رَهی نو

غذاهای اردبیل؛ خوشمزه ترین غذاهای محلی استان اردبیل

تعداد بازدید: ۲۸۴۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۱

استان و شهر زیبای اردبیل که در شمال غربی ایران واقع شده است، از شهرهایی است که آشپز و بانوان هنرمند آن غذاهای مختلف و خوشمزه‌ای طبخ می‌کنند. در این شهر انواع مختلف آش، خورش، پلو و غذای نونی تهیه می‌شود و می‌توان گفت که غذاهای اردبیل از جمله غذاهای خوش‌عطر و طعم ایرانی است.

 

ما در این مقاله از رهی نو، غذاهای معروف اردبیل را معرفی کرده و به بررسی مواد اولیه و روش‌های پخت آن‌ها پرداخته‌ایم. اگر دوست دارید که با غذاهای مختلف اردبیل آشنا شوید، در ادامه مطالب، همراه ما باشید.

برای آشنایی با جاهای دیدنی اردبیل این مقاله را از دست ندهید. 

لیست بهترین غذاهای محلی استان و شهر اردبیل

غذاهای محلی اردبیل طعمی لذیذ دارند و یادگیری و پخت آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای جدید از طعم و آشپزی آذری‌زبانان مهربان را برایتان به یادگار بگذارد. این غذاها روش پخت زیاد سختی ندارند و مواد اولیه آن‌ها را می‌توانید در هرجای ایران که هستید تهیه کنید و یک غذای خوشمزه اردبیلی را آماده کرده و نوش‌جان کنید.

 

انواع آش اردبیلی

آش‌های اردبیل انواع مختلفی دارند که از غذاهای سنتی اردبیل به شمار می‌آیند و در همه جای ایران مشهور و پرطرف‌دار هستند. اگر به این استان و شهرهای مختلفش سفر کنید، می‌توانید در رستوران‌های کوچک یا بهترین رستوران های اردبیل نمونه‌ای از این آش‌ها را از منو انتخاب کنید.

 

غذاهای محلی اردبیل

لیست غذاهای معروف ایرانی را در این مقاله بخوانید.

وجود مواد اولیه مغذی و تازه مانند حبوبات و سبزی‌ها، سبب می‌شود که مزه این آش‌ها بسیار خوشمزه و لذیذ شده و سرشار از ویتامین و مقوی باشد؛ همچنین تمامی آش‌ها روش پخت آسانی دارند و محتویات مورداستفاده در آن را در اکثر نقاط کشور می‌توان پیدا کرد و در منزل نیز به‌راحتی یکی از آن‌ها را تهیه کرد. آش‌های اردبیل عبارت‌اند از:

  • آش دوغ؛
  • آش یارما؛
  • آش میوه؛
  • آش شیر؛
  • آش گیلدیک؛
  • آش اوماج (عوماج آشی)؛
  • یاوان آشی؛

 

انواع خورش اردبیلی

بعد از آش‌های اردبیل نوبت به خورش‌های خوشمزه اردبیلی می‌رسد. این خورش‌های خوشمزه غذاهای محلی اردبیل هستند و در کنار برنج سرو شده و مزه بسیار لذیذی دارند. در تهیه خورش‌ها نیز مانند آش‌ها از مواد اولیه تازه و مقوی استفاده می‌شود و سرشار از گروه‌های مختلف ویتامین‌ها هستند. این خورش‌ها را در زیر معرفی کرده و مواد به کار برده شده در آن‌ها را نیز نام‌ برده‌ایم.

 

پیچاق قیمه

برای تهیه پیچاق قیمه از گوشت گوسفندی، تخم‌مرغ، خلال بادام، کره، زعفران و دیگر ادویه‌ها استفاده می‌شود که ترکیب و پخت آن‌ها با یکدیگر، یک خورش بسیار لذیذ و خوشمزه می‌شود.

 

ترشی قورمه

ترشی قورمه نیز از پیاز، گوشت و لوبیا چشم‌بلبلی تهیه می‌شود و مزه ترش خود را از آلو خورشتی و آبغوره استفاده‌شده در آن می‌گیرد. درنهایت اضافه‌کردن ادویه و چاشنی رنگ و بوی معطر و خوبی به خورش می‌بخشد.

 

خورش هویج

از غذاهای اردبیل که بسیار مفید بوده و دلیل آن وجود هویج تازه در این غذا است، خورش هویج اردبیل است. این خورش را علاوه بر اردبیل در خیلی از شهرهای دیگر ایران نیز طبخ می‌کنند و هرکس طبق ذائقه خود، می‌تواند ادویه‌های مختلف و حتی چند مواد دیگر نیز به آن اضافه کند.

 

در حالت کلی مواد اولیه در تهیه آن شامل گوشت، هویج، آلوبخارا، ادویه، رب و زعفران است.

 

قیمه اردبیل

قیمه علاوه بر اینکه از غذاهای محلی اردبیل است، در همه جای ایران محبوب بوده و سر سفره بیش‌تر ایرانی‌ها دیده می‌شود. اما عمده تفاوت قیمه اردبیل با دیگر قیمه‌ها این است که اردبیلی‌ها به‌جای استفاده از خود گوشت از گوشت چرخ‌کرده در تهیه آن استفاده می‌کنند و این کار سبب می‌شود تا خورش یک طعم بی‌نظیر به خود بگیرد. بقیه مواد مانند لپه و ادویه‌ها مانند قیمه معمولی است و برای تزئین می‌توان از خلال بادام استفاده کرد.

