رَهی نو

پارک جنگلی چیتگر تهران؛ جاذبه‌ها، تصاویر و آدرس

تعداد بازدید: ۱۶۰۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۱

پارک جنگلی چیتگر یکی از مجموعه‌‌های بزرگ و منحصر‌به فرد غرب تهران و جاهای دیدنی تهران است که برای آخر هفته‌های پرمشغله است که امروز می‌خواهیم بیشتر درباره آن صحبت کنیم.

 

معرفی پارک جنگلی چیتگر

در این مطلب همه جاذبه‌های پارک چیتگر، تاریخچه و جذابیت‌های پارک چیتگر را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این مطلب یک شناخت کلی درمورد امکانات و شرایط پارک و دریاچه چیتگر را به شما ارائه می‌دهد. ضمن اینکه مسیرهای دسترسی با تمام وسایل نقلیه به صورت دقیق ذکر شده است. اگر قصد یک سفر نیمروزی به چیتگر را دارید از این مطلب می‌توانید اطلاعات لازم را به دست آورید.

 

پارک جنگلی چیتگر کجاست؟

پارک چیتگر که یکی از پارک های معروف تهران است. این پارک در منطقه 22 تهران است. لحاظ موقعیت جغرافیایی به صورت دقیق از سمت جنوب به آزادراه تهران–کرج، از شمال به اتوبان حکیم غرب یا شهید همدانی، از غرب به شهرک سرو آزاد و پیکان شهر و باغ گیاه‌شناسی و از شرق به منطقه خرگوش دره محدود می‌شود. زمین‌های این پارک یکی از پردرخت‌ترین مناطق تهران است.

 

این منطقه را ریه‌های تهران می‌نامند؛ چرا که در مسیر بادهای غربی تهران قرار دارد و از این‌رو در پاکسازی هوای این کلان‌شهر سهم بسزایی دارد. یکی از اهداف تعیین موقعیت احداث این پوشش گیاهی، جلوگیری از بادهای شدید غرب به شرق در پایتخت بود. این پارک با هدف اصلی ایجاد فضای سبز در تهران و افزایش میزان اکسیژن احداث شده است. جنگل‌کاری پارک جنگلی چیتگر، از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۸ به طول انجامید. هم زمان با اجرای این پروژه جنگل‌کاری در دو منطقه دیگر در شمال، پارک جنگلی لویزان و در شرق، پارک جنگلی سرخه حصار نیز در حال اجرا بود.

 

پارک چیتگر


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تهران در شب 


پارک جنگلی چیتگر یک جاذبه‌ طبیعی برای گردشگران و یک محیط خانوادگی برای آخر هفته‌های ساکنان تهران و کرج است. این پارک در نزدیکی دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج فارس جای گرفته است. چیزی که به نظر می‌رسد این است که تهرانی‌ها دست به ساخت یک محیط مشابه شمال کشور در مقیاس کوچک‌تر زده‌اند تا آخر هفته‌ها و حتی اواسط هفته نیز از محیط آرام‌بخش طبیعی استفاده کنند؛ احسنت که این ایده با به درستی اجرا شده است و ما در حال بهره‌مندی از دوراندیشی و ذوق عمل پیشینیان هستیم.

 

درختان سوزنی برگ پوشش غالب این پارک را تشکیل می‌دهند. پوشش سوزنی برگ حدود ۵۳ درصد از که چیزی در حدود ۳۹۰ هکتار است، شامل می‌شود. باید گفت به دلیل ساختار درختان سوزنی، این پارک سهم عظیمی در پاک‌سازی هوای تهران به‌خصوص در فصول سرد به عهده دارد. چرا که ساختار درختان سوزنی به گونه‌ای است که در فصل‌های سرد نیز سبز هستند و به اکسیژن‌سازی ادامه می‌دهند و هوای آلوده را تسویه می‌کنند.

 

مسیر دسترسی پارک جنگلی چیتگر

 پارک چیتگر به خاطر منطقه‌ی گردشگری پرطرفدار تهران به وسیله‌ تمامی وسایل نقلیه حتی با مترو و اتوبوس دسترسی دارد. شما در یک وسط هفته عصر هم حتی می‌توانید با به راحتی به این پارک دسترسی پیدا کنید.

 

مسیر دسترسی به پارک جنگلی چیتگر با خودروی شخصی

آزادراه تهران-کرج به طرف غرب، بعد از اتوبان آزادگان، خروجی پارک چیتگر(بعد از خروجی شهرک راه‌آهن)

  • بزرگراه همت غرب، به سمت خروجی بزرگراه شهید خرازی
  • بزرگراه آزادگان شمال، وارد خروجی بزرگراه شهید خرازی
  • اتوبان شهید همدانی، بلوار گیاه‌شناسی، بلوار میعاد
  • بزرگراه شهید خرازی، خروجی دریاچه چیتگر
  • اتوبوس: پایانه اتوبوس صادقیه، اتوبوس شهرک دریا
  • سه‌راه ضراب‌خانه (پایین خیابان میرداماد)، اتوبوس‌های BRT مترو چیتگر
  • اتوبوس شهید باقری (به دلیل اینکه هر بخش از پارک چیتگر اتوبوس به‌خصوص خود را دارد پس از آن می‌توانید اتوبوس مناسب هر قسمت را انتخاب کنید.)

