رَهی نو

خانه آل یاسین کاشان ؛ خانه مشروطه ای 

تعداد بازدید: ۲۰۶۴ ۵ آذر ۱۳۹۶

معرفی خانه آل یاسین کاشان

یکی از زیباترین شهرهای ایران که قدمتی بالغ بر هفت هزار سال دارد، کاشان است. این شهر از دوره صفوی بجا مانده و پادشاهان به آن توجه زیادی داشتند؛ به همین دلیل در آن بناهای تاریخی زیادی از جمله خانه آل یاسین کاشان را ساختند. این خانه قدیمی در دوره قاجار ساخته شد و یکی از جاهای دیدنی شهر کاشان محسوب می‌شود. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو نگاهی به این بنا، تاریخچه، ویژگی‌ها و سبک معماری آن خواهیم انداخت.

تاریخچه خانه آل یاسین کاشان

 

تاریخچه-خانه-آل-یاسین-کاشان

خانه تاریخی آل یاسین کاشان در قرن نوزدهم ساخته شد که دستور ساخت آن را فتحعلی شاه قاجار برای فردی به نام سید محمد تقی حسینی پشت مشهدی داد که قدمت آن در حدود 150 تا 200 سال است. این خانه در محله‌ای به نام گذر دربند آقا قرار دارد. باتوجه به اینکه در گذشته این خانه از دو طرف درب ورودی داشت، به آن دربند می‌گفتند و از طرف دیگر به دلیل اینکه محله علما و سادات بود، به آن آقا گفته می‌شد. برخی از اسناد می‌گویند که سال ساخت این خانه به زمان محمد شاه قاجار برمی‌گردد، اما بعضی نیز بر این باورند که محمد شاه فقط این خانه را گسترش داده است. 
خانه آل یاسین به‌شکل موروثی به نسل‌های بعد منتقل شد که در نهایت به دست فردی به نام نظام‌الدین اجتهد رسید که البته ایشان اولین نماینده مردم کاشان در مجلس شورای ملی بعد از مشروطه بود.
خانه آل یاسین کاشان تا سال 1365 صرفا جنبه مسکونی داشت تا اینکه در سال 1370 توسط شهرداری خریداری شد و در سال 1375 مورد بازسازی قرار گرفت. امروزه از این بنا به‌عنوان محل معاونت عمرانی شهرداری کاشان استفاده می‌شود.

خصوصیات خانه آل یاسین کاشان

 

خصوصیات-خانه-آل-یاسین-کاشان

قبل از ورود به این خانه تاریخی دو سکو خواهید دید. از این سکوها در گذشته برای نشستن افراد مسن استفاده می‌شد که به پیرنشین و یا شیخ نشین معروف بودند. بعد از داخل شدن به خانه، وارد هشتی می‌شوید که این قسمت مابین کوچه و حیاط قرار دارد.
بعد از گذر از هشتی خانه، وارد یک فضای سرپوشیده می‌شوید که محیط بیرون خانه است که به آن حوضخانه هم می‌گویند. این حوضخانه که نام دیگر آن دالان حجاب است، از یک دالان بزرگ تشکیل شده که قسمت بیرونی را به کوچه وصل می‌کند که در گذشته محلی برای اقامت مسافرین و مهمانان بود.
در قسمت وسط حوضخانه، با حوض زیبایی روبرو می‌شوید که اطراف آن دو ردیف اتاق و در دو طبقه ساخته شده که هر یک از طبقات بطور جداگانه برای اقامت آقایان و بانوان درنظر گرفته شده بود. در تمامی این اتاق‌ها پنجره‌های ارسی قرار گرفته و به‌شکل عمودی و افقی باز و بسته می‌شوند.
در حیاط بیرونی خانه، یک اندرونی نیز ساخته شده که در آن یک حیاط، حوض و یک باغچه زیبا قرار دارد. در قسمت راست خانه، اندرونی‌های آن آفتاب‌گیر است و از اتاق‌های آن در فصل زمستان استفاده می‌شود که به اتاق‌های زمستان‌نشین معروف است. قسمت چپ آن نیز اندرونی پشت به آفتاب است که برای فصل تابستان کاربرد دارد.
یکی دیگر از بخش‌های این خانه، اتاق کرسی نشین است. این اتاق، کرسی‌های بزرگی داشت که افراد این خانه در فصل زمستان دور آن جمع می‌شدند. محل گرمایش این اتاق در زیر آن بود که یک چاله زغال وجود داشت که از این طریق اتاق کرسی نشین را گرم می‌کرد.

