رَهی نو

فیلبند؛ روستایی که بالاتر از ابرها است

تعداد بازدید: ۱۷۰۷ ۱ دی ۱۴۰۰

فیلبند روستایی ییلاقی است که در منطقه بندپی شهرستان بابل در استان مازندران قرار گرفته است. این روستا در سال‌های اخیر به‌خاطر جذابیت‌های طبیعی و بصری و ویژگی‌های منحصربه‌فرد جغرافیایی، یک مقصد مطلوب برای گردشگران و بوم‌گردها به شمار می‌رود. به‌طور خلاصه اگر بخواهیم این منطقه را توصیف کنیم، خودتان را باید در میان ابرها تصور کنید!

این روستا به‌واسطه ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد، محل تجمع ابر و مه است و هوای خنک و مطبوعی دارد که برای ییلاق کردن فوق‌العاده است. در کنار جاذبه‌های طبیعی، افراد می‌توانند رهایی از تنش‌ها و استرس‌های زندگی شهری، آلودگی‌های صوتی و بصری و هوایی، و یک زندگی ساده‌تر را تجربه کنند. در ادامه این مقاله با این روستای شگفت‌انگیز بیشتر آشنا می‌شوید تا اگر هنوز به آنجا سفر نکرده‌اید بدانید که فیلبند کجاست و چرا باید حتماً به اینجا سفر کنید.

 

آب و هوای روستای فیلبند در فصول مختلف سال چگونه است؟

ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا اولین چیزی است که باید از آن در ذهن‌تان داشته باشید. نکته دوم هم این است که خیلی انتظار یک روند قابل پیش‌بینی را نداشته باشید! فصل بهار که تکلیفش مشخص است؛ آب و هوای خیلی از جاها در این فصل قابل پیش‌بینی نیست چه برسد به روستای فیلبند! اما به هر حال فیلبند در بهار آن‌قدر زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد که اصلاً فرصت فکرکردن به آب‌وهوا را پیدا نمی‌‌کنید!
 

فیلبند کجاست

 

در تابستان آب‌وهوای این روستا واقعاً دل‌پذیر است و اصلاً این روستا یک جای ویژه برای استراحت ییلاقی است. ارتفاع زیاد از سطح دریا آب‌وهوای این منطقه را نسبت به بسیاری از جاها حتی مناطق اطراف معتدل‌تر و خنک‌تر می‌کند. از فصل پاییز هم هوا رو به سردی می‌رود و منطقه فیلبند در زمستان فقط برای افرادی که دوست دارند با طبیعت دربیفتند و خودشان را در روزهای سرد و سخت و برف سنگین و سرمای سوزناک امتحان کنند مناسب است!

 

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند

با خواندن قسمت قبل تقریباً مشخص شده که بهترین زمان سفر به فیلبند چه موقعی است، اما برای آن‌هایی که هنوز مردد هستند می‌گوییم که از اواسط فصل بهار تا اوایل پاییز را می‌توان بهترین فرصت برای سفر به اینجا عنوان کرد. هرچقدر هوا گرم‌تر بشود فیلبند جای بهتری برای رفتن است! در نتیجه شما اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور را در نظر داشته باشید. توجه کنید فیلبند در زمستان با شما شوخی ندارد!


بیشتر بخوانید: پاییز کجا بریم؟ بهترین مقاصد گردشگری در فصل پاییز


جاهای دیدنی در نزدیکی روستای فیلبند

حیف است که به فیلبند بروید و اولین دغدغه ذهن‌تان طبیعت‌گردی نباشد. فیلبند در بهار منحصربه‌فرد است و در آنجا شما رسماً در دریایی از ابرها سیر می‌کنید؛ تجربه‌ای که هرجایی نمی‌توانید آن را داشته باشید. در کنار این‌ها چشمه‌های آب معدنی را در نزدیکی این روستا و همچنین دشت‌های سرسبزی را که محل چرای دام‌ها هستند در نظر داشته باشید. چشمه لار فیلبند به احتمال زیاد یکی از اولین جاهایی است که اسمش از محلی‌ها یا کسانی که قبلاً تجربه سفر به آنجا را داشته‌اند می‌شنوید. آب این چشمه در کنار بقیه چشمه‌های این منطقه خواص درمانی متعددی دارد؛ از جمله برای کلیه‌ها و استخوان‌ها خوب است.

