رَهی نو

موزه ماشین‌های اداری سفیر

تعداد بازدید: ۲۹۲۰۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

تماشای اینکه گذشته در ادارات از چه ابزارها و تجهیزاتی استفاده می‌شده است، جذابیت بالایی دارد. موزه ماشین های اداری سفیر در پایتخت مجموعه‌ای از ماشین‌های اداری اولیه را به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید با بازدید از این موزه تاریخی با نحوه کار در ادارات قدیم آشنا شوید و ابزارهای مورداستفاده آن‌ها را از نزدیک ببیند. اینکه برای نوشتن یک نامه اداری از چه دستگاه تایپی استفاده می‌کردند یا اینکه برای کپی یک برگه چه ابزاری به کمکشان می‌آمد.
کاملاً بدیهی است که انجام کارهای اداری در گذشته توسط کارکنان بسیار پیچیده‌تر از اکنون بوده است. امروزه با گسترش تکنولوژی و اینترنت همه امور اداری با یک کلیک و دکمه بدون هیچ پیچیدگی انجام می‌شود. پس دیدن مسیر رشد ماشین‌های اداری می‌تواند هم جذاب باشد هم آموزنده. درک اینکه بشر با هوش خود توانسته کارها را تا چه حد آسان کند نیاز دارد کمی به عقب برگردیم. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با بررسی موزه جذاب ماشین های اداری سفیر، شما را با این روند آشنا می‌کنیم.

معرفی موزه ماشین های اداری سفیر تهران

موزه غنی ماشین های اداری سفیر، یک موزه خصوصی به‌حساب می‌آید که با تلاش و کوشش آقای فرشاد کمال‌خانی گردآوری شده است. این موزه را آقای کمال‌خانی در سال 1387 شمسی (2008 میلادی) افتتاح کرد. ایشان با سفر به کشور‌های مختلف جهان از آنجا که به ماشین‌های اداری علاقه‌مند بودند، به جمع‌آوری گنجینه‌ای ارزشمند از این ابزارها دست زدند.
موزه خصوصی ماشین های اداری سفیر از اولین ماشین‌های اداری دنیا مانند ماشین‌تحریر، ماشین‌حساب و چرتکه، مدادتراش رومیزی، منگنه، پرفراژ چک، صندوق پول، دستگاه پلی‌کپی، دستگاه ساعت زنی، تلگراف، تلفن و ... مجموعه‌ای بی‌بدیل را شکل می‌دهد.

قدمت بعضی از ماشین‌های اداری موزه سفیر به 150 سال پیش برمی‌گردد. سال‌هایی که شروع عصر جدید در دنیا به‌حساب می‌آمد و مخترعین سعی بر این داشتند تا امورات بشر راحت‌تر بگذرد. شما می‌توانید در موزه آموزنده ماشین های اداری سفیر گشت‌و‌گذاری داشته باشید و از 80 اثر ارزشمند بشر معاصر دیدن کنید. این آثار را می‌توان نقطه شروع گسترش و توسعه ماشین‌های اداری دانست. دستگاه‌های مختلف و گوناگون با قدمتی طولانی یکی از بی‌بدیل‌ترین مجموعه‌های موجود در دنیا را رقم زده است که به همت و ابتکار فردی یک شخص خوش‌ذوق گردآوری شده‌اند.

معرفی موزه-ماشین-های-اداری-سفیر تهران

موزه جذاب ماشین های اداری سفیر کجاست؟

شما برای تماشای موزه متنوع ماشین های اداری سفیر بایستی در پایتخت یعنی شهر تهران به بلوار کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر، نبش ضلع شمال غربی خیابان کلانتری، شماره 232 بروید. شما برای رفتن به این موزه تماشایی علاوه بر خودروی شخصی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی ازجمله تاکسی شهری، مترو و اتوبوس استفاده کنید.
 شما می‌توانید با اتوبوس‌های تندرو خط آزادی_تهران‌پارس در ایستگاه میدان فردوسی پیاده شوید. از ایستگاه به سمت شرق خیابان انقلاب پیاده‌روی کنید و با رسیدن به خیابان ایرانشهر به سمت شمال این خیابان قدم بزنید تا به موزه برسید.
با مترو می‌توانید در ایستگاه میدان هفت‌تیر پیاده شوید و از ایستگاه، در بلوار کریم‌خان زند به سمت غرب قدم بزنید تا به خیابان ایرانشهر برسید. سپس به سمت جنوب خیابان ایرانشهر بروید تا به تقاطع خیابان کلانتری برسید.

