رَهی نو

لیست بهترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی

تعداد بازدید: ۲۵۶۸ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

پس از بازگشتن از سفر، خرید سوغاتی برای عزیزانی که منتظرتان هستند؛ یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربهها در مسافرت است. خوشمزه‌ ترین شیرینی ‌های ایرانی جدا از مزه جادویی‌شان، فرهنگ آن منطقه از کشورمان را معرفی می‌کنند. میزان استفاده از آجیل و شکر در شیرینی، نوع پخت، نوع سرو و... همگی نشان‌دهنده فرهنگ غذایی آن منطقه است و زمانی که به یکی از شهر‌های ایران سفر کرده‌اید، ممکن است انتخاب شما یکی از شیرینی‌های خوشمزه آن شهر باشد. برای آشنایی بیشتر با بهترین شیرینی های ایرانی با ما همراه باشید.

 

معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایران

گردشگران به هر منطقه از کشور که سفر کنند، تنوع خوراکی‌های خوشمزه و رنگارنگ به‌ویژه شیرینی‌ها و نان‌های سنتی، نظرشان را جلب می‌کند که نشان از فرهنگ غنی مردم ایران دارد. برخی از این خوراکی‌ها نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان از محبوبیت و شهرت بیشتری نسبت به سایر شیرینی‌های ایرانی دارد که در ادامه فهرستی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

 

باقلوا و قطاب یزد

باقلوا یزدی نه‌تنها در ایران، بلکه در دنیا طرف‌داران زیادی دارد. ترکیبات باقلوا آرد، شکر، زرده تخم‌مرغ و شیر است که با اضافه‌کردن گلاب بی‌نظیر ایرانی، هل، بکینگ‌پودر، روغن، هل، مغز بادام و پسته تولید می‌شود. مردم یزد در ابتدا خمیر اولیه برای پخت این شیرینی را آماده می‌کنند که آن را «لواش باقلوا» می‌نامند و بعد آن را آماده می‌کنند.

 

باقلوا و قطاب یزد


بیشتر بخوانید: معرفی غذاهای معروف و محلی شهرهای ایران


از طرفی قطاب که در فرهنگ مردم یزد همیشه باقلوا را همراهی کرده است، به‌نوعی خواهرخوانده باقلوا در این شهر محسوب ‌می‌شود. قطاب با ظاهری ترد و محتویات لطیف، با تزئین پودر قند توانسته است در گروه بهترین ترین شیرینی‌ های ایرانی قرار بگیرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر مسافر یزد هستید، خرید باقلوا و قطاب تازه این شهر را فراموش نکنید.

 

کماج همدان

کماج، کلوچه‌ای ساده اما خوش‌‌طعم از شهر همدان است. این شیرینی با بافتی دل‌پذیر و طعم شیرین متعادل یکی از گزینه‌های مناسب برای عصرانه نیز محسوب می‌شود. ترکیب این شیرینی آرد، شکر، کره، تخم‌مرغ، کنجد، شیر، گردو و دارچین است. مردم همدانی کماج را به همراه «حلوا زرده» سرو می‌کنند. کماج و حلوا زرده (حلوایی مایع که بافتی؛ مانند فرنی دارد.)، از خوراکی‌های ثبت‌شده ملی همدان به شمار می‌آیند. شما می‌توانید به‌راحتی قدیمی‌ترین کماج‌های همدان را از خیابان‌های بوعلی و ششصد دستگاه تهیه کنید.

 

نان چایی قزوین

از زمان قدیم تا به امروز، قزوین یکی از شهرهای پیش‌گام در تولید انواع شیرینی سنتی بوده است. بانوان قزوینی از دیرباز با پخت شیرینی‌های متفاوت از رسوم سنتی خود پاسداری کرده‌اند. اگر طرف‌دار شیرینی‌های خشک هستید، نان‌چایی قزوین انتخاب جذابی برای شما خواهد بود. این شیرینی که با عنوان شیرینی سنتی قزوین هم یاد می‌شود، طعمی ملایم و دلنشین دارد. مردم قزوین با نان‌چایی به استقبال ماه رمضان و ایام نوروز می‌روند. نان‌چایی، شیرینی ترد است که می‌توان آن را جزو یکی از خوشمزه‌ ترین شیرینی‌ های ایرانی در نظر گرفت. به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به قزوین، این شیرینی جذاب را در فهرست سوغاتی‌های خود قرار دهید.

