رَهی نو

موزه های یزد

تعداد بازدید: ۱۷۱۰ ۶ مهر ۱۴۰۰

تا نام یزد می‌آید بی‌امان یاد خانه‌های خشتی و بادگیرهای مختلفی می‌افتیم که در کنار مردم خونگرم با لهجه شیرین یزدی، تصویر آشنایی را در ذهن‌مان تداعی می‌کند. تاریخ اصیل و هنر معماری ایرانی را در خشت به خشت خانه‌ها و بافت قدیمی این شهر استوار می‌توانید ببینید. اگر ایرانگرد هستید یا عاشق جاذبه‌های تاریخی هستید، احتمالاً شهر یزد یکی از پربارترین مقاصد گردشگری‌تان باشد. در این سفر قصد داریم سری به بهترین موزه‌های یزد بزنیم و تاریخ این شهر را به آغوش بکشیم. 


بیشتر بخوانید: لیست جاذبه های دیدنی و تفریحات یزد با عکس و آدرس


فهرست کامل موزه‌های یزد

با بازدید از هر موزه می‌توانید پرده‌ای از تاریخ و هنر این سرزمین بردارید. موزه‌های یزد یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی است که می‌تواند شما را با فرهنگ غنی مردم این شهر آشنا کند. با رهی نو همراه باشید تا با هم سری به بادگیرهای بلند و خانه‌های خشتی و موزه‌های بی‌نظیر یزد بزنیم. 

 

موزه مردم شناسی ابر کوه، خانه صولت یزد 

در لیست موزه‌های یزد، به یکی از موزه‌های بسیار زیبا می‌رسیم که روزگاری خانه قاجاری خاندان صولت بود. سردر فوق‌العاده زیبای این عمارت در کنار ستون‌های گچی زیبا و گل و بوته‌های باصفای داخل حیاط، می‌تواند نقش و نگاری خاطره‌انگیز برایتان در سفر یزد رقم بزند. به‌ خصوص که برای رسیدن به حیاط دلنشین خانه باید از دالانی عبور کنید تا با هشتی‌های شیری رنگ داخل حیاط و ستون‌های گچی روبرو شوید. از جمله آثاری که در این موزه می‌توانید مشاهده کنید، انواع تفنگ و تپانچه‌های قدیمی، سندهای قدیمی، سکه‌های دوره قاجار، انواع اشیا عتیقه که از مکان‌های مختلف جمع‌آوری شده، نسخ خطی، وسایل حمام، وسایل کشاورزی و بسیاری از آثار دیگر در اینجا خودنمایی می‌کند. 

مکان و زمان بازدید از موزه مردم شناسی ابرکوه: جهت بازدید از این موزه هر روزی از هفته به جز شنبه و تعطیلات رسمی و شهادت‌ها می‌توانید از ساعت ۷.۱۵ تا ۱۴.۱۵ و ۱۷ تا ۲۰ از اینجا دیدن کنید. برای بازدید از موزه مردم‌شناسی ابرکوه، به محله دروازه میدان رفته و در کنار اداره میراث فرهنگی ساختمان خانه صولت را خواهید دید. 

هزینه بلیط: برای گردشگران ایرانی 3 هزار تومان برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است.

 

موزه های یزد

 

موزه مردم شناسی بافق، خانه وحشی بافقی 

اگر می‌خواهید بدانید که شاعر منظومه فرهاد و شیرین در کجا زندگی می‌کرد، سری به این موزه بزنید. یک خانه نسبتاً کوچک و خشتی است که زمان ساخت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. خانه‌ای که با اتاق‌های متعددش هر کدام برای یک فصل از سال قابل ‌استفاده است. در این خانه یک زیرزمین وجود دارد که روزگاری دسترسی به آب روان از طریق آن امکان‌پذیر بود. در اینجا علاوه بر حس خوبی که خانه قدیمی به شما می‌دهد می‌توانید شاهد زیورآلات قدیمی، وسایل طب سنتی و عطاری، ابزار کشاورزی، بافندگی و آهنگری، ظروف سفالی و قدیمی و حتی لباس‌های محلی باشید که دیدنش صفای خاصی دارد. 

زمان و مکان بازدید از موزه مردم شناسی بافقی: برای بازدید از این موزه هر روزه می‌توانید به شهرستان بافق رفته و در خیابان مسجد جامع به سمت تابلوهایی که شما را به سوی موزه هدایت می‌کند، حرکت کنید. 

