رَهی نو

روستای زرین دشت فیروزکوه ؛ بهشتی در اطراف تهران

تعداد بازدید: ۲۰۱۵۱ ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

امروز در این بلاگ پست همراه شما هستیم تا به یک منطقه خوش آب‌وهوا و سرسبز در اطراف فیروزکوه سفر کنیم. این منطقه با داشتن چشمه‌های پرجوش و خروش و باغ‌های با میوه‌های متنوعی چون توت، آلبالو، گیلاس و گردو  به یک جاذبه گردشگری تبدیل گشته است و عده‌ی زیادی از مسافران و گردشگران را در فصول بهار و تابستان راهی این روستای بکر کرده. روستای زرین دشت فیروزکوه بهشت گمشده‌ای است که در این مطلب قصد داریم آن را پیدا کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

اگر طبیعت‌گرد باشید مطمئناً اسم روستای زرین دشت از توابع فیروزکوه را شنیده‌اید؛ روستای تاریخی که با جاذبه‌های طبیعی چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این روستا که در ۱۲۰ کیلومتری استان تهران قرار دارد، می‌تواند برنامه‌ی جالبی را برای تعطیلات آخر هفته پایتخت‌نشینان رقم بزند.

 

اگر از تهران می‌خواهید به سمت زرین دشت حرکت کنید، ابتدا از سمت شرق تهران به سمت پردیس و رودهن و دماوند حرکت کنید و سپس با گذر از جابان و سربندان در جاده فیروزکوه و با توجه به تابلو راهنما از مسیر فرعی وارد جاده زرین دشت و روستای زرین دشت شوید.

 

روستای زرین دشت


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدام است؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مقاله را بخوانید.


روستای زرین دشت فیروزکوه کجاست؟

روستای زرین دشت از روستاهای بکر و شگفت‌انگیزی است که در فیروزکوه واقع شده است و هر ساله عده‌ای از گردشگران و توریست‌های مختلفی به آنجا سفر می‌کنند. موقعیت جغرافیایی و اقلیمی این منطقه باعث شده که مخاطبان بی‌شماری را جذب کند.

 

این روستا متشکل از باغ‌های متعدد با محصولات متنوع و همچنین چشمه‌های معدنی خاص و کوه‌های مرتفعی است که می‌تواند چشم‌انداز و زیبایی خیره‌کننده‌ای به این منطقه دهد. این منطقه ییلاقی در فصل بهار دیدنی‌تر است و با تماشای این طبیعت وجد و سروری در هر فرد به وجود می‌آید.

 

روستای زرین دشت از توابع فیروزکوه تهران است. این روستا از چهار قسمت مزداران، آتشان، دهگردان و انزها تشکیل شده و روستای مزداران مرکز این چهار بخش است و حال به دلیل موقعیت مکانی و اقلیمی و وجود باغ‌ها و چشمه‌های مختلف و حد فاصل ۱۲۰ کیلومتریش با تهران، نه تنها مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته بلکه تهرانی‌ها هم برای رهایی از آلودگی و تفریح به این روستا که در ۴۰ کیلومتری فیروزکوه واقع شده است، سفر می‌کنند.

 

این روستای خوش آب‌وهوا در میان ارتفاعات رشته‌کوه البرز قرار دارد و عبور رودخانه‌های نظیر «حبله رود»، «خمده» و «دریابک» جذابیت آن را چندین برابر کرده است.

 

جاهای دیدنی زرین دشت فیروزکوه

صدای رودخانه‌ها و پرندگان در باغ‌های این بهشت زیبا، حکایت از روستای جادوی با طبیعتی خیره‌کننده را دارد. این روستای ییلاقی با سبک معماری که مختص به خانه‌های روستای است و سرسبزی که متشکل از باغ‌ها، آب رودخانه‌ها و چشمه‌های پر جوش و خروش است زیبای‌هایی را خلق کرده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

چشمه آب معدنی دریابک

چشمه آب معدنی دریابک از باغ‌های زیبا و طبیعتی بی‌نظیر و سرسبز پوشیده شده است و در روستای آتشان که در فاصله ۸ کیلومتری زرین دشت قرار دارد، واقع شده است. این چشمه، همانند چشمه آب معدنی خمده نیز از خواص درمانی برخوردار است و همچنین آب زلال و خنک آن می‌تواند تمام باغ‌های منطقه را آبیاری کند.

