رَهی نو

کویر ابوزید آباد

تعداد بازدید: ۱۳۳۸ ۵ دی ۱۴۰۰

عاشقان کویر، علاقه‌مندان به تماشای آسمان شب، گردشگران خوش ذوق، اهل دلان دور هم نشین، همه می‌دانند که کویر چه ابهتی را در خود پنهان دارد. به همین دلیل زمانی که صحبت از کویر می‌شود، شوق تماشای آسمان شب در کنار قدم زدن روی ماسه‌زارهای داغ و عکاسی در دل شنزارهای طبیعی، قلقلکی در دل‌مان ایجاد می‌کند. همراه ما باشید، مقصد امروز ما به یکی از کویرهای موردعلاقه و پرطرفدار است. در این مطلب قصد داریم راهنمای سفر به کویر ابوزید آباد را برایتان بنویسیم. پس، لباس‌هایتان را آماده کنید، کلاه‌های حصیری‌تان را بردارید، عینک آفتابی را به چشم‌تان بزنید و آماده رفتن شوید. 

مسیری که در پیش گرفتیم، ما را به یکی از پرطرفداترین کویرهای ایران بعد از کویر مصر می‌رساند. این منطقه کویری در دل طبیعت بکر قرار گرفته و با جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد، میزبان گردشگران خوش ذوق و سفر دوستان بسیاری است. 

 

آب و هوای کویر ابوزید آباد چگونه است؟ 

اینجا نیز مانند سایر مکان‌های کویری دارای تابستان‌های گرم و زمستان سرد است. آب و هوای کویر ابوزید آباد، در اوج زیبایی و شکوه، کویر نابی را به آغوش گرفته است که از بین تپه‌های شنی آن می‌توانید شاهد چشم‌اندازهای بی‌نظیری باشید. مردم اینجا گویش محل بیذوی دارند. این منطقه در شمال شرقی کاشان و در شمال ابوزید آباد قرار گرفته است.
 

کویر ابوزید آباد

 

چه وقتی از سال به کویر ابوزید آباد سفر کنیم؟ 

مسلماً نمی‌خواهید اسیر هوای به شدت گرم یا به شدت سرد کویر شوید، پس پیشنهاد می‌کنیم اوایل بهار یا پاییز به دیدن این منطقه بروید. البته اگر طاقت تحمل شب‌های زمستانی را دارید، در روز، این منطقه آب و هوای نسبتاً مناسبی در زمستان دارد. اگر دقت کرده باشید اکثر تورهای گردشگری به ابوزید آباد در نیمه سرد سال است؛ ضمن اینکه اگر بهار را برای بازدید از اینجا انتخاب کنید، فرصت تماشای مراسم گلاب‌گیری در کاشان را نیز خواهید داشت. اگر 6 ماه اول سال را برای بازدید از این کویر انتخاب می‌کنید، در نظر داشته باشید که هوای بسیار گرمی در انتظارتان است. در پاییز هوای معتدل‌تری پیش رو دارید که البته در شب این اعتدال هوا رو به سردی می‌رود. زمستان نیز با وجودی که روزهای معتدل و مطبوعی دارد، اما از سوز سرمای آن در شب غافل نشوید. اگر قصد سفر یک روزه به کویر ابوزید آباد را دارید، فصل زمستان بهترین گزینه است. در غیر این صورت اگر می‌خواهید اقامت شبانه در این منطقه داشته باشید، فصل پاییز گزینه بهتری است. 

 

مسیرهای دسترسی به کویر ابوزید آباد 

آدرس کویر ابوزید آباد در 30 کیلومتری کاشان است. برای رفتن به کویر ابوزید آباد، مسیری به اندازه 270 کیلومتر فاصله تهران تا کویر ابوزید آباد را نشان می‌دهد. این کویر در کاشان قرار دارد و شما با حدود سه ساعت رانندگی می‌توانید به اینجا برسید. بهترین مسیری که می‌توانید از تهران به این کویر برسید از راه کاشان یا نطنز می‌گذرد. برای شروع، از خروجی جنوب شهر به سمت اتوبان قم رفته و تا کاشان حرکت کنید. کمی بالاتر از میدان بسیج در شهر کاشان، از بلوار ملاصدرا، وارد مسیر انحرافی از سمت راست شوید. 30 کیلومتر که طی کنید به کویر ابوزید آباد می‌رسید. در طول این مسیر، تابلوهای راهنما شما را برای رسیدن به کویر و آغاز یک کویرگردی جانانه هدایت می‌کنند.
 

