رَهی نو

تنگه واشی

تعداد بازدید: ۲۹۰۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

راهنمای سفر به تنگه واشی تهران

منطقه تنگه واشی تهران یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان فیروزکوه به‌شمار می‌رود که علاوه بر دشت سرسبز، کوه و رودخانه از جاذبه‌های تاریخی هم برخوردار است. کشور ایران سرشار از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است و هرساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور به مناطق دیدنی و جذاب شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند. کتیبه‌های ارزشمند این منطقه به دستور فتحعلی‌شاه ساخته شده و قدمت آن‌ها به دوران قاجار مربوط می‌شود که نقش برجسته‌های زیبایی بر روی آن‌ها حکاکی شده است. اگر به طبیعت‌گردی و جاذبه‌های تاریخی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم سفر یک‌روزه‌ای را به منطقه زیبای این تنگه تجربه کنید و از دیدنی‌های مهیج این منطقه نهایت لذت را ببرید. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعاتی از قبیل آشنایی کلی با این تنگه، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منطقه، وجه تسمیه، بهترین زمان سفر به تنگه واشی فیروزکوه، وسایل موردنیاز برای سفر، سوغات ساواشی و... را در اختیارتان قرار دهیم بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. اگر به سفر علاقه‌مند هستید و طبیعت‌های دیدنی و زیبا را به هر چیزی ترجیح می‌دهید، تنگه واشی تهران در دماوند یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح محسوب می‌شود. اگر در طبیعت، آثار تاریخی هم دیده شود که نور‌ علی‌ نور می‌شود. این مکان دیدنی و جذاب یکی از بهترین مناطق اطراف تهران به‌شمار می‌آید که در فاصله 17 کیلومتری شهرستان فیروزکوه قرار دارد و به تنگه ساواشی هم شهرت دارد.
 

آدرس تنگه واشی تهران

تنگه واشی کجاست؟

همانطور که گفته شد، این تنگه یا تنگه ساواشی یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف تهران محسوب می‌شود که در کیلومتر 17 جاده تهران به فیروزکوه در نزدیکی روستایی به نام جلیزجند قرار دارد. این منطقه زیبا و دیدنی یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان تهران به‌شمار می‌آید و آخر هفته‌ها به‌ویژه روزهای تابستان به تفرجگاه اکثر تهرانی‌ها و ساکنین شهرهای اطراف تبدیل می‌شود.


تنگه اول و دوم: این منطقه گردشگری از 2 قسمت تنگه واشی تهران و ساواشی تشکیل شده است که تنگه اول از ابتدا تنگه واشی دماوند تا دشت ساواشی طول تقریبی 250 متری دارد و قسمت دوم این منطقه با طول 1700 متر مربوط به دشت ساواشی است. اگر تصمیم دارید برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات آخر هفته به این تنگه بروید و از آبشار جذاب این منطقه دیدن کنید باید یک مسافت 800 متری را از دشت ساواشی تا آبشار پیاده‌روی کنید. 

