رَهی نو

پارک طالقانی

تعداد بازدید: ۵۹۴۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که می‌تواند ساعات خوشی را برای شما در کنار دوستان و عزیزانتان رقم بزند، رفتن به پارک طالقانی و طبیعت زیبای آن است. حواستان باشد پارک طالقانی یک پارک جنگلی است و در آن خبری از چمن‌، وسایل بازی بچه‌ها و چند آلاچیق خشک و خالی نیست. بنابراین اگر دوست دارید جایی بروید که در یک مسیر زیبا پیاده‌روی کنید یا در بین ورزشکاران خوش مشرب، ورزش گروهی انجام دهید به پارک طالقانی بروید. حتی اگر برای تفریح و خوش‌گذارنی می‌خواهید بروید و بساط پیک نیکتان را آماده کردید، پارک طالقانی یکی از بهترین پارک‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. در این مطلب با رهی نو همراه باشید تا سری به دیدنی‌های این پارک محبوب بزنیم.

پارک طالقانی

معرفی پارک طالقانی 

اگر بخواهیم در یک جمله پارک طالقانی را برایتان به تصویر بکشیم، صحبت از پل چوبی و اتصال آن به پارک آب و آتش به میان می‌آید. دقیقا قبل از آنکه بوستان آب و آتش و پل معروف طبیعت جان تازه‌ای بگیرد، پارک طالقانی تهران برای خود برو بیایی داشته که البته هنوز هم به قوت خود باقیست. این پارک جنگلی در تپه‌های عباس آباد قرار دارد و هر از چند گاهی برای استراحت به ریه‌هایتان و تازه کردن نفستان بد نیست که به بوستان طالقانی رفته و از امکانات و دیدنی‌های آن استفاده کنید. تپه‌های داوودیه نیز نام دیگر بوستان طالقانی تهران است.

تاریخچه پارک طالقانی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در گذشته این پارک یک زمین کشاورزی بیش نبوده که قسمتی از آن نیز متعلق به بانک کشاورزی بوده است. در نهایت شرکت نوسازی عباس آباد آن را خریداری می‌کند و طرح نوسازی آن را در سال 1350 به مجلس ارائه می‌دهد. مجلس هم پس از تصویب، طرح آن را به دست مهندس مشاور لوئیس دیویس انگلیسی می‌سپارد. طراحی این پارک به یک شرکت مهندسی اسپانیایی سپرده شد که ساخت آن از سال 1356 آغاز شده و در سال 1360 به پایان رسیده است.

بوستان طالقانی

آدرس پارک طالقانی

مسیر پارک طالقانی سرراست است. برای رسیدن به این پارک دلباز و زیبا کافیست به سمت بزرگراه حقانی حرکت کنید. بعد از پل بزرگراه مدرس، پارک طالقانی را می‌بینید. البته مترو حقانی هم که پیاده شوید، مستقیم می‌توانید مسیر پارک طالقانی را پیش بگیرید.

مسیرهای دسترسی به پارک طالقانی

مسیری که در پیش دارید، می‌تواند از هر کجای تهران شما را به پارک طالقانی برساند. می‌توانید با استفاده از خط اتوبوس میدان صنعت پایانه حقانی، آخرین ایستگاه پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی خودتان را به پارک طالقانی برسانید. البته اگر می‌خواهید با وسایل نقلیه عمومی به پارک بیایید، بهترین گزینه رسیدن به پارک طالقانی با مترو است. از هر گوشه‌ای از تهران که هستید سوار مترو خط قرمز شده و ایستگاه حقانی پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی، به درب ورودی پارک حقانی خواهید رسید. از سمت مترو ایستگاه همت نیز می‌توانید مسیر جنوبی پارک را پیش بگیرید و به بوستان برسید؛ تابلوها را دنبال کنید.

اگر قصد دارید با تاکسی به پارک بیایید، از رسالت یا شهرک غرب سوار تاکسی‌های ونک یا حقانی شده که شما را به پارک حقانی خواهند رساند. با اتومبیل شخصی هم که خیالتان راحت است. اپلیکیشن مسیریابتان را روشن کنید و لوکیشن پارک طالقانی را بزنید تا بهترین مسیر را از هر جایی که هستید، به شما نشان دهد. در نظر داشته باشید، از مسیر بزرگراه حقانی بایستی وارد فرعی پارک حقانی شود. پارکینگ پارک طالقانی درست مقابلتان قرار دارد.