گزینه بعدی روستای سنگ چال است. کلبه‌های چوبی بارزترین مؤلفه هویتی این روستا هستند. وجود دام‌های فراوان در این منطقه که به شغل اصلی مردم یعنی دامپروری و تولید محصولات لبنی و طبیعی مرتبط است، مسئله دیگری است که در همان ابتدا به چشم می‌آید. آداب و رسوم، مراسم‌های محلی، جشن‌ها و پوشش مردم این منطقه هم برای بوم‌گردان یک جذابیت فوق‌العاده است.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مازندران | مکان‌های دیدنی و تفریحی مازندران + عکس و آدرس


فیلبند در بهار

 

امامزاده یحیی و امامزاده قاسم هم از مکان‌هایی هستند که سفر به آنجا توصیه می‌شود؛ البته اگر دوست دارید گذر از مسیرهای سخت و طولانی را تجربه کنید. یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه دو گودال بزرگ است که بر اثر برخورد شهاب‌سنگ به وجود آمده‌اند. اکیداً توصیه می‌شود تماشای چنین صحنه‌ای را با سفر به روستای رستم چال که در نزدیکی فیلبند قرار دارد از دست ندهید.

 

هتل‌های نزدیک روستای فیلبند

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید فهرستی از اقامتگاه‌های بومگردی در اطراف این روستا را مشاهده کنید. به‌طور کلی می‌توان در اطراف این روستا هم اقامتگاه‌های لوکس پیدا کرد مثل روستای گنگرج کلا و روستای چلاو، هم اقامتگاه‌های معمولی‌تر و ارزان‌تر در اطراف خود روستای فیبلند. از اقامتگاه‌های چوبی منطقه و همچنین اقامتگاه‌های کوهستانی و آپارتمانی ارزان‌قیمت هم غافل نشوید.


هتل در بابل | رزرو بهترین تا ارزان ترین هتل های بابل


 

مسیر آسفالته و آنتن‌دهی مناسب‌تر تلفن همراه و حتی اینترنت در اقامتگاه‌های لوکس فراهم هستند. حتی می‌توانید تجربه‌های جالبی مثل روشن‌ کردن کرسی سنتی، شومینه هیزمی و شکستن هیزم را تجربه کنید. حمام و دستشویی، اقلام بهداشتی، آب لوله‌کشی سرد و گرم، برق، وسایل منزل و آشپزخانه و سرویس‌های دیگری هم در اقامتگاه‌های لوکس تدارک دیده شده‌اند و سرویس تحویل ۲۴ ساعته هم در نظر گرفته شده است؛ البته این به آن معنی نیست که در اقامتگاه‌های معمولی‌تر خبری از این امکانات نیست؛ اما به هر حال طبیعتاً قیمت‌ها و سطح امکاناتی که در هرکدام از این اقامتگاه‌ها پرداخت و دریافت می‌کنید متفاوت است. شما می‌توانید با کسب اطلاعات دقیق‌تر و با توجه به بودجه‌ای که دارید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

در تابستان‌ها که این منطقه شلوغ می‌شود و باید حواستان به مصرف آب باشد، چون کمبود آب در فصل تابستان مشکلی است که ممکن است پیش بیاید و امکان سهمیه‌بندی آب وجود دارد. حتی در فصل گرما هم باید پوشاک گرم به همراه داشته باشید، چون شب‌های فیلبند در تابستان هم سرد هستند!

 

رستوران‌های نزدیک فیلبند

سه چهار رستوران نسبتاً شناخته‌شده در اطراف این روستا حضور دارند که ویژگی‌های تقریباً یکسانی را دارا هستند؛ از جمله نوع غذاهایی که ارائه می‌کنند یا طراحی فضای داخلی و خارجی و محل نشستن مشتری‌ها. مسئله دیگر کیفیت غذاهاست که آن را حتماً باید خودتان امتحان کنید.

