رَهی نو

سوغات کرمان

تعداد بازدید: ۱۳۳۷۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

لیست سوغاتی های کرمان

تنوع زیادی در سوغات کرمان وجود دارد. خوراکی‌های خوشمزه و فوق‌العادهای از انواع شیرینی گرفته تا صنایع دستی، داروهای گیاهی و محصولات کشاورزی مانند مرکبات که هیچ مسافر و گردشگری را از این شهر زیبای کویری دست خالی بازنمی‌گرداند. خوراکی‌های لذیذی از جمله کلمپه، کماچ سهن، قطاب، قاووت (کف‌لمه)، فالوده مخصوص کرمان، زیره، پسته، گردو، خرما، صنایع دستی همچون پته‌دوزی، قالی‌بافی، حصیربافی، سیس‌بافی، شال‌بافی، قالیچه‌های افشار، گلیم شیریکی‌پیچ، خورجین‌بافی، آجیده‌دوزی، گبردوزی، عریض‌بافی، محصولات مسی و مرکباتی مثل انواع پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ‌فروت همگی از سوغاتی های کرمان هستند که نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان دارای شهرت و محبوبیت قابل توجهی است.

شیرینی ها و سوغات کرمان

کرمان نه‌تنها شهری زیباست، بلکه مهد شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه و متنوع است که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

کلمپه کرمان

کلمپه یکی از معروف‌ترین شیرینی‌ها و سوغات خوراکی کرمان است که از لحاظ ظاهری شبیه به کلوچه است. درواقع نوعی کلوچه مغزدار خوشمزه که معمولا مواد داخلی آن با توجه به منطقه‌ای که طبخ می‌شود، متفاوت است. اما به طور کلی خرما، گردوی چرخ‌شده، پسته، کنجد، زعفران، روغن حیوانی، هل، گلاب و دارچین مواد تشکیل‌دهنده کلمپه کرمانی است. شروع قیمت کلمپه کرمان با توجه به مواد استفاده شده از کیلویی 25 هزارتومان است.

کلمپه از سوغاتی های کرمان

کماچ سهن

کماچ سهن، شیرینی مقوی، پر کالری، با طبعی گرم که معمولا برای تهیه آن از گیاهان دارویی استفاده می‌شود، نام یکی دیگر از سوغاتی های کرمان است. دارچین، زیره، گیاهان دارویی و جوانه گندم از مواد تشکیل‌دهنده آن است. مهم‌ترین ویژگی‌ این شیرینی ماندگاری بالای آن در بیرون یخچال بدون مواد نگهدارنده است. شروع قیمت با توجه به مواد استفاده شده از کیلویی 40 هزارتومان است.

کماچ سهن کرمان

قطاب کرمان

شاید بسیاری از ما تصور کنیم، قطاب از سوغات معروف یزد است. اما بد نیست بدانید، یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی کرمان قطاب مخصوص این شهر است. در تهیه قطاب کرمان از شیر، ماست، مغز پسته، مغز گردو، شکر، پودر قند و آرد استفاده می‌شود. شروع قیمت با توجه به مواد استفاده شده از کیلویی 35 هزارتومان است.

قطاب

قاووت (کف لمه)

قاووت که کرمانی‌ها به آن قوتو و برخی موارد کف‌لمه می‌گویند، درواقع بمب انرژی و از سوغات معروف و بسیار مقوی این شهر است. شما می‌توانید بهترین نوع قاووت را که از قهوه، شکر، تخم‌ خرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز، روپاس، سیاه‌دانه، هل باد، هل رسمی، موردانه، کنجد و تخم کاهو تهیه شده، از کرمان تهیه کنید. شروع قیمت با توجه به مواد استفاده شده از کیلویی 40 هزارتومان است.

قاووت کرمان


بیشتر بخوانید: فاصله زمانی و مکانی تهران تا کرمان 


فالوده کرمان

فالوده را بیشتر از خوراکی‌های مشهور و محبوب شیراز می‌دانیم. ولی در کرمان هم نوعی فالوده خوشمزه و مطبوع تولید می‌شود که در لیست سوغاتی های کرمان قرار داشته و به فالوده کرمانی شناخته می‌شود. این دسر یخی با رشته‌های باریک نشاسته، آب، شکر، گلاب، عرقیات گیاهی مثل نعنا، بیدمشک، نسترن، تخم شربتی و تخم خرفه تهیه می‌شود. شروع قیمت از کاسه‌ای 10 هزار تومان است.