دیدنی‌های پارک طالقانی 

اما برویم سراغ دیدنی‌های این پارک جذاب و زیبا! از همان ابتدا که وارد پارک می‌شوید، پوشش گیاهی سبز و چمنی در پشت آلاچیق‌ها توجه‌تان را جلب می‌کند. از این فضای دره‌ای و شیب‌دار که به سمت بالا حرکت کنید، به مسیری با سنگریزه‌های ریز و درشت برمی‌خورید که بخشی از آن به پل چوبی می‌رسد.

از این پل چوبی، ساده نگذرید. این مسیر زیبا می‌تواند قدمگاه عاشقانه‌های شما باشد. در نهایت می‌توانید از این پارک با عبور از پل بزرگ و دیدنی طبیعت، به پارک آب و آتش برسید. مسیر پل طبیعت خودش یک جاذبه دیدنی محسوب می‌شود که برای عکاسی، چشم‌انداز بی‌نظیری دارد. می‌توانید بعد از اینکه گشتی در پل طبیعت زدید، از مسیر همین پل به سمت پارک دیدنی آب و آتش هم بروید. از همان ابتدای پارک از مترو که بیرون می‌آیید، باغ موزه دفاع مقدس توجه‌تان را جلب می‌کند. از همین مسیر می‌توانید به باغ ملی کتاب برسید و یک فضای دنجی را برای پژوهش، کار، مطالعه و یا خرید لوازم التحریر مشاهده کنید.

پارک طالقانی تهران

امکانات رفاهی پارک طالقانی تهران

اگر بساط پیک نیکتان را آماده کردید، پارک حقانی می‌تواند یک گزینه جذاب باشد. آلاچیق‌ها، جایگاه باربیکیو و فضایی که در پارک طالقانی وجود دارد، به سیخ کشیدن و درست کردن کباب و جوجه را راحت‌تر می‌کند. پارکینگ مناسب برای پارک خودرو از دیگر ویژگی‌های این پارک است. اگر می‌خواهید ورزش کنید و با ورزشکاران و ورزش دوستان آشنا شوید، کافیست بازه صبح تا ظهر به پارک بیایید. چنان شور و غوغایی از ورزشکاران به راه است که حیف است آن را از دست دهید. از طرفی وجود مسیرهای شیب‌دار برای پیاده‌روی و دویدن، امکانات آلاچیق، دو زمین بازی برای کودکان، وجود زمین‌های ورزشی، برکه، میزهای شطرنج و سرویس بهداشتی از دیگر ویژگی‌های این پارک دیدنی است.

پوشش و تنوع گیاهی پارک طالقانی 

طرح پارک، پوشش گیاهی آزاد، با نظمی خاص دارد؛ در اصل بیش از 75 گونه متنوع را در اینجا می‌بینید. اغلب گیاهانی همچون کاج، اقاقیا، توت سپیدار، نارون، چنار، انجیر، ارغوان، افرا و درختچه‌هایی مثل توری و یاس زرد در این پارک وجود دارند. قسمتی از پارک به صورت حلزونی طراحی شده است که درختان بلوط ایتالیایی در آن خودنمایی می‌کنند. بلوط همیشه سبز نیز یکی از گونه‌های گیاهی در این پارک است.

بوستان طالقانی تهران

شکم گردی در پارک طالقانی

در مسیر ورودی پارک از سمت مترو، معمولاً روبرویتان، بساط مواد غذایی و غذاهای خوشمزه است. حتی اگر شانستان با بساط کردن این غرفه‌های شکم گردی یار نبود، می‌توانید از بوفه، یک بستنی قیفی جانانه میل کنید؛ به طوریکه مزه آن تا سال‌های سال هر بار با آمدن به پارک طالقانی برایتان زنده شود.

جاذبه‌های اطراف پارک طالقانی تهران

بعد از آنکه از خود پارک دیدن کردید بهتر است سری به پل طبیعت زده و از آن جا مسیر پارک آب و آتش را پیش بگیرید. باغ موزه دفاع مقدس نیز جاذبه دیگری است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. باغ کتاب هم در 1/5 کیلومتری باغ موزه قرار گرفته است که برای رسیدن به آن باید مسافتی طولانی را پیاده روی کنید. البته طراحی این قسمت به خصوص در شب چنان آرامش و زیبایی دارد که به مسیر طولانی که طی کردید، می‌ارزد. آسمان نمای گنبد مینا نیز در 1 کیلومتری جنوب غربی پارک طالقانی قرار گرفته است.

همراه با رهی نو راهی پارک طالقانی شدیم و گشتی در میان زیبایی‌ها و جاذبه‌های این پارک زدیم. نظر شما چیست؟ آیا تا به حال از این پارک دیدن کردیده‌اید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...