تا چه حد، زیبا و فریبنده باشند. در ادامه این بخش با برترین و زیباترین جاذبه‌های جاهای دیدنی چمستان آشنا خواهیم شد.

 

دریاچه الیمالات

دریاچه یا سد الیمالات در 8 کیلومتری شهر نور در مسیر جاده چمستان قرار دارد. این دریاچه زیبا که در آغوش جنگل قرار گرفته است، امروزه به‌عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی چمستان شناخته می‌شود. این دریاچه دارای امکاناتی نظیر قایق‌سواری، باربیکیو، آلاچیق و... است؛ اما آنچه این سد را خواستنی‌تر می‌کند، بستر ماهیگیری است.

 

مسیر چمستان

 

این سد مملو از ماهی کپور و قزل‌آلا است که می‌تواند محلی مناسب برای تفریح افراد حرفه‌ای در ماهیگیری باشد. آرامش دریاچه الیمالات توأم با پوشش گیاهی غنی اطراف آن، ازجمله دلایلی است که اغلب افراد را به سمت دریاچه جذب می‌کند.
خبر خوبی که می‌تواند طبیعت‌گردان و گردشگران را در هنگام بازدید از الیمالات به وجد آورد، این است که امکان برپایی کمپ در دریاچه الیمالات واقع در مسیر چمستان میسر است. به شرط اینکه در هنگام برپایی کمپ و جنگل‌نوردی، تمامی نکات ایمنی و حفاظتی رعایت شود.

 

پارک کشپل

در شهرستان نور و در مسیر چمستان، پارک جنگلی مملو از درختان تنومند توسکا، لرک، بلوط، ممرز، انجیلی، افرا و... وجود دارد. این جنگل زیبا که به نام پارک کشپل مشهور است، ازجمله جاهای دیدنی چمستان محسوب می‌شود. در این جنگل زیبا امکانات رفاهی اعم از سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل برپایی چادر، آب آشامیدنی، زمین‌بازی، سوپرمارکت و... وجود دارد؛ اما امکانات و زیبایی کشپل تنها به موارد فوق محدود نمی‌شود. بلکه در میانه این جنگل می‌توان شاهد رودخانه و چشمه‌های خودجوش بود که فضایی مناسب برای اتراق و عکاسی است. جالب است بدانید که قدمت برخی از درختان کشپل به 7200 سال پیش بازمی‌گردد.

 

اگر قصد بازدید از کشپل زیبا را دارید، فصل پاییز زیباترین زمان برای بازدید از زیبایی‌های این پارک جنگلی است. به خاطر داشته باشید که کشپل در تابستان به‌شدت گرم خواهد شد ازاین‌رو در هنگام بازدید از این پارک جنگلی حتماً همراه خود لباس مناسب و آب‌معدنی داشته باشید.

 

آب گرم لاویج

در 18 کیلومتری و در جنوب مسیر چمستان روستایی به نام لاویج در میان جنگل‌ها، کوه‌ها و دره‌های سرسبز قرار گرفته است. این روستای زیبا که در مسیر پارک جنگلی کشپل قرار دارد، می‌تواند گزینه خوبی پس از بازدید از کشپل باشد. جالب است بدانید که لاویج در میانه چندین کوه قرار دارد و این موضوع، زیبایی آن را صدچندان می‌کند؛ چراکه در روستای لاویج می‌توان در فصول مختلف شاهد مناظری رؤیایی و متفاوت بود.

 

زیبایی روستا لاویج تنها به موارد فوق نیست بلکه وجود 5 چشمه آبگرم در این روستا از جمله دلایلی است که آن را نزد گردشگران جذاب‌تر می‌کند. دمای این چشمه‌های آبگرم 35 درجه است و شیمیدانان با بررسی و نمونه‌برداری از آب این چشمه، متوجه عناصری نظیر بیکربنات، کلر، سولفات، کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم شدند. اگر اولین بار است که به چشمه آبگرم لاویج می‌روید، بهتر است بدانید که بوی تخم‌مرغ گندیده موجود در آب چشمه به علت گوگرد است که امری کاملاً طبیعی در چشمه‌های آبگرم محسوب می‌شود.

 

درنهایت باید گفت که روستای لاویج ازجمله جاهای دیدنی چمستان محسوب می‌شود که در کنار جاذبه‌های دیدنی خود امکان اسکان را برای گردشگران فراهم کرده است؛ پس گردشگرانی که قصد بازدید و اسکان چندروزه در این روستا را دارند خیالشان از محل استراحت، غذا و... آسوده باشد.

 

جنگل واز

در مسیر چمستان در مساحتی 9 هزار هکتاری، جنگلی رؤیایی بازمانده از جنگل‌های هیرکانی قرار دارد که گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی را خود جای‌داده است. ازجمله گونه‌های جانوری این جنگل حفاظت‌شده می‌توان به پلنگ، مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، کبک، شغال، گراز، سیاه‌گوش و... اشاره کرد. این منطقه حفاظت‌شده درنهایت به روستای زیبای واز منتهی می‌شود. جنگل واز ازجمله جنگل‌های ارزشمند ایران است که بازدید آن بیشتر به جنگل‌نوردان و طبیعت‌گردان حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.