مسیر دسترسی به تنگه واشی تهران

اگر ساکن تهران هستید و تعریف طبیعت بی‌نظیر و کتیبه‌های تاریخی تنگه واشی فیروزکوه را بسیار شنیده‌اید، می‌توانید از طریق جاده فیروزکوه به این منطقه دیدنی سفر کنید. برای رفتن به تنگه واشی با ماشین شخصی از اتوبان شهید بابایی به سمت شهرستان فیروزکوه راه بیافتید، قبل از رسیدن به ورودی شهر تابلوی این تنگه را می‌بینید که با طی کردن مسیر 10 کیلومتری به روستای جلیزجند و حدود 4 کیلومتر بعد از این روستا به پارکینگ مخصوص این تنگه می‌رسید. برای ورود به منطقه تنگه واشی تهران باید هزینه ورودی پرداخت کنید که برای هر یک از وسایل‌ نقلیه متفاوت و معمولا از 7 هزار تومان تا 25 هزار تومان متغیر است. به‌طور‌کلی آدرس این منطقه به صورت استان تهران، جاده فیروزکوه، جاده واشی، 10 کیلومتر پس از روستای جلیزجند بیان می‌شود. این منطقه علاوه بر طبیعت زیبا و دیدنی از یادگاری‌های تاریخی هم برخوردار است که هر هفته از تعداد زیادی گردشگر به‌خصوص در 6 ماه ابتدایی سال میزبانی می‌کند. بد نیست بدانید کلمه «واش» به گویش گیلکی به معنی «چمن» است. قدمت این تنگه و حجاری‌های آن به دوران قاجار و فتحعلی شاه مربوط می‌شود و در تاریخ 13 اسفند 1353 با شماره 1025 به ثبت ملی رسیده است.
 

فاصله تهران تا تنگه واشی

وسایل لازم برای تنگه واشی

هر شخصی با شنیدن ویژگی‌های طبیعی و تاریخی منطقه تنگه واشی دماوند دوست دارد تا سفر به این منطقه را تجربه کند. با توجه به این موضوع که در این منطقه باید مسافتی را در خشکی و مسافتی را در آب پیاده‌روی کنید بنابراین به وسایل و تجهیزات مناسب نیاز دارید تا در مسیر با مشکل مواجه نشوید. از مهمترین وسایل سفر به تنگه واشی تهران می‌توان به لباس مناسب برای رفتن به تنگه واشی، کوله‌پشتی بزرگ، دمپایی، کفش یا پوتین کوهنوردی، عصای کوهنوردی، عینک، کلاه آفتابی، کیسه خالی برای جمع آوری زباله، کیف کوچک کمک‌های اولیه، آب معدنی، مسیریاب، جی پی اس و ... اشاره کرد. در سفر به این منطقه جذاب گردشگری بهتر است از وعده‌های غذایی سبک استفاده کنید تا هنگام پیاده‌روی و عبور از گذرگاه‌های سخت دچار مشکل نشوید.

 

بهترین زمان سفر به تنگه واشی تهران

اگر با توجه به ویژگی‌های این منطقه زیبای گردشگری قصد رفتن به آنجا را دارید، توصیه می‌کنیم تنگه واشی در بهار را  حتما ببینید. در فصل بهار  حتما به تنگه واشی دماوند بروید و از جاذبه‌های طبیعی چون دشت سرسبز و آبشار لذت ببرید و جاذبه تاریخی این منطقه که متشکل از کتیبه‌های زیبای دوران قاجار است را نظاره کنید. اما اگر از بین 12 ماه سال بخواهیم یکی را به عنوان بهترین ماه سال انتخاب کنیم، قطعا ماه مرداد بهترین گزینه محسوب می‌شود. در حالت کلی بهترین زمان سفر به تنگه واشی تهران از لحاظ شلوغی منطقه به آخر هفته‌های روزهای داغ تابستان و از لحاظ خلوت‌بودن به روزهای اواسط هفته مربوط می‌شود.
 

تنگه واشی در زمستان

رستوران تنگه واشی تهران

منطقه زیبا و دیدنی تنگه ساواشی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جذاب خود هر‌ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر است که به‌خصوص در روزهای داغ آخر هفته فصل تابستان به این منطقه سفر می‌کنند. شما باید یک مسافت حدود 3 کیلومتری را در دل کوه و رودخانه تنگه طی کنید تا به آبشار معروف ساواشی برسید. در نزدیکی آبشار 15 متری ساواشی یک رستوران و تفرجگاه کوچک برای پذیرایی از گردشگران در تنگه واشی تهران راه‌اندازی شده است. هر ساله تورهای یک‌روزه بسیاری از تهران و شهرهای اطراف به تنگه واشی فیروزکوه که یکی از مکانها و دیدنی های تهران است، سفر می‌کنند و از آب و هوا و طبیعت بکر این منطقه نهایت لذت را می‌برند. اگر به طبیعت‌گردی و جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به این منطقه طبیعی و تاریخی شهرستان فیروزکوه سری بزنید.
 

