رَهی نو

غذاهای شمالی ؛ خوشمزه ترین غذاهای محلی شمال ایران

تعداد بازدید: ۱۶۰۵ ۷ شهریور ۱۴۰۱

اگر از افرادی که از سفر شمال بازگشته‌اند درباره غذاهای شمالی بپرسید، به احتمال زیاد آن‌ها غذاهای شمالی را غذاهایی بسیار خوشمزه توصیف خواهند کرد. جالب است بدانید شهر رشت با نام شهر خلاق غذا شناخته می‌شود. با ما همراه باشید تا با خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی در دسته‌بندی‌های مختلف آشنا شوید.

 

طعم بی‌نظیر غذاهای شمالی

همه گردشگران از طعم بی‌نظیر غذاهای شمالی تعریف می‌کنند و چاق شدن آن‌ها در این سفر گواه این موضوع است. اگر یک بار به استان‌های شمالی سفر کنید، طعم بی‌نظیر آن‌ها را هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد؛ بر این اساس، اگر دوست دارید به سفری برای شکم‌گردی بروید، استان‌های شمالی را در اولویت قرار دهید.

 

حتما لیست کتاب‌هایی که باید قبل از مرگ بخوانید را حداقل یک بار در یکی از سایت‌ها دیده‌اید. اگر بخواهیم لیستی از غذاهایی که باید قبل از مرگ بخورید را بسازیم، غذاهای شمالی با طعم منحصربه‌فرد خود در اولین جایگاه‌های این لیست قرار خواهند گرفت.

 

معرفی غذاهای خوشمزه شمالی

در این بخش غذاهای شمالی را در دسته‌بندی‌هایی مانند کباب‌های شمالی، خورش‌هاش شمالی و آش‌های شمالی معرفی خواهیم کرد تا راهنمای مناسبی برای شکم‌گردی در استان مازندران و گیلان داشته باشید.

 

کباب‌های شمالی

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی، کباب‌های متنوع شمالی محسوب می‌شود که هر یک با طعم مخصوص خود می‌تواند شما را عاشق خود کند. اگر تا به حال هیچ یک از کباب‌های شمالی را نخورده‌اید، در اولین فرصت به شمال بروید و طعم بی‌نظیر آن‌ها بچشید.

 

کباب ترش

اگر دیگر کباب‌های معمولی را دوست ندارید و دنبال کبابی با طعمی جدید هستید، کباب ترش بهترین گزینه پیش روی شماست. در کنار کباب ترش، انواع سبزی و گوجه کباب‌شده نیز سرو می‌شود. می‌توانید کباب ترش را با برنج میل کنید.

 

غذاهای شمالی

 


بیشتر بخوانید: معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی جنوب ایران


شامی کباب

می‌توانید شامی کباب را همراه با برج یا نان بخورید. همچنین در کنار شامی کباب ممکن است مخلفات دیگری مانند سیر و باقلا نیز وجود داشته باشد.

 

گمج کباب

از آنجایی که در یک ظرف به نام گمج پخته می‌شود، به آن گمج کباب می‌گویند. گوشت فیله، سبزی و رب انار از جمله مواد لازم برای پخت گمج کباب هستند. بهتر است بدانید این غذا به دلیل طبع گرمش در زمستان‌ها طرفداران زیادی دارد.

 

خورش‌های شمالی

خورش‌های شمالی بسیار متنوع هستند و این تنوع را نمی‌توان در هیچ شهر و روستای جهان پیدا کرد. طعم خورش‌های شمالی می‌تواند شما را مبهوت کند.

 

باقالاقاتق

برای تهیه این نوع خورش بسیار محبوب از گوشت استفاده نمی‌شود. بهتر است خودتان باقالاقاتق را در سفر به شمال امتحان کنید؛ زیرا هیچ جمله‌ای نمی‌تواند طعم بی‌نظیر آن را آن طور که شایسته است توصیف کند. بهتر است بدانید اگر باقالاقاتق همراه با ماهی شور و اشپل بخورید، هیچ‌وقت طعم این ترکیب طلایی را فراموش نخواهید کرد.

 

آغوز مسما

اگر فسنجان با گوشت اردک تهیه شود، به آن آغوز مسما گفته می‌شود. اگر قصد سفر به گیلان را دارید، حتما این غذای ترش و پر از ویتامین را امتحان کنید.

 

اناربیج

اناربیج یکی از خورش‌های محبوب در شب یلدا محسوب می‌شود. البته در بقیه روزهای سال نیز برای گردشگران تهیه می‌شود. از سبزی، رب انار و گوشت چرخ‌کرده برای پخت انارپیح استفاده می‌شود.