محیط موزه خصوصی ماشین های اداری سفیر تهران

همان‌طور که گفته شد موزه ماشین های اداری قدیمی سفیر در خیابان ایرانشهر قرار دارد. شما با وارد شدن به ساختمان موزه با فضایی متشکل از فروشگاه، شرکت، کافه و موزه مواجه خواهید شد. کافه تایپ، کافه‌ای که در طبقه همکف قرار دارد مربوط به همین مجموعه می‌شود. شما در کافه ماشین‌های اداری و تایپ قدیمی را می‌بینید که برای تزئین کافه استفاده شده‌اند.
در کنار کافه تایپ در یک پیاده‌رو سرسبز، درب کوچکی را خواهید دید که مربوط به موزه می‌شود. شما می‌توانید با هماهنگی در کافه به بازدید موزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران بروید. پس از بالا رفتن از چند پله، در سمت راست وارد یک محوطه تقریباً کوچکی می‌شوید. فضای اطراف این محوطه را ویترین‌های شیشه‌ای مخصوص تشکیل می‌دهد که با نورپردازی زیبا جذابیت فضا را بالا می‌برد. ماشین‌های اداری و تایپ قدیمی درون این ویترین‌ها قرار دارند.
پس از این محوطه در انتهای آن شما با دربی آهنی روبه‌رو خواهید شد که شما را به قسمت اصلی موزه وارد می‌کند. در موزه اصلی ماشین های اداری سفیر شما با ویترین‌هایی مواجه می‌شوید که ابزارها و دستگاه‌های قدیمی و ارزشمندی درون آن‌ها قرار دارد.
شما با تماشای این دستگاه‌ها و ماشین‌های بی‌بدیل می‌توانید در تاریخ و انقلاب صنعتی و تکنولوژی سراسر دنیا سفر کنید و شاهد رشد تکنولوژی و اختراعات بشر باشید.  شاید با خودتان بگویید اشیا 150 ساله قدیمی محسوب نمی‌شوند ولی برای این بخش از ماشین‌ها و دستگاه‌ها این مدت زمان یعنی نقطه شروع. وسایلی که در این موزه منحصربه‌فرد مشاهده می‌کنید نمونه‌های اولیه از ماشین‌های اداری و تکنولوژی در سراسر دنیا به‌حساب می‌آیند که در یک مجموعه منظم قرار گرفته‌اند.

آثار موزه معتبر ماشین های اداری سفیر

شما در موزه سفیر ماشین‌ها و دستگاه‌هایی را می‌بینید که در گذشته در ادارات برخی از جاهای دنیا مورداستفاده بوده‌اند. شما می‌توانید دستگاه تلگرافی را مشاهده کنید که محصول کشور سوئد و مربوط به سال 1908 میلادی می‌شود. نمای این دستگاه قدیمی از چوب و فلزی طلایی‌رنگ است که جذابیت بالایی دارد.
ماشین‌های تحریر کیبوردی که در موزه سفیر قرار دارند به سال‌های 1897 میلادی و 1900 میلادی برمی‌گردد. این ماشین‌ها را کشور آمریکا ساخته است. یکی از این ماشین‌های مانند تلفن‌های آلمانی قدیمی از یک محیط دایره‌ای شکل فلزی تشکیل شده است که بر روی قسمت چاپ قرار دارد. روی فضای دایره‌ای دکمه‌های کیبوردی گردی قرار دارد که با فشردن حروف، واژه‌ها روی کاغذ چاپ می‌شوند.
ماشین‌های تحریر در سال 1878 میلادی برای اولین بار ساخته شده‌اند که ماشین‌تحریر موجود در موزه با فاصله زمانی کمی از شروع تولید این دستگاه‌ها، تولید شده است و یکی از بی‌بدیل‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع خود به‌حساب می‌آید.
دستگاه ساعت زنی که در موزه شخصی ماشین های اداری سفیر می‌بینید برای ثبت زمان ورود و خروج کارکنان، کارمندان و نظامیان کاربرد داشته که در سال 1928 میلادی در کشور آمریکا تولید شده است. این دستگاه فلزی یک صفحه زمان دارد.
ماشین‌تحریر نوت موسیقی موزه سفیر یک دستگاه مکانیکی است که به جای حروف الفبا، از نمادهای موسیقی برای چاپ نت‌ها، علامت‌ها و کلیدها استفاده می‌کند. این ماشین در سال 1953 میلادی در کشور آمریکا ساخته شد. این نوع ماشین‌تحریر از اهرم‌ها و چرخ‌دنده‌ها برای چاپ نت‌ها استفاده می‌کند.
دستگاه پرفراژ چک موزه بی‌نظیر ماشین های اداری سفیر از یک دستگاه فلزی شماره‌گذاری شده تشکیل می‌شود که کشور امریکا این محصول را در سال 1888 میلادی ساخت. از این دستگاه برای جلوگیری از جعل چک، بالا بردن اعتبار چک‌ها و سایر اسناد مالی استفاده می‌شد.
دستگاه پلی‌کپی موجود در موزه با آنچه که امروزه می‌بینید بسیار متفاوت است. این دستگاه را که آمریکا در سال 1908 میلادی ساخت با یک غلتک فلزی کار اصلی خود را انجام می‌دهد. از دستگاه پلی‌کپی برای کپی کردن اسناد و مدارک استفاده می‌شد. استفاده از این دستگاه در اواخر نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی اوج گرفت. دستگاه پلی‌کپی موجود در موزه سفیر از نمونه‌های اولیه و ارزشمند این نوع دستگاه‌ها محسوب می‌شود.
دستگاه تلفنی که موزه سفیر مشاهده می‌کنید یک نمونه زیبای تلفن‌های قدیمی است که ساخت آن در کشور آمریکا در اوایل قرن بیستم میلادی شروع شد. نکته جالبی که در این نوع تلفن وجود دارد جدا بودن گوشی تلفن از دهانه آن است. نمونه شبیه این دستگاه را شاید بتوانید در موزه ارتباطات تهران بیابید.
شما در موزه تماشایی ماشین های اداری سفیر دو مدادتراش خواهید دید که یکی مربوط به سال 1890 میلادی و دیگری به سال 1906 میلادی برمی‌گردد. دستگاه مدادتراش قدیمی‌تر از یک فضای چوبی تشکیل شده که با قرار دادن مداد در جای خود نوک آن روی سوهان فلزی کشیده می‌شود و به این‌گونه تراش می‌شود. این دستگاه را می‌توان از نمونه‌های اولیه نوع خود دانست.
صندوق پول موجود در موزه یکی از دستگاه‌های اولیه پرداخت پول حساب می‌آید که به طور خلاقانه در سال 1911 میلادی در کشور آمریکا ساخته شد. این دستگاه فلزی ظاهری زیبا و جذاب دارد که یک کشو در زیر آن برای جای پول قرار گرفته است. چرتکه‌ها ماشین‌حساب‌های این مجموعه بی‌نظیر به اواخر قرن 19 برمی‌گردد. شما می‌توانید علاوه بر آثار فوق، از سایر ماشین‌های موزه که 80 اثر می‌رسند دیدن کنید.

