رَهی نو

ساحل سرخ

تعداد بازدید: ۳۲۲۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۶

آیا تابه‌حال سرخی و آب را  در طبیعت در کنار یکدیگر دیده‌اید؟ اگر می‌خواهید این پدیده شگفت‌انگیز را در کنار چندین جاذبه گردشگری یکجا باهم داشته باشید، سفر به جنوب ایران را یک‌بار تجربه کنید. در سواحل جنوبی ایران، گردشگران شاهد جزایر متعددی خواهند بود که یکی از آن‌ها نامش هرمز است.

 

ساحل سرخ هرمز یکی از چشم‌اندازهای خیره‌کننده و منحصربه‌فرد ایران محسوب می‌شود. در این جزیره رنگ سرخ ساحل، آب دریا را به آغوش می‌کشد! این جزیره رنگارنگ و منحصربه‌فرد که در چندسال اخیر به‌شدت موردتوجه گردشگران قرار گرفته است، اکنون موضوع بررسی سایت رهی نو است. اگر می‌خواهید در مورد این جزیره زیبا اطلاعات جدیدی بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

ساحل سرخ هرمز

 

معرفی ساحل سرخ هرمز

جزیره هرمز یکی از جزیره‌های ایرانی واقع در خلیج همیشه فارس است. این منطقه زیبا نخستین‌بار به‌خاطر ساحل زیبایش در سطح جهان مطرح شد. در سفرنامه مارکوپولو از این منطقه ایران یاد شده است و در آن، زمان سفر این گردشگر به جزیره هرمز سال 1290 ذکر شده است. ضمن اینکه ابن بطوطه نیز به این جزیره سفر کرده است.

 

امروزه باتوجه به توریست‌پذیری جزیره هرمز در فصول سرد سال، می‌توان در این منطقه گردشگری شاهد تفریحات و امکانات مناسبی بود. زیبایی ساحل جزیره سرخ هرمز در کنار جاذبه‌های گردشگری قلعه پرتغالی‌ها، دره رنگین کمان، غار نمکی الهه و... همواره مکانی محبوب برای گردشگری و مسافرت به این نقطه از ایران عزیز است.

 

ساحل سرخ هرمز کجاست؟

ساحل سرخ هرمز با زیبایی شگفت‌انگیز و دل‌فریبش در استان هرمزگان و با فاصله کمی از سواحل بندرعباس واقع‌ شده است. امروزه اغلب افرادی که به جزیره قشم سفر می‌کنند، حتماً یکی از روزهای تفریح خود را به بازدید از این منطقه زیبای گردشگری اختصاص می‌دهند. جزیره هرمز برخلاف سایر جزیره‌های سواحل بندرعباس، دارای بافت و خاک متفاوتی است. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما بد نیست بدانید که زیبایی و جذابیت این جزیره در واژه‌ها نمی‌گنجد!

 

مسیرهای دسترسی به ساحل سرخ هرمز

گردشگرانی که می‌خواهند از ساحل سرخ هرمز بازدید کنند، در هر جای ایران که باشند؛ ابتدا باید وارد استان هرمزگان شوند. جزیره هرمز از جزیره قشم حدودا 20 کیلومتر و از بندرعباس حدود 22 کیلومتر فاصله دارد. معولاً راحت‌ترین راه دسترسی به ساحل جزیره هرمز استفاده از کشتی‌های مسافربری بندرعباس یا قشم به مقصد هرمز است. این کشتی‌های مسافربری هرروزه از ساعت 7 صبح تا 20:30 به‌طور نامنظم کار می‌کنند. ساعات کاری کشتی‌های مسافربری به مقصد هرمز به شرح زیر است:

  • 7 الی 9 صبح؛
  • 12 الی 14 ظهر؛
  • 14 تا 17 عصر؛
  • 17 تا 20:30 شب.

معمولاً زمان سفر از قشم به ساحل سرخ هرمز 40 تا 45 دقیقه به طول می‌انجامد و هزینه بلیت از 65 هزار تومان برای هر شخص آغاز می‌شود. در انتهای این بخش باید این نکته را یادآور شویم که گاه به علت شرایط آب و هوایی ممکن است، حرکت کشتی‌های مسافربری به مقصد جزیره هرمز متوقف شود که این موضوع امر چندان عجیبی نیست. پس توصیه می‌کنیم در کمال خونسردی برنامه تفریح خود را تغییر دهید و روز دیگری را برای بازدید از ساحل سرخ هرمز انتخاب نمایید.

