رَهی نو

سوغات تبریز

تعداد بازدید: ۱۵۶۰۶ ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

لیست سوغاتی های تبریز

تبریز شهر خوردنی‌های خوشمزه، کلانشهری در شمال غربی کشور است که وصف سوغاتی های تبریز از جمله لبنیات، شیرینی‌ها و صنایع دستی‌اش نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان پیچیده است. از مهم‌ترین سوغات تبریز می‌توان به قرابیه، باقلوا، نوقا، اریس، باسلوق، حلوا بَزَرَک، نان روغنی، شیرینی پیچ انگشتی، چوروتمه، رشته ختایی، آجیل و خشکبار و پنیر مشهور تبریزی اشاره کرد.

همچنین صنایع دستی تبریز هم از شهرت قابل توجهی برخوردار است و بسیاری از مسافران و گردشگران آن را برای عزیزانشان تهیه می‌کنند. قالی‌ها و تابلو‌فرش‌های تبریز، کفش و چرم تبریز، نقره‌کاری، باتیک (چاپ کلاقه‌ای)، وَرَنی بافی (سوماک) و حجاری تبریز از جمله صنایع دستی مشهور این شهر به‌شمار می‌رود.  این شهر علاوه بر سوغات و مکان‌های دیدنی زیادی که دارد، پر از اقامتگاه‌های لوکس و مجلل بوده و شما می‌توانید از سایت رهی نو بهترین هتل های تبریز را مانند هتل لاله پارک تبریز  رزرو کنید و بهترین اقامت را در این هتل‌ها   تجربه  کنید. 

شیرینی ها و سوغات تبریز

اگر به تبریز سفر کنید و از شیرینی‌ها و باقلوای خوشمزه این شهر نچشید، نصف عمرتان بر فناست. با ما همراه باشید تا با شیرینی‌های این شهر بیشتر آشنا شویم.

شیرینی قرابیه

مشهورترین خوراکی در لیست سوغاتی های تبریز، شیرینی قرابیه است. یک شیرینی خوشمزه و پرطرفدار که شبیه کلوچه است و معمولا در مجالس عروسی برای پذیرایی میهمانان سرو می‌شود. شیرینی‌پزان تبریزی قرابیه را با در دو نوع نارگیلی و بادامی، با بادام، شکر، وانیل، سفیده تخم‌مرغ، نارگیل و پسته بدون هیچ روغنی می‌پزند. شروع قیمت با توجه به نوع قرابیه و کیفیت مواد استفاده شده از کیلویی 40 هزارتومان است.

شیرینی قرابیه تبریز

باقلوای تبریز

باقلوا از محبوب‌ترین شیرینی‌هایی است که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای ترک‌زبان آن را تهیه می‌کنند. شاید باقلوا را سوغات اصیل قزوین بدانید، اما اگر فرهنگ تبریز را بشناسید، مطمئنا می‌دانید که باقلوای تبریز در نوع خود بی‌نظیر است. قنادان تبریزی باقلوا را با آرد، هل، شکر، مغز پسته، بادام و نارگیل درست می‌کنند. شروع قیمت با توجه به میزان و کیفیت مواد استفاده شده از کیلویی 40 هزارتومان است.

باقلوای تبریز

شیرینی نوقا

از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین سوغات خوراکی تبریز که بگوییم، می‌رسیم به شیرینی نوقا یا لوکا. این شیرینی که در سوغاتی های تبریز بسیار پرطرفدار است، شبیه گز بوده و قنادان با کمک شکر، وانیل، نان میکادو، گردو، سفیده تخم‌مرغ، گردو، فندق و بادام این سوغات خوشمزه را تهیه می‌کنند. شروع قیمت نوقای تبریز با توجه به نوع شیرینی و کیفیت و میزان مواد استفاده شده از کیلویی 24 هزارتومان است.

شیرینی نوقا تبریز

اریس (سوت شیرینی سی)

اگر به دنبال شیرینی بسیار بسیار شیرین هستید، ریس گزینه‌ای بسیار مناسب است. شیرینی این خوراکی و سوغات شهر تبریز این‌قدر زیاد است که فقط می‌توان آن را با چای خورد. کاکائو، شیر، شکر، خلال پسته و وانیل از مواد تشکیل‌دهنده ریس است که به صورت مکعبی و مستطیل تهیه می‌شود. شروع قیمت با توجه به میزان و کیفیت مواد استفاده شده از کیلویی 20 هزارتومان است.