فالوده

حلوای پسته

پسته یکی از محصولات تولیدی در کرمان است و به دلیل زیاد بودن این خوراکی در کرمان، بسیاری از غذاها و شیرینی‌های کرمان را با پسته تهیه می‌کنند. حلوای پسته نام یکی از سوغات مشهور کرمان است که با پودر پسته، زعفران، آرد، کره، هل، پودر قند و گلاب تهیه می‌شود. شروع قیمت حلوای پسته با توجه به میزان مواد استفاده شده هر 100 گرم، 20 هزارتومان است. (کیلویی 200 هزارتومان) البته کرمان شیرینی دیگری هم دارد به نام حاج پسته. احتمالا نام شیرینی خوشمزه یزد، یعنی حاجی بادام را شنیده‌اید. حاجی پسته را می‌توان از نوع پسته‌ای شیرینی ‌حاجی بادام معرفی کرد چرا که شباهت بسیاری به حاجی بادام دارد. مردم کرمان حاج پسته را با هل، گلاب، تخم مرغ، پودر پسته و پودر قند تهیه می‌کنند. این شیرینی بسیار خوشمزه است و مسافران زیادی آن را برای عزیزانشان سوغات می‌برند.

حلوای پسته کرمان

برشتو کرمان

یکی دیگر از شیرینی‌های لذیذ و سوغات خوراکی کرمان، برشتو است. مردم کرمان معمولا این شیرینی را با استفاده از موادی مثل آرد سرخ‌شده، پودر هل، آرد نخودچی، شکر، خرما و روغن تهیه می‌کنند. اغلب برشتوها را به صورت لوز برش داده و با پسته‌های خردشده تزئین می‌کنند. شروع قیمت شیرینی برشتو باتوجه به مواد اولیه استفاده شده از کیلویی 30 هزارتومان است.

برشتو سوغات کرمان

ادویه و آجیل کرمان

حالا نوبت به آجیل و ادویه‌های معروف و خوشمزه کرمان می‌رسیم که حتما می‌توانید آنها را به عنوان سوغاتی های کرمان همراه خود بیاورید.

زیره

کم‌تر کسی است که نام زیره کرمان و عطر و طعم بی‌نظیر آن را نشنیده و امتحان نکرده باشد. اصلا کرمان را به زیره‌اش می‌شناسند و در اکثر فروشگاه‌های کرمان دو نوع سبز و سیاه آن یافت می‌شود. اما اگر به دنبال زیره ناب هستید، بهترین زمان خرید زیره از اردیبهشت تا تیرماه است. زیره کرمان با توجه به نوع سیاه یا سبز از کیلویی 240 هزارتومان است.

زیره کرمان

پسته

از هرچه بگذریم، از پسته مرغوب آن نمی‌توان گذشت. جالب است بدانید بیش از 70 درصد از پسته‌های کشور در کرمان تولید می‌شود. البته انواع مختلفی از پسته در کرمان پرورش می‌یابد که به آب‌وهوا و منطقه وابسته است. از این رو پسته رفسنجان بهترین و باکیفیت‌ترین پسته‌ تولید ایران شناخته می‌شود. پسته کرمان با توجه به مرغوبیت و کیفیت کیلویی 150 هزارتومان است.

پسته کرمان

خرما

خرما هم یکی دیگر از محصولات پرطرفدار در لیست سوغاتی های کرمان است که بیشتر با نام خرمای بم شناخته می‌شود. چرا که این شهر یکی از بهترین و مرغوب‌ترین خرماهای کشور را تولید می‌کند. کرمان دو نوع خرمای مضافتی و بزمانی را به صورت تازه و خشک به بازار ایران و جهان عرضه می‌کند. قیمت خرما درجه یک کیلویی 20 هزارتومان است.

خرما از سوغات کرمان

سوغات کرمان را از کجا بخریم؟

در کرمان مراکز خرید و بازارهای متنوعی وجود دارد که می‌تواند سلیقه هر مسافر و گردگشری را پوشش دهد. اما اگر به دنبال خرید سوغات خوراکی کرمان هستید، بازار بزرگ کرمان با قدمتی 800 ساله یکی از بهترین گزینه‌ها است. انواع خوراکی‌های سنتی و خوشمزه کرمان را می‌توانید در این بازار پیدا کنید. پس از بازار بزرگ کرمان، مجتمع تجاری صالح المهدی و بازار بزرگ ستاره هم مکان‌های مناسبی برای خرید سوغات کرمان است.