 

جاهای دیدنی اطراف ساحل سرخ هرمز

گرچه جزایر متعددی در استان هرمزگان برای بازدید وجود دارد، اما دراین‌میان جزیره هرمز با ساحل زیبا و شگفت‌انگیزش نزد مردم از محبوبیت و شهرت بیشتری برخوردار است. بااینکه ساحل سرخ هرمز خود به‌تنهایی به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری این ناحیه محسوب می‌شود، اما در کنار این‌همه زیبایی، هرمز رنگارنگ دارای جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز هست که در ادامه به آن می‌پردازیم. 

 

دره مجسمه‌ها

دره مجسمه‌ها یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز است. با کمی قدرت تخیل در این دره می‌توانید شاهد مجسمه حیواناتی نظیر اژدها، گوسفند، مرغ و غیره باشید. نکته جالب این جاذبه دیدنی، ساخت تمامی این اشکال زیبا در اثر فرسایش سنگ‌ها در مدت طولانی است؛ به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که انسان و حیوانات هیچ نقشی در ساخت این دره زیبا نداشته‌اند. این دره زیبا با سکوت عمیقش که در چند صد متری ساحل سرخ هرمز قرار دارد، به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره شناخته می‌شود.

 

دره مجسمه ها هرمز

 

ساحل نقره‌ای هرمز

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، سرخی ساحل هرمز در کنار ماسه‌های درخشان و بخش‌های مختلف آن به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری این جزیره شناخته می‌شود. ساحل نقره‌ای هرمز در امتداد ساحل سرخ قرار دارد که به‌دلیل تابش نور خورشید به تکه‌های ریز و درشت ساحل، منظره زیبایی ایجاد می‌شود. ساحل کریستال نام دیگر این جاذبه زیبای گردشگری است.

 

جنگل حرا

جزیره هرمز مجموعه‌ای از درختان شگفت‌انگیز حرا در کنار پرندگان وحشی و طبیعتی بکر را در خود جای ‌داده است. جنگل‌های دریایی جزیره هرمز، یکی از جاذبه‌های معروف این منطقه شناخته می‌شود. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما درختان این جنگل دریایی بر اثر پدیده جزرومد، گاه به زیرآب می‌روند و گاه روی سطح آب به زندگی خود ادامه می‌دهند. هم‌چنین در کنار این درخت‌های شگفت‌انگیز علفزارهای منحصربه‌فردی وجود دارد که از آب‌شور تغذیه می‌کنند.

 

موزه دکتر احمد نادعلیان

دکتر نادعلیان به‌عنوان یکی از هنرمندان فعال درزمینه محیط‌زیست است. آثار او که را شامل حکاکی روی صخره‌ها، طراحی روی استخوان‌های موجودات دریایی، عروسک‌های ساخته‌شده از مواد بازیافتی و... است، می‌توان در گالری یا موزه‌ بین‌المللی او در جزیره هرمز مشاهده کرد. این موزه بسیار نزد گردشگران بین‌المللی هیجان‌انگیز و مشهور است.

 

کوه‌های رنگین‌کمان

جالب است بدانیم که کل جزیره هرمز از کوه‌های رنگین‌کمانی تشکیل‌شده است. این نقطه گران‌بها از 70 نوع کانی تشکیل‌ شده است. هر یک از کانی‌ها باعث پدید‌آمدن رنگ‌های آبی، زرد، سبز و... به‌صورت کوه‌های رنگارنگ شده‌ است. با توجه به اهمیت کوه‌های رنگین‌کمان از نظر علم زمین‌شناسی توصیه می‌شود تا گردشگران از استخراج خاک از این کوه‌ها جداً خودداری کنند.

 

فرش خاکی هرمز

جزیره هرمز مانند یک جعبه مداد رنگی است. در این جزیره می‌توان هر رنگی را از طبیعت هدیه گرفت. با توجه به این موضوع نیمه دوم سال در جزیره هرمز مراسم‌های زیبایی برگزار می‌شود. یکی از مراسم‌های زیبا و معروف این جزیره ساخت فرش با خاک‌های این جزیره است.

 

فرش خاکی هرمز

 

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها که یادگار دوران استعمار جزیره هرمز محسوب می‌شود، در سال 1507 میلادی به دستور آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در این جزیه ساخته شد. گرچه این قلعه مورد کم‌لطفی قرار گرفته است و نیاز به مرمت دارد؛ اما همچنان با وجود تخریب‌های فراوان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های قابل‌تأمل جزیره هرمز شناخته می‌شود.

