رَهی نو

باغ پرندگان تهران

تعداد بازدید: ۲۵۱۴۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

اطلاعات کامل درباره باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران را می‌توان یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی تهران عنوان کرد که همه روزه افراد زیادی به آن می‌روند و نفسی تازه می‌کنند. این فضای زیبا در جوار پارک جنگلی لویزان در شمال شرق تهران و در خیابان کوهستان واقع شده است.  باغ پرندگان تهران در آزادگان در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری سپرده شد و در حال حاضر انواع و اقسام گونه‌های پرندگان در این باغ نگهداری می‌شوند. پرندگان آبزی، گرمسیری، ماکیان، شکاری و غیره در مجموعه‌ای بی‌نظیر و سرسبز که فاز اول آن سقف یا حفاظ ندارد نگهداری می‌شوند. این باغ که مساحت بزرگی دارد، به صورت پارک ساخته شده و ورودی آن، در قسمت بالاتری قرار گرفته است. گفتنی است هرچه پائین‌تر برویم، پرندگان جذاب‌تر و زیباتری می بینیم و در عین حال از قسمت ورودی می‌توان کل منظره باغ را نیز تماشا کرد. این باغ در دو فاز طراحی و ساخته شده است. فاز اول آن با نام دشتچر در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و شامل پرندگانی است که عمدتا نمی‌توانند پرواز کنند. پرندگان شکاری نیز که ممکن است خطرآفرین باشند در قفس‌های مخصوص و در همین فاز اول نگهداری می‌شوند. فاز دوم که ساخت آن به اتمام رسیده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است آبچر نام دارد و در کنار فاز اول قرار گرفته است، هرچند که نسبت به دشتچر کوچک‌تر است اما فضای مصنوعی ساخته شده زیبایی خاص خود را دارد. در این فضا هنوز پرنده قرار نگرفته است اما گمان می‌رود پرندگان بی‌آزار در آن قرار بگیرند و بتوانند در محوطه ساخته شده به راحتی پرواز کنند.

 

باغ پرندگان تهران آدرس

 

چگونه به باغ پرندگان تهران برویم؟

اگر ماشین ندارید و می‌خواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید کمی کار شما سخت است، چرا که دسترسی محدودی دارید. در نزدیکی باغ مترو وجود ندارد، اما اگر می‌خواهید از مترو استفاده کنید باید وارد ایستگاه علم و صنعت یا دانشگاه شهید باقری شوید و با استفاده از تاکسی و یا ماشین دربست خود را به ورودی پارکینگ باغ برسانید. مسیر اتوبوس‌های پایانه شهید دستواره پایانه افق از روبه‌روی این باغ می‌گذرد و با پیاده شدن در ایستگاه شهرک شهید رسولی می‌توانید وارد محوطه این باغ شوید. همانطور که گفته شد باغ پرندگان در خیابان استقلال واقع است. اگر ماشین دارید و می‌خواهید به آنجا بروید نحوه رفتن به باغ پرندگان تهران از دو آدرس زیر میسر می شود.

 

  • تهران- خیابان هنگام- خیابان ۳۵ متری استقلال- خیابان کوهستان- باغ پرندگان
  • تهران- بزرگراه شهید بابایی- شهرک امید- خیابان کوهستان- باغ پرندگان

بهترین فصل و بهترین زمان بازدید باغ پرندگان تهران

بدیهی است که برای تماشای سرسبزی و زیبایی، فصول بهار و تابستان بهترین زمان ممکن هستند و این قاعده برای این باغ نیز صدق می‌کند. اما باغ پرندگان تهران در زمستان نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. تماشای کل باغ در این فصل امکان‌پذیر است؛ چرا که درختان برگی ندارند و می‌توانید از ورودی این باغ تمام باغ را زیر نظر داشته باشید. ورودی فاز اول باغ را طوطیان و پرندگان سخنگویی تشکیل داده است که بدون شک از همان ابتدا چشمان شما را به خود جلب کرده و نشاط را در وجودتان بیدار می کند. ورودی ابتدایی شامل کبوتر، ماکیان‌، طوطی و غیره است. نحوه طراحی مسیر در این باغ به صورت پیچ و خم است. از همین رو بازدید کنندگان مسافت‌های بیشتری را طی می‌کنند و در عوض سرسبزی و صدای خوش پرندگان برای جلوگیری از خسته شدن آن‌ها قرار گرفته است. در تمام مسیر تابلوهای راهنما قرار داده شده است تا بتوانید مسیر مورد نظر خود را پیدا کنید. از جمله نکات خوب این باغ این است که در خلال تمام مسیرها آلاچیق‌ها و نشیمن‌گاه‌هایی تعبیه شده است تا در صورت خستگی بنشینید و نفسی تازه کنید.