 

ترشه تره

ترشه تره یکی دیگر از غذاهای شمالی خوش‌طعم است که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. این خورش را همراه با برنج و ماهی دودی بخورید تا منظور ما را درک کنید.

 

ترشه تره شمالی


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رستوران های مازندران + عکس و آدرس


سیر انار

سیر انار که از پرطرفدارترین غذاهای مازندرانی محسوب می‌شود، گاهی با گوشت اردک و گاهی با گوشت مرغ پخته می‌شود. طعم ترش انار را می‌توانید به‌خوبی در این خورشت احساس کنید.

 

باقلا وابیج

باقلا، تخم مرغ و شوید از مواد لازم برای تهیه این خورش محسوب می‌شود و می‌توان آن را با نان و برنج میل کرد.

 

گیجاواش تره

این غذا از گیجا واش تهیه می‌شود که سبزی مقوی و کمیابی است. تخم اردک نیز از مواد ضروری برای پخت این غذای گیلانی است. اگر روزی به رشت و شهرهای نزدیک آن سفر کردید، خوردن این خورش را فراموش نکنید.

 

اسپناساک

گوشت و اسفناج از موارد لازم برای تهیه اسپناساک به شمار می‌روند. اگر دنبال غذایی سالم و مقوی با طعمی بی‌رقیب در استان مازندران هستید، اسپناساک را امتحان کنید.

 

پیش‌غذاهای شمالی

طعم بی‌همتای پیش‌غذاهای استان‌های شمالی می‌تواند شما را برای خوردن غذای اصلی هیجان‌زده کند. اگر روزی تصمیم گرفتید به شمال سفر کنید، سوپ‌ها و آش‌های شمالی را حتما در کنار غذای اصلی سفارش دهید.

 

سیر واویج

از برگ سیر و تخم مرغ برای تهیه این پیش‌غذای خوشمزه استفاده می‌شود. در رشت و سایر شهرهای گیلان می‌توانید این پیش‌غذا را امتحان کنید.

 

سیر واویج


بیشتر بخوانید: لیست کامل غذاهای محلی و اصیل مازندران


اشپل کوکو

از تخم ماهی، برگ سیر و تخم مرغ برای تهیه این پیش‌غذای مقوی در گیلان استفاده می‌شود. از آنجایی که غذای سنگینی محسوب می‌شود، بهتر است در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

 

اسفناج مرجی

برای تهیه این پیش‌غذای مازندرانی از اسفناج، سیر، انار ترش و عدس استفاده می‌شود. این مواد باعث می‌شوند اسفناج مرجی غذایی بسیار مقوی و خوشمزه محسوب شود.

 

آش‌های شمالی

معمولا به خورش‌ها و پیش‌غذاهای متنوع شمالی بیشتر از آش‌های شمالی توجه می‌شود؛ اما آش‌های شمالی نیز طعمی خوشمزه دارند و می‌توانند سفر شما را لذت‌بخش‌تر کنند.

 

بشته واش

بشته واش را می‌توانید در سفر به مازندران و بخش شرقی استان گیلان میل کنید. برای تهیه این آش از اسفناج، سیر و عدس استفاده می‌شود.

 

ترش آش

این آش ترش را در کنار ماهی شور میل کنید تا نهایت لذت را ببرید. ترش آش مازندران کمی با ترش آش گیلان تفاوت دارد ولی هر دو خوشمزه هستند.

 

 

ترش آش


بیشتر بخوانید: لیست کامل غذاهای محلی و اصیل گیلان 


غذاهای شمالی با ماهی

غذاهای ماهی‌دار نیز یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی محسوب می‌شوند که گاهی به شکل شور و دودی نیز پخته می‌شوند. باقلاقاتق و ترش تره نیز در این دسته قرار می‌گیرند که در بخش‌های پیشین آن‌ها را معرفی کردیم.

 

گردوبیج

گردوبیج طرفداران بسیاری در استان مازندران دارد. البته اگر می‌خواهید به گیلان سفر کنید، می‌توانید ماهی فویج را که بسیار شبیه این غذا است میل کنید. گردوبیج از سبزیجات معطر، رب انار، ماهی سفید و گردو تهیه می‌شود.

 

مالابیج

مهم نیست مقصدتان استان گیلان است یا مازندران، این غذا را در هر دوی این استان‌ها می‌توانید سفارش دهید. برای تهیه این غذای ماهی‌دار از ماهی سفید و سبزی استفاده می‌شود.