هزینه بلیط: برای گردشگران ایرانی 3 هزار تومان برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است. 

 

لیست موزه های یزد

 

موزه مفاخر اردکان

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید آیت الله خاتمی، امام جمعه فقید یزد در چه خانه‌ای زندگی می‌کرد. این خانه تاریخی یک حیاط مرکزی و سالن دارد که با اتاق‌های سه دری و ایوان باصفایش در کنار یک بادگیر و یک پایاب، می‌تواند جلوه‌ای از خانه‌های یزدی را به نمایش دربیاورد. وسایل و آثار این خانه متعلق به آیت الله خاتمی مفاخر بزرگ یزد و ایران است. 

مکان و زمان بازدید از موزه مفاخر اردکان: برای بازدید از موزه می‌توانید هر روز به جز روزهای جمعه از ساعت 8:30 الی 13:30 و سپس 18 الی 20 به محله چرخاب اردکان رفته و از خانه آیت الله خاتمی بازدید کنید. 

هزینه بلیط: برای گردشگران ایرانی 3 هزار تومان برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است.

 

بهترین موزه های یزد

 

موزه مردم شناسی حیدرزاده، تالار پول یزد

در یکی از محله‌های قدیمی و پر حکایت یزد، می‌توانید سری به موزه مردم‌شناسی حیدرزاده بزنید. این موزه در خانه عرب زاده‌ای در محله فهادان قرار دارد. حسین حیدرزاده استاد برجسته سکه‌شناسی، آثار این موزه را طی سالیان دراز، جمع‌آوری کرده و در 10 سالن در این موزه قرار داده است. سبک قاجاری را از معماری موزه می‌توانید ببینید. کادربندی و نقوش اسلیمی با کتیبه‌هایی که به اشعار مذهبی مزین شده به همراه گنجینه‌های چوبی در این مکان توجه‌تان را جلب خواهد کرد. جالب است بدانید در این موزه چندین هزار سکه طلا، نقره و مس و برنج از زمان‌های پیش از اسلام، اسلام و معاصر قرار دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. 

زمان و مکان بازدید از موزه مفاخر اردکان: برای بازدید از موزه می‌توانید هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت 8 صبح الی 8 شب به محله فهادان واقع در خیابان امام خمینی رفته و در بن‌بست بیت الزهرا از موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده دیدن کنید. 

هزینه بلیط: برای گردشگران ایرانی 3 هزار تومان برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است. 

 

موزه مردم شناسی حیدرزاده

 

موزه فرهنگ و ایران باستان یزد، موزه مارکار

یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های یزد که می‌تواند شما را با فرهنگ و هنر ایران باستان آشنا کند، موزه ماکار یزد است. موزه ماکار شما را به تاریخ دوره زرتشتیان خواهد برد. زمانی که مجموعه کاملی از مدرسه، پرورشگاه، برج ساعت و قسمت اصلی ساختمان بوده است. قسمت اصلی امروزه تبدیل به موزه شده است. سازنده این موزه دیدنی، فردی به نام پشوتن جی دوسابایی مارکار بوده که در دوران پهلوی از زرتشتیان هندی بود. زیبایی ماکار نه ‌تنها به‌ واسطه تاریخی که در آن پنهان شده بلکه معماری بی‌نظیری که دارد می‌تواند برایتان جذاب باشد. خورشید با زاویه‌ای بیشترین نورش را به فضای داخلی ساختمان می‌تاباند و همین معماری هوشمند باعث شده تا خانه در روزهای گرم تابستان، خنک و در روزهای سرد زمستان گرم باشد.

این موزه از قسمت‌هایی همچون آب‌انبار، راه قنات، پایاب و قسمت‌های دیگری ساخته شده که البته به همان شکل قدیم بازسازی شده است. خالی از لطف نیست اگر بدانید بنای اولیه این ساختمان به ‌عنوان پرورشگاه، مدرسه و خوابگاه استفاده می‌شد. در حال حاضر می‌توانید وسایل جالب و قدیمی منزل زرتشتیان، پوشش زنان و مردان زرتشتی و آیین و لوازم این فرقه را ببینید. 

مکان و زمان بازدید از موزه ماکار: برای بازدید از موزه هر روز به جز دوشنبه‌ها از ساعت 16:30 الی 20:30 می‌توانید به خیابان کاشانی رفته و در میدان ماکار، در کوچه فرش مشهد، کوچه میلاد، این بنا را ببینید. 