 

جاهای دیدنی چمستان

 

روستای جوربند

یکی از جاهای دیدنی چمستان روستای زیبای جوربند است. این روستا که به نگین شهر چمستان مشهور است، دارای تاریخچه و بیشینه جالبی است. در خصوص نام این روستا داستان زیبایی وجود دارد. جوربند از دو واژه جور و بند ساخته‌شده است که به معنای بالا و محل تقسیم آب است. ماجرا ازاین‌قرار است که مردم روستا از گذشته آب را به دو قسمت بین روستای بالا و پایین و تقسیم می‌کردند و این عمل سبب شد تا این روستا به نام جوربند ملقب شود.

 

در میانه این روستا و در میان درختان تنومند کلبه‌ای زیبا وجود دارد که مدفن امامزاده کیا میثم بن جعفر است. امام‌زاده‌ای از نوادگان امام موسی کاظم (ع) که دارای بارگاهی زیبا و آرامش‌بخش است ضمن اینکه محل مناسبی برای عبادت است. در کنار این امامزاده، دریاچه جوربند، سفره‌خانه، آبندان و... از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

هوای مناسب، پوشش گیاهی عالی، شرایط اسکان، چشمه‌های آبگرم همه و همه ازجمله دلایلی هستند که جوربند را به قطب گردشگری چمستان تبدیل می‌کند. گرچه بافت این روستا از حالت کاه‌گلی و چوبی خارج‌شده است؛ اما هنوز هم می‌توان در میان این روستا خانه‌هایی سنتی برای عکاسی مشاهده کرد. مسیر این روستا آسفالت و دارای علائم و تابلوهای راهنما است که این موضوع می‌تواند رانندگی را برای شما منعطف‌تر و آسان‌تر کند، پس اگر می‌خواهید برای چند روز بدون هیاهوی شهر از زندگی روستایی لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما انتخاب روستای جوربند چمستان است.

 

آبشار آب پری رویان

اگر تا به امروز با شنیدن نام آبشار یاد مکانی می‌افتادید که آب از ارتفاع با صدایی دل‌انگیز روی زمین جاری می‌شد، در مورد آبشار آب پری رویان دیدگاه خود را باید تغییر دهید، چراکه این آبشار برخلاف دیگر آبشارها فارغ از هرگونه ارتفاع روی زمین جاری است. علت این موضوع هم رانش زمین و شیب تند کوه است. این آبشار بکر و زیبا که در میان درختانی انبوه و تناور قرار دارد، ازجمله نقاط نزدیک به کجور، یوش و چمستان است. اگر قصد بازدید از این آبشار رؤیایی را دارید، فصل بهار و نیمه اول پاییز را به جهت عکاسی و لذت بردن از این جاذبه زیبا انتخاب کنید.

 

دریاچه آویدر

دریاچه آویدر یکی دیگر از جاهای دیدنی چمستان محسوب می‌شود که در نزدیکی جنگل مشهور سیسنگان قرار دارد. این دریاچه که باهدف مصارف آب کشاورزی بنا شد، امروز علاوه بر کشاورزی، ازنظر گردشگری نیز پراهمیت است. این دریاچه یا سد که به نام صلاح‌الدین نیز مشهور است، در میان خود جزیره‌ای سبز دارد که اغلب گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

 

سرویس بهداشتی، محل استقرار چادر، آلاچیق، رستوران، سوپرمارکت و... ازجمله امکانات این دریاچه زیبا محسوب می‌شود. ازجمله تفریحات موجود در این منطقه نیز می‌توان به دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، ماهیگیری، قایق‌سواری و... اشاره کرد. گردشگرانی که قصد بازدید از طبیعت بکر دریاچه آویدر را دارند، بهتر است فصل بهار و تابستان را به جهت بازدید از این فضای رؤیایی انتخاب کنند.

 

بقعه آقا شاه بالو زاهد

آقا شاه بالو زاهد آملی ازجمله عرفا و فضلای قرن 7 و 8 هجری قمری است. این عارف بزرگوار اسطوره مقاومت در نهضت سربداران خراسان در حکومت مغول شناخته می‌شود. بقعه آقا شاه بالو زاهد آملی یکی از آثار باقیمانده از قرن 9 هجری قمری است. این بقعه تاریخی که در سال 1346 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت‌شده است، ازجمله جاهای دیدنی چمستان محسوب می‌شود. معماری بی‌نظیر این بقعه مملو از کاشی‌کاری‌ها و تزئینات خاص معماری طبری است. بقعه آقا شاه بالو زاهد در روستای آهو دشت واقع‌شده است و علاقه‌مندان به بازدید از آن باید از جاده آمل به چمستان وارد این روستا شده و از این جاذبه تاریخی دیدن کنند.