 

باغ پرندگان در فصل بهار

 

شرایط بازدید باغ پرندگان تهران

شما با ماشین شخصی خود نمی‌توانید وارد محوطه باغ تهران شوید و در حال حاضر مسئولان این باغ به دلایلی، به شما اجازه پیاده روی در جاده مخصوص تا رسیدن به ورودی باغ پرندگان تهران را نمی‌دهند. از این رو باید حتما با استفاده از ون مخصوصی که برای رساندن بازدیدکنندگان تعبیه شده است خود را به محوطه باغ برسانید و هزینه آن به مبلغ تعیین شده میبایست پرداخت شود. در مسیر برگشت نیز رویه به همین صورت است. برای پارک کردن هم پارکینگ تعبیه شده است که پس از پرداخت مبلغ می‌توانید ماشین خود را پارک کنید و با استفاده از ون خود را به این باغ برسانید. برای ورود به داخل باغ باید هزینه ورودی آن را بپردازید. ورود به باغ به صورت همه روزه است و از اوایل صبح الی ساعت شش عصر می‌توانید وارد آن شوید. البته در فصول پاییز و زمستان که زودتر تاریک می‌شود این ساعت کمی عقب‌تر می‌آید.

 

بخش‌ های مختلف باغ پرندگان تهران

این باغ دارای فضاهای زیبا و زیادی است که می‌توانید از آن بازدید کنید و هر یک از این فضاها در قسمت‌های مختلفی قرار داده شده است. لازم به ذکر است که پرندگان برحسب محیط غریزی زندگی در این مکان هستند و شرایط زندگی طبیعی برای آن‌ها تعبیه شده است. هرچند که نمی‌توان در بخش نگهداری از حیوانات نمره ممتاز به این مجموعه داد، اما در کل شرایط نگهداری از پرندگان تا حدودی قابل پذیرش است.

 

  1. ورودی باغ پرندگان: زمانی که به نزدیکی ورودی باغ پرندگان تهران برسید، مسیری را که با شیب ملایمی است باید طی کنید تا به گیت فروش بلیط برسید. این مسیر سرسبز است و پیچ در پیچ، در نتیجه امکان کسلی یا خستگی بسیار پایین خواهد بود. پس از رسیدن به درب گیت بلیط از دو راه مختلف می‌توانید وارد باغ شوید. در مسیر اول وارد بخش پرندگان شکاری می‌شوید و در مسیر دوم وارد بخش پرندگان ماکیان که هر دو زیبایی خاص خود را دارند. لازم به ذکر است که این ورودی در بالاترین قسمت باغ طراحی شده است و مسیر گشت‌وگذار به سمت پایین است، در نتیجه تا حدودی می‌توانید از ورودی کل باغ را زیر چشم داشته باشید.
  2. بخش ماکیان: ماکیان به پرندگانی گفته می‌شود که اهلی هستند و توسط انسان‌ها پرورش می‌یابند تا هم از گوشت آن‌ها بتوان استفاده کرد و هم از تخم آن‌ها در زمینه تولید مواد غذایی بهره برد. رایج‌ترین نمونه از ماکیان مرغ است که مورد مصرف همگان قرار دارد.

