رَهی نو

معرفی بهترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی کرمانشاه | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۳۱۴۳ ۱۵ تیر ۱۴۰۰

سفره دیگری که عطر غذاهای خوشمزه‌اش مشاممان را نوازش می‌دهد، از سمت خطه خونگرم و مهمان‌نواز مردم کرمانشاه می‌گذرد. با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه باشید تا سری به غذاهای خوشمزه و رنگین با عطر و طعم کرمانشاه بزنیم. احتمالاً شما هم تا نام کرمانشاه به گوشتان می‌رسد، یاد طاق و کتیبه بیستون و شیرینی‌های خوشمزه کرمانشاهی می‌افتید.

اما در کنار تمام این مواردی که کرمانشاه را با آن به خاطر می‌آوریم، جای خالی غذاهای رنگینی احساس می‌شود که کمتر از آن صحبت شده است. با ما همسفر شوید، می‌خواهیم سری به سفره سنتی غذاهای محلی کرمانشاه بزنیم، لباس محلی‌شان را به تن کنیم و با غذاهای اصیل کرمانشاه، طعم اصالت را در این نقطه از ایران بچشیم.

غذاهای معروف و خوشمزه کرمانشاه

غذاهایی با طعم بی‌نظیر غذاهای سنتی کرمانشاه را در هر کجایی پیدا نخواهید کرد. این شهر با جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد، هرساله میزبان مهمانان و گردشگران زیادی است. به این ترتیب می‌توانید زمانی که قصد بازدید از این شهر را دارید، همزمان با تماشای جاذبه‌های دیدنی، دلی از عزا در بیاورید. مثلاً دنده‌کبابی به دندان بکشید، سیب پلو را مزه کنید، قاشقی از آش سورانه بردارید و کوکوی پاغازه را میل کنید.

سفر به کرمانشاه یکی از همان سفرهای خوشمزه‌ای خواهد بود که مزه‌اش برای همیشه زیر زبانتان خواهد ماند. کرمانشاه با حدود چندین نوع غذای سنتی و شیرینی‌های خوشمزه، جزو شهر خلاق خوراکی شناخته شده است. با رهی نو همراه باشید تا طعمی از این خوراکی‌های خلاقانه خوشمزه را بخوریم.

آش‌های محلی کرمانشاه

برای یک میان وعده خوشمزه، آش‌های محلی انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. انواع و اقسام آش‌های کرمانشاهی با اسم‌های جالبشان طعمی بی‌نظیر دارند که تجربه آن‌ها خالی از لطف نیست.

آش عباسعلی کرمانشاه

با توجه به شرایط اقلیمی سرد و خشکی که در منطقه وجود دارد، اکثر آش‌ها در فصل سرما طبخ می‌شوند. آش عباسعلی یک آش خوشمزه و محلی است که معمولاً حرف اول را در جشنواره‌های محلی و سنتی می‌زند. حبوبات، گوشت، برنج و گندم از ترکیبات این آش هستند.

البته برخی سرآشپزان کاربلد هم در ترکیب خود از سبزی‌هایی مثل گشنیز، ریحان و شوید استفاده می‌کنند. قدمت این آش به 200 سال می‌رسد و عباسعلی نام آشپزی بوده است که در گذشته‌های دور این آش را برای تقویت افراد روزه‌دار هر شب درست می‌کرده است، به همین دلیل یک آش پرطرفدار برای ماه رمضان هم محسوب می‌شود.

آش عباسعلی کرمانشاه

آش سورانه

اسم این آش از گیاهی به اسم سورانه گرفته شده است که در مناطق غربی ایران رشد می‌کند. این گیاه شبیه به تره و سیر است و انتهای ساقه آن رنگ ارغوانی دارد که طعم دلپذیری به غذا می‌دهد و به طور جداگانه به‌عنوان سبزی آش مورد مصرف قرار می‌گیرد.

آش سورانه

آش ترخینه

آش ترخینه کرمانشاه را احتمالاً در شهرهای دیگر هم خورده باشید. آش ترخینه یا سوپ ترخینه، یکی از غذاهای محلی ایران است که مبدأ اصلی آن غرب کشور است. ترخینه، عدس، لوبیا و نخود از جمله مواد و ترکیبات این آش مقوی و خوشمزه محسوب می‌شود. آش ترخینه به‌خصوص برای سرماخوردگی بسیار مناسب به شمار می‌رود. ترخینه عصاره خشک شده سنتی از دوغ، گندم و یا جو است.