 

چمستان کجاست

 

بهترین فصل سفر به چمستان

حال که دریافتید، چمستان کجاست و با جاذبه‌های دیدنی آن آشنا شدید؛ بهتر است در انتخاب بهترین فصل بازدید برای سفر به چمستان ابتدا سلایق و شرایط خود را بررسی کنید؛ چراکه چمستان در هر فصل غنی از زیباهایی چشم‌نواز است. این بهشت مازندران، در فصل بهار مملو از شکوفه‌های سفید و عطر بهارنارنج است. این شهر در فصل تابستان به اوج سرسبزی خود می‌رسد و در فصل پاییز به رؤیایی‌ترین شکل ممکن درمی‌آید؛ چراکه در فصل پاییز این شهر زیبا غنی از برگ‌های رنگارنگ می‌شود. در زمستان نیز ارتفاعات آن به رنگ سفید درمی‌آیند که برای برخی از طبیعت‌گردان بسیار جذاب و رؤیایی است.

 

با توجه به این موضوع اگر در انتخاب بهترین فصل برای سفر به چمستان دچار تردید هستید، طبیعی است. چراکه هر فصل این منطقه دارای زیبایی مخصوص به خود است؛ اما باوجود تفاسیر فوق، بهترین زمان سفر به چمستان و بازدید از مسیر چسمتان و جاذبه‌هایش، فصل بهار است؛ اما اگر از رطوبت و شرجی بودن هوای مازندران در تابستان چشم‌پوشی کنید، این فصل نیز زمان مناسبی برای سفر به چمستان است.

 

سوغات و صنایع دستی چمستان

در مسیر چمستان می‌توان شاهد مغازه‌ها، فروشگاه‌های کوچک و بزرگی بود که در آن‌ها سوغات این منطقه به فروش می‌رسد؛ اما سوغات چمستان چیست؟ این شهر نیز مانند سایر شهرهای کوچک و بزرگ استان مازندران، دارای سوغات و تحفه‌هایی نظیر نمد، پارچه دست‌بافت، جوراب دست‌بافت، حصیر، ترشی، لواشک، برنج، عسل، کوکی و کماج است.

 

غذاهای محلی چمستان

غذاهای محلی چمستان نیز کاملاً نزدیک به غذاهای متنوع سایر شهرهای معروف استان مازندران است. ازجمله غذاهای معروف موجود در رستوران‌ها می‌توان به کباب‌ترش، مرغ ناردون، مرغ‌ترش، خورشت آلو، بورانی بادمجان سیر، کدو پلو، آش کدو، فسنجان و... اشاره کرد.

 

راه ‌های دسترسی به چمستان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، چمستان ازجمله بخش‌های مهم شهر نور محسوب می‌شود. برای دسترسی به این شهر نیز باید ابتدا به شهر نور رفت و پس ورود به شهر نور مسیر خود را از طریق تابلوها و اپلیکیشن¬های مسیریابی یافت. به‌طورکلی مسیر دسترسی به شهر چمستان، آسفالت است و امکان دسترسی به آن از طریق خودرو امکان‌پذیر است. پایتخت‌نشینان برای سفر به چمستان باید حدوداً 206 کیلومتر مسیر را طی کنند که حدوداً 3 ساعت و نیم زمان خواهد برد.

 

اقامت در چمستان

بستر و شرایط اقامت در چمستان زیبا نیز مانند سایر شهرهای زیبا مازندران به‌وفور فراهم است. در مسیر چمستان می‌توان شاهد هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی، ویلاها، سوییت‌ها و... بود؛ اما پیشنهاد رهی نو به شما این است که قبل از سفر به چمستان، محل اقامت خود را رزرو کنید. درنهایت خبر خوبی که می‌توان به گردشگران و طبیعت‌گردان داد این است که امکان برپایی کمپ در اغلب جنگل‌ها و جاهای دیدنی چمستان وجود دارد.

 

جمع‌بندی

چمستان یکی از زیباترین نقاط وابسته به شهر نور استان مازندران است؛ این شهر کوچک و رؤیایی با آداب‌ورسوم و زیبایی‌های بی‌نظیرش هرساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و بین‌المللی است. جاهای دیدنی این شهر رؤیایی تنها محدود به موارد ذکرشده در این مقاله نیست، بلکه از دیگر زیبایی‌های چمستان می‌توان به روستاهای زیبا و معروف این شهر مانند آهو دشت، گزناسرا، میرخمند، یوش و... اشاره کرد. بسیار خرسندیم که تا انتهای مقاله چمستان کجاست با رهی نو همراه بودید حتماً تجربیات سفر خود به این منطقه دیدنی را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
حسین میری ۱۴۰۲/۷/۲۳

روستای لاویج آبشار آب پری و روستای جوربند این سه جا از چمستان رو رفتم همه جای شمال واقعا قشنگه ممنون از اینکه همه جای چمستان رو معرفی کردید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

حسین عزیز خیلی ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو و اینکه وقت گذاشتید مقاله را مطالعه نمودید امیدواریم که همواره در سفرهای عالی باشید و از خدمات ما نیز استفاده نمایید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

حسین عزیز این مکانها که گفتید بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند خیلی ممنون از شما که مقاله رو مطالعه نموده و نظرتون رو ثبت کردید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...