اجاره اتاق و اسکان در تنگه واشی تهران

حقیقت امر این است که منطقه تنگه ساواشی برای سفر یک روزه گزینه مناسبی است، زیرا در شب هیچ‌گونه روشنایی در مسیر تنگه وجود ندارد و فقط تاریکی مطلق همه جا را فرا گرفته است و صدای امواج به گوش می‌رسد. اسکان در ساعات شب در منطقه تنگ واشی بسیار خطرناک است، چون در صورت بروز حادثه برای گردشگران هیچ  نیروی امدادی به دلیل وضعیت نامناسب مسیر در منطقه مستقر نشده است. باید گفت اجاره اتاق در تنگه واشی تهران لازم و ضروری است. به‌طور‌کلی اسکان گردشگران در شب در منطقه تنگه ممنوع است، اما اگر قصد ماندن در این آب و هوای مطبوع و دل‌انگیز را دارید، سوئیت‌هایی در نزدیکی منطقه ساواشی فیروزکوه با امکانات مناسب برای اجاره و اسکان وجود دارد.
 

خطرات تنگه واشی تهران

اگر برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح به منطقه تنگه واشی فیروزکوه سفر کردید باید از خود و همراهانتان مراقبت کنید. از جمله خطرات تنگه ساو‌اشی به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگام عبور از آب امکان خراشیدگی و درد پا در اثر برخورد با سنگ‌های نوک تیز مسیر وجود دارد بنابراین بهتر است از کفش ورزشی مناسب و مقاوم استفاده کنید.
  • هنگام عبور از مسیر تنگه واشی تهران احتمال لیز‌خوردن و افتادن وجود دارد که باید حواستان را جمع کنید.
  • بهتر است از به همراه‌ بردن کودکان زیر 7 سال به تنگه واشی دماوند به دلیل سختی و طولانی بودن مسیر خودداری کنید. 
  • با توجه به آبی بودن مسیر خطر خیس‌شدن لوازم حساس چون موبایل وجود دارد بنابراین بهتر است موبایل و پول خود را در کیف یا کوله قرار دهید.
  • لازم به ذکر است به دلیل عمق آب تنگه واشی خطر غرق شدن در این منطقه وجود ندارد، زیرا نهایتا ارتفاع آب در مسیر تا ران پا می‌رسد.
     

جاذبه‌های طبیعی تنگه واشی فیروزکوه

مسیر عبور از تنگه رودخانه‌ای است و برای عبور از این تنگه باید از داخل آب خنکی که از ارتفاعات به سمت پایین جریان دارد، بگذرید که با داشتن لوازم و تجهیزات مناسب بسیار لذت‌بخش است. پس از عبور از آب باید از دشت‌ساواشی عبور کنید تا به تنگه «سا» برسید که آبشار معروف و دیدنی ساواشی در این تنگه قرار دارد. این آبشار از ارتفاع 15 متری برخوردار است و حوضچه‌ای با مساحت 50 مترمربع و عمق بیش از 1 متر دارد. دقیقا پشت آبشار ساواشی، دره سکوت قرار گرفته است که منشاء آرامش و سکوت مطلق است. در بالای تنگه اول قلعه‌ای به نام اسماعیلیه واقع شده است و بالای تنگه دوم هم یک غار طبیعی وجود دارد. مسافت تنگه واشی تهران قسمت اول تا دشت ساواشی تقریبا 250 متر و تا آبشار‌ ساواشی چیزی در حدود 800 متر است. بسیاری از کوهنوردان به منظور صعود به ارتفاعات سوادکوه و رسیدن به کوه‌های آلاشت و ارتفاعات سوادکوه در مازندران از این مسیر استفاده می‌کنند که باید از سمت چپ آبشار ساواشی حرکت کرد. اگر قصد کوهنوردی در این مسیر تنگه واشی فیروزکوه را دارید، توصیه می‌کنیم از تجهیزات مناسب مانند مسیریاب و جی پی اس استفاده کنید و راهنمای راه‌بلدی به همراه داشته باشید زیرا پیمودن این مسیر چیزی در حدود 3 روز طول می‌کشد.
 

