رَهی نو

سوغات زنجان

تعداد بازدید: ۳۷۶۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

یکی دیگر از شهرهایی که امروز قصد بازدید از آن را داریم تا با سوغاتی‌های خوشمزه‌اش دلی از عزا درآوریم، زنجان است. تنوع سوغاتی زنجان از چاقو و صنایع‌دستی گرفته تا انواع شیرینی و خوراکی می‌تواند یک یادگاری بی‌نظیر از این شهر شمال غربی باشد. پس چمدان‌هایتان را خالی کنید که قرار است از سوغاتی‌های جذاب زنجان پر شود. با رهی نو همراه باشید.

معرفی سوغاتی‌های زنجان

زنجانی‌ها به ساخت صنایع‌دستی همچون ورشوسازی، نقره‌سازی، ملیله‌کاری و چارق‌دوزی، چاقوسازی و فرش‌بافی معروف هستند؛ بنابراین دستتان برای آوردن هر نوع سوغاتی باز است. اگر بخواهید سراغ خوراکی‌های خوشمزه بروید، انواع شیرینی و نان‌های سنتی حتی محصولاتی همچون پیاز کوهی می‌تواند عزیزانتان را خوشحال کند. در سفرتان به زنجان، برای خودتان هم که شده، از شیرینی‌های خوشمزه زنجانی غافل نشوید. با هم برویم تا از این نان و شیرینی‌های خوشمزه زنجانی بخوریم و دهانی شیرین کنیم.


جاهای دیدنی زنجان | جاذبه ها و تفریحات زنجان با عکس و آدرس


لیست نان و شیرینی‌های زنجان

نوبت به شکم گردی که می‌رسد، تنوعی از شیرینی‌های خوشمزه در اختیارتان قرار دارد که از هر نوعی که بخواهید می‌توانید هم کام خودتان را شیرین کنید و هم برای عزیزانتان سوغاتی بیاورید.

شیرینی شستی، شیرین همچون عسل

از محلی‌های زنجان سراغ سوغاتی‌های خوشمزه را که بگیرید، احتمالاً شما را به سمت شیرینی شستی سوق دهند؛ به‌ خصوص در ایام نوروز که به این شهر بزرگ سفر کنید، شیرینی شستی را پای ثابت هر سفره و شیرینی سرایی می‌بینید. البته این شیرینی محبوب را با دستپخت خوشمزه زنان زنجانی که میل کنید، صفای دیگری دارد. شستی، همان‌طور که از اسمش پیداست با حفره‌ای در میان خمیر درست می‌شود و داخل آن را با عسل، شیره انگور یا خرما و مربا شیرین می‌کنند؛ سپس آن را در مغز پسته یا بادام می‌غلتانند و طعم بی‌نظیری را به آن می‌بخشند.

 

سوغات زنجان

 

نان اردک، کدبانوگری زنان زنجانی

یکی از انواع نان‌های سنتی زنجان، نان معروف اردک است. این نان سنتی ابتدا توسط دستان هنرمند و کدبانوی زنان زنجانی درست می‌شد اما امروزه شما می‌توانید آن را در هر قنادی و شیرینی‌فروشی در زنجان مشاهده کنید. ترکیبات این نان خوشمزه، شامل نان بربری، تخم‌مرغ، بیکینگ‌پودر، روغن و شیر است. در نهایت خمیر درست شده را در روغن سرخ‌کرده و نان اردک خوشمزه‌ای به دست می‌آید.

 

نان و شیرینی‌های زنجان

 

انگشت‌پیچ، نقلی و خوشمزه

اگر به دنبال یک شیرینی جمع‌ و جور و خوشمزه هستید که با چای تازه و دبش در دهان آب شود، انگشت‌پیچ را از دست ندهید. این شیرینی ترکیبی از سفیده تخم‌مرغ، گلاب، شکر و آب است که با ترکیب این مواد، ماده‌ای چسبنده شبیه به عسل به وجود می‌آید. برای تزئین آن نیز از خلال بادام پسته یا فندق استفاده می‌کنند. این شیرینی خوشمزه و محبوب را در بازار تاریخی زنجان تهیه کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.

 

انگشت‌پیچ زنجان

 

نان برنجی، سوغاتی همه گیر

در هر شهری از ایران معمولاً نان برنجی با شرایط و نحوه خاصی طبخ می‌شود. زنجانی‌ها هم معتقدند اولین‌بار این شیرینی توسط خودشان پخته شده است. در هر صورت، به زنجان که رفتید، می‌توانید یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین نان‌ برنجی‌های ایران را تجربه کنید.