 

زیباترین باغ پرندگان تهران

 

در باغ پرندگان تهران مرغ و خروس‌هایی را می‌بینید که شاید حتی تصورش را هم نکرده باشید. خروس‌های بسیار بزرگ که شاید آن‌ها را با جسه یک سگ بتوان مقایسه کرد و خروس‌های بسیار کوچک که در حد یک توپ بیس بال هستند! تنوع در این باغ به اندازه همین فاصله زیاد است. شماری از ماکیان‌های پرطرفدار در باغ پرندگان:

 

  • مرغ و خروس فونیکس: این مرغ‌ و خروس‌ها بر خلاف دیگر همسانان خود دم بلندی دارند. در این باغ خروسی‌هایی با دم ۹۰ سانتیمتری خواهید دید که بدون شک توجه شما را به خود جلب خواهند کرد.
  • مرغ و خروس چینی: این مرغ و خروس‌های که اصالتا به چین باز می‌گردند و نام اصلی آن‌ها مرغ و خروس ابریشمی است، از جمله ماکیان‌های زیبا و جذابی هستند که در نگاه اول به جای پر، متوجه کرک در بدن آن‌ها خواهید شد. این پرندگان حتی در پای خود نیز کرک و پر دارند.
  • مرغ و خروس لهستانی: از جذاب‌ترین گونه‌های مرغ و خروس که به آن ها کاکلی نیز می‌گویند. این مرغ و خروس‌ها در بخش سرشان دارای موهای کاکل مانند هستند که بعضا بسیار بلند هم هست.
  • مرغ و خروس مینیاتوری: این مرغ و خروس‌ها همان‌گونه که اشاره شد در جسه‌های بسیار کوچکی هستند و این جثه کوچک ارتباطی با سن و سال آن‌ها ندارد. در حقیقت آن‌ها کاملا بالغ هستند اما اندازه بسیار کوچک و باورناپذیری دارند که تنها با دیدن می‌توانید پی به صداقت این کلام ببرید.

 

گنجشک سانان: یکی دیگر از بخش‌های بسیار محبوب و پرطرفدار که در نزدیکی بخش ماکیان قرار دارد، بخش گنجشک سانان است که از دور می‌توانید صدای آن‌ها را بشنوید. در این بخش انواع گنجشک، قناری، سهره و حتی کلاغ را می‌توانید ببینید. همچنین شماری از طوطی‌های کوچک که در رده گنجشک سانان قرار می‌گیرند نیز در این بخش هستند، هرچند که بخش طوطی سانان جدا است و در قسمت پائین‌تر باغ قرار دارد. از زیباترین پرندگان این بخش می‌توان به فنچ‌های استرالیایی اشاره کرده که بسیار زیبا هستند و آواز آن‌ها شما را مدهوش خواهد ساخت.

 

پرندگان شکاری: یکی از پرطرفدارترین بخش های باغ پرندگان تهران که از زیباترین و بهترین دیدنی های تهران به حساب می آید را می‌توان بخش پرندگان شکاری عنوان کرد. در این بخش غرور خاصی نهفته است، اما این غرور را در چشمان پرندگان محبوس در قفس نمی‌توانید ببینید. قفس‌های این بخش میزبان قدرتمندترین پرندگان شکاری روی زمین نظیر کرکس، لاشخور و عقاب است. بدون شک بسیاری از ما علاقه زیادی به دیدن پرواز یک عقاب یا یک کرکس از فاصله نزدیک داریم، چرا که چنین صحنه‌ای را نمی‌توانیم در هر جای دیگری ببینیم. قفس‌های این پرندگان در ابعادی قرار دارند که تا حدودی بتوانند پرواز کنند. در قفس‌های میانی‌تر می‌توانید انواع شاهین و جغد را ببینید. همچنین در قفس‌های بلندتر نزدیک به ۶۰ گونه مختلف از عقاب‌ها قرار دارند که محوطه را زیر نظر دارند. زمانی که به نزدیکی این قفس‌ها بروید می‌توانید نگاه سنگین عقاب‌ها را ببینید. حتی ممکن است تعدادی از آن‌ها نزدیک شما بیایند که در این صورت باید جوانب ایمنی را رعایت کنید.