هزینه بلیط: برای گردشگران ایرانی 4 هزار تومان برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان است. 

 

موزه مارکار یزد

 

موزه لاری‌ها، موزه اسناد تاریخی یزد

سراغ یکی دیگر از جذاب‌ترین موزه‌های یزد می‌رویم. ماجرای این موزه به دوره‌ای برمی‌گردد که تعدادی از تجار شهر لار وارد شهر یزد شده و حاج غلامحسین ملازینل، نواده آن‌ها، این خانه را در سال 1243 شمسی، در محله پررمز و راز فهادان می‌سازد. نوادگان او نیز نسل به نسل در این خانه زندگی کردند تا در نهایت حاج محمدابراهیم لاری، این خانه را مشهور به خانه لاری‌ها کرد.
خانه در دوران پهلوی اول ساخته شد و به ‌عنوان یکی از خانه‌های اشرافی در آن زمان به شمار می‌رفت. این خانه موروثی تا مدت‌ها متروکه‌ای بیش نبود تا اینکه در نهایت میراث فرهنگی شهر یزد، این بنا را خریداری کرد و بخش‌هایی از آن را تبدیل به موزه اسناد ملی درآورد.

زمان و مکان بازدید از موزه خانه لاری‌ها: برای بازدید از موزه می‌توانید هر روز ساعت 8 صبح تا 8 شب به محله پرخاطره فهادان رفته و کنار عمارت کلاه فرنگی این بنا را ببینید. 
هزینه بلیط: برای گردشگران ایرانی 3 هزار تومان برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است. 

 

موزه لاری‌ها یزد

 

خانه کلاهدوزها، موزه آب یزد

یکی از دیدنی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های یزد، موزه کلاهدوزها است. موزه‌ای که قدمت ساخت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. ماجرای خانه به حاج سید علی‌اکبر کلاهدوز که تاجری بزرگ بوده برمی‌گردد که ساخت خانه را در سال 1266 آغاز کرد. معماری خاص خانه، طبق بسیاری از خانه‌های قدیمی و دیدنی یزدی است. اتاق و تالار در یک سمت حیاط است و هر فصلی بادگیر و آفتاب‌گیر دارد. ظرافت آیینه‌کاری و گچ‌کاری که بر دیوارهای داخلی و بیرونی خانه نقش بسته است، توجه‌تان را جلب خواهد کرد. زمانی که این موزه تبدیل به موزه آب شد، مسلماً در آن اشیایی مرتبط با کندن کاریز، قنات، آبریز و کلنگ‌های خاص و ویژه، چرخ چاه و هر آن چیزی که مربوط به آب است، در این خانه می‌توان دید. از شیرآلات گرفته تا ظروف سفالی که برای نگهداری آب استفاده می‌کردند. جذابیت این موزه در به نمایش گذاشتن ذکاوت قدیمی‌ها برای حفر قنات و دستیابی به آب تازه بوده که سالیان سال به همین شیوه زندگی می‌کردند. 

مکان و زمان بازدید از موزه آب: برای بازدید از موزه می‌توانید هر روز از ساعت 15:30 تا 19 و 14:30 تا 20 به میدان امیر چخماق رفته و در خیابان قیام، در چهارراه شهدا، این موزه را ببینید.

هزینه بلیط: برای گردشگران ایرانی 4 هزار تومان برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان است. 

 

موزه آب یزد

 

موزه عبرت یزد، عبرتی وحشتناک در تاریخ یزد

به این موزه که رسیدید احتمالاً از شنیدن داستان آن متحیر شوید! در شهرستان ابرکوه، موزه عبرت نماد یک شب وحشتناک در یک خانه یزدی است. ماجرای این خانه، به سال 1328 برمی‌گردد که یک شب، تمام اعضای خانواده به جز یک نفر، به خاطر جلوگیری از گسترش فرقه بهاییت به قتل می‌رسند. سن تمام مقتولین به جز مادر خانواده زیر 15 سال بود. مرد داس به دست و خانواده‌ای که وحشت‌زده به او نگاه می‌کند حکایت از شبی وحشتناک در این خانه دارد. در کنار این ماجرا، کتابخانه‌ای با هفت هزار جلد کتاب در این جا وجود دارد که برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی فرصتی استثنایی محسوب می‌شود. 

زمان و مکان بازدید از موزه عبرت: برای بازدید از موزه از ساعت 9 صبح الی 5 بعدازظهر می‌توانید به شهرستان صفاییه یزد رفته و نرسیده به زیرگذر شماره یک، روبروی مدرسه شهدا این موزه را ببینید. 

