رَهی نو

روستای وردیج کجاست؟ مسیر دسترسی + معرفی دیدنی ها

تعداد بازدید: ۲۹۱۶ ۴ آبان ۱۴۰۱

یکی از روستاهای اطراف تهران روستاهای وردیج و واریش است که این دو روستا دوقلوهای سردسیری هستند که گردشگران و شهروندان تهرانی زیادی را به خود جذب کرده‌اند. نام این دو روستا آنقدر کنار هم آماده است که به خاطر فاصله اندک بینشان و شباهت‌های نسبی که وجود دارد، خیلی‌ها فکر می‌کنند در واقع یک روستا هستند. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر با وردیج و واریش آشنا شویم.

 

فاصله مرکز تهران تا روستای وردیج 40 کیلومتر است و فاصله کمتر از نیم‌ساعت این روستا سبب می‌شود که این مسیر به راحتی گزینه‌ مناسبی برای یک برنامه‌ نیمروزی، حتی در وسط هفته باشد. اما برای رسیدن به وردیج می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • اولین مسیر اتوبان همت است. به نظر می‌رسد حتی سایر هموطنان غیر از شهروندان تهرانی هم می‌دانند که اتوبان همت از جمله اتوبان‌های پرتردد تهران است که شما را به هر نقطه از پاییتخت می‌رساند! با استفاده از این مسیر از شهرک شهید باقری عبور کنید و وارد بلوار پژوهش شوید. در این بلوار، مسیر شهرک دانشگاه شریف انتخاب کنید. در مسیر شهرک دانشگاه شریف، خیابان شهید اردستانی را ادامه دهید تا به روستای زیبای وردیج برسید.
  • اتوبان تهران- کرج دومین مسیر برای رسیدن به روستای وردیج است. از این اتوبان، ورودی پمپ بنزین وردآورد را به سمت خیابان شهید اردستانی بپیمایید. در مسیر متوجه تابلوهای راهنمای روستای وردیج می‌شوید.
  • بزرگراه‌ خرازی هم گزینه بعدی است. ورودی مستقیمی از اتوبان خرازی به جاده وردیج-واریش وجود دارد. بعد از طی مسافت حدود هشت کیلومتر به مسیر خروجی جاده وردیج-واریش خواهید رسید.
  • بزرگراه همدانی آخرین گزینه لیست است که از طریق بزرگراه‌های حکیم و علامه جعفری نیز به بزرگراه همدانی خواهید رسید و با پشت سر گذاشتن خیابان‌های اردستانی و خرازی به این روستا می‌رسید.

 

معرفی روستای وردیج و واریش

وردیج همچون منطقه چیتگر به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر بادهای غرب به شرق تهران از آلودگی‌های شهری عاری است. کوه‌ها و ارتفاع زیاد این روستا نسبت به تهران، آ‌ب‌وهوای مطلوب را در فصول گرم و سرمای و یخبندان را در زمستان برای این روستا فراهم می‌آورد. در دامنه‌ شرقی کوه‌ها رودی وجود دارد که دل سنگ‌های این کوه‌ها را در طول زمان شکافته و آبشار سنگان به وجود آورده است.

 

معرفی روستای وردیج و واریش

 

روستای واریش در انتهای مسیر آسفالته جاده وردیج-واریش قرار دارد. ارتفاع روستای واریش در حدود ۴۰۰ متر بیشتر از روستای وردیج است. این اختلاف 400 متری واریش را به منطقه‌ای سردسیرتر از وردیج تبدیل کرده است. سرمای این روستا به گونه‌ای است که باید اول از وردیج بگویم تا به واریش برسیم.

 

روستای وردیج در حدود ۵۵۰ نفر سکنه دارد. سرمای شدید این منطقه سبب قطع ارتباط مسیر آن با تهران در نیمه دوم سال می‌شود. تعدادی از ساکنان این روستا به خاطر عدم ارتباط با تهران زمان‌های سرد سال را در تهران ساکن هستند و باقی فصول را در روستا زندگی می‌کنند.

 

تعداد خانواده‌های ساکن در واریش ۴۰ خانوار است که به صورت میانگین اگر اعضای هر خانواده را 4 نفر در نظر بگیریم 160نفر این روستا سکنه دارد. سختی مسیر دسترسی به این روستا گاهی حتی غیر ممکن می‌شود. این موضوع باعث شده است که 40 خانوار این روستا در زمان زمستان به 15 خانوار افت کند.

