رَهی نو

معرفی تئاتر شهر تهران

تعداد بازدید: ۳۲۱۵ ۹ اسفند ۱۴۰۰

تئاتر شهر تهران مجموعه‌ای از شاخص‌ترین معماری‌های هنری ایران به‌شمار می‌رود که به‌دلیل امکانات مناسب به مهم‌ترین ساختمان فرهنگی کشور در حوزه نمایش تبدیل شده است.

اهالی فرهیخته تئاتر، نمایش‌های بسیاری در این محل به روی صحنه می‌برند و این مجموعه سالانه از رویدادهای مهم و گروه‌های مختلف نمایشی میزبانی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به اینکه تئاتر شهر کجاست و آشنایی با تاریخچه، هزینه و زمان بازدید از این محل، با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه باشید تا شما را به بازدید از این مجموعه بی‌نظیر فرهنگی ببریم.

تاریخچه تئاتر شهر

پیش از ساخت تئاتر شهر، مهمان‌خانه بلدیه یا کافه شهرداری در مکان فعلی تئاتر شهر قرار داشت که در سال 1309 ساخته شده بود و اهالی شهر برای گذراندن اوقات فراغت خود به این مکان می‌آمدند. در کافه شهرداری افراد برجسته‌ای همچون فروغ فرخزاد و جلال آل‌احمد گرد هم می‌آمدند و آخر هفته‌ها در این مکان، شعبده‌بازی و برنامه‌های مفرح اجرا می‌شد.

کافه شهرداری تا سال 1345، بخشی از خیابان ولیعصر تهران بود تا اینکه به خواست فرح پهلوی، ساختمان تئاتر شهر در سال 1346 توسط مهندس علی سردار افخمی طراحی و پنج سال بعد در سال 1351 توسط مهندسان ایرانی ازجمله شاگردان هوشنگ سیحون ساخته شد.

 

سالن‌ها، بخش‌های مختلف و همچنین محوطه اطراف تئاتر شهر به‌مرور زمان به این مجموعه افزوده شدند. این مجموعه در تاریخ هفت بهمن 1351 با نمایش باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف با حضور بازیگرانی همچون داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، فهیمه راستکار، مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی افتتاح شد. نظارت این مجموعه به عهده سازمان جشن هنر شیراز و فرح پهلوی بود که سپس به سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران واگذار شد.

در سال 1357 و بعد از پیروزی انقلاب، نظارت بر تئاتر شهر به وزارت فرهنگ و آموزش عالی و پس از مدت کوتاهی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شد. حسین پاکدل، علی رفیعی و حسین پارسایی از صاحب‌نامانی بودند که سرپرستی بخش‌های مختلف تئاتر شهر را بر عهده داشتند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت تئاتر شهر  مراجعه کنید.
 

تاریخچه تئاتر شهر

بخش‌‌های مختلف تئاتر شهر 

تئاتر شهر در دو طبقه و با نمای خارجی پوشیده از کاشی فیروزه‌ای ساخته شده است. این بنا زیربنایی حدود 5600 مترمربع دارد و با 15 متر ارتفاع، 579 نفر تماشاچی می‌توانند نمایش‌های این مجموعه را ببینند. چای‌خانه و فضاهای پشتیبانی صحنه در زیرزمین و سالن انتظار و سالن نمایش اصلی در طبقه همکف قرار دارند. شما می‌توانید قبل از رفتن به این مجموعه، با مراجعه به سایت تئاتر شهر با این مجموعه فرهنگی و نمایشی آشنا شوید.

سالن‌های تئاتر شهر به‌غیراز سالن اصلی نمایش شامل سالن سایه، سالن چهارسو، سالن مرکز مطالعات قشقایی، سالن نو و سالن خورشید می‌شود. همچنین در تئاتر شهر یک کتابخانه تخصصی برای اهالی هنر وجود دارد که پاتوق دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر است.