اریس تبریز

لوز زعفرانی تبریز

شیرینی لوز در شهرهای مختلفی از کشور به روش‌ها و در طعم‌های متنوع تهیه می‌‌شود. لوز در تبریز هم یکی از خوراکی‌های محبوب و قدیمی است که با استفاده از زعفران، پودر قند، بادام، آب، شکر و پسته طبخ می‌شود. کافی است یک بار لوز تبریز را امتحان کنید. مطمئن باشید که طعم و عطر این لوز شگفت‌زده‌اتان می‌کند. شروع قیمت با توجه به کیفیت و میزان مواد استفاده شده از کیلویی 60 هزارتومان است.

لوز زعفرانی تبریز

حلوا بَزَرَک (زره حلواسی)

حلوا از اصیل‌ترین و مقوی‌ترین خوراکی‌های ایران است. در شهرهای مختلف کشور تنوع جالبی از حلوا طبخ می‌شود که در بسیاری از مناطق سبک و طعم و عطر آن یکسان است. اما حلوای بزرک فقط در تبریز طبخ و از محبوب‌ترین خوراکی ها در لیست سوغاتی های تبریز محسوب می‌شود. این حلوا تیره‌رنگ بوده و اصلی‌ترین ماده اولیه آن دانه روغنی است به نام بزرک سیاه. شروع قیمت با توجه به کیفیت مواد اولیه از کیلویی 40 هزارتومان است.

حلوا بَزَرَک تبریز

نان روغنی

نان روغنی یا ایشلی کوکه را می‌توانید در اکثر مغازه‌های نان‌پزی تبریز بیابید. این خوراکی خوشمزه یکی دیگر از سوغات دوست‌داشتنی و لذیذ تبریز است که با استفاده از شیر، آرد، تخم‌مرغ، زنجبیل و ماست تهیه می‌شود. بهترین زمان سرو ایشلی کوکه زمانی است که داغ داغ است. مطمئن باشید طعم بی‌نظیرش را فراموش نمی‌کنید.

نان روغنی تبریز

شیرینی پیچ انگشتی

شیرینی پیچ انگشتی از دیگر سوغات خوراکی شهر تبریز است که معمولا بازار تهیه و خرید و فروش آن در ایام نوروز داغ داغ است. پفک گردویی نام دیگر این شیرینی محبوب تبریزی است که با استفاده از زرده تخم‌مرغ، گردوی خشک‌شده، پودر شکر، پودر پسته و وانیل تهیه می‌شود. شروع قیمت با توجه به کیفیت و نوع مواد استفاده شده کیلویی 50 هزارتومان است.

شیرینی پیچ انگشتی تبریز

چوروتمه

چوروتمه از قدیمی‌ترین سوغاتی های تبریز است که متاسفانه تعداد کمی از قنادان تبریزی آن را تهیه می‌کنند. به همین دلیل به سختی می‌توانید آن را پیدا کنید. اما طعم و عطر بی‌نظیر این شیرینی ارزش کمی جست و جو را خواهد داشت. جالب است بدانید، چوروتمه شبیه شیرینی اریس است، فقط بافت و شکل آن کمی سفت‌تر است.

رشته ختایی

اگر در ماه مبارک رمضان به تبریز سفر کنید، رشته ختایی را در اکثر شیرینی‌فروشی‌های این شهر خواهید دید. شیرینی که از سوغات محبوب و خوشمزه تبریز است و نمونه مشابه آن در ترکیه به نام تل کادایف تهیه می‌شود. در تهیه رشته ختایی از کره، پودر قند، زنجبیل، دارچین، پودر گل محمدی، انواع مغز پسته، بادام، گردو و گلاب استفاده می‌شود. شروع قیمت با توجه به کیفیت مواد استفاده شده از کیلویی 50 هزارتومان است.

رشته ختایی تبریز

آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار تبریز، یکی دیگر از سوغات خوراکی این شهر است که علاوه بر فروش در سراسر ایران، در بسیرای از کشورهای جهان هم به فروش می‌رسد. انواع آجیل شور، آجیل خام و آجیل میوه را می‌توانید در بازارهای تبریز خریداری کنید. شروع قیمت با توجه به نوع و کیفیت آجیل از کیلویی 170 هزارتومان است.