کتیبه تنگه واشی

جاذبه های تاریخی تنگه واشی تهران

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی این منطقه که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم، جاذبه‌های تاریخی این منطقه نگاه بسیاری از گردشگران را به سمت خود معطوف کرده است. کتیبه معروف و ارزشمند با ابعاد 6‌ متر در 7 متر با قدمت بیش از 180 سال متعلق به دوران قاجار با نقش برجسته‌های زیبا از شکارگاه، فتحعلی شاه و فرزندان در حال شکار او در منطقه خودنمایی می‌کند. این کتبه دیدنی و معروف در دل کوه به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است که در برابر بارش باران، برف و تابش نور خورشید محافظت شده است ولی بخش‌هایی از آن توسط گردشگران آسیب دیده است.   

 

سوغات ساواشی: حال که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منطقه تنگه ساواشی نهایت لذت را بردید، پیشنهاد می‌کنیم از سوغات تنگ واشی دماوند غافل نشوید. در این منطقه جغرافیایی سرسبز  و دیدنی سوغاتی‌های فراوانی وجود دارد که در هیچ کجای کشور نمونه آن‌ها با این کیفیت و مرغوبیت پیدا نمی‌شود. بنابراین اگر قصد دارید از تنگه واشی تهران با دست پر به شهرتان برگردید، می‌توانید سوغات‌ زیر را خریداری کنید:

  • دوغ پنج گیاه روستای جلیزجند ساواشی حاوی گیاهان معطری چون نعناع، پونه جنگلی و صحرایی، آویشن و کاکوتی است.
  • لواشک ترش ساواشی
  • رب آلوچه تنگه واشی فیروزکوه
  • دمپایی‌های بنددار برای عبور از آب رودخانه و تنگه
  • گیاه نادر باریجه با مصارف صنعتی و دارویی (این نکته را در نظر بگیرید که از چیدن این گیاه جدا خودداری کنید زیرا جرم محسوب می‌شود.)

 