 

در چند سال اخیر، دو سالن به نام‌های تالار کوچک و تالار شماره دو به علت تعمیر تعطیل شده‌ و اقدامی برای بازسازی آنها صورت نگرفته ‌است. محوطه و فضای بازی که در مقابل ساختمان تئاتر شهر وجود دارد، برای اجرای تئاترهای محیطی بسیار مناسب است.

صفحه گردان الکتریکی، دهانه متحرک صحنه، آسانسور دکور، سیستم آویزهای بالارونده برای دکور، سیستم‌های پیشرفته نوری، صداگذاری و پرده طولی از تجهیزات مجهز به‌کاررفته در تئاتر شهر هستند که کیفیت نمایش‌ها را بهبود می‌بخشند. کافه تریای سالن اصلی و سالن چهارسو، علاوه بر محل استراحت، مکانی برای نقد و بررسی نمایش‌نامه‌ها قدیمی و جدید هستند.

بخش های مختلف تئاتر شهر
 

هزینه و زمان بازدید از تئاتر شهر 

بازدید از تئاتر شهر هنگام غروب آفتاب یا عصر پیشنهاد می‌شود که آب‌وهوا مطبوع است. تئاتر شهر که یکی از جاذبه های گردشگری تهران محسوب می‌شود، همه‌روزه به‌غیراز شنبه‌ها، از ساعت 16 الی 19 عصر آماده استقبال از دوستداران فرهنگ و هنر این مرز و بوم است و می‌توانید بلیط نمایش موردعلاقه‌تان را تهیه کنید.

اگر می‌‌خواهید تجربه دیدن نمایشی جذاب با بازیگران حرفه‌ای را تجربه کنید، بلیط مربوطه را از سایت تئاتر شهر خریداری کنید. هزینه بلیط با توجه به سالن برگزاری نمایش، تعداد بازیگران و مدت‌زمان نمایش متفاوت است. شما می‌توانید تئاترهای در حال نمایش را از سایت تئاتر شهر بررسی کرده و نسبت به تهیه بلیط اقدام کنید. بالاترین قیمت بلیط مربوط به نمایشی است که در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار می‌شود.

 

معمولاً هزینه بلیط‌ها از 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان برای هر نفر متغیر است. شما می‌توانید از برخی سایت‌های معتبر و در برخی ایام و مناسبت‌ها با تخفیف بلیط تئاتر شهر را خریداری نمایید. تماشای تئاتر یکی از بهترین تفریحات سالم و سرگرم‌کننده است که با پرداخت هزینه کم، چند ساعتی از روز به خوبی سپری شده و خاطره‌ای خوش بر جای می‌ماند.
 

هزینه و زمان بازدید از تئاتر شهر

جاهای دیدنی نزدیک تئاتر شهر کدامند؟

تئاتر شهر در خیابان ولیعصر، قلب و مرکز پایتخت قرار دارد و به دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و دانشگاه امیرکبیر نزدیک است. اطراف تئاتر آن‌هم کتاب‌فروشی‌ها، موزه‌ها و سینماهای مختلفی دیده می‌شود. سینما بهمن، سینما سپید و سینما مرکزی در این مسیر واقع شده‌اند و فاصله بسیار کمی تا تئاتر شهر دارند.

 

سالن تئاتر شهرزاد با فاصله 1.7 کیلومتر، سالن تئاتر مستقل، تالار وحدت با فاصله 502 متر و تالار حافظ ازجمله سالن‌های نمایشی هستند که در نزدیکی این مجموعه فرهنگی واقع شده‌اند.

پارک دانشجو به فاصله 93 متر، عمارت روبرو با فاصله 173 متر، موزه هنرهای فلسطین با فاصله 486 متر، پردیس سینمایی چارسو با فاصله 1.6 کیلومتر، موزه جواهرات ملی با فاصله 3.3 کیلومتر، کاخ مرمر با فاصله 3.4 کیلومتر و عمارت دل از جاذبه‌های دیدنی و نزدیک به تئاتر شهر هستند که می‌توانید پس از تماشای نمایش موردنظر خود، در اطراف این جاذبه‌ها قدم زده و لذت ببرید.
 