 

نان چایی قزوین


بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران + عکس و آدرس


شیرینی لندو سیستان و بلوچستان

با گشت‌وگذار در استان زیبای سیستان و بلوچستان، گزینه‌های زیادی برای خرید سوغاتی وجود دارد. یکی از گزینه‌های مناسب برای سوغاتی، می‌تواند شیرینی محلی باشد. شیرینی‌ها و دسر‌های سیستان و بلوچستان از نظر گردشگران همیشه جزئی از بهترین ‌ترین شیرینی های ایرانی محسوب می‌شود. لندو شیرینی گردی است که ظاهری فانتزی و جذاب دارد و می‌توانید آن را سوغات خوشمزه و جذابی در نظر بگیرید. این شیرینی ترکیب ساده‌ای از خرما، گندم و کنجد است و اغلب در سفره پذیرایی نوروز مردم سیستان و بلوچستان قرار می‌گیرد. این شیرینی به دلیل مقوی بودن و بافت دلپذیر و جذابش در سراسر کشور طرف‌داران زیادی دارد.

 

حلوا قبیت دزفول

حلوا در فرهنگ خاورمیانه و ایران از جایگاه محترمی برخوردار است. اقوام ایرانی نیز همواره در پخت انواع حلوا پیشرو بوده‌اند. زمانی که به دزفول سفر می‌کنیم با دسری لذیذ به نام «حلوا قیبت» آشنا می‌شویم که طعمی فوق‌العاده و به‌یادماندنی دارد. این حلوا سفیدرنگ است و از ترکیب سفیده تخم‌مرغ، شکر، آب، هل و گلاب تهیه می‌شود. حتماً آن را امتحان کنید تا خاطره‌ای شیرین‌تر از سفر به دزفول را برای خود رقم بزنید.

 

قرابیه تبریز

هیجان سفر به تبریز فقط به دیدار از این شهر ختم نمی‌شود. فرهنگ غذایی تبریز و شیرینی‌های متنوع آن هوش از سر هر مسافری خواهد برد. یکی از این شیرینی‌ها «قرابیه» نام دارد، شیرینی‌ای آذری که شما را با مغز‌های متفاوت و پرشمار غافلگیر می‌کند. قرابیه با اینکه یک شیرینی محلی است؛ اما همچنان در مراسم‌های مهم سرو می‌شود. قرابیه نه‌تنها در تبریز بلکه در کشور ترکیه به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود.

 

قرابیه تبریز


بیشتر بخوانید: لیست سوغات شهرهای مختلف ایران 


 

بادام سوخته شیراز

بادام سوخته شیراز یکی دیگر از جذاب‌ترین تنقلات مردم این شهر است. این شیرینی ترکیبی ساده اما جذاب دارد که برای تهیه آن در خانه به راحت‌ترین صورت ممکن می‌توانید آن را آماده کنید. در سفر به شیراز و خرید سوغاتی اگر بین گزینه‌های متنوع سوغاتی‌های شیرازی مردد هستید؛ بادام سوخته می‌تواند ایده‌ای مناسب برای شیرین‌کردن کام عزیزانتان باشد.

 

نوقا تبریز

با سرزدن به تبریز و رو‌به‌رو شدن با شیرینی‌های متنوع در قنادی‌های این شهر، انتخاب شیرینی نهایی همیشه کاری دشوار به نظر می‌رسد. در بین خوراکی‌های خوشمزه و وسوسه‌انگیز شهر تبریز نام «نوقا» همواره می‌درخشد. این شیرینی خوشمزه از ترکیب شکر، عسل، نان میکادو، کره، سفیده تخم‌مرغ، وانیل، مغز پسته یا فندق تهیه می‌شود. بافت این نوع شیرینی مانند گز است با تفاوت اینکه حالت کشسانی و نرم‌تری دارد. نوقا یکی از خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی است و اگر تابه‌حال آن را امتحان نکرده‌اید، می‌توانید در مسافرت به تبریز با یک نوقای خوش‌طعم و تازه کامتان را شیرین کنید.