 

حتماً به تماشایی نیستان این منطقه بپردازید و از نشستن سایه در زیر درخت‌های کهنسال آن غافل نشوید و با آرامش به صدای آب گوش فرا دهید.

 

رودخانه حبله رود

رودهای کوچکی چون گورسفید، نمرود، ساواشی، دلی چای، آب کبوتر دره و غیره، طول ۲۴۰ کیلومتری این رودخانه را تشکیل داده‌ تا بتواند از مسیرهای روستای انزها، آتشان، مزداران و غیره نیز گذر کند و زیبایی چشم‌نوازی را با هر قدمش پیشکش روستاییان کند و در رودخانه گلو که در ۴۶ کیلومتری گرمسار قرار دارد، به مسیر خود پایان دهد.

 

همچنین از جاذبه‌های گردشگری فیروزکوه می‌توان به روستای هرانده و غار بورنیک در فاصله ۴۰ دقیقه‌ای از زرین دشت، دریاچه لزور و تنگه واشی در فاصله زمانی ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه از این روستا اشاره کرد.

 

چشمه آب معدنی خمده

گل سرسبد چشمه‌های آب معدنی زرین دشت، آن آب زلالی است که از دل کوه خارج و در استخر طبیعی جمع می‌شود تا علاوه بر گردشگران، بیمارانی زیادی که با دردهای مفصلی و کلیوی روبه‌رو هستند را به آنجا روانه کند. در اطراف این چشمه، دیوارهای بزرگی کشیده شده‌اند تا بانوان‌ نیز بتوانند از این آب شفابخش استفاده کنند.

 

برای رسیدن به این چشمه آب‌ معدنی، ابتدا باید راه تهران-فیروزکوه را در پیش بگیرید، سپس در فاصله 10 کیلومتری فیروزکوه تابلوی زرین دشت را مشاهده خواهید کرد. از این مسیر ۱۰ کیلومتر به سمت جنوب بروید تا به فرعی روستای خمده برسید  و پس از آن ۵ کیلومتر راه خاکی را طی کنید تا به این چشمه برسید.


بیشتر بخوانید: پاییز کجا بریم؟ | بهترین مقاصد گردشگری در فصل پاییز


جاهای دیدنی زرین دشت فیروزکوه

 

سوغات و محصولات روستای زرین دشت

هر جایی که آب باشد، آبادانی است و روستای زرین دشت هم از این قاعده مستثنی نیست. به‌طوری که شغل اصلی مردمان روستا کشاورزی و باغداری است و باغ‌های چون گیلاس، آلبالو، توت، گردو در آنجا وجود دارد. به‌طوری که نیاز مالی روستاییان را فروش این محصولات برطرف می‌کند اما گردو بیشترین سهم را از بین محصولات دارد و مسافرین می‌توانند با خرید این محصولات، خریدی بدون واسطه و به‌صرفه و با کیفیت را رقم بزنند و علاوه بر همه‌ی اینها به کسب درآمد و امرار معاش روستاییان نیز کمک کنند.  

 

فاصله زرین دشت تا تهران

برای رفتن به این روستای خوش آب‌وهوا باید ابتدا در مسیر تهران-فیروزکوه پیش رفت و از مسیرهای پردیس، بومهن و رودهن عبور کرد تا با مشاهده تابلوی زرین دشت در فاصله ۱۰کیلومتری فیروزکوه از جاده‌ی فرعی به این روستا رسید.
دقیقاً روستای زرین دشت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از تهران، ۷۴ کیلومتری از شهر دماوند و ۴۰ کیلومتری از شهر فیروزکوه واقع شده است.

 

بهترین زمان سفر به روستای زرین دشت

روستای زرین دشت فیروزکوه در یک منطقه کوهستانی با آب‌وهوای معتدل قرار گرفته است که معمولاً در ماه‌های گرم سال، آب‌وهوای خنکی در آنجا حاکم است و از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور می‌توان به این روستا سفر کرد.