رستوران‌ها و کافه‌ها در نزدیکی تئاتر شهر 

بازدید از نمایش‌های تئاتر شهر و سپس گشت‌وگذار در اطراف این مجموعه و بازدید از جاذبه‌های دیدنی، باعث خستگی می‌شود. انرژی ازدست‌رفته را می‌توان با رفتن به رستوران‌ها و کافه‌های نزدیک تئاتر شهر بازیافت. از سمت تئاتر شهر به خیابان انقلاب، کتاب‌فروشی‌ها و کافه‌های مشهوری با فاصله خیلی کم به چشم می‌خورد که به دلیل نزدیکی به دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر پاتوق بسیاری از دانشجوها محسوب می‌شود.

در فاصله میان تئاتر شهر و انقلاب، فست‌فودها و رستوران‌هایی هم وجود دارد که چون اغلب مشتری‌هایشان دانشجوها و مسافران هستند، غذاهایی با قیمت مناسب و با کیفیت عالی سرو می‌کنند. از چهارراه ولیعصر که تئاتر شهر در آنجا قرار دارد به سمت شمال نیز چند کافه رستوران تأسیس شده‌اند.

 

کافه گرامافون با فاصله 49 متر، کافه رستوران بوفالو با فاصله 94 متر، فست‌فود شیلا شعبه انقلاب با فاصله 161 متر، کافه پالیزان با فاصله 165 متر، کافه رستوران ری‌را با فاصله 1.2 کیلومتر و رستوران وزیری با فاصله 1.8 کیلومتر از کافه رستوران‌های نزدیک به تئاتر شهر هستند.

کافه تئاتر، کافه تئاتر شهر، کافه کتاب فلسفه، کافه گودو، کافه نقاشی، کافه تمدن، کافه سلفی، کافه اتاق، فست‌فود کاخ، کافه مستقل، کافه کافا، رستوران ولیمه، کافه سه دال، کافه پرسه، قهوه لمیز، وی کافه، کافه نوفل لوشاتو، ساندویچ امیر و پیتزا کنتاکی ولیعصر از دیگر کافه و رستوران‌های  نزدیک به تئاتر شهر هستند که می‌توان پس از تماشای یک تئاتر و نمایش عالی، اوقاتی خوش در آن‌ها سپری کرد.
 

هتل های  نزدیک تئاتر شهر تهران

بسیاری از مسافرانی که به شهر تهران سفر می‌کنند، دوست دارند در مرکز تهران، هتل یا مسافرخانه اقامت خود را رزرو کنند. برای رزرو هتل و تجربه یک اقامت پر از آرامش، رهی نو پیشنهادات هیجان‌انگیزی ارائه می‌کند. شما می‌توانید با رزرو هتل از این مجموعه در نزدیکی تئاتر شهر، به اکثر نقاط پایتخت دسترسی داشته باشید.

 

هتل آپارتمان رازی با فاصله 214 متر، هتل پارسیان کوثر تهران و هتل آساره تهران با فاصله 516 متر، هتل بوتیک حنا با فاصله 1.5 کیلومتر، هتل هویزه با فاصله 1.6 کیلومتر، هتل رودکی با فاصله 1.8 کیلومتر و هتل پرستو با فاصله 2 کیلومتر از هتل‌های نزدیک تئاتر شهر هستند.

هتل های نزدیک به تئاتر شهر
 

چگونه به تئاتر شهر برویم؟

در پاسخ به سؤال تئاتر شهر کجاست و چگونه به تئاتر شهر برویم، باید بگوییم که ساختمان تئاتر شهر در تهران، منطقه 11، خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر و در ضلع غربی پارک دانشجو قرار دارد. برای دسترسی به تئاتر شهر راه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما چون تئاتر شهر در مرکز پایتخت واقع شده و این محدوده پرتردد بوده و در طرح ترافیک قرار دارد، بهترین وسیله نقلیه برای دسترسی به این مجموعه، مترو است. تئاتر شهر ایستگاهی جداگانه در مقابل ساختمان اصلی دارد و می‌توان خیلی راحت به این مکان دسترسی یافت.