 

کلمپه کرمان

استان‌های جنوبی کشور به دلیل اقلیم گرم و دردسترس‌بودن خرمای تازه همیشه ابداعات جالبی را دررابطه‌با خوراک خود به خرج داده‌اند. کلمپه، شیرینی سنتی شهر بم است که به دلیل استقبال فراوان از آن به دلیل مغذی بودن، در تمام ایران تولید می‌شود. مردم کرمان این کلوچه خوشمزه را با ترکیبی از آرد، گردو، خرما، زعفران، هل و گلاب تهیه می‌کنند که آن را به یکی از شیرینی‌های خوشمزه ایرانی تبدیل کرده است.

 

کلمپه کرمان

 

شیرینی لوز یزدی

از دیگر شهرهایی به شیرینی‌های بی‌نظیر و خوشمزه شناخته می‌شود، یزد است که معمولاً مسافران را به دلیل تنوع بالا و عرضه این نوع خوراکی محبوب سر ذوق می‌آورد. لوز را با ترکیبی دلربا از پودر بادام، شکر، گلاب و هل می‌توان جزو بهترین شیرینی های ایرانی و یزدی در نظر گرفت.

 

شیرینی حاجی بادامی یزد

تنوع در شیرینی‌های شهر یزد دست هر مسافری را برای خرید سوغاتی باز می‌گذارد. حاجی بادام یزد در میز پذیرایی تمامی خانواده‌های ایرانی جای خود را باز کرده است. کمتر پیش می‌آید که توپک‌های جذاب معطر به هل، با وزنی سبک و بافت ترد، دل ایرانی‌ها خوش‌ذوق را نبرده باشد. اگر تابه‌حال از دیگر شیرینی‌های یزدی برای خرید سوغاتی استفاده کرده‌اید، این بار پیشنهاد می‌کنیم، حاجی بادامی را برای عصرانه خود و عزیزانتان در نظر داشته باشید. مطمئناً امتحان طعم این شیرینی کامتان را با یکی از خوشمزه ترین شیرینی‌ های ایرانی شیرین می‌کنید.

 

کیک یزدی 

نوستالژیک‌ترین کیک و شیرینی در بین ایرانی‌ها، کاپ کیک‌های یزدی ا‌ست. تا به اینجا هر چه از سلیقه قنادان این شهر گفته‌ایم باز هم جا برای تعریف و تمجید هست. افزودن هل و گلاب به این کیک فوق‌العاده حساب آن را از سایر کیک یزدی‌هایی که در شهر‌های مختلف خورده‌اید، جدا می‌کند. هنر قنادان یزدی در ایجاد تعادل بین استفاده از مواد اولیه و مواد معطر در این شیرینی نیز ستودنی است. خوردن این کیک در یزد طعمی متفاوت نسبت به سایر کیک یزدی‌ها را برای شما تداعی می‌کند.

 

کیک یزدی 

 

پادرازی قزوین

به جز نان‌چایی، شیرینی «پادرازی» دیگر شیرینی معروف استان قزوین است. پادرازی را گاهی موارد با شربت سرو می‌کنند تا بافت نرم‌تری به خود بگیرد. این شیرینی معمولاً به عطروطعم زنجبیل آمیخته می‌شود. پادرازی را با خود از شهر قزوین به سوغات بیاورید تا در کنار عزیزانتان به همراه یک فنجان چای میل کنید.

 

شیرینی لطیفه تبریز

از محبوب‌ترین شیرینی‌های تَر ایرانی، «لطیفه تبریز» است. شیرینی لطیفه به شکل دو عدد نان نرم است که یک‌لایه خامه را در بین خود پوشش می‌دهند. این همبرگر خامه‌ای، با طعم ملایم شیرین، سالیان زیادی‌ است که محبوب هر ضیافت ایرانی شده است. لطیفه را می‌توان یکی از خوشمزه‌ ترین شیرینی‌های ایرانی با میزان محبوبیت بالا معرفی کرد.