فاصله تهران تا کویر ابوزید آباد


بیشتر بخوانید: کویر ورزنه؛ راهنمای سفر، اقامت و تفریحات کویری


امکانات تفریحی کویر ابوزیدآباد 

برای تفریح کردن در کویر، راه‌های زیادی دارید که مخصوص کویر است. می‌توانید با پاهای برهنه بر روی شنزارهای نرم و گرم بیابان راه بروید، عکس‌های خاطره‌انگیز بیندازید، شترسواری کنید یا با موتورهای چهارچرخ یا آفرود هیجان زیادی را تجربه کنید. البته در نظر داشته باشید که این کویر، مأمن حیوانات و جانوران بسیاری است که ممکن است شما با موتورسواری‌تان به آن‌ها آسیب زده یا نظم بیابان را برهم بزنید. در نظر داشته باشید که شما به محل زندگی این جانداران آمدید، بنابراین از آن محافظت کنید. شب‌نشینی‌ها و دور هم‌نشینی‌های آخر شب به دور آتش و تماشای آسمان پرستاره شب را از دست ندهید.
 

امکانات کویر ابوزید آباد

 

با توجه به اینکه امکانات کویر ابوزید آباد محدود است در سفر به کویر بایستی یک نقشه یا جی پی اس همراه داشته باشید تا در نقاط کویری که احتمال گم شدن وجود دارد، به دردسر نیفتید. در طول این منطقه کویری شاهد استراحتگاه‌هایی هستید که البته با توجه به شرایط کویری اغلب وضعیت مناسبی از لحاظ برق و آب ندارند؛ بنابراین چراغ قوه را فراموش نکنید. کرم ضدآفتاب و عینک دودی، دو یار وفادار شما در این کویرگردی خواهد بود. از آن جایی که به وسط بیابان سفر می‌کنید اثری از داروخانه یا مغازه در آن نیست، بهتر است جعبه کمک‌های اولیه و خوراکی و نوشیدنی و بطری آب همراه‌تان باشد. با وجودی که نمی‌توان از خطر حشره گزیدگی و جانوران موذی در این بیابان غافل شد، با این وجود، ابوزید آباد از آن دسته کویرهایی است که امنیت بالاتری دارد؛ بنابراین اگر بار اول‌تان است که هوس کویرگردی کردید، کویر ابوزید آباد انتخاب درست شما خواهد بود.

 

نحوه اقامت و کمپینگ در کویر ابوزید آباد 

اگر می‌خواهید در زیر آسمان پرستاره کویر، آتشی روشن کرده و دور هم بنشینید و لحظات به یادماندنی را با دوستان‌تان بگذرانید، می‌توانید کمپ خود را در دل کویر بزنید. البته در این مورد پیشنهاد می‌کنیم حتماً همراه‌تان یک فرد باتجربه با کویرگردی باشد. به این ترتیب لذت اقامت‌تان در دل کویر برایتان خطرساز نخواهد شد. گزینه دیگری که در پیش دارید، اقامت در کاروانسرای ابوزیدآباد است. این کاروانسرا، برای اتراق و اقامت یکی از گزینه‌های گردشگران است. کاروانسرای صفوی که امروز میزبان شما است، دارای قدمتی 400 ساله بوده که در دل کویر ابوزید آباد، هزاران گردشگر را پناه داده است. البته بازسازی شده و دارای 20 اتاق است. شما می‌توانید بسته به تعدادتان در اتاق‌های یک نفره، سه نفره، چهار نفره و پنج نفره اقامت داشته باشید. برای کسانی که قصد اقامت در کویر را دارند، کاروانسرای صفوی گزینه مناسبی است. 

این کاروانسرا دارای پارکینگ، سیستم سرمایشی گرمایشی، رستوران با غذاهای محلی و شربت خانه است. البته در نظر داشته باشید شما به سفر کویری آمدید، بنابراین خودتان را برای یک اقامت معمولی اما باصفا در کویر آماده کنید. ضمن اینکه با اقامت در این کاروانسرا، حس خوبی که کارکنان و پذیرش کاروانسرا به شما می‌دهند، وصف‌شدنی نیست. شاید برایتان جالب باشد که این پرسنل تسلط کامل به زبان خارجی را برای ارتباط با مسافران خارجی دارند. البته با توجه به فاصله کمی که کویر ابوزید آباد از کاشان دارد، می‌توانید برای اقامتی راحت‌تر به کاشان برگشته و در یکی از هتل‌های این شهر اقامت داشته باشید. کاشان با داشتن هتل‌های جذاب، مطمئناً اقامت شما را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. این هتل‌ها شامل هتل سرای عامری‌ها، اقامتگاه سنتی سرای سروا، هتل مهینستان راهب، خانه ادیب و بسیاری اقامتگاه‌های دیگر می‌شود که هر کدام تجربه منحصربه‌فردی را برای شما رقم خواهند زد.