 

چرا رنگ خاک جزیره هرمز سرخ است؟

خاک جزیره هرمز بسیار از نظر علم زمین‌شناسی اهمیت دارد. ازآنجایی‌که ساحل سرخ هرمز دارای غلظت بالایی از اکسید آهن است، عمده خاک این منطقه به رنگ قرمز مشاهده می‌شود؛ اما در کنار رنگ قرمز طیف گسترده‌ای از رنگ‌هایی نظیر سفید، زرد، قرمز، سبز، نارنجی، بژ، قهوه‌ای، فیروزه‌ای روشن و حتی طلایی در کوه رنگین‌کمان و اطراف جزیره مشاهده می‌شود که علت آن همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، وجود 70 کانی متفاوت در کوه‌های این منطقه رؤیایی است.

 

خواص خاک جزیره هرمز چیست؟

قرمزی رنگ ساحل جزیره سرخ به‌علت وجود میزان بالای آهن در این خاک است. با توجه به این موضوع، خاک این ناحیه از نظر صنعتی و حتی خوراکی از اهمیت زیادی برخوردار است. جالب است بدانید، تنها کوه خوراکی جهان در جزیره هرمز واقع ‌شده است. مردم جزیره هرمز از خاک کوه دلک یا کوه خوراکی به‌عنوان ادویه‌ای به نام دلک یا گلک یاد می‌کنند. بومیان هرمز از گلک در تهیه سس، طعم‌دارکردن ماهی ساردین، پخت نان، میگو پلو، کله‌جوش و انواع غذاهای دریایی استفاده می‌کنند.

 

سوراغ از جمله غذای اصیل هرمزگان است که طعم آن با ادویه گلک بسیار متفاوت می‌شود؛ به بیان ساده‌تر بومیان جزیره هرمز از گلک به‌عنوان بیس انواع غذاهای خود استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد، این ادویه به علت داشتن عنصر آهن در ساخت گلبول قرمز و پیشگیری از کم‌خونی مؤثر باشد که صدالبته این فقط یک فرضیه است.

 

اما خاک جزیره هرمز علاوه بر استفاده به‌عنوان چاشنی، در صنعت سفالگری، نقاشی، بنایی، سرامیک‌سازی، رنگ‌سازی و... نیز نقش مؤثری دارد. هم‌چنین شهرت خاک این منطقه سبب شده است تا گردشگران به‌منظور عکاسی این نقطه رؤیایی را انتخاب کنند.

 

بهترین زمان و فصل سفر به ساحل سرخ هرمز

بهترین زمان برای سفر به هرمز فصل زمستان است، زیرا دمای هوا در طول روزهای زمستان 23 تا 28 درجه سانتی‌گراد است. ضمن اینکه این دما در شب نیز کاهش می‌یابد. در فصول پاییز و بهار هم امکان بازدید از این جزیره زیبا وجود دارد؛ اما نمی‌توان انتظار آب‌وهوای بسیار خنک را در این دو فصل داشت. به‌طورکلی ماه فروردین فصل بهار و ماه آبان و آذر در فصل پاییز، زمان‌های خوبی برای بازدید از جزیره هرمز هستند. در انتهای این بخش لازم به ذکر است بگوییم: در فصل تابستان دمای هوا در این ناحیه به 43 درجه سانتی‌گراد نیز خواهد رسید.

 

اقامت در سفر به ساحل سرخ هرمز

در کنار تأسیس چند مهمانسرا و هتل به‌منظور رفاه گردشگران، در جزیره هرمز امکان برپایی کمپ نیز وجود دارد. گردشگران کنجکاو و علاقه‌مند‌ می‌توانند با برنامه‌ریزی و بازه‌بندی سفر خود، یکی از هتل‌ها یا مهمان‌سراهای موجود در اطراف جزیره هرمز را از قبل رزرو کنند. کسانی که به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستند و از برپایی چادر و اسکان در طبیعت لذت می‌برند نیز می‌توانند با رعایت نکات حفظ سلامتی و محیط‌زیست، اقدام به برپایی چادر کنند.

 

جمع‌بندی

جزیره هرمز یکی از جزایر زیبا و کم‌نظیر استان هرمزگان است. این جزیره جذاب همواره در فصول سرد سال و تعطیلات نوروز، مملو از گردشگرانی می‌شود که قصد دارند از کوه‌های رنگین‌کمان، دره مجسمه‌ها و ساحل سرخ هرمز بازدید کنند. باوجود گفته‌های بالا اگر عازم هرمز هستید، حتماً کفش جلوبسته، آب فراوان، لباس روشن و سبک همراه خود داشته باشید. می‌توانید در کنار محافظت از زیبایی این منطقه و آثار تاریخی آن، خاطرات و عکس‌های زیبایی از خود و عزیزانتان ثبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...