 

نان برنجی زنجان

 

سقز، شهد دارویی زنجان

از درخت پسته وحشی شیره‌ای در فصل پاییز به دست می‌آید که ماحصل آن سقز است. این ماده خوراکی را می‌توانید همانند آدامس میل کنید و از خواص دارویی آن همزمان بهره‌مند شوید. از سقز به‌ عنوان هضم‌ کننده غذا، جلوگیری از پوسیدگی دندان، رفع بوی بد دهان یا مرهمی روی زخم استفاده می‌کنند.

 

سقز

 

لیست صنایع‌دستی زنجان

از خوراکی‌ها که بگذریم، صنایع‌دستی همیشه محبوبیت ویژه‌ای داشته است. اگر می‌خواهید یک سوغاتی ارزشمند و ماندگار همراه خود از زنجان بیاورید، قطعاً صنایع‌دستی این شهر یکی از بهترین سوغاتی‌های زنجان است.

چاقوهای معروف زنجان

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های زنجان، چاقوهای این شهر است. از نسل‌های دور، چاقوسازی در زنجان محبوبیت ویژه‌ای داشته و امروزه همچنان با ورود دستگاه‌های پیشرفته چاقوسازی، این صنعت محبوبیت و جذابیت خود را در زنجان همچنان حفظ کرده است. چاقوهای زنجان از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند و سپس بعد از چکش‌کاری و حرارت‌دهی، تیز و برنده می‌شود. انواع چاقو را به تناسب کارکرد می‌توانید در زنجان تهیه کنید و خیالتان از بابت طول عمر آن‌ها راحت باشد.

 

صنایع‌دستی زنجان

 

ملیله‌دوزی، قدیمی‌ترین صنایع‌دستی زنجان

یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی زنجان که قدمت آن به قرن دهم برمی‌گردد، ملیله‌دوزی است. این صنعت در دوره سلجوقی رونق گرفته و در دوره صفویان به اوج خود رسیده است. در آثار تاریخی، ملیله‌کاری حکایت دور و درازی در زنجان دارد. این صنعت، شاخه‌ای از هنر فلزکاری است که تا قبل از دوران پهلوی جزو هنرهای بومی زنجان بود. در بازارهای زنجان بچرخید و به طرح‌های بی‌نظیر بته جقه، برگ فرنگی و پیچک توجه کنید. احتمالاً یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌هایی خواهد بود که از زنجان به یادگار می‌آورید.

 

ملیله‌دوزی زنجان

 

مسگری، هنری پر سابقه در ایران

اولین فلزی که بشر آن را کشف کرد، مس بود. هنر مسگری در ایران نیز یکی از پرسابقه‌ترین هنرهایی است که سابقه دور و درازی دارد. در هر شهری که بگردید، بازاری معروف به نام بازار مسگرها پیدا خواهید کرد که از دوران قدیم باقی‌ مانده است؛ در زنجان هم چنین بازاری وجود دارد که قدمت آن به دوران سلجوقیان و ایلخانان برمی‌گردد. در این صنعت، برای ایجاد نقش روی فلز از کنده‌کاری استفاده می‌کنند. انواع ظروف بی‌نظیر و زیبا را در زنجان در بازار مسگرهای این شهر می‌توانید تهیه کنید و به‌ عنوان سوغاتی به عزیزانتان و کسانی هدیه دهید که به دنبال خواص درمانی این ظرف‌ها و غذا درست کردن در آن هستند.

 

مسگری زنجان

 

چاروق دوزی

چاروق به نوعی کفش سنتی گفته می‌شود که برای عبور از سنگلاخ و مسیرهای سخت کوهستانی در گذشته از آن استفاده می‌کردند. این کفش سنتی با چرم گاو و نخ ابریشمی دوخته می‌شود و این هنر پرقدمت به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. در زنجان شما می‌توانید طرح‌های بی‌نظیری از چاروق را در انواع چرم، توری، پرده بند و پوست مشاهده کنید. سبک خاصی که در دوخت این چاروق‌ها به کار رفته است، قطعاً برای علاقه‌مندان به صنایع‌دستی جالب خواهد بود.

 

چاروق دوزی

 

قالی‌بافی هنری پر نقش و نگار

از زنجانی‌ها و هنرمندان این شهر هنرمند سراغ قالی‌های رنگی و خوش نقش و نگار را که بگیرید، شما را به تماشای انواع قالی با طرح‌های قلتوق، ریز ماهی، افشار و بیجار و ... ترغیب می‌کنند. یکی از معروف‌ترین قالی‌های زنجان، فرش افشار زنجان است که در سراسر ایران طرفداران زیادی دارد. در سفرتان سری به بازار فرش زنجان بزنید و ظرافت و زیبایی را در فرش‌های هنرمندانه این شهر ببینید.