 

جاذبه‌های گردشگری در سفر به کویر ابوزید آباد

در سفر به کویر ابوزید آباد، جاذبه‌های زیادی انتظارتان را می‌کشد تا سفر کویری‌تان را تکمیل کند. جاده‌ای طولانی به طول 25 کیلومتر را طی کنید. به هشت کیلومتری شهر که رسیدید، روی رمل ماسه‌ای و تپه‌های شن روان دراز بکشید. اگر می‌خواهید جاذبه‌های بزرگ‌تر و زیباتر را ببینید، دریاچه نمک چال عروس انتظارتان را می‌کشد. کویری که در دل آن خانه کردید، تنها بخش کوچکی از بیابان بند ریگ است. برای بازدید از اماکن دیدنی نزدیک به این بیابان گزینه‌های زیر را پیش رو خواهید داشت:

 

شهر زیر زمینی اویی 

شاید برایتان جالب باشد بدانید شهری که در 4 کیلومتری از زیرزمین قرار دارد، با کوچه‌های باریک و اتاق‌های کوچک، به صورت دستی ساخته شده است. احتمالاً در بازدید از این شهر زیرزمینی اثراتی از تیشه را ببینید. برای ورود به این شهر بایستی از 45 پله بگذرید تا به دالان‌های دیدنی شهر برسید. این شهر زیرزمینی یکی از فوق‌العاده‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌هایی است که می‌توانید در سفر به ابوزید از آن دیدن کنید. 

 

جاذبه‌های گردشگری در سفر به کویر ابوزید آباد

 

سیازگه

به ریگزارهای شمالی کویر ابوزید آباد که بروید، سرزمینی با تپه‌های شنی زیبا و منحصربه‌فرد به وجود آمده که معروف به سیازگه است. جایی که در عین زیبایی، تصویری بی‌نظیر برای عکاسی‌های فوق‌العاده فراهم کرده است. اینجا بهترین منطقه برای عشقبازی با آسمان پرستاره شب و ستاره‌نگری است. این منطقه در 10 کیلومتری از شهر ابوزید آباد قرار دارد.

 

قلعه کرشاهی

مکان دیگری در شمال شرقی ابوزیدآباد انتظارتان را می‌کشد. روزگاری در این قلعه سپاه نایب حسین کاشی از راهزنان معروف جمع می‌شدند. در بازدید از اطراف قلعه و زیر آن، می‌بینید که رطوبت به آن رسیده است. دلیل این رطوبت، سفره‌های زیرزمینی است که به حوض آبی در صحن قلعه می‌ریزد. آبی که در این جا می‌بینید، با توجه به خشک بودن آب و هوا، عزت دیگری دارد.

 

روستای ابیانه

یکی از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین گزینه‌هایی که پیش رو دارید، سفر به روستای ابیانه است. این روستا، قدمتی دور و دراز دارد و با کوچه و پس کوچه‌های تاریخی‌اش، حسابی از شما دلبری خواهد کرد. قدمت روستا حدوداً 1500 ساله است؛ بنابراین در بازدید از این روستای تاریخی از کنار دیوارهای خشتی و گلی می‌گذرید که قدمتی هزار ساله دارند. در اینجا می‌توانید از موزه مردم شناسی دیدن کنید، به کاروانسراهای تاریخی ابیانه بروید و مسجدهای زیبا با معماری‌های قدیمی را ببینید. سه قلعه معروف با نام‌های همونه، هرده و پاله در اینجا قرار دارد که در کنار سایر جاهای دیدنی ابیانه، همچون آتشکده، آسیاب قدیمی و خانقاه، می‌تواند حداقل یک یا دو روزی از سفرتان را به خود اختصاص دهد. 

 

روستای ابیانه از جاذبه‌های گردشگری در سفر به کویر ابوزید آباد

 

جمع‌بندی

با هم به یکی از دیدنی‌ترین و راحت‌ترین کویرهای ایران رفتیم. کویر ابوزید آباد جزو کویرگردی‌های راحتی است که اگر تا به حال سابقه رفتن به کویر را نداشتید، می‌توانید با این کویر، سفرتان را آغاز کنید. آیا تجربه سفر به ابیانه یا کویر ابوزید آباد را داشتید یا قصد دارید در سفرگردی‌های آینده، به این منطقه دیدنی بیایید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سارا ابراهیمی ۱۴۰۲/۸/۱۸

کویر ابوزید آباد در صورت اقامت شبانه همونطور که گفتید بهترین زمانش فصل پاییز است مرسی از مقاله خوبتون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۰

سارای عزیز ممنون از شما که مقاله رو مطالعه نمودید و خوشحالیم که نظرتون رو ثبت نمودید خدمات رهی نو در خدمت سفر شما عزیزان میباشد

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...