 

پرندگان موجود در باغ پرندگان تهران

 

پرندگان گرمسیری: در نزدیکی قفس جغدها جایگاه بسته‌ای وجود دارد که با پلاستیک پوشیده شده است. از دروازه پلاستیکی این محفظه وارد می‌شویم و به جایگاه پرندگان گرمسیری می‌رسیم و اولین چیزی که در باغ پرندگان تهران نظر ما جلب توجه می‌کند، بوی رطوبت و گرما است. از آنجایی که این پرندگان اغلب مربوط به مناطق گرمسیری کره زمین هستند شرایط بومی زندگی آنان تداعی شده است. پرندگان مختلفی را در این جایگاه خواهید دید که شاید فقط در مستندهای شبکه‌های خارجی آن‌ها را دیده باشید. انواع و اقسام صدا، رنگ و جثه در این جایگاه دیده می‌شود و هر از گاهی در مسیر حرکت خود، به بالای سرتان نگاهی بیندازید و پرندگان بزرگی که در بالای سر شما ایستاده و به شما خیره شده‌اند را ببینید. معروف‌ترین پرندگان این جایگاه عبارتند از:

 

  • توکان: اگر انیمیشن معروف ماداگاسکار را دیده باشید، پرنده‌ای با منقار بزرگ در آن دیده می‌شود. این پرنده همان توکان است که اکنون در باغ پرندگان بزرگ تهران می‌توانید نمونه واقعی آن را ببینید.
  • درنا: درنای تاج خاکستری را می‌توان بزرگ‌ترین پرنده در بخش پرندگان گرمسیری نام برد. این پرنده یک متر طول دارد و بال‌های بزرگ آن از ابتدای بال اول تا انتهای بال دوم به دو متر می‌رسد. پرنده‌ای است بی آزار، اما نسبت به جفت خود بسیار حساس است و واکنش غریزی خطرناکی دارد. در بخشی از این جایگاه خانه طوطی‌ها است. یکی از بهترین امکانات باغ پرندگان این است که می‌توانید در این جایگاه با طوطی‌ها عکس بگیرید و یادگاری بسیار خوبی از این باغ با خود ببرید. لازم به ذکر است که برای عکس گرفتن مبلغی را باید بپردازید.
  • پرندگان برکه‌ای: از جمله مناطق بسیار آرامش بخش باغ است. پلیکان، فلامینگو و قوی‌های سپیدی که در این قسمت قرار دارند چنان طراوتی به روح بازدیدکنندگان می‌بخشند که نمی‌توان آن را وصف کرد. در بخش قوی‌های سفید می‌توانید با پرداخت مبلغ، ظرفی را بگیرید، وارد برکه شوید و به آن‌ها غذا بدهید. تماشای غذا خوردن این حیوانات زیبا از دستان شما خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.
  • پلیکان: پلیکان یکی از بزرگ‌ترین پرندگان آبزی است و ممکن است طول بال‌های آن تا مرز سه متر نیز برسد که در باغ پرندگان تهران می‌توانید این پرنده را از نزدیک ببینید.بخش کبوترها از جمله پرندگان نام آشنا برای ایرانیان کبوترها هستند. در ایران چندین نوع گونه کبوتر وجود دارد اما تنوع کبوترها در جهان به مراتب بیشتر است. در این بخش می‌توانید گونه‌های زیر را ببینید:
  • دانفوس: این پرنده جالب بومی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان است و در جنوب نیز یافت می‌شود. 
  • کینگ پنگوئنی: این نوع کبوتر در اصل آمریکایی است و از شهر تگزاس به ایران آمده است. در حال حاضر کینگ پنگوئنی جزو ۱۰ کبوتر برتر و پرطرفدار در دنیا است.
  • بخش طاووس و شترمرغ: آخرین بخشی که باید حتما از آن بازدید کنید منطقه طاووس‌ها و شترمرغ‌ها است. در این ناحیه بزرگ‌ترین و زیباترین پرنده، طاووس که به خاطر دمش شهره است و بزرگ ترین پرنده تخم گذار، شتر مرغ که به سرعت معروف است را ببینید.

