رَهی نو

سوغات اراک ؛ از اراک چه چیزی بخریم؟

تعداد بازدید: ۱۶۹۰ ۴ مهر ۱۴۰۱

کشور ایران شهرهای زیبا با فرهنگی غنی و متنوع در خود جای داده است که یکی از این شهرها اراک است. شهر اراک از شهرهای کهن ایران با مردمانی اصیل و بافرهنگ است که انواع خوراکی و صنایع دستی مخصوص به خود را دارد.

 

خوراکی و صنایعی که تولید می‌کنند مزه و جذابیت‌های خاص خود را دارد و یادآور و نشانی از سفر شما به اراک است. پس اگر به اراک سفر کرده‌اید یا قصد سفر به آنجا را دارید، از خرید سوغات اراک برای خود و عزیزانتان غافل نشوید. اما ابتدا با هریک از این سوغاتی‌ها آشنا شوید و در آخر باتوجه‌به سلیقه شخصی‌تان هرکدام از آن‌ها را که خواستید انتخاب کنید.

 

صنایع دستی سوغات اراک

مردمان هنرمند اراک انواع مختلفی از صنایع را تولید کرده و به فروش می‌رسانند. این صنایع یکی از بهترین‌ها در ایران است و اگر امکان خرید هرکدام را که داشتید، توصیه می‌کنیم حتماً یکی از آن را خریداری کنید. این صنایع عبارت‌اند از:

 

فرش ساروق، محبوبیت جهانی قالی اراک

فرش ساروق یکی از مشهورترین صنایع‌دستی ایران و اراک است که محبوبیت جهانی یافته و از زیباترین قالی‌های موجود در دنیا هستند. علت محبوبیت این فرش‌ها به دلیل نوع بافت و گره و رعایت استاندارها در بافت آن است. فرش‌های محال، مشک‌آباد و ساروق همگی از زیرمجموعه همین فرش ساروق هستند که علت نام‌گذاری آن روستای ساروق است که در 50 کیلومتری اراک قرار دارد و مردمان آنجا بهترین فرش‌ها را با نقش‌ونگاری زیبا بافته و به شهرت می‌رسانند.

 

ساروق اراک

 

گیوه اراک

از دیگر صنایع‌دستی اراک، می‌توان گیوه اراک را معرفی کرد که اگر قصد خرید سوغات اراک را دارید، یک گزینه خوبی است. گیوه‌دوزی در اراک به زمان قاجار باز می‌گردد که از آن زمان تاکنون گیوه‌دوزان ماهر و هنرمند انواع گیوه‌ها را در طرح و رنگ‌های مختلفی می‌دوزند.

 

از معروف‌ترین این گیوه‌ها، گیوه سنجان است که دلیل نام‌گذاری آن روستای سنجان در دامنه کوه قصبه است که اهالی آن در دوختن گیوه مهارت دارند و دلیل محبوبیت این گیوه‌ها این است که در فصل‌های سرد سال، پاها را گرم نگه می‌دارند و در فصل‌های گرم، پاها را خنک می‌کنند و پای چپ وراست ندارند، یعنی می‌توانید هر لنگه را به هرکدام از پاها که خواستید بپوشید.

 

خوراکی‌های اراک

راک هم مانند هر شهر اصیل ایرانی دیگری انواع خوراکی و خوشمزه‌جات خاص خود را دارد که می‌توانید از آن‌ها بخرید و بخورید و به‌عنوان سوغات اراک برای عزیزانتان ببرید. این خوراکی‌ها تنوع زیادی دارند و همه آن‌ها را در ادامه برای شما معرفی کرده‌ایم.

 

گردو

در شهرستان‌های مختلف اراک مانند شازند، باغ‌های گردوی زیادی وجود دارد که مرغوب‌ترین گردوها را برداشت می‌کنند. در هر فصلی از سال که به اراک رفتید، می‌توانید از گردوهای مرغوب سوغاتی خریده و با خود بیاورید، اما فصل برداشت گردو پاییز است و در این فصل تازه‌ترین گردو را می‌توانید تهیه کنید.

 

انار

نار اراک که بیش‌تر با نام انار ساوه شناخته می‌شود و ساوه از شهرهای نزدیک به اراک است، از اصلی‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های این شهر بوده که باغ‌های انار زیادی دارد و مرغوب‌ترین انارها را از اوایل تا اواخر پاییز برداشت می‌کنند. همچنین هرسال در آنجا جشنواره انار برگزار می‌کنند.

 

انار اراک


بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های اراک کدامند؟ 


انگور و کشمش

علاوه بر محصولات کشاورزی گفته شده، انگور یکی دیگر از محصولات مرغوب اراک است که بیش از 20 درصد انگور و کشمش و فرآورده‌های انگور کشور در اراک تولید می‌شود. در بعضی شهرها و روستاهای اراک مخصوصاً روستای هزاوه در تاکستان‌های بزرگی، حدود 20 نوع انگور برداشت می‌کنند و در کنار آن فرآورده‌های انگور مثل سرکه، ‌شیره و مویز مرغوب تولید می‌کنند.

 

نان فطیر

نان فطیر یکی از نان‌های محبوب ایرانی است که در همه‌جای کشور به شیوه خاصی می‌پزند و هرکدام از آن‌ها عطروطعم خاص خود را دارد که همه را ترغیب به خوردن یک صبحانه یا عصرانه خوشمزه می‌کند.