 

غذاهای شمالی با مرغ

اگر عاشق غذاهای مرغ‌دار با طعمی بی‌رقیب هستید، حتما خوردن این غذاها را در سفر خود به استان‌های زیبای شمال کشور در اولویت قرار دهید.

 

آلو مسما

آلو مسما در شهرهای دیگر کشور نیز پیدا می‌شود ولی خوشمزه‌ترین نوع آن را تنها در سفر به استان‌های شمالی می‌توانید میل کنید. برای تهیه این غذا از آلو، مرغ، قیسی و پیاز استفاده می‌شود.

 

آلو مسما


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رستوران های گیلان + عکس و آدرس


شوید قورمه

شوید قورمه همانند سایر غذاهای شمالی ترش‌مزه است. دلیل این ترشی را می‌توان به آلوچه درون این غذا نسبت داد. بهتر است بدانید گاهی از گوشت قرمز به جای گوشت مرغ برای پخت این غذا در گیلان استفاده می‌شود.

 

مرغ ناردونی

اگر به رشت و سایر شهرهای گیلان سفر کنید، این غذای ترش را می‌توانید با کته میل کنید. البته خودتان می‌توانید آن را با استفاده از دستورالعمل‌های موجود در فضای مجازی در منزل برای مهمانان تهیه کنید؛ ولی طعم مرغ ناردونی در شمال طعم دیگری دارد که ممکن است هیچ‌گاه نتوانید آن را در شهر خودتان تجربه کنید.

 

مرغ ترش

برای تهیه مرغ ترش دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد. اگر می‌خواهید بهترین آن را بچشید، به استان سرسبز گیلان سفر کنید. از آنجایی که سبزی معطر نیز به مرغ ترش اضافه می‌شود، با طعم بی‌نظیری روبرو خواهید شد.

 

غذاهای شمالی با بادمجان

در شهرهای مختلف ایران با بادمجان می‌توان غذاهای متنوعی درست کرد؛ ولی شمالی‌ها غذاهای بی‌نظیری با بادمجان طبق دستورالعمل‌های خاص خود تهیه می‌کنند که در سایر شهرهای ایران نمی‌توان آن‌ها را یافت.

 

کال کباب

کال کباب را می‌توانیم در بخش پیش‌غذاهای شمالی نیز قرار دهیم. بهتر است بدانید برای تهیه کال کباب از گوشت استفاده نمی‌شود. بادمجان، سیر، گردو، آب انار و نعناع از جمله مواد لازم برای درست کردن کال کباب محسوب می‌شوند. البته سبزی محلی چوچاق نیز به آن اضافه می‌کنند که طعم و عطر کال کباب را دگرگون می‌سازد.

 

میرزا قاسمی

یکی دیگر از پرطرفدارترین غذای شمالی با بادمجان، میزرا قاسمی است. بادمجان کبابی، تخم مرغ، گوجه فرنگی و سیر از مواد تشکیل‌دهنده آن محسوب می‌شوند. در شهرهای دیگر ایران نیز می‌توان چنین غذایی را امتحان کرد؛ ولی میرزا قاسمی شمال طعم دیگری دارد. این غذای شمالی را می‌توان به عنوان پیش‌غذا نیز میل کرد.

 

میرزا قاسمی


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رستوران های بندرانزلی + عکس و آدرس


ناز خاتون

این ترشی شمالی می‌تواند لذت غذاهای شمالی مانند شامی کباب و ترش کباب را افزایش دهد. بادمجان، گوجه فرنگی، ریحان، رب انار و مواد دیگری برای تهیه ناز خاتون لازم است. اگر یک بار این ترشی را امتحان کنید، طعم بادمجان کبابی را تا آخر عمر به خاطر خواهید سپرد. 

 

سخن آخر

اگر تصمیم گرفته‌اید به شمال سرسبز ایران سفر کنید، به شکم‌گردی هم فکر کنید. همان‌طور که خواندید غذاهای شمالی بسیار متنوع هستند و طعم بی‌نظیر آن‌ها می‌تواند لذت سفر را دوچندان کنند. آیا به جز غذاهای معرفی‌شده عاشق غذای شمالی دیگری در سفر پیشین خود شده‌اید؟ آن را به کاربران سایت در نظرات معرفی کنید.

 

در کنار شکم‌گردی و لذت از طبیعت بکر شمال باید به فکر رزرو هتلی نیز باشید. سایت رهی نو امکان رزرو هتل در شهرهای مختلف شمال را برای راحتی شما عزیزان فراهم کرده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...