 

به‌غیراز مترو، اتوبوس‌های بی‌آرتی خط چهارراه تهرانپارس تا میدان آزادی و میدان آزادی تا تجریش به تئاتر شهر می‌رسد. از دیگر وسایل نقلیه برای دسترسی به تئاتر شهر، تاکسی‌های خطی است. رفتن به تئاتر شهر با خودرو شخصی در آخر هفته‌ها که محدودیت طرح ترافیک وجود ندارد، امکان‌پذیر است؛ اما یکی از مشکلات موجود، کمبود جای پارک برای خودروهای شخصی در خیابان ولیعصر است که در صورت عدم یافتن مکان مناسب باید در کوچه‌پس‌کوچه‌های نزدیکی تئاتر شهر به دنبال جای پارک بود.

چگونه به تئاتر شهر برویم

سخن پایانی

تئاتر شهر یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مکان‌های فرهنگی تهران است که در زمان پهلوی تأسیس شده است. بازدید از این محل به تمامی هنردوستان پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به رهی نو نسبت به رزرو هتل‌های نزدیکی تئاتر شهر اقدام نمایید.

سوالات متداول درمورد تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر کجاست؟

تهران، منطقه 11، خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر، ضلع غربی پارک دانشجو.

تئاتر شهر در چه سالی تاسیس شد؟

تئاتر شهر در سال 1346 توسط مهندس علی سردار افخمی طراحی و پنج سال بعد در سال 1351 توسط مهندسان ایرانی ازجمله شاگردان هوشنگ سیحون ساخته شد.

مکان‌های دیدنی و تفریحی نزدیک به تئاتر شهر کدامند؟

تالار وحدت، پارک دانشجو، عمارت روبرو، موزه هنرهای فلسطین، پردیس سینمایی چارسوف موزه جواهرات، کاخ مرمر و عمارت دل.

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های نزدیک به تئاتر شهر کدامند؟

رستوران ولیمه، فست‌فود کاخ، کافه نوفل لوشات، پیتزا کنتاکی ولیعصر، کافه رستوران بوفالو، کافه رستوران ری را،  فست‌فود شیلا،  کافه گرامافون، کافه تمدن، کافه اتاق، کافه گودو، کافه کافا و کافه سه دال.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
احمدرضایی ۱۴۰۲/۸/۱۷

تئاتر شهر تا انقلاب مسیری خاطره انگیز از حوادث و رویدادهای مختلف دوران دانشجویی با سختی ها و خوشی هاش یادش بخیر بیام ایران اولین جایی که میرم اینجاست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۸

احمد عزیز خوشحالیم که خاطره تون رو در سایت رهی نو ثبت نمودید امیدواریم هرچه زودتر فرصت سفر به ایران براتون فراهم شه خدمات رهی نو در خدمت شماست

هستی ۱۴۰۲/۴/۳۱

از خاطره های جذاب شهر تهران برای بچه های هنر و مخصوصا تئاتر که داستانش هیچوقت تمومی نداره و همچنان ادامه داره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۴

هستی جان درسته یکی از نقاط تهران که برای همه دانشجویان خاطره انگیز است همینجاست از ثبت نظرت سپاسگزاریم

نورا ۱۴۰۲/۲/۳۰

چقدر دوست داشتم در زمان سفر کنم و به تئاتر شهر قدیم و زمانی که سوسن تسلیمی اونجا تئاتر اجرا میکرد برم و ببینم حال و هواشون رو فکر میکنم خیلی لذتبخش و جذاب باشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۳۰

نورای عزیز آرزوی قشنگی کردید شاید همه عزیزان هم مثل ما با دیدن این مکان ها علاقمند به بودن در آن فضا و زمان را داشته باشند به هرحال از ابراز احساس و نظرتون بسیار خوشحال شدیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...