رستوران برادران رسولی به‌خاطر محل قرارگیری‌اش که ابتدای ورودی روستاست، اولین جایی است که به چشم مسافران می‌آید. گزینه بعدی رستوران هلی نو است که در ارتفاعات قرار دارد و در واقع چشم‌اندازی که موقع غذا خوردن در برابر شما قرار می‌گیرد آپشن ویژه آن است! آشپزخانه شخاک و رستوران جناب خان هم هستند که در انتهای روستا قرار دارند و می‌بایست مسیر قابل توجهی را در روستا طی کنید تا به آن‌ها برسید. همگی این رستوران‌ها دارای یک آشپزخانه بوده و میز و صندلی‌ها در فضای باز به همراه چشم‌انداز زیبا از طبیعت فیلبند قرار دارند. پیشنهاد می‌کنیم در رستوران‌های فیلبند انواع غذاهای محلی منطقه از جمله نازخاتون، اردک با اناردون، خورشت مرغ ترش و غیره را امتحان کنید؛ چرا که این غذاها را فقط در این منطقه می‌توانید پیدا کنید و در رستوران‌های فیلبند این غذاها به بهترین نحو سرو می‌کنند.

 

مسیر دسترسی به فیلبند

مسیر روستای سنگ چال آمل احتمالاً بهترین مسیری است که از آنجا می‌توانید خودتان را به روستای فیلبند برسانید، چون جاده هموارتری هم دارد. اگر از تهران حرکت می‌کنید با گذر از حدود ۱۸۰ کیلومتر به فیلبند می‌رسید و تقریباً ۴-۳ رانندگی انتظار شما را می‌کشد. مسیر فیلبند از تهران هم به این صورت است که وارد جاده هراز می‌شوید و به سمت آمل حرکت می‌کنید. در ۲۵ کیلومتری آمل به یک سه‌راهی می‌رسید که به سه‌راهی چلاو معروف است، آنجا باید وارد جاده چلاو شوید. نقطه بعدی روستای سنگ چال است و بعد از سنگ چال یک مسیر پرپیچ‌وخم ۱۲ کیلومتری دارید تا به فیلبند برسید. این بهترین مسیری بود که شما را به فیلبند می‌رساند. مسیر دیگری هم هست که از سمت ییلاق شیخ مسی می‌رود و خاکی و دشوار است.

این دو مسیر برای افرادی بود که می‌خواستند با ماشین بروند؛ اما آن‌هایی که میل طبیعت‌نوردی دارند و می‌خواهند با عبور از کوه و دشت و جنگل به فیلبند برسند، باید مسیرشان را از روستای دیوا و ملکشاه آغاز کنند. طول این مسیر تقریبا ۳۰ کیلومتر است.
 

مسیر دسترسی به روستای فیلبند

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد هر آنچه در مورد روستای فیلبند لازم است بیان شود. اینکه فیلبند در بهار و زمستان چگونه است و چه آب‌وهوایی آنجا در انتظار شماست. مسیر رسیدن به این منطقه چگونه است و اینکه بهترین زمان سفر به فیلبند چه وقتی است. با وجود نداشتن هتل، کجا می‌توانید اقامت داشته باشید و در کدام رستوران‌ها می‌توانید غذای محلی میل کنید. شما هم اگر تجربه سفر به فیلبند را دارید، برایمان از زیبایی‌هایش و تجربیاتتان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
راشل ۱۴۰۲/۸/۱۸

چه خوب که رستورانهای فیلبند هم معرفی کردید چون واقعا اطلاعی نداشتم ازشون و نگران بودم اونجا رستوران مناسب نباشه برای گردش یک روزه لازمه یک وعده غذای درست و حسابی بخوریم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۰

راشل عزیز خوشحالیم که مقاله مورد استفاده تون قرارگرفت بهتون خوش بگذره خدمات رهی نو نیز در خدمت شماست جهت اقامت در شهرهای مختلف

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...