کتیبه تنگه واشی تهران

دیدنی‌ها و جاذبه‌های تنگه واشی ساواشی فقط به طبیعت سرسبز و زیبا محدود نمی‌شود، بلکه آثار تاریخی هم در این منطقه وجود دارد. در این منطقه 3 کتیبه معروف از دوران قاجار به یادگار مانده است که به دستور فتحعلی‌شاه قاجار حکاکی شده‌اند. فتحعلی شاه تحت تاثیر نقش و نگارهای برجسته موجود در شیراز که در  دوران پیش از پادشاهی او ساخته شده‌اند به سه شخص به نام‌های معمارباشی، نقاش‌باشی و حجارباشی مسئولیت حجاری و ساخت این سه کتیبه ارزشمند را واگذار کرد. این کتیبه‌ها که به کتیبه‌های تنگه واشی تهران شهرت دارند از ارزش بسیار بالایی برخوردارند و در مسیر سفر قرار گرفته‌اند. در توضیح این کتیبه‌ها باید گفت کتیبه واقع در تنگه واشی دماوند دارای طول 7 و عرض 6 است که کلیه اتفاقات دوران فتحعلی‌شاه در اطراف این کتیبه نوشته شده است. نقش برجسته روی کتبه از نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارها تشکیل شده است که در اطراف آن تصویر پسران فتحعلی شاه به نام‌های علی نقی میرزا، عباس میرزا و علی قلی میرزا و نوادگان او در حال شکار نمایش داده می‌شود. این کتیبه حدود 185 سال قبل طوری در دل کوه حکاکی شده است که در برابر عوامل محیطی چون باران و آفتاب آسیب نبیند، اما اخیرا آسیب‌هایی به این کتبه‌ها از طرف گردشگران وارد شده است. بد نیست بدانید که 2 کتیبه دیگر هم وجود دارد که یکی در پشت تونل وانا جاده هراز در نزدیکی تنگه واشی فیروزکوه با شکل شاه و دیگری در چشمه علی شهر ری قرار دارد.  این تنگه به صورت تنگه سوباشی یا ساواشی هم تلفظ می‌شود. وجه ‌تسمیه این منطقه طبیعی و بکر ریشه در سرسبز بودن دشت و باریک بودن مسیر عبور این تنگه دارد. این منطقه یک دره‌سنگی تنگ و باریک است که افراد در هنگام عبور از آن با یکدیگر رودرو می‌شوند. کلمه «واش» در گویش گیلکی به معنی چمن است و به سرسبزی این منطقه جغرافیایی اشاره دارد. کلمه «ساواشی» در زبان آذری به معنی برخورد، رودررو شدن و درگیری است و به برخورد مردم در هنگام عبور از تنگه اشاره دارد. بد‌ نیست بدانید در این تنگه زیبا و سرسبز یکی از گیاهان دارویی نادر و کمیاب به نام «باریجه» رشد می‌کند که در تولید داروهای گیاهی و استفاده در صنعت کاربرد دارد.    

 

تهران را می توانیم یکی از پر رفت و آمدترین شهرهای ایران بدانیم. این شهر به خاطر موقعیت استراتژیکش یکی از قطب های اصلی تجارت محسوب می شود. به همین خاطر افراد زیادی به دلایل مختلف تفریحی یا کاری و بازرگانی تهران را برای مسافرت انتخاب می کنند که همه ی آنها علاقه دارند در سفر خود از جاهای دیدنی تهران نیز دیدن کنند. در بین جاهای دیدنی اطراف تهران، برنامه ی سفر یک روزه به روستاهای اطراف تهران به دور از هیاهوی پایتخت در دل روستاهایی که شاید کمتر اسم آنها را شنیده باشید، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

زمانی که می خواهید برای اقامت چند روزه به تهران سفر کنید و از بین هتل های تهران یکی را انتخاب کنید. بهتر است قبل از سفر به رزو هتل اقدام کنید. رهی نو سایتی است که امکانات هتل های چهار ستاره تهران و هتل های پنج ستاره تهران را در اختیار شما قرار داده است تا با کمک آن بتوانید هتل مناسب خود را آنلاین رزرو کنید. شما در رهی نو می توانید بهترین هتل های تهران را با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مریم ۱۴۰۲/۲/۲۱

چه جالب نمیدونستم تنگه واشی آثار تاریخی هم داره تاریخچه اسمش هم چه جالب بود 😊

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۱

مریم عزیز از اظهار نظر و توجه تون بسیار سپاسگزاریم همیشه شاد و پیروز باشید

نازنین ۱۴۰۲/۲/۱۹

وای خدای من اگه بدون تجهیزات بری خیلی بهت سخت میگذره مخصوصا دمپایی بنددار یا کفش راحتی که خیس بشه مشکلی پیش نیاره برات بعد یک کفش مناسب برای بیرون از آب

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۹

همره عزیز رهی نو کاملا درست میگی و تمام امکانات لازم رو سعی کردیم که اعلام و تذکر دهیم به دوستدارانی که به این منطقه زیبا و جذاب میخواهند سفر کنند

محمد ۱۴۰۲/۲/۱۲

سلام مرسی از توضیحات تون مطالب تقریبا جامع و کامل بود قصد سفر به تنگه واشی را دارم سپاس از شما

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۲

سلام محمد جان انشاله همیشه به سفر باشید و بهتون خوش بگذره سپاسگزاریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...