 

ساعت کار باغ پرندگان تهران

 

امکانات رفاهی باغ پرندگان تهران

همانطور که بیان شد پارکینگ بزرگی در محوطه ورودی باغ پرندگان قرار دارد که کاملا سرباز است و فضای بسیاری دارد. عموما حتی در روزهای آخر هفته نیز فضای کافی برای پارک ماشین دارید. در داخل محوطه باغ نیز رستوران و کافی شاپ وجود دارد که می‌توانید از آن‌‌ها استفاده کنید. لازم به ذکر است که فاز دوم توسط یک سازه فلزی و تور مانند بسته شده است و پرندگان نمی‌توانند از آن فرار کنند، اما نور طبیعی در محیط وجود دارد. این سازه فلزی که از آن به عنوان بزرگترین سازه فلزی خاورمیانه نیز یاد می‌شود، توسط یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی ساخته و نصب شده است. نوع طراحی سازه به صورت خیمه‌ای است که خود به زیبایی این باغ مصنوعی افزوده است.

 

در مورد اهدا پرنده به باغ پرندگان تهران بسیاری از افراد بر این باورند که اهدای پرنده‌ای که می‌تواند آزادانه در طبیعت رها شود، به جایی که در قفس باشد کار درستی نیست. بعضی از افراد نیز ترجیح می‌دهند که پرنده خود را برای نگهداری به مکان‌هایی همانند باغ وحش یا باغ پرندگان  تهران بسپارند. دیدگاه‌ها متفاوت است، اما در کل می‌توان این کار را انجام داد و باید با مسئولین این باغ در تماس باشید.

 

هتل‌های نزدیک باغ پرندگان تهران

اگر در هتل‌های زیر اقامت داشته باشید، به راحتی میتوانید به باغ پرندگان تهران دسترسی بیابید:

  • فاصله هتل استقلال تهران تا باغ پرندگان، 18.4 کیلومتر است و حدودا 20 دقیقه زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.
  • فاصله هتل هما تهران تا باغ پرندگان، 15.5 کیلومتر است و حدودا 30 دقیقه زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مهرداد ۱۴۰۲/۵/۱

باغ بسیار زیبایی است و بزرگ که فرصت نمیشه همه قسمتهاش رو ببینی مگر اینکه آمادگی پیاده روی زیاد رو داشته باشی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۴

مهرداد عزیز از ثبت نظرت در سایت رهی نو سپاسگزاریم امیدواریم همه با اختصاص دادن ساعتی در روز به پیاده روی این آمادگی رو پیداکنند

صهبا ۱۴۰۲/۴/۱۸

سلام وقت به خیر. میخواستم بدونم اگه مرغ مینامو اهدا کنم باغ پرندگان، شرایط مطلوبی داره از نظر تغذیه و در امان بودن از پرنده های وحشی دیگه؟ مشکلی براش پیش نمیاد؟ ممنون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۲۵

صبا جان تا انجاییکه ما اطلاع داریم نه مشکلی پیش نمیاد میتوانید با تماس تلفنی یا مراجعه اطلاعات دقیق تر کسب کنید موفق باشید

سما ۱۴۰۲/۳/۱۵

مرغ مینا دارم ترجیحم اینه که بسپارم به باغ پرندگان به نظر شما کار عاقلانه ای هست؟ مینا سخنگو هست و پنج میلیون هم مشتری داره ولی از قفس بودنش دل آزرده هستم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۶

سماجان ما کاملا موافق هستیم با این تصمیم زیباتون. موفق باشید

نغمه ۱۴۰۲/۲/۲۷

با دیدن این پرنده های زیبا روح انسان به رقص و پرواز درمیاد بسی لذت بخش است

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۷

نغمه عزیز بسیار زیبا بیان نمودید همیشه لحظات به یاد ماندنی براتون آرزومندیم سپاس از شما

شیوا ۱۳۹۹/۲/۱۵

سلام من خواستم پرندمو اهداکنم ولی شنیدم پرنده هارومیفروشن .صحت داره؟اگه قراربود توقفس باشن خودم میفروشمشون .من میخوام آزادباشن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۸

سلام شیوای عزیز اگر هم تخلفی شده باشه حتما پیگیری شده در حال حاضر موردی نیست میتونید با خیال راحت پرنده تون رو تحویل بدید

نازی ۱۳۹۸/۶/۱۶

توضیحات سایتتون خیلی زیادی مختصره آدرس و ساعت کار رو هم میشه اضافه کرد

  مدیر سایت۱۳۹۸/۷/۱

خیلی ممنونیم بابت توجه‌تون. چشم. اضافه می‌کنیم.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...