آثار-موزه-معتبر-ماشین-های-اداری-سفیر

جاهای دیدنی تهران در نزدیکی موزه سفیر

از آنجا که موزه ماشین های اداری سفیر در محله قدیمی و مرکز شهر پایتخت قرار دارد دسترسی شما را به سایر دیدنی های تهران آسان می‌کند. شما می‌توانید در کنار تماشای این گنجینه بی‌بدیل از مکان‌های زیر دیدن کنید.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای جامع سرکیس مقدس یک کلیسای جامع ارمنی در تهران است که بزرگ‌ترین کلیسای ارامنه در ایران به‌حساب می‌آید. این کلیسا در خیابان کریم‌خان زند، خیابان نجات الهی قرار دارد. کلیسای جامع سرکیس مقدس در سال 1970 ساخته شد. این کلیسا توسط مارکار سرکیسیان، یک خیر ارمنی ایرانی، تأمین مالی شد. این کلیسا به سبک معماری ارمنی طراحی شده است. این بنا یک گنبد بزرگ و چهار مناره دارد که نمای بیرونی کلیسا را سنگ مرمر سفید تشکیل می‌دهد.

کلیسای-سرکیس-مقدس

موزه عکسخانه شهر

موزه عکسخانه شهر اولین موزه تخصصی عکس در ایران است که در سال ۱۳۷۴ در تهران افتتاح شد. این موزه در خیابان بهار شیراز، میدان بهار قرار دارد. این موزه مجموعه‌ای غنی از عکس‌ها، نگاتیوها، دوربین‌ها و سایر تجهیزات عکاسی دارد. این مجموعه شامل عکس‌هایی از دوره قاجار تا به امروز می‌گردد.

موزه علوم و فناوری ایران

موزه ملی علوم و فناوری ایران در تهران، مجموعه‌ای جذاب از اکتشافات علمی و پیشرفت‌های فناورانه در طول تاریخ را در خود جای داده است. این موزه که در سال 1389 افتتاح شد، به‌عنوان یک مرکز آموزشی و تفریحی برای بازدیدکنندگان در هر سنی عمل می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا با جنبه‌های مختلف علم و فناوری از نزدیک آشنا شوند. این موزه در محل قدیمی کتابخانه ملی در خیابان سی تیر قرار دارد و شامل بخش‌های گالری کهن بوم و بر، گالری نجوم قدیم، گالری ابزار جراحی، گالری از مورس تا موبایل، گالری نورشناسی و گالری دنیای حرکت می‌شود.