آش ترخینه

انواع خورش‌های کرمانشاهی

اما برویم سراغ یک غذای خوشمزه برای وعده ناهار و دلی از عزا در بیاوریم. بیشتر از این دهانتان را آب نمی‌اندازیم تا خودتان از این منوی متنوع بهترین را انتخاب کنید.

خورش خلال کرمانشاه

یکی از غذاهای مجلسی و لذیذ کرمانشاه خورش خلال کرمانشاه است. این خورش ترکیبی از گوشت گوسفندی، خلال بادام، زرشک سیاه، هل، دارچین، گلاب، زعفران، رب و لیمو امانی است. معمولاً در مجالس رسمی، این خورش زینت سفره هر کرمانشاهی است. در انتها روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی، عطر و طعم این غذا را بی‌نظیر می‌کند.

خورش خلال کرمانشاه

خورش پسته کوهی با مرغ

یکی از خورش‌های اصیل ایرانی که اصالت آن مربوط به کرمانشاه است، خورش پسته کوهی نام دارد. طعم و خاصیت این خورش بی‌نظیر است. رنگ آن همچون رنگ پسته، سبز تیره است و برای تقویت اعصاب، رفع سردرد، تقویت قوت بدن و درمان بسیاری از بیماری‌ها این خورش راه علاج است.

خورش پسته کوهی با مرغ

خورش ونوشک

خورش خوش طعم دیگری که سرشار از ویتامین‌های ضروری برای بدن بوده و با گوشت قرمز درست می‌شود، خورش ونوشک است؛ البته می‌توانید آن را با مرغ هم طبخ کنید. ونوشک را حتی به‌صورت گیاهی و بدون گوشت هم می‌توان درست کرد. میوه ونوشک، میوه‌ای شبیه به نخودفرنگی است و طعمی شبیه به غوره دارد.

خورش ونوشک

خورش کنگر

این خورش شباهت زیای به کرفس دارد. احتمالاً اصطلاح آن را شنیده باشید که می‌گویند "فلانی کنگر خورده و لنگر انداخته است" از این بابت که آن‌قدر این خورش مقوی و خوشمزه است که می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین کند. سبزی نعنا و جعفری، طعم خاص و خوشمزه‌ای به این خورش خواهد داد.

خورش کنگر

محبوب‌ترین غذاهای سنتی کرمانشاه

نوبتی هم که باشد نوبت غذاهای محبوب کرمانشاه است. از این دست غذاهای خوشمزه‌ای که احتمالاً دو سه بشقاب مهمان شکممان شود و بعد از آن تا مدت‌ها مزه‌اش به جانمان بچسبد. طعم و عطری از ترکیب غذاهایی همچون:

دنده کباب

دنده کباب، یک غذای پرطرفدار کرمانشاهی است که شباهت زیادی به شیشلیک دارد. برای درست کردن این غذا، تکه‌هایی از دنده‌های گوسفندی را در سیر، روغن زیتون، پیاز، سماق، رب گوجه‌فرنگی، جعفری خرد شده، لیمو ترش و ... می‌خوابانند. در نهایت کباب خوشمزه آن را با برنج یا نان میل می‌کنند.

دنده کباب

کوکو پاغازه

 سبزی محلی خاصی، مخصوص فصل بهار در کرمانشاه می‌روید که پاغازه نام دارد و دارای خاصیت درمانی است. این سبزی را کرمانشاهی‌ها به‌عنوان کوکوی پاغازه درست می‌کنند؛ کوکویی که برای درمان بیماری‌های گوارشی و معده یک علاج واقعی محسوب می‌شود. این سبزی خوش‌عطر و بو را با سیر و پیاز رنده می‌کنند و با ادویه مخصوص و همچنین تخم‌مرغ ترکیب می‌کنند و در ماهیتابه داغ می‌ریزند تا سرخ شود.

کوکو پاغازه

سیب پلو

کرمانشاهی‌ها به سیب‌زمینی، سیب می‌گویند. سیب پلو هم ترکیبی از مرغ، سیب‌زمینی، برنج، پیاز، شوید، زعفران، کره و کشمش است که طعم متفاوت و بی‌نظیری دارد. در ترکیبات این غذا، ادویه مخصوص کرمانشاهی‌ها آن را متفاوت کرده است.