 

تاریخچه روستای وردیج

در بین آثار طبیعی و تاریخی اصولا آثار طبیعی از قدمت بیشتری برخوردارند؛ چرا که سال‌های سال زمان می‌برد که تکه سنگی بر اثر برف و باران به خورده سنگی تبدیل بشود و... تا سنگ‌ها تشکیل شوند و کوه‌ها به وجود بیایند. آبشارهای طبیعی و سنگ‌ها و صخره‌های مجسمه‌ای در کمترین حالت به این روستا قدمت چند میلیون ساله را نسبت می‌دهد. اما کسی خبر ندارد چه زمانی اولین افراد این روستا را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. گفته می‌شود شکل ظاهری صخره‌های پرحفره می‌توانسته پناهگاه خوبی برای اقامت مردمان چندین هزارسال پیش باشد و شاید به این صورت اولین سکونت‌های این روستا شکل گرفته است.

 

بافت سنگی این منطقه به شدت شبیه یا نمونه‌ دیگر کوه‌های کندوان تبریز است، این بافت شاید در نگاه اثر یک فرسایش طبیعی به‌نظر بیاید، اما زمین‌شناسان معتقدند که این کوه‌ها باقی‌مانده‌ رسوب‌های آتشفشان 35 میلیون سال پیش است.

 

سرعت فرسایش طبیعی این سنگ‌های حفره‌ای در 100 تا 200هزار سال پیش سرعت یافته است. گروهی معتقدند که این اثر طبیعی باید حفظ و نگهداری شود اما کارشناسان و دانشمندان بر این باورند که هرگونه مداخله انسانی در طبیعت سبب برهم زدن تعادل و روند جهان می‌شود. پس باید این فرسایش به صورت طبیعی به روند خود ادامه دهد.

 

روستای وردیج کجاست؟ نقشه روستای وردیج

اگر بخواهم به صورت دقیق جغرافیای وردیج را توصیف کنم این روستا در غربی‌ترین نقطه تهران واقع شده است. رشته کوه‌های این روستا با جاده‌ سولقان و جاده چالوس محاصره شده است. دامنه شرقی این رشته کوه مسیر رودخانه‌ای است که از برف و باران این کوه‌ها تغذیه می‌کند و در نهایت به رود کن می‌پیوندد. شهرستانک در بخش شمالی این روستا قرار دارد. منطقه‌ی غربی این روستا را اگر ادامه دهید به روستاهای خور و جاده چالوس می‌رسید. اگر خلاف همین مسیر را حرکت کنید یعنی منطقه‌ی شرقی به دهکده‌ی سنگان و جاده سولقان می‌رسید. و در نهایت روستای واریش که در جنوب این روستا قرار دارد. با ادامه دادن مسیر چهار کیلومتری روستای وردیج، روستای واریش قابل روایت خواهد بود.

نقشه روستای وردیج

 


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید. 


بهترین زمان سفر به روستای وردیج

اگر بخواهم کوتاه و مختصر حرف بزنم باید بگویم جز زمستان بقیه فصول در این روستا از زیبایی‌های طبیعی به‌خصوصی برخوردار است. اجازه بدهید اول از زمستان صحبت کنیم. البته زمستان‌های این روستا هم زیباست، ولی باید منتظر سرمای طاقت‌فرسا هم باشید. شاید اگر فرصت‌ اقامتی طولانی، در زمستان این روستا‌ها فراهم می‌شد، گردشگران خود را مهمان طبیعت بکر زمستانی این روستا برای یک فصل می‌کردند. درحالت کلی ادیبهشت ماه تا اواخر تابستان بهترین زمان‌ها برای سفر به این روستا است؛ چرا که این زمان مطلوب‌ترین هوا را دارد؛ آب‌وهوایی که خبری از گرمای تهران نیست؛ یک هوای نیمه خنک و پاک!

 

دیدنی‌های روستای وردیج

قطعا ما به روستا می‌رویم که به اصل خود یعنی طبیعت بازگردیم. طبیعت روستای وردیج و اطراف آن، از باغ‌های سرسبز، رودخانه خروشان، کوه‌های بلند و دره‌های عمیق پر شده است. در دامنه کوه‌های اردیبهشتیه این روستا لاله‌های واژگون و شقایق‌های وحشی یک باغ گل طببیعی به وجود می‌آورند. محیط روستای واریش بسیار سرسبزتر از روستای وردیج است. چشمه واریش منبع اصلی تامین‌کننده آب شرب روستا و همین طور باغات روستاییان است. بافت قدیمی این روستا در جنوب روستا وجود دارد اما حضور مهمانان و ساکنان نوین شهری در این روستا با وجود محدودیت بالا برای ساخت‌وساز ویلاهای نوساز، بافت قدیمی روستای وردیج را دستخوش تغییر کرده‌ است.