هزینه بلیط: در مورد هزینه این موزه اطلاعات دقیقی در دست نیست. 

 

موزه فرش یزد، خانه افضلی‌ها 

یکی دیگر از خانه‌های تاریخی یزدی که تبدیل به موزه شده است، خانه افضلی‌ها است. قدمت خانه به زمان قاجار برمی‌گردد. این موزه در سال 1388 به دست استاد پورشاه محمدی که استاد فرش‌بافی بود، ساخته شد و سپس میراث فرهنگی خانه را تبدیل به موزه کرد و در اختیار عموم قرار داد. با وجودی که خانه نسبت به دیگر خانه‌های یزدی جدیدتر است اما همچنان معماری آن حکایت از خانه‌های قدیمی یزد دارد. در این موزه، انواع فرش و وسایل مربوط به بافندگی، دستباف‌های زنان و مردان یزدی از سراسر کشور قرار داده شده که در کنار کارگاه بافندگی در زمان صفویه و زیلوهای قدیمی مربوط به سال 849 هجری شمسی، جذابیت دیگری به موزه داده است. 

مکان و زمان بازدید از موزه فرش یزد: برای بازدید از موزه می‌توانید هر روز از ساعت 9 الی 12 ظهر و سپس 17 الی 21 به محله چرخاب اردکان رفته و در کوچه آیت‌الله خاتمی، از موزه فرش اردکان بازدید کنید. 

هزینه بلیط: برای گردشگران ایرانی 3 هزار تومان برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است.

 

موزه فرش یزد

 

یادگاری از گذشته، موزه پست و چاپارخانه یزد

در اینجا به معنای واقعی کلمه به تاریخ قدیم سفر می‌کنید. روزگاری که کاروانسرای شاه‌عباسی از عهد قاجار برای نگهداری و تیمار اسب‌ها ساخته شده بود. این قلعه زیبا با معماری دلنشینی که دارد، یک محوطه روباز و دو محوطه سرپوشیده دارد. اتاق‌هایی برای نگهداری چاپارها و اتاقی مخصوص رئیس چاپارخانه و اقامت مهمانان در اینجا تعبیه شده است. 

مکان و زمان بازدید از موزه پست و چاپارخانه یزد: برای بازدید هر روز از ساعت 9 صبح الی 13 و سپس از 17 تا 19 می‌توانید به شهرستان زیبای میبد رفته و در کنار کاروانسرای شاه‌عباسی از این چاپارخانه دیدن کنید. 

هزینه بلیط: برای گردشگران ایرانی 3 هزار تومان برای گردشگران خارجی 20 هزار تومان است. 

 

موزه پست و چاپارخانه یزد

 

با هم بخشی از لیست موزه‌های دیدنی یزد را مرور کردیم. دیدنی‌های شهر یزد و موزه‌های جذاب آن آنقدر زیاد است که برای بازدید از تمام آن‌ها وقت کم می‌آورید. علاوه بر موزه انواع آتشکده زرتشتیان، آسیاب وزیر و باغ زیبای دولت‌آباد و بسیاری از جاذبه‌های دیدنی در این شهر دوست‌داشتنی، یزد را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران کرده است. در هر فصلی از سال به خصوص فصل‌های پاییز و زمستان که به این شهر کویری سفر کنید، لذت بازدید از باغ‌های سرسبز در کنار جاذبه‌های دیدنی‌اش، یک سفر به یادماندنی برایتان خواهد ساخت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
اکرمی ۱۴۰۲/۸/۲۳

هرچی از زیبایی خانه های یزد بگم بازم کمه زندگی کردن در این فضا ادم رو خسته نمیکنه موزه ها همشون خانه های افراد مشهور یزد بودن مثل خانه لاری ها خانه مفاخر اردکان که البته به اسم موزه الان میشناسن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۴

اکرمی عزیز ممنون از شما و بیان احساساتتون که بسیار زیبا هم اشاره کردید خوشحال میشیم از خدمات رهی نو استفاده نمایید

علی ۱۴۰۲/۴/۲۶

این قیمت ها قیمت تاریخ مقاله هست البته دوستان دقت کنند که مبالغ به روز تغییر میکنه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۲۷

علی جان ممنون از توجه و تذکری که دادی بله به دلایل فنی نمیتوان تغییرات را یکباره اعمال کرد با تشکر از شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...