سیب پلو

کوفته شیرین کرمانشاهی

غذای خوشمزه و بی‌نظیر دیگری که جزو غذاهای محلی کرمانشاه محسوب می‌شود، کوفته شیرین است. غذای راحت و خوش‌ طعمی که از گوشت چرخ‌کرده، برنج آبکش، پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه، نعناع خشک، آب، تخم‌مرغ و روغن درست شده است. اصل کار داستان سس مخصوص کوفته محسوب می‌شود که ترکیبی از سرکه و شکر است و فوق‌العاده طعم دلنشینی دارد.

کوفته شیرین کرمانشاهی

کوفته نخود کرمانشاهی

کوفته نخود یا کوفته شامی نیز غذای دیگری است که برای یک وعده شام می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این کوفته خوشمزه، دارای سس خوشمزه‌ای است که گزینه مناسبی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها محسوب می‌شود. برای پخت این کوفته، از گوشت چرخ‌کرده، نخود پخته، پودر سوخاری، سبزی‌های معطر و ادویه استفاده می‌کنند؛ مغز گردو پیاز را البته فراموش نکنید.

کوفته نخود کرمانشاهی

جرگ و بز

اگر جزو افرادی هستید که لب به سوسیس و کالباس نمی‌زنند، بسیار خب، وقت آن رسیده یک طعم متفاوتی از سوسیس کرمانشاهی را تجربه کنید. جرگ و بز، نوعی سوسیس محلی کرمانشاهی است که برخلاف سوسیس‌های صنعتی بسیار مقوی است. این غذا از جگر کباب شده گوسفند درست شده است. به این ترتیب که جگر گوسفند را زیر خاکستر کباب کرده و با نمک و فلفل و زردچوبه آن را ترکیب می‌کنند. سپس این جگر را داخل روده تمیز شده گوسفند قرار می‌دهند و دوباره کباب می‌کنند. فارغ از مراحلی که برای طبخ دارد، طعم آن عالی است و ارزش تجربه کردن را دارد.

جرگ و بز

فرهنگ غذایی کرمانشاهی‌ها

استان کرمانشاه، با آب‌وهوای چهارفصل و آداب‌ و رسوم غنی که از مردم و اقوام مختلف دارد، نوعی ایران کوچک محسوب می‌شود. در کنار جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه، خودتان را به رستوران دنج و محلی کرمانشاه دعوت کنید و طعم متفاوت غذاها را بچشید. غذاهای فوق‌العاده اصیل از دنده کباب تا خورش خلال که در ترکیب همه آن‌ها روغن کرمانشاهی جایگاه خاصی دارد. اغلب در فصل زمستان، آش‌های مقوی کرمانشاهی، غذای عموم مردم محسوب می‌شود؛ آش‌های خوشمزه‌ای که نمونه‌هایی از آن‌ها را در بالا برایتان گفتیم.

در کرمانشاه کجا غذای محلی خوشمزه بخوریم؟

حالا سؤال اینجاست که این غذاهای خوشمزه کرمانشاه را در کجا بخوریم. بعد از آن که یک هتل مناسب برای اقامت در کرمانشاه پیدا کردید، بهترین محلی که می‌تواند شما را از غذاهای کرمانشاهی بی‌نیاز کند، رستوران هتل‌های کرمانشاه است که همواره میزبان تعداد زیادی از گردشگران و مسافران است. به همین دلیل بهترین کیفیت غذاهای محلی کرمانشاه را در اینجا تجربه خواهید کرد:

کلام پایانی

اگر سفری به کرمانشاه در پیش دارید از تجربه کردن طعم غذاهای کرمانشاهی خوش رنگ و لعاب غافل نشوید. کرمانشاه در کنار انواع و اقسام جاذبه‌های دیدنی و غذاهای لذیذی که دارد پر شیرینی‌های محلی خوش طعم است که با یکبار امتحان آن طرفدار پروپا قرص آن می‌شوید.   شما تجربه کدام یک از غذاهای خوشمزه کرمانشاه را داشته‌اید؟ غذاهای خوشمزه‌ای که ما در اینجا به آن‌ها اشاره نکردیم را بنویسید. 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سمانه ۱۴۰۲/۹/۲

غذای محلی کرمانشاه رستوران هتل ارم پاوه کرمانشاه فکرمیکنم از همه بهتر باشه دوستان اگه تجربه ای دارن بگن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۴

سمانه عزیز فکر میکنم مواردی که در مقاله رهی نو معرفی شد تا حد زیادی کمکتون کنه و البته دوستانی هم که تجربه شو داشتن امیدواریم نظرشون رو ثبت کنن

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...