 

کاک کرمانشاه

شیرینی‌های کرمانشاهی عموماً بافتی سبک و خشک دارند. «کاک» شیرینی خشکی است که از لایه‌های نازک و متعدد تشکیل شده است و به عطر دارچین معطر و به خاک قند مزین می‌شود. بافت این شیرینی سبک است و ماندگاری بالایی دارد. کاک با تمامی ویژگی‌های ذکرشده، می‌تواند جزئی از بسته سوغاتی شما برای عزیزانتان باشد. این شیرینی از سالیان دور تابه‌حال در کرمانشاه تهیه می‌شود و از قدمت بالایی برخوردار است.

 

بهترین شیرینی های ایرانی

 

نان خرمایی کرمانشاه 

قدمت این نوع شیرینی به زمان قاجار بازمی‌گردد. در ابتدا خریداران اصلی این لقمه‌های خرمایی، کودکان و نوجوانان بوده‌اند؛ زیرا بزرگسالان اعتقاد داشتند، این نوع شیرینی برای رشد کودک مناسب است. این شیرینی‌های خرمایی کوچک از آرد گندم، خرما، روغن کرمانشاهی، شکر و گلاب تشکیل شده‌اند. نان خرمایی یکی از شیرینی‌های پرمصرف در کرمانشاه است و می‌تواند برای سوغاتی گزینه مناسبی باشند.

 

نان برنجی کرمانشاه

یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب کرمانشاه، نان برنجی است. این شیرینی مانند کاک و نان خرمایی در کرمانشاه فوق‌العاده پرطرف‌دار است و جزو شیرینی‌های محبوب ایرانی محسوب می‌شود. نان برنجی به‌عنوان سوغاتی‌های اصلی شهر کرمانشاه در نظر گرفته می‌شود و ثبت ملی نیز شده است. این خوراکی لذیذ متشکل از آرد گندم، روغن نباتی، روغن کرمانشاهی، تخم‌مرغ و گلاب است. قدمت این خوش‌مزه دوست‌داشتنی به 150 سال پیش یعنی زمان قاجار بازمی‌گردد؛ یعنی از زمانی که زوار برای رفتن به کربلا نیاز به خوراکی با ماندگاری بالا داشتند و از آن به بعد به دلیل استقبال مردم نان برنجی به سوغات کرمانشاه شهرت یافت.

 

در پایان

در رژیم و فرهنگ غذایی هر شهر به دلیل فرهنگ و اقلیم متفاوت، شیرینی و دسر‌های متفاوتی وجود دارد. وقتی مسافران و گردشگران در ایران سفر کنند، از اقوام مختلف در اقلیم‌های متفاوت، سبک زندگی و آشپزی به روش‌های گوناگون یاد خواهند گرفت. خرید شیرینی به‌عنوان سوغات، گاهی تجربه شیرینی از یک سفر خواهد بود و گاهی هم تعبیر همان لحظه‌ی شیرینی است که با دیدن عزیزانتان ذوق‌زده می‌شوید و خستگی راه سفر از تنتان خارج می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
علی ۱۴۰۲/۸/۳

بین خوراکی هایی که گفتید کلمبه کرمان و قطاب رو بیشتر از همه دوست دارم اقا بخدا سیر نمیشم ازش کیک یزدی هم با شیر خیلی دوست دارم مرسی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۷

علی عزیز ممنون که نظرتون رو در سایت رهی نو ثبت کردید امیدواریم که بتونید سفری به انجا داشته باشید و از خوراکی هایی که دوست دارید میل نمایید

عیسی قاسمی ۱۴۰۱/۸/۷

سلام ممنون از وقتی که برای این مقاله ارزشمند گذاشتید

  مدیر سایت۱۴۰۱/۸/۱۱

عیسی قاسمی عزیز ممنونیم که نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشتید.🙏

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...