 

مسیر دسترسی به پارک جنگلی چیتگر با مترو

زمانی‌که قصد پیک‌نیک ندارید با هدف پیاده‌روی یا استفاده از امکانات تفریحی پارک چیتگر مقصد قرار می‌دهید بهترین گزینه دسترسی به پارک به وسیله مترو است که مشکلات پارک ماشین، ترافیک را به کل از بین می‌برد.

  • ایستگاه مترو چیتگر: این ایستگاه در بلوار کوهک و در مقابل درب شماره یک پارک چیتگر قرار دارد.
  • ایستگاه مترو ایران خودرو: این ایستگاه به فاز غربی پارک مشرف است و به درب‌های پنج و هفت پارک چیتگر دسترسی دارد.

 

ایستگاه مترو چیتگر

ورودی‌های پارک جنگلی چیتگر

 قبل از حرکت حتما با توجه ترافیک موجود در منطقه‌تان نزدیک‌ترین و کم ترافیک‌ترین مسیر را برای دستیابی به این پارک را انتخاب کنید تا سهولت دستیابی به این پارک امکان ایجاد خاطرات خوب را برای شما فراهم آورد.

  • ورودی شماره یک: بلوار کوهک (ایستگاه مترو چیتگر)
  • ورودی شماره دو: خروجی آزادراه تهران کرج، جنب مدیریت پارک
  • ورودی شماره سه و چهار: بلوار دستواره، بعد از پمپ گاز
  • ورودی شماره پنج: آزادشهر (فاز غربی)
  • ورودی ایستگاه مترو ایران خودرو: فاز غربی

 

امکانات پارک چیتگر

اگر چیتگر را برای پیک‌نیک انتخاب کرده‌اید باید به محدود‌ه‌ی غربی پارک مراجعه کنید. اما اگر به دنبال مراکز تفریحی، ورزشی و رفاهی هستید محدوده‌ی شرقی این پارک خدمات مختلفی چون پیست دوچرخه‌ سواری، پیست پیاده‌روی، باشگاه سوارکاری، باغ وحش، باغ راز هستی و... برخوردار است.

 

ممکن است به دلیلی اینکه این پارک جنگلی نزدیک به شهر تهران است این تصور برای شما ایجاد شود که این فضا یک فضای مصنوعی و دور از آرامش طبیعی آن است اما باید بدانید که مدیریت این مجموعه تلاش کرده تا فضای سبز این مجموعه به بکرترین حالت باشد.

 

بوستان بانوان ریحانه پارک چیتگر

بوستان بانوان ریحانه در ضلع شرقی پارک چیتگر یعنی ورودی شماره یک پارک چیتگر (ایستگاه مترو چیتگر)، میدان سرو، خیابان سرو قرار دارد. ساعت کاری این پارک ۶ ماه اول سال ۸ صبح تا ۸ شب، ۶ ماه دوم سال ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر است. بوستان ریحانه پارک چیتگر دارای امکانات ورزشی چون سکوی ورزش صبحگاهی و پیست اسکیت، سالن بدن‌سازی، سالن بیلیارد، میز شطرنج، سالن پینگ‌پنگ و فوتبال‌دستی برای بانوان ورزشکار است. پیست دوچرخه‌سواری بانوان این مجموعه به طول ۳۰ کیلومتراست.

 

پیست دوچرخه سواری پارک چیتگر

در این پارک برای هر ورزشی مسیر به‌خصوصی در نظر گرفته شده است. در مسیر دوچرخه‌سواری کسی که پیاده‌روی می‌کند وجود ندارد در نتیجه شما با سرعت دلخواه می‌توانید ورزش کنید؛ همین طور هم در مسیر پیاده‌روی دوچرخه سواری وجود ندارد که شما احتیاط کنید یا از برخورد با آن واهمه داشته باشید. بازهم اگر به فکر یک پیاده‌روی متفاوت هستید «گذر موج» را امتحان کنید! این مسیر هیجان‌انگیز یک مسیر ۵۰۰۰ متری با پستی و بلندی‌های موجی است که حسِ قدم‌زدن روی عرشه‌ کشتی‌ در یک دریای متلاطم را فراهم می‌کند. با توجه به مطالعات انجام گرفته به صورت متوسط تمامی این جاذبه‌های گردشگری به صورت متوسط روزانه 10000نفر را به سوی مجموعه چیتگر می‌کشاند.