مسجد و مدرسه مشیر السلطنه

مسجد و مدرسه مشیر السلطنه که به نام مسجدالاقصی یا مسجد ساعت نیز شناخته می‌شود، ازجمله مساجد و حوزه‌های علمیه مربوط به دوره قاجار است که در تهران، خیابان مولوی، کوچه تشکری موحد قرار دارد. مسجد و مدرسه مشیر السلطنه در سال ۱۲۷۵ هجری قمری توسط میرزا احمدخان مشیرالسلطنه، صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار، ساخته شد. این بنا شامل مسجد، مدرسه، کتابخانه و حمام بوده است.

هتل های تهران نزدیک به موزه سفیر

اگر ساکن تهران نیستید حتماً نباید برای کارهای اداری، تحصیلی و درمانی به این شهر بیاید. این شهر شلوغ در دل خود جاذبه‌هایی دارد که نباید از دست داد. شما برای تفریح و گردش در پایتخت لازم است چند روزی را در این شهر سپری کنید. از آنجا که بافت قدیمی و جاهای تاریخی تهران بیشتر در مرکز شهر قرار دارد بهتر است در یکی از اقامتگاه‌های این منطقه سکونت کنید.
هتل هویزه تهران در خیابان طالقانی، نبش استاد نجات الهی، پلاک ۱۱۵ با فاصله کمی از موزه ماشین های اداری سفیر قرار دارد و شما با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید از این مجموعه منحصربه‌فرد دیدن کنید. هتل چهار ستاره هویزه تهران در سال 1353 فعالیت خود را شروع کرد که در سال 1394 برای بهبود سطح کیفی خدمات خود موردبازسازی قرار گرفت.
شما با اقامت در این هتل می‌توانید از امکاناتی چون فکس، فتوکپی، پرینتر، نمازخانه، کتابخانه، اتاق چمدان، تاکسی‌سرویس، صندوق امانات، پذیرش 24 ساعته، خدمات تشریفات ویژه (CIP)، سالن ورزشی، سونا، جکوزی و ... هتل استفاده کنید.
اتاق‌های یک تخته VIP، دو تخته دبل VIP، دو تخته توئین VIP، سه تخته VIP، اتاق رویال دو نفره VIP و سوئیت‌های جونیور دو نفره و چهار نفره هتل بزرگ هویزه تهران شامل یخچال، دراور، مبلمان، آباژور، چای‌ساز، میزتحریر، کمد لباس، تلویزیون، روم سرویس، تلفن، اینترنت و ... می‌شود.
شما با رزرو هتل خاطره‌ساز هویزه تهران می‌توانید در تنها رستوران آن وعده‌های غذایی خود را با غذاهای لذیذ و باکیفیت صرف کنید. کافه هتل هم با سرو انواع نوشیدنی و دسر از شما پذیرایی خواهد کرد.

کلام پایانی

تماشای گذشته تکنولوژی علاوه بر اینکه جذابیت‌های فراوانی دارد، می‌تواند بسیار آموزنده باشد. اینکه انسان‌ها در قرن نوزدهم میلادی از چه ابزارها و چه دستگاه‌هایی برای کارهای اداری استفاده می‌کردند موضوع قابل‌توجهی است.
از ماشین‌ها در ادارات برای سهولت و سرعت بخشیدن به کارها استفاده می‌شد که با چهره امروزی آن‌ها که در سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌بینید بسیار متفاوت است. تولید این دستگاه‌ها را می‌توان بخشی از عصر جدید یعنی عصر تکنولوژی دانست.

سؤالات متداول در مورد  موزه ماشین های اداری سفیر تهران

موزه ماشین های اداری سفیر کجاست؟

موزه زیبای ماشین های اداری سفیر در خیابان ایرانشهر شمالی. نبش خیابان شهید کلانتری - پلاک ۲۳۲ قرار دارد.

چه نوع ماشین‌های اداری در موزه به نمایش گذاشته شده است؟

موزه مجموعه‌ای از ماشین‌های اداری ازجمله ماشین‌های تحریر، ماشین‌های حساب، تلفن‌ها، تلگراف‌ها، مدادتراش‌ها و سایر تجهیزات اداری را تشکیل می‌دهد.

چگونه می‌توان به موزه سفیر تهران رفت؟

شما می‌توانید با خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی‌های شهری به این موزه تماشایی بروید.

فاصله هتل هویزه تا موزه سفیر تهران چقدر است؟

فاصله هتل هویزه تا این مجموعه حدود 500 متر است که شما با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به این موزه دیدنی برسید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...