آجیل و خشکبار تبریز

پنیر مشهور تبریزی (پنیر لیقوان)

پنیر تبریزی شهرتش را به خاطر طعم فوق‌العاده و شوری نسبتا ملموسی که دارد، به‌دست آورده است. این پنیر همانطور که از نامش پیدا است، از خوراکی‌های سنتی تبریز است و مردم تبریز آن را با شیر گوسفند تهیه می‌کنند. شروع قیمت پنیر تبریزی با توجه به کیفیت مواد استفاده شده از کیلویی 80 هزارتومان است.

پنیر لیقوان تبریز

شیرینی کنجدی تبریز

و اما یکی دیگر از محبوب‌های خوراکی تبریز شیرینی کنجدی مخصوص تبریز است که جای خود را در شب‌نشینی‌ها، میهمانی‌ها و مجالس مختلف تبریز به خوبی باز کرده است. این شیرینی با استفاده از کنجد، شکر و زرده‌ تخم‌مرغ تهیه می‌شود و از آن دسته از سوغاتی های تبریز است که در بین مردم استان آذربایجان شرقی محبوبیت ویژه‌ای دارد. شروع قیمت از کیلویی 60 هزارتومان است.

شیرینی کنجدی

راحت الحلقوم (باسلوق)

یکی دیگر از سوغات محبوب و مشهور تبریز، راحت‌الحلقوم این شهر است که نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان هم طعم و عطر آن را دوست دارند. معمولا در اعیاد مختلف و شب یلدا پای ثابت سفره‌های میهمانی‌ است و از آرد، جوهر لیمو، گلاب، آب، شکر و دیگر چاشنی‌های معطر تهیه می‌شود. شروع قیمت با توجه به نوع راحت الحلقوم، وزن و کیفیت مواد استفاده شده از کیلویی 100 هزارتومان است.

باسلوق تبریز

سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

اگر به دنبال خرید آجیل مناسب و مرغوب هستید، می‌توانید از مغازه‌های بازار شیخ صفوی و محدوده دانشگاه تبریز خریداری کنید. مغازه‌های منطقه ائل‌گلی، خیابان منصور، خیابان جام جم، پیاده‌روی ولیعصر، خیابان آبرسان، خیابان امام و مرکز خرید لاله، قرابیه‌، باقلوا، اریس و شیرینی‌های سنتی باکیفیتی دارد.

پرفروش ترین صنایع دستی تبریز

حالا زمان آن رسیده کمی از خوراکی‌های خوشمزه تبریزی فاصله بگیریم و بیشتر با صنایع دستی این شهر زیبا آشنا شویم.

چرم و کفش تبریز

چرم و کفش تبریز به واسطه کیفیت بالایی که دارد از دیرباز در بین ایرانیان محبوب و مشهور است. استادکاران تبریزی از چرم کفش‌های باکیفیت، با طراحی زیبا و کاربردی تهیه می‌کنند که می‌تواند سوغات مناسبی برای مسافران و گردشگران باشد. شروع قیمت با توجه به جنس چرم و مدل کفش از 80 هزارتومان است.

کفش تبریز


بیشتر بخوانید: مراکز خرید تبریز از لوکس ترین تا ارزان ترین


قالی و تابلوفرش تبریز

حتما بارها وصف قالی و تابلوفرش‌های تبریز را شنیده‌اید. مهم‌ترین صنایع دستی و ارزشمندترین سوغاتی های تبریز که نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد. تبریزی که خود شهر جهانی فرش لقب گرفته، ارائه دهنده تنوع جالبی از قالی‌های دستباف و تابلوفرش‌های چشم‌گیر به عنوان سوغاتی است. شروع قیمت تابلوفرش با توجه به سایز، طرح، جنس نخ استفاده شده از 1 میلیون و 500 هزارتومان است.

تابلوفرش تبریز

نقره کاری تبریز

اگر می‌خواهید سوغاتی گرانبها تهیه کنید، نقره‌کاری‌های تبریز مثال‌زدنی است. هنرمندان تبریزی روی سطح نقره را با روش‌های خم‌کاری، لحیم‌کاری، قلم‌زنی و... تزئین کرده و اثری فوق‌العاده خلق می‌کنند. انواع کالاهای تزئینی و مصرفی مانند سینی، آینه، سماور، جعبه، کاسه و ... را می‌توانید به عنوان سوغات تهیه کنید. شروع قیمت با توجه به سایز، مدل، طرح، ظرافت نقوش و نقره اصل یا نقره طرح از 40 هزارتومان است.