پرفروش ترین صنایع دستی کرمان

کرمان هم مانند خیلی از شهرهای دیگر ایران علاوه بر سوغاتی خوراکی، صنایع دستی زیادی هم دارد که شاید با آنها آشنا نباشید.

پته دوزی

پته‌دوزی نوعی سوزن‌دوزی است که در کرمان و توسط هنرمندان خوش‌ذوق کرمانی انجام می‌شود. هنرمندان کرمانی این هنر را روی پارچه‌های ضخیم پیاده کرده و وسایل تزئینی مثل تابلوفرش، سجاده، کوسن، روتختی، رومیزی، روبالشی، لباس و ... طرح‌های منحصربه‌فردی از بته‌جقه‌های سبز و نارنجی خلق می‌کنند. قیمت پته‌دوزی با توجه به اندازه، نوع کالا، سایز، وزن، نقوش ایجادشده روی کار و ... متفاوت است، ولی با حداقل هزینه50 هزارتومان می‌توان سوغاتی ارزشمند تهیه کرد.

پته دوزی کرمان

قالی کرمان

حتی اگر سررشته‌ای از هنر قالی‌بافی نداشته باشید، اما مطمئنا تا به حال اسم قالی کرمان و ضرب‌المثل معروفش را شنیده‌اید. قالی کرمان یکی از معروف‌ترین صنایع دستی کرمان است که نه تنها بین مردم ایران بلکه در سراسر جهان آوازه‌ شهرتش پیچیده‌ است. طرح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌های به‌کاررفته در قالی کرمان زیبا و شگفت‌انگیز است. قیمت قالی کرمان با توجه به سایز، طرح، مدل و جنس نخ استفاده شده متفاوت است اما با حد اقل قیمت یک میلیون و 500 هزارتومان می‌توان یک قالی تهیه کرد.

قالی

گلیم شیرکی پیچ (شیریکی پیچ)

گلیم‌بافی کرمان هم از صنایع دستی این شهر کویری است. درواقع اگر به دنبال خریدی مناسب هستید، گلیم کرمان که معروف‌ترین سوغاتی های کرمان هستند و پرطرفدارترین نوع گریم هم شیرکی پیچ است، انتخابی هوشمندانه خواهد بود. این نام را بافندگان روستایی و ایلیاتی کرمانی بر این نوع بافت گلیم گذاشته‌‌اند. شباهت زیاد این نوع گلیم با قالی، در نوع خود جالب و منحصربه‌فرد است. شروع قیمت گلیم شیرکی پیچ با توجه به سایز و طرح از 1 میلیون تومان است.

گلیم شیرکی پیچ

گبر دوزی

یکی دیگر از سوغات کرمان، گبردوزی است. زرتشتی‌دوزی نام دیگر این هنر قدیمی است که گفته می‌شود از هنرهای مردم زرتشت بوده است. درواقع گبردوزی نوعی بافت ظریف است که طرح‌هایی مانند درخت، طاووس، گل و نقوش هندسی توسط نخ‌های ابریشمی روی پارچه‌های ریزبافت پیاده می‌شود. شروع قیمت محصولات گبردوزی با توجه به طرح، سایز و نوع کالا از 50 هزارتومان است.

شال بافی

شال‌بافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی کرمان با شهرتی همانند قالی کرمان است. جالب است بدانید، اکثر طرح‌های قدیمی قالی کرمان برگرفته از طرح‌های شال‌بافی است که هنرمندان کرمانی استفاده می‌کردند. مردم کرمان این شال را با کرک بز و به طول سه متر و عرضی 75 سانتی‌متر در نقش، طرح و رنگ‌های مختلفی می‌‌بافند. قیمت شال‌بافی کرمان با توجه به طرح، رنگ، سایز و کیفیت شال تولیدی از 75 هزارتومان است.