 

پادشاه فصل‌ها نیز دنیای رنگ را برای عکاسان و طبیعت‌گردان در این فصل به تصویر می‌کشد اما در اواخر آن تا اواخر زمستان به دلیل بارش‌های فراوان این جاده‌‌ها لغزنده یا مسدود می‌باشد و می‌تواند برای مسافران حوادثی را بیافریند.

 

اقامت در روستای زرین دشت تهران

در سفر به زرین دشت گزینه‌های متنوعی برای اقامت وجود دارد اما گردشگران به‌دلیل مسافت کوتاهی که این روستا تا فیروزکوه دارد اقامتگاه خود را در شهر انتخاب می‌کنند و یک روز کامل را به بازدید از روستای زرین دشت اختصاص می‌دهند.

 

در فیروزکوه انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و بومی زیادی وجود دارد که در صورت بازدید از این طبیعت زیبا می‌توانید از آنجا استفاده کنید و یا اگر وسایل و تجهیزات همراه‌ شماست، می‌توانید در روستا اتراق کنید. ولی باید بدانید در فصل تابستان این امکان برای شما مهیاست و در سایر فصول، باید قبل از کمپ از وضعیت آب‌وهوای منطقه مطلع شد. 

زمانی که می خواهید برای اقامت چند روزه به تهران سفر کنید و از بین هتل های تهران یکی را انتخاب کنید. بهتر است قبل از سفر به رزو هتل اقدام کنید. رهی نو سایتی است که امکانات هتل های چهار ستاره تهران و هتل های پنج ستاره تهران را در اختیار شما قرار داده است تا با کمک آن بتوانید هتل مناسب خود را آنلاین رزرو کنید. شما در رهی نو می توانید بهترین هتل های تهران را با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

جمع‌بندی

اگر به دنبال منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و سرسبز می‌گردید ما به شما روستای زرین دشت را توصیه می‌کنیم. این روستا از چشمه‌های معدنی، رودخانه‌های پرآب، آب‌وهوای مطبوع و بدور از هرگونه آلودگی و باغ‌های با میوه‌های آلبالو، گیلاس، توت و گردو احاطه شده است و مقصدی مناسب را برای گردشگران رقم زده است.

تهران را می توانیم یکی از پر رفت و آمدترین شهرهای ایران بدانیم. این شهر به خاطر موقعیت استراتژیکش یکی از قطب های اصلی تجارت محسوب می شود. به همین خاطر افراد زیادی به دلایل مختلف تفریحی یا کاری و بازرگانی تهران را برای مسافرت انتخاب می کنند که همه ی آنها علاقه دارند در سفر خود از جاهای دیدنی تهران نیز دیدن کنند. در بین جاهای دیدنی اطراف تهران، برنامه ی سفر یک روزه به روستاهای اطراف تهران به دور از هیاهوی پایتخت در دل روستاهایی که شاید کمتر اسم آنها را شنیده باشید، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
گرشاسب ۱۴۰۲/۸/۳

البته همچین هم نزدیک نیست به تهران ولی ارزشش رو داره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۷

گرشاسب عزیز نزدیکی و دوری مسیر هم بسته به فرصت و توان هر مسافر البته متفاوت است پیروز باشید

ناهید ۱۴۰۲/۵/۱۵

مراکز اقامتی ارزان اونجا کجاس و شبی چند تومان؟

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۹

ناهید عزیز لطفا با شماره رهی نو 72993000 تماس بگیرید تا راهنمایی شوید

علی ۱۴۰۲/۴/۲۷

روستای زرین دشت واقعا که زرین هست یعنی فصل پاییز طلایی رنگ میشه این فصل برید پاییز

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۴

علی جان کاملا با نظرت موافقیم فصل پاییز پادشاه فصل هاست شاد باشید

جمیله ۱۴۰۲/۲/۲۷

میشه تو روستای زرین دشت اقامت داشت ؟

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۷

جمیله عزیز همانطور که اشاره کردیم در مقاله، شما میتونید هم در روستای زرین دشت هم در هتل های نزدیک این روستا که در فیروز کوه هست اقامت کنید ما در خدمتتون هستیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...