 

قالی‌بافی زنجان

 

جاجیم و گلیم بافی

هنر معروف دیگری از هنرمندان زنجانی که می‌توانید به‌ عنوان سوغات همراه خود آورید، جاجیم و گلیم است. جاجیم زنجانی از پشمی به نام الوان درست می‌شود که از آن برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. جاجیم و گلیم‌های زنجانی در طرح‌های بسیار زیبایی است، به طوری که هر کسی که برای یکبار هم که شده در سفرش به زنجان، شیفته این هنر دستی شده و همراه خود آن را سوغات می‌آورد. گلیم هم از صنایع‌دستی معروف زنجان است که اگر اهل و طرفدار گلیم باشید، احتمالاً نقش‌ و نگار نمونه‌ای از آن در خانه‌تان پیدا می‌شود.

 

جاجیم و گلیم بافی زنجان

 

محصولات باغی زنجان

از شیرینی‌ها و نان‌های خوشمزه زنجان گذشتیم، صنایع‌دستی را دیدیم و چشمانمان را به زیبایی طرح و رنگ‌های خوش نقش و نگار آن دوختیم و در نهایت به محصولات باغی زنجان رسیدیم. از این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تره کوهی

در زنجان، تره کوهی را با نام گل آقا هم می‌شناسند؛ شکلی شبیه به تره فرنگی دارد و طعم آن تند است. همچنین به‌ خاطر ارزش غذایی بالا و خاصیت درمانی که دارد، در زنجان و دیگر شهرها، طرفداران زیادی دارد. بد نیست بدانید تره کوهی برای تقویت حافظه، کاهش بیماری‌هایی همچون سرطان و سکته قلبی و تقویت سیستم دفاعی بدن مؤثر است.

 

محصولات باغی زنجان

 

سبزی غازیاقی یا غازیاغی

در اطراف کوه و دامنه‌های زنجان که بچرخید، سبزی خودروی غازیاقی را می‌بینید. در زبان زنجانی این گیاه به معنای پای غاز است. در اصل به دلیل شباهتی که به پای غاز دارد، چنین اسمی را به آن نسبت داده‌اند. غازیاقی گیاهی خوشبو و خوش طعم است که می‌توانید آن را در انواع آش و سوپ و برنج به کار ببرید و از طعم بی‌نظیری که به غذا می‌دهد، لذت ببرید.

 

سبزی غازیاقی زنجان

 

پیاز کوهی

سوغات دیگری که در دامنه‌های زنجان به وفور یافت می‌شود، پیاز کوهی است. این گیاه، برای تهیه سالاد و آش مورد استفاده قرار می‌گیرد و طعم بی‌نظیری به غذا می‌دهد. محلی‌های زنجان به آن والک می‌گویند. پیاز کوهی هم همچون تره کوهی دارای خاصیت درمانی بسیاری از جمله رفع سفیدی مو، درمان عفونت ریه و سرماخوردگی است.

 

پیاز کوهی زنجان

 

سوغات زنجان را از کجا بخریم؟

سری به بازار زنجان که بزنید، از سیر تا پیاز هر آن چیزی که می‌خواهید می‌توانید به طور یک جا تهیه کنید. برای رفتن به بازار بایستی به چهارراه امیرکبیر بروید. از همان جا تا سعدی جنوبی، می‌توانید در راستای این بازار قدم بزنید. از میدان فردوسی واقع در سبزه‌میدان، بازار به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می‌شود. در بازار پایین انواع صنایع‌دستی را می‌توانید مشاهده کنید. در بازار بالا هم راسته بزازها و فرش و ملیله قرار گرفته است. جالب است بدانید جایی که در حال قدم زدن و پیدا کردن سوغات در آن هستید، به زمان آقا محمدخان قاجار برمی‌گردد.

در سفر به زنجان بهترین کار این است هتلی انتخاب کنید که در نزدیکی بازار زنجان باشد تا هر چه می‌خواهید به‌ راحتی در دسترستان باشد. شما چه تجربه‌ای از سفر به زنجان دارید؟ چه سوغاتی‌های دیگری را می‌شناسید؟


هتل در زنجان | رزرو بهترین تا ارزان ترین هتل های زنجان


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...