 

غذاهای معروف اردبیل

 

انواع غذاهای نونی اردبیل

از دیگر غذاهای سنتی اردبیل، غذاهایی است که با نان سرو می‌کنند. اما برخی افراد، بعضی از آن‌ها را همراه برنج هم دوست دارند. چند مورد از این غذاها توسط برخی از مردم ایران نیز تهیه می‌شود و ممکن است، فقط اندکی مواد اولیه و طرز تهیه آن، متفاوت با اردبیل باشد.

 

این غذاها را در ادامه نام ‌برده‌ایم و توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در منزل تهیه کرده یا زمان سفر به اردبیل امتحان کنید. غذاهای نانی معرفی شده از غذاهای محلی اردبیل است و مواد اولیه استفاده‌ شده در آن‌ها برای گروه‌های مختلفی سنی مورد نیاز است و بسیاری از ویتامین‌های ضروری بدن را نیز تأمین می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که در تهیه هرکدام از آن‌ها از مواد تازه و باکیفیت استفاده کنید. از جمله این غذاها عبارت‌اند از:

  • تره اسفناج؛
  • چیغیرتما؛
  • یومورتا کوفته‌سی (کتلت تخم‌مرغ)؛
  • آبگوشت بزباش؛
  • کباب کاسه‌ای اردبیل؛
  • تاس کباب؛
  • دلمه برگ‌مو؛
  • ساج کباب؛
  • مرجی شورباسی؛
  • سوغان سو؛
  • ساج ایچی؛

 

انواع پلو اردبیلی

پلوهای مخلوط ایرانی عطروطعم بسیار خوبی دارند و خوردن آن‌ها در وعده‌های غذایی بسیار لذت‌بخش است. مردم اردبیلی‌ نیز پلوهای خوشمزه‌ای درست می‌کنند که چند مورد از آن‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

 

سوتی پلو

سوتی پلو همان شیر پلو است که در پخت آن به‌جای آب، از شیر استفاده می‌شود و به آن زعفران، گلاب و ادویه اضافه کرده و به همراه کشمش یا قیسی در شب‌های بلند زمستانی نوش‌جان می‌کنند.

 

کشمش پلو

کشمش پلو همان سوتی پلو است و اگر هنگام پخت، کشمش را نیز به آن اضافه کنند، به‌جای سوتی پلو به آن کشکش پلو می‌گویند.

 

باسترما پلو

باسترما پلو از لحاظ پخت، اندکی شبیه به ته‌چین است که در تهیه آن گوشت را میان برنج قرار می‌دهند تا همراه آن بپزد و می‌توان از گوشت گاو و گوسفند، مرغ و حتی اردک استفاده کرد.

 

غذاهای سنتی اردبیل

 

دمی یارما

دمی یارما از بلغور، گوشت، سیب‌زمینی، پیاز، هویج و ادویه تهیه می‌شود و یک غذای لذیذ و بسیار مقوی است.

 

رشته‌پلو با قیسی

این غذا همان رشته‌پلو معروف ایرانی‌ها است که با قیسی سرو می‌شود.

 

سایر غذاهای اردبیل

اما علاوه بر غذاهای معروف اردبیل که معرفی شدند، چند مورد دیگر از غذاهایی که ساکنان این استان در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند و بین افراد محلی محبوب است عبارت‌اند از:

  • خشیل؛
  • قویماق؛
  • دویماج؛
  • قیساوا؛

 

جمع بندی

مردم اردبیل‌ و آذری‌زبانان در آشپزی بسیار مهارت دارند و غذاهای زیادی را با مواد مختلفی تهیه می‌کنند. این غذاها برای افراد مختلف از کودکان گرفته تا سالمندان مفید است موردپسند اکثر افراد با ذائقه‌های مختلف است.

اگر قصد سفر و اقامت در اردبیل را دارید؛ می توانید هتل های اردبیل مانند هتل یاکاموز اردبیل را از رهی نو با تخفیف ویژه رزرو کنید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
تهرانی ۱۴۰۲/۷/۲۳

آش دوغ فوق العاده دوست دارم و سیر نمیشم از ش خدایی من تهرانیم ولی خیلی دوست دارم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

تهرانی عزیز خیلی غذاهای خوشمزه ای که ما دوست داریم برای مناطق مختلف ایران است ولی مشترک بین ایرانیان استفاده میشه

مریم ۱۴۰۲/۶/۲۸

باسترما پلو رو خوردم خیلی باحاله دوست اردبیلی داشتم که برام درست کرد دمش گرم اردبیلی ها رو دوست دارم اگر چه خیلی ها ازشون دل خوشی ندارن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۴

مریم عزیز خیلی خوشحالیم که تجربه خوبتون رو در سایت رهی نو ثبت نمودید شاد و پیروز باشید

ندا ۱۴۰۲/۵/۲۳

سوتی پلو چه اسمی جالبه میدونید ایران سومین رتبه رو از نظر تنوع غذایی داره و ایتالیا اولین رتبه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۲۵

نداجان ممنون از اظهار نظرتون و اینکه وقت گذاشتید مقاله رهی نو را مطالعه کردید براتون آرزوی موفقیت داریم

ناردون ۱۴۰۲/۲/۲۳

مگه میشه رفت اردبیل و آش دوغ نخورد یعنی تو اون هوا آش داغ میچسبه منکه طعم بهشت رو اونجا حس میکنم صبحانه هم که سرشیر و عسل فوق العادست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۴

ناردون عزیز ما هم با شما هم نظر هستیم در هوای سرد اردبیل آش دوغ اردبیل گرم کننده و دلچسب تر از هر غذای دیگری است

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...