 

پیست دوچرخه سواری پارک چیتگر


بیشتر بخوانید: تفریحات و جاهای دیدنی رایگان تهران کجاست؟


پارک جنگلی چیتگر علاوه‌بر پیست دوچرخه سواری بانوان و گذر موج دارای پیست سرعت، استقامت، کوهستان نیر است که مساحت هر کدام به ترتیب سه و شش کیلومتر است.

 

غرفه‌های کرایه دوچرخه چیتگر

در نهایت اگر دوچرخه به همراه ندارید می‌توانید از خدمات اجاره‌ای پارک استفاده کنید. غرفه مرکزی پیست، آدرس فاز یک شرقی بعد از میدان سرو خیابان سرو، غرفه مرکزی کرایه دوچرخه.

 

باشگاه‌‌های سوارکاری پارک چیتگر

آدرس تمامی باشگاه‌های سوارکاری چیتگر در این بخش گفته شده که شما می‌توانید با توجه به تمامی خدمات موردنیاز خود مناسب‌ترین باشگاه را برای تمرین یا تفریح انتخاب کنید.

  • باشگاه سوارکاری بام: فاز غربی خیابان یکم
  • باشگاه سوارکاری ابرش: اتوبان کرج، فاز غربی درب شماره سه خیابان بوستان
  • باشگاه سوارکاری آریاسب: ورودی دو و سه چیتگر انتهای بلوار دستواره
  • باشگاه سوارکاری میلاد: واقع در ضلع غربی بوستان جنگلی چیتگر
  • باشگاه سوارکاری چیتگر

 

باشگاه‌های پینت بال

پینت بال از تفریجات جدید و مهیج است، که برای جوانان و نوجوانان بسیار هیجان‌انگیز است. شما می‌توانید به صورت تیمی یا فردی در این بازی شرکت کنید. اگر تیم 12 شما تشکیل نشود باید منتشر پیوستن افراد دیگر برای تکمیل ظرفیت باشید. باشگاه پینت بال چیتگر در ضلع شرقی بوستان جنگلی چیتگر، بلوار دستواره، جنب پمپ بنزین قرار دارد.

 

زمین والیبال ساحلی چیتگر

والیبال ساحلی به خاطر تعداد نفرات اندک مورد احتیاج این بازی یعنی 2 الی 4 نفر از جمله ورزش‌هایی است که به راحتی حتی با اعضای خانواده نیز می‌توانید بازی کنید. به دلیل اینکه زمین این بازی شن است این ورزش جزو کالری‌سوزترین ورزش‌ها است. زمین این بازی در پارک چیتگر در آدرس  بلوار ایران خودرو - بلوار کرمان خودرو - خیابان پنجاه و دوم - خیابان دستواره قرار دارد.

 

ساعات کاری بوستان جنگلی چیتگر از جمله مواردی است که باید از آن مطلع باشید. ساعت کاری کلی مجموعه از ۶ صبح تا ۱۲ شب است. بااین‌حال، هرکدام از بخش‌های تفریحی پارک جنگلی چیتگر، ساعات کاری متفاوتی دارد. برای مثال، ساعات کاری دریاچه چیتگر از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵٫۳۰ تا ۲۲ و روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل هم از ساعات ۱۰ صبح تا ۲۲ است. پس حتما قبل از مراجعه اهداف و برنامه‌ی بازدید خود را تعیین کنید که با درهای بسته مواجه نشوید و بتوانید هر چه بهتر از زمان و امکانات این مجموعه استفاده کنید. به دلیل مساحت بالای این بوستان شما می‌توانید یک نصف روز خود را به خوبی در آن‌جا سپری کنید.

 

دریاچه چیتگر یکی از دیگر از جاذبه‌های پارک چیتگر است که پیشنهاد می‌کنم در برنامه گردشتان قرار دهید. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور به حساب می‌آید. این دریاچه مصنوعی علاوه بر زیبایی ظاهری و خنک کردن هوای محیط امکانات ورزشی آبی چون قایق‌رانی، سافاری، تیوپ‌سواری، ماهیگیری فراهم آورده است.

 

جمع‌بندی

به طور کامل در این مطلب به امکانات تفریحی و رفاهی پارک چیتگر پرداختیم. امیدواریم یک گردش نیمروزی جذاب در چیتگر داشته باشید. به عنوان نکته نهایی اگر تفریح خاصی مد نظر دارید از قبل برنامه‌ریزی کنید تا از ورودی درستی استفاده کنید ودر زمان مناسب به تفریح مدنظر بپردازید تا فضای بزرگ این پارک موجب سردرگمی و اختلال در برنامه شما نشود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مسلم ۱۴۰۲/۷/۲۶

بیشتر باشگاه سوارکاری ها تو غرب هست و دسترسی برای شمال و شرق شهر بسیار سخته

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۹

مسلم عزیز خب شاید دلیلش این باشه که در غرب فضاهای بزرگ غیرمسکونی بیشتری وجود داره

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...