رَهی نو

آبشار کرودی کن

تعداد بازدید: ۱۵۸۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۶

در دره تنگ زندان در منطقه حفاظت شده سبزه کوه روبری قله کلار این آبشار قرار دارد. کرودی کن در زبان محلی مرکب از کلمه‌های کر به معنای مه و دی به معنای دود است نامی زیبا برای این آبشار ریزش آب از ارتفاع بالا و باد باعث معلق شدن ذرات ریز آب در آسمان می‌شود. این آبشار در 55 کیلومتری شمال لردگان در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. حجم آب فرو ریخته از بالای آبشار باعث پخش شدن قطرات و ذرات بسیار ریزی در فضا می‌شود، همچون مه یا دود سفید رنگی که تمام فضای اطراف آن را می‌پوشاند و باعث عدم دسترسی نزدیک به آبشار می‌شود. بطوریکه از فاصله حدود 100 متری آبشار باید به آن نگریست یا عکسبرداری نمود. و برای کمی نزدیک شدن باید پوشش کامل ضد آب، پانچو یا بارانی بر تن داشت. سبزه‌ها و خزه‌های نزدیک آبشار که همان ذرات پاشنده معلق در فضا عامل رویش آنها هستند باعث لغزنده بودن محیط گشته و باید بسیار مراقب بود تا حادثه ای برای افراد پیش نیاید. 10 آبشار مرتفع در دره تنگ زندان سبزکوه واقع گردیده که به دلیل شیب زیاد و نبود راه مالرو مشخص، حتی عشایر نیز قادر به گذر از آن نیستند.

هزاردره کوهستانی بلند است که به تقریب در بخش مرکزی زاگرس در جنوب غرب کشور عزیز ایران واقع گردیده است. این کوهستان در شرق استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و از نظر تقسیم‌بندی جغرافیای سیاسی بخش جنوبی کوهستان هزاردره در بخش مرکزی شهرستان لردگان و بخش شمالی آن در شهرستان بروجن قرار گرفته است. کوه هزار دره از شمال و شمال خاوری به کوه چرو و دشت گندمان، شمال غرب به سبزکوه و در دامنه جنوبی آن رودخانه کره بس در جریان است. تنگ معروف دز یا زندان با آبشار و چشمه مشهور «کرودی کن» هزاردره را از سبزکوه جدا می‌کند.


از نظر زمین ساخت صحفه‌ای انطباق گسله دوپلان - سبزکوه - هزار دره با لبه جنوبی این کوهستان و همچنین گذر گسله چرو - کلار در راستای عمومی کوه‌های منطقه یعنی شمال باختر - جنوب خاور در شمال شرقی کوهستان هزاردره نشان دهنده فعالیت‌های شدید و فشارهای فراوان در طی حرکت‌های نهایی زمین ساختی اواخر دوران سوم زمین‌شناسی (پلیوستوسن) در منطقه است که سبب شده این کوه‌ها را به صورت یک بلوک بالا آورده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های کوه هزاردره وجود دره‌های فراوان که هم در تشکیلات زمین‌شناسی آهکی و هم مارن‌ها چنین دره‌های کوچک و فراوان را می‌توان مشاهده کرد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
اران ۱۴۰۲/۱۰/۱۴

نکته خوبی اشاره کردید که پانچو همراه داشته باشیم اینجورجاها خیلی بدردمیخوره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۰/۱۶

اران عزیز ممنون از توجه شما خوشحالیم که با ما هم نظر بودید و از همراهیتون سپاسگزاریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...