شال از سوغات کرمان

خورجین بافی

شاید اردبیل را مرکز تولید خورجین بدانید، ولی بد نیست بدانید خورجین‌بافی که در گذشته به عنوان یک کیسه حمل‌ونقل روی حیوانات استفاده می‌شد، امروزه جنبه تزئینی هم پیدا کرده و هنرمندان کرمانی نوع مرغوب آن را با پشم‌های رنگی، نخ پنبه‌ای و موی بز با طرح‌های متنوع هندسی تولید می‌کنند. شروع قیمت خورجین دستباف کرمان از یک میلیون و 500 هزارتومان است.

خورجین بافی کرمان

آجیده دوزی

آجیده‌دوزی یا پنبه‌دوزی، از صنایع دستی و سوغات محبوب کرمان است. هنرمندان کرمانی روی پارچه‌های دولا که در وسط آن پنبه قرار دارد، دوخت‌های ریز و ظریف ایجاد می‌کنند و وسایل تزئینی و کاربردی متنوعی از جمله روبالشی، لحاف، لباس، روتختی، کلاه، سجاده، روانداز و... می‌سازند. درواقع آجیده‌دوزی نوعی رودوزی تزئینی با طرح‌های زیبا و دوست‌داشتنی است.

آجیده دوزی کرمان

حصیربافی

برخی از مردم کرمان با فروش محصولات حصیربافی به عنوان سوغاتی های کرمان که با استفاده از شاخه‌های خشک درخت و بافت آن‌ها ایجاد می‌شود، زندگی می‌‌گذرانند. انواع جانماز، نورگیر، دور گپر، سبد و... را هنرمندان حصیرباف کرمانی با عشق و ذوق هنری ستودنی تهیه کرده و می‌توان به عنوان سوغات زیبای کرمان خریداری کرد. شروع قیمت محصولات حصیربافی کرمان با توجه به نوع کالا، طرح و اندازه از 15 هزارتومان است.

حصیربافی کرمان

سیس بافی

هنرمندان کرمان هنر دیگری را به عنوان سوغات و صنایع دستی شهرشان معرفی کرده‌اند که به آن سیس‌بافی گفته می‌شود. درواقع الیاف محصولات سیس‌بافی از درخت خرما به‌دست می‌آید و بافندگان با آن‌ها محصولات متنوعی از جمله پادری، سبد، حصیر، طناب و... تولید می‌کنند.

سیس بافی کرمان

محصولات مسی

همانطور که می‌دانید، کرمان به دلیل داشتن «معدن مس سرچشمه»، که از اصلی‌ترین معادن مس کشور است، محصولات مسی متعددی را تولید می‌کند. در بازارهای کرمان می‌توانید انواع ظروف مصرفی و تزئینی مانند کاسه، سینی، پارچ، شمعدان، فنجان، آینه، و... را مشاهده کنید که از اصلی‌ترین صنایع دستی و سوغات این شهر است. قیمت محصولات مسی در کرمان با توجه به نوع مصرف، اندازه، وزن و ... متفاوت است اما با حد اقل هزینه 50 هزارتومان می‌توان سوغات ارزشمندی تهیه کرد.

مس از سوغات کرمان

پرفروش ترین صنایع دستی کرمان را از کجا بخریم؟

اگر به دنبال خرید محصولات مسی کرمان هستید، بازار قدیمی کرمان بهترین مکان است. اما بازارها و مراکز خرید دیگری همچون بازار بزرگ ستاره، مجتمع تجاری صالح المهدی، پاساژ اطلس، مجتمع تجاری شفا و پاساژ زمرد از بهترین مراکز خرید برای تهیه سوغات صنایع دستی کرمان به‌شمار می‌رود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
sara ۱۴۰۲/۹/۸

وای من عاشق کلمپه کرمان م و البته قطابش قالی کرمون هم که معروفه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۹

سارای عزیز چه عالی خوشحال شدیم که نظرتون رو در سایت رهی نو بیان کردید

محبوبه سیدین ۱۴۰۰/۱/۲۲

خوراکی سوهان میخوام در تهران

  مدیر سایت۱۴۰۰/۱/۲۴

دوست عزیز رهی نو سلام، آدرس شعبه های فروش ساعدی نیا - زعفرانیه مجتمع پالادیوم طبقه همکف B 02122663674 سعادت آباد مجتمع اپال سنتر 02122386870 بزرگراه ستاری مجتمع کوروش طبقه سوم 02144971609

سید مصطفی باغبانی ۱۳۹۹/۸/۱۰

سلام بسیار عالی ولی آدرس تهران رو ندادین

  مدیر سایت۱۳۹۹/۸/۱۰

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...