سبک معماری خانه تاریخی آل یاسین کاشان

 

معماری-خانه-آل-یاسین-کاشان

خانه تاریخی آل یاسین کاشان یکی از بناهایی است که در آن از چند سبک معماری استفاده شده است که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

سبک درونگرا

در بیرون خانه آل یاسین کاشان، تزئینات خاصی وجود ندارد، اما در زمان ورود به اتاق‌ها با تزئینات زیادی روبرو می‌شوید. این تزئینات شامل گچ‌کاری، مقرنس‌کاری و غیره است که زیبایی اتاق‌ها را چند برابر کرده است.

سبک حجابدار

خانه‌هایی که دارای اندرونی و بیرونی هستند درواقع از سبک حجابدار بهره می‌برند. این خانه‌ها دارای درب و پنجره‌های تودرتو است که از ورود افراد غریبه به درون خانه جلوگیری می‌کند.

سبک گودال باغچه

این بنای تاریخی به‌شکل پله‌ای طراحی و ساخته شده که از طرف شاه نشین تا کف سرداب وجود دارند. به این شکل از سطح زمین تا کف سرداب، اختلافی حدود 6 متر وجود دارد. به دلیل اینکه در گذشته لوله‌کشی آب وجود نداشت، از این اختلاف سطح، جهت بهره‌برداری از آب قنات استفاده می‌شد.

قرینه سازی

برای ساخت خانه تاریخی آل یاسین کاشان، از سبک قرینه‌سازی استفاده کرده‌اند که بر این اساس، دوطرف خانه به شکل قرینه ساخته شده است.
خانه تاریخی آل یاسین کاشان، دارای ایوان بسیار زیبایی است که ساکنین این خانه از آن استفاده می‌کردند. همینطور دارای سرداب‌هایی است که یکی از اصلی‌ترین سرداب‌های آن، سرداب زیر شاه نشین بود که از آن برای خنک نگه داشتن مواد غذایی و آب استفاده می‌کردند.

تزئینات بنا

گچ‌‍بری‌هایی که در داخل حیاط انجام می‌شد به‌این شکل بود در ابتدا طرح را بر روی کاغذ اجرا می‌کردند و بعد از گذاشتن آن بر روی دیوار، آن را به‌وسیله سوزن‌ بر روی دیوار قرار می‌دادند. در نهایت به‌وسیله یک جسم نوک تیز، طرح را گچ‌بری می‌کردند.

بازدید از خانه تاریخی آل یاسین کاشان

بازدید-از-خانه-آل-یاسین-کاشان

شهر کاشان به جهت قدمت بسیار طولانی، بناهای تاریخی زیادی دارد؛ بطوریکه به داشتن خانه‌های تاریخی مشهور است. خانه تاریخی آل یاسین یکی از این بناها است که ویژگی‌های منحصربفردی در آن دیده می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این بنای تاریخی بازدید کنید. در این شهر اقامتگاه‌های مختلفی وجود دارد، اما اگر می‌خواهید در محل اقامت خود، از امکانات کاملی برخوردار باشید، پیشنهاد می‌کنیم هتل عباسی اصفهان را انتخاب کنید. 

سخن آخر

شهر کاشان به داشتن بناهای تاریخی معروف است که خانه آل یاسین کاشان یکی از بناهای تاریخی این شهر است که سال ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد.  پیشنهاد می‌کنیم حتما به این شهر سفر کنید و از دیدن بناهای تاریخی و معماری خاص بکارگرفته شده در آن لذت ببرید.

سوالات متداول

خانه تاریخی آل یاسین کاشان کجاست؟

خانه آل یاسین کاشان در خیابان امام خمینی، خیابان کریم‌زاده از محله باغچه شاهی قرار گرفته است.

خانه آل یاسین کاشان در چه سالی ساخته شد؟

این خانه در اواسط قرن نوزدهم میلادی و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و قدمتی بالغ بر 150 تا 200 سال دارد.

سبک معماری خانه آل یاسین کاشان به‌چه صورت است؟

در ساخت این خانه از چهار سبک قرینه‌سازی، سبک درونگرا، سبک حجابدار و سبک گودال باغچه استفاده شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...