نقره تبریز

باتیک (چاپ کلاقه ای)

یکی دیگر از سوغات قدیمی تبریز، هنر چاپ روی پارچه‌های ابریشمی است که به آن باتیک گویند. معمولا این چاپ روی پارچه‌هایی مثل روسری انجام می‌شود و هنرمندان رنگ‌ها را با کمک رنگرزی و واکس روی پارچه پیاده می‌کنند. رنگ‌های گیاهی و مصنوعی که در گذشته بیشتر از نوع گیاهی مانند پوست گردو، زردچوبه، روناس و ... استفاده می‌شد. شروع قیمت با توجه به طرح، سایز و مدل پارچه ابریشمی از 75 هزارتومان است.

باتیک تبریز

وَرَنی بافی (سوماک)

هنری زیبا و اصیل مختص عشایر ارسباران و اهر هنر زیبای ورنی بافی است. قالیچه‌ای بدون پرز که به گلیم شباهت قابل توجهی دارد و با گره‌ای به نام پود چینی و در طرح‌های الهام‌گرفته از طبیعت بافته می‌شود. قرمز، سرمه‌ای، سفید، بنفش روشن از رایج‌ترین رنگ‌هایی است که در بافت این سوغات تبریز استفاده می‌شود. شروع قیمت از 150 هزارتومان است.

وَرَنی بافی تبریز

حجاری تبریز

حجاری تبریز هم در نوع خود مشهور و ستودنی است. هرچند این هنر نسبت به گذشته رونق خود را از دست داده است، ولی همچنان توسط هنرمندان تبریزی اجرا شده و به عنوان سوغات مردم این شهر شناخته می‌شود. معمولا استادکاران پس از برش سنگ، طرح را روی آن پیاده کرده و با قلم نقوش زیبا را می‌تراشند و سپس پرداخت می‌کنند.

حجاری

سفال و سرامیک تبریز

سفال و سرامیک در برخی از شهرهای کشور مانند یزد، اصفهان و ... هم از صنایع دستی در لیست سوغاتی های تبریز به‌شمار می‌آید. این در حالی است که سفال و سرامیک تبریز به دلیل خاک مرغوب و باکیفیتی که دارد، مشهور و از قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی این شهر به‌شمار می‌رود. انواع کاسه، پارچ، لیوان، بشقاب و ... با طرح و رنگ فوق‌العاده را در تبریز خریداری کنید. شروع قیمت از 20 هزارتومان است.

سرامیک تبریز

بهترین صنایع دستی تبریز را از کجا بخریم؟

مشهورترین سوغات صنایع دستی تبریز، قالی و تابلوفرش‌های زیبا و فوق‌العاده این شهر است و برای تماشا و خرید این سوغاتی ارزشمند می‌توانید سری به بازار مظفریه و بازار فرش این شهر بزنید. بازار تاریخی تبریز یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغات صنایع دستی این شهر است و شما می‌توانید با گشت‌وگزار در این بازار، علاوه بر بازدید از این جاذبه تاریخی، سوغات مورد نظر خود را تهیه کنید. 

همچنین مرکز خرید والمان در خیابان والمان، مرکز خرید میلاد نور ولیعصر و مرکز خرید اطلس در ولیعصر، مرکز خرید جواهر در خیابان آبرسان، مرکز خرید لاله پارک در میدان شهید فهمیده و مجتمع تجاری پردیس در سنگ‌فرش تربیت، از جمله مراکز خرید تبریز برای تهیه انواع سوغاتی های تبریز و صنایع دستی است. 

کلام پایانی

اگر قصد سفر به تبریز را دارید می توانید از طریق سامانه رزرواسیون رهی نو از ارزان ترین هتل ها تا هتل های 4 ستاره تبریز و هتل های 5 ستاره تبریز را با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
lili ۱۴۰۲/۹/۸

باقلوا خوشمزه ترین شیرینی تبریز

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۹

لیلی عزیز ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...