 

اراک یکی از شهرهایی است که نان فطیر مخصوصی می‌پزند و در مناسبت‌های مختلف به‌خصوص عید باستانی نوروز محبوبیت خاصی در بین افراد این شهر دارد. نان فطیر اراک یک نوع نان شیرمال است که روی آن را با زردچوبه، خرفه، کنجد و سیاه‌دانه تزئین می‌کنند و تفاوت آن با نان فطیرهای دیگر این است که آن را بدون هیچ خمیرمایه‌ای و به روش‌های سنتی در اندازه‌های کوچک در فر و تنور می‌پزند.

 

شیرینی گوش فیل

شیرینی گوش‌فیل نوعی شیرینی است که روش پخت خاصی دارد و سبب می‌شود که بسیار ترد و خوشمزه شود. این شیرینی را بیش‌تر افراد در کنار دوغ محلی سرو می‌کنند و بسیار محبوب و پرطرف‌دار است. اما می‌توان برای عصرانه هم همراه با چای تازه‌دم صرف کرد و این به سلیقه و ذائقه افراد بستگی دارد. اما درهرصورت، در خرید سوغات اراک شیرینی گوش‌فیل را به‌هیچ‌عنوان از لیست خود حذف نکنید.

 

جوزغند

جوزغند یک نوع شیرینی دیگر است که در اراک تهیه و پخته می‌شود و طرز تهیه آن بسیار سخت و پرزحمت است؛ اما بسیار خوشمزه بوده و حتماً پیشنهاد می‌کنیم که آن را امتحان کنید. شیرینی جوزغند در اصل نوعی شیرینی محلی برای شهر نراق اراک که است که ابتدا در آنجا تهیه می‌شده و بعدها به دلیل محبوبیت آن در بین افراد، در همه‌جای اراک به طور گسترده تولید می‌شود.

 

جوزغند را با میوه‌ای هم‌خانواده با هلو که هم شیرین می‌شود و هم ملس و هم ترش و (آلگ) نام دارد درست می‌کنند. ابتدا پوست آلگ را جدا می‌کنند و به مدت 3 روز جلوی آفتاب قرار داده و آن را خشک می‌کنند. پس از 3 روز هسته آن را به‌آرامی جدا کرده و مجدد 1 روز دیگر در مقابل آفتاب می‌گذارند. بعد از آن داخل آن را با ترکیبی از مغز بادام، شکر، هل، مغز هسته زردآلو و خاک قند پر می‌کنند و این کار معمولاً توسط گروهی از بانوان انجام شده و زمان زیادی صرف تهیه آن می‌شود. برای همین کمی گران بوده، اما خوشمزه و محبوب است. ناگفته نماند که این سوغاتی در بین آثار معنوی کشور نیز ثبت شده است.

 

جوزغند

 

باسلوق

باسلوق یک شیرینی دیگر است که از محبوبیت زیادی در میان سوغات اراک برخوردار است. شیرینی باسلوق در ابتدا در یکی از روستاهای کهن و توریستی اراک به نام هزاوه تهیه می‌شد؛ در این روستا که قبلاً هم گفته شد، تاکستان‌های زیادی وجود دارد. مردمان روستا پس از چیدن انگورها، دانه‌های انگور را در حوض ریخته و نوعی خاک مخصوص به آن اضافه می‌کنند.

 

با چکمه تمیز، روی آن راه می‌روند تا کاملاً له شوند. پس از آن که دانه‌ها له شدند، آب آن را در دیگ ریخته و می‌جوشانند تا ترکیب غلیظی به دست آید که همان شیره انگور است. بعد از آن با شیره انگور باسلوق خوشمزه تهیه می‌کنند. این کار که از دیرباز مرسوم بوده، رفته‌رفته به شهرهای دیگر و اراک هم رسید و اکثر مردم اراک باسلوق تهیه کرده و همراه چای و به‌عنوان شیرینی در پذیرایی‌ها استفاده می‌کنند.

 

سوغات اراک را از کجا بخریم؟

برای خرید سوغاتی از اراک، می‌توانید از فروشگاه‌های محلی و مناطق قدیمی اراک محصولات مخصوص اراک را تهیه کنید. علاوه‌برآن بازارهای سنتی و قدیمی و مجتمع‌های جدید محل مناسبی برای خرید و گردش است. بازارهایی مانند بازار اراک در خیابان امام که از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین بازارها است تا پاساژ اسلامی در خیابان بهشتی و مجتمع تجاری گلستان که مدرن و جدید بوده، انواع مختلف موارد گفته شده را شامل می‌شوند. همچنین می‌توانید با پرسش از افراد محلی، دست‌فروشی‌های مناطق مختلف را پیدا کرده و از آن‌ها محصولات متنوع با قیمت مناسب‌تری خریداری کنید.

اگر قصد سفر و اقامت در اراک را دارید، هتل های اراک را مانند هتل 5 ستاره امیرکبیر اراک و هتل 4 ستاره زاگرس اراک را می توانید با قیمت مناسب از رهی نو  بصورت آنلاین رزرو کنید. 

جمع‌بندی

اراک مانند هر شهر دیگر ایران، پر از جاذبه و سوغاتی‌های مختلف است. ما سعی کردیم چند مورد از معروف‌ترین سوغات اراک را معرفی کنیم تا برای خرید سوغاتی به شما کمک کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
امیر ۱۴۰۲/۸/۱

باسلوقی که با شیره انگور درست شه واقعا خوشمزه ست این هم بهترین سوغاتی اراک بنظرم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲

امیر عزیز خیلی هم عالی خوشحالیم که نظرتون رو در سایت رهی نو ثبت نمودید امیدواریم به زودی سفری به انجا داشته باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...