 

دشت پهنه حصار مابین قله‌های پهنه‌ حصار و چشمه شاهی قرار گرفته است. بلندترین قله این رشته‌کوه پهنه سار، پهنه حصار، پشته بند و گندم چال نامیده می‌شود. روستای واریش یکی از مبداهای صعود به ارتفاعات این قله است شما برای صعود به این قله باید حدود چهار تا پنج ساعت کوهنوردی کنید. جاده‌ای خاکی در ضلع غربی روستای واریش وجود دارد که شما را به مسیر صعود این قله می‌رساند.

 

امام‌زاده بی بی زرین قمر در نزدیکی روستای اتاقی دارد که تبدیل شده به یک فضا برای استراحت کوهنوردان که در این مسیر طولانی دچار خستگی شده‌اند. این امام‌زاده متعلق به  خواهران امام رضا به نام‌های بدرالنسا و زرین‌قمر است. روستاییان معتقدند که این دو امام‌زاده در حال فرار از دست حاکمان وقت بودند که به صخره‌ای در این منطقه پناه می‌برند.

 

اقامت در روستای وردیج هتل های نزدیک به روستای وردیج تهران

ین دو روستا امکانات اقامتی ندارند و مناسب یک سفر یک روزه هستند؛ چرا که از لحاظ مسافتی هم فاصله چندانی با تهران ندارند. به دلیل تعداد کم خانوارهای این دو روستا، خانه‌ها صرفا مسکونی هستند و خانه‌های اجاره‌ای در این روستا موجود نیست که از آن استفاده کنید. اگر طرفدار کمپینگ هستید باید توجه داشته باشید که روستاییان از ایجاد کمپ در روستا استقبال نمی‌کنند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که یا یک سفر یک روزه بدون اقامت شبانه داشته باشید یا در خارج از روستا در دامنه سرسبز کوه‌ها کمپ کنید. به این نکته نیز توجه کنید این روستاها امکانات تلفن ثابت دارند ولی اکثر مناطق روستا دارای آنتن‌دهی ضعیف است که اطلاع از این موضوع برای کمپینگ بسیار ضروری است.

 

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با یکی از روستاهای زیبا و خوش آب و هوای اطراف تهران آشنا کنیم تا در یک سفر کوتاه بتوانید کمی از هیاهوی زندگی شهری فاصله بگیرید. روستای وردیج فاصله زیادی با تهران ندارد و با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید از سفر یک روزه خودتان لذت ببرید.

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران و رزرو هتل را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
جواد ۱۴۰۲/۷/۲۵

دقیقا همینجوره که گفتید من هم فکر میکردم این روستاهای دوقلو وردیج و واریش یک روستا هستن چه جالب

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۶

جواد عزیز ممنون از شما که وقت گذاشتید و مقاله را مطالعه نمودید و خوشحالیم که به اطلاعات شما افزوده شد شاد و پیروز باشید

mani ۱۴۰۲/۲/۲۰

آبشار سنگان رو خیلی شنیدم نمیدونستم انقدر نزدیک به تهران هست مرسی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۰

همره عزیز رهی نو خوشحالیم از اینکه به اطلاعاتتون افزوده شد موفق باشید

شهره ۱۴۰۲/۲/۱۲

من عاشق اینجام روستای وردیج یا واریش با راه نزدیکش به تهران انگار که شمال رفتی و برگشتی مرسی از تون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۲

مرسی از شما که نظر زیبا تون رو بیان نموددید همیشه شاد باشید

mirzaee ۱۴۰۲/۲/۱۲

روستای وردیج یا واریش رو رفتم عالی بود تشکر میکنم که این مکان زیبا رو به دوستداران طبیعت معرفی نمودید امیدوارم همه در نگهداری و حفظ طبیعت کوشا باشیم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۲

ما هم سعی میکنیم که دوستداران طبیعت و گردشگری رو به خوبی راهنمایی کنیم و تشکر میکنم از نظر مفیدتون که بیان نمودید موفق باشید

مهیا ۱۴۰۲/۲/۱۲

سلام خیلی عالی ممنون که اینجا رو معرفی کردید عاشق این روستاهای بکر هستم که نزدیک تهران باشن امکان سفر داشته باشم عاشقتونم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۲

سلام ممنون از شما که تجرتون رو به اشتراک گذاشتید خیلی خوشحال شدم از اظهار نظرتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...