رَهی نو

دره مجسمه‌ها

تعداد بازدید: ۱۶۴۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۶

جزیره هرمز یکی از نقاط زیبا و توریستی استان هرمزگان و از نواحی جنوبی کشور ایران محسوب می‌شود. این جزیره زیبا و کمتر شناخته‌شده، در نزدیکی جزیره قشم، جاذبه‌های گردشگری متفاوت و زیبایی را در خود جای‌داده است. دره رنگین‌کمان، بازارچه صنایع ‌دستی، ساحل جزیره و... تنها تعدادی از جاذبه‌های دیدنی هرمز است. در این مقاله از سایت رهی نو، دره مجسمه ‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

معرفی دره مجسمه‌ ها

دره مجسمه ‌ها یکی از مناطق منحصربه‌فرد جزیره هرمز است. این دره، مملو از صخره‌های بلندِ متشکل از سنگ‌های رسوبی و آذرینی است که بر اثر فرسایش باد و خاک، به شکل‌ها و تندیس‌های مختلفی درآمده‌اند. باور این موضوع شاید عجیب باشد؛ اما با ورود به این دره باریک و پهناور، در مسیری نیم‌ساعته می‌توان اشکال مختلفی از اژدها، خروس، گوسفند و... را مشاهده کرد.

 

دره مجسمه ها

 

این دره که برخی آن را ترسناک می‌دانند، با قدمت چندین ساله در مسیری باریک قرار دارد که درنهایت به پرتگاهی با ارتفاع 40 متر ختم می‌شود. برخی از گردشگران پس از طی‌ کردن این مسیر طبیعی، می‌توانند ساحل خلیج همیشه فارس را نیز تماشا کنند.

 

دره مجسمه ‌ها کجاست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد دره مجسمه ‌ها یکی از جاذبه‌های دیدنی و کم‌نظیر جزیره هرمز در هرمزگان است. این جزیره زیبا، با خاک رنگارنگ و زیبایش در نزدیکی جزیره قشم قرار دارد. اغلب توریست‌ها و گردشگران، هم‌زمان با شروع فصل زمستان پس از گشت‌وگذار و تفریح در جزیره قشم، یک روز از زمان سفر خود را به بازدید از جزیره هرمز و دره مجسمه ‌ها اختصاص می‌دهند.

 

علت نام‌گذاری دره مجسمه ‌ها چیست؟

دره مجسمه‌ ها به‌عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین و نادرترین پدیده زمین‌شناسی شناخته می‌شود؛ زیرا در این جاذبه دیدنی، می‌توان شاهد سنگ‌های رسوبی زیبایی بود که با کمی دقت و قدرت تخیل؛ شبیه اژدها، پرنده، گوسفند و... هستند.

 

نکته جالب‌تر در مورد این پدیده طبیعی، دخالت نداشتن انسان و حیوان در ساخت آن است. به بیان ساده‌تر، می‌توان گفت که کلیه تندیس‌های دره، بر اثر فرسایش خاک درگذر زمان ایجاد شده است. ازآنجایی‌که در این جاذبه دیدنی جزیره هرمز، می‌توان صخره‌های بلند و زیبایی را مشاهده کرد که شبیه به اژدها، مرغ و شکل‌های شبیه به برخی از حیوانات است، احتمالاً علت نام‌گذاری این پدیده به این نام هم همین موضوع باشد.

 

جاهای دیدنی اطراف دره مجسمه‌ ها

یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مقاصد جزیره هرمز، دره مجسمه‌ها محسوب می‌شود، اما در مجاور و چند صد متری این پدیده خارق‌العاده می‌توان شاهد جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز بود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.در مجاورت و چند صد متری دره، جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز بود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

دره رنگین‌کمان جزیره هرمز

اگر تابه‌حال، پدیده رنگین‌کمان را روی زمین‌های شنی ندیده‌اید، حتماً یک‌بار سفر به جزیره هرمز را تجربه کنید. دره رنگین‌کمان، یکی از جاذبه‌های نزدیک به دره مجمسه جزیره هرمز است. خاک این دره به علت داشتن 70 نوع کانی دارای رنگ‌های مختلفی نظیر آبی، طلایی، قرمز، بنفش، زرد، سبز و... است. این پدیده خارق‌العاده به‌عنوان یکی از مناظر زیبای عکاسی نیز شناخته می‌شود. ضمن اینکه خاک آن از نظر صنعتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، با توجه به این موضوع توصیه می‌شود، گردشگران عازم این جزیره، از برداشتن بی‌رویه این خاک جداً خودداری کنند.

 

دره رنگین کمان جزیره هرمز

 

قلعه پرتغالی‌ها

جزیره هرمز نیز مانند سایر مکان‌های دیدنی ایران، دارای تاریخچه‌ای غنی و متفاوت است. یکی از آثار به‌جای‌مانده از تاریخ کهن این جزیره، قلعه پرتغالی‌ها است. این قلعه باقیمانده از زمان سلطه پرتغالی‌ها بر این نقطه است که معماری جذابی دارد. با کمی دقت در معماری این قلعه، هنوز هم می‌توان قسمت آب‌انبار، انبار اسلحه و اسطبل را مشاهده کرد.

 

غار و کوه الهه نمک

به‌طورکلی در اطراف دره مجسمه ‌ها و جزیره هرمز می‌توان شاهد سنگ‌های نمک زیاد و متفاوتی بود؛ اما از غار الهه نمک این جزیره می‌توان به عنوان یکی از شاهکارهای خلقت یاد کرد. اغلب گردشگران هم‌زمان با ورود به این غار، گمان می‌کنند که در زمین پر از برف و سرد قدم می‌گذارند؛ اما این‌گونه نیست. در واقع سراسر مسیر این غار سفید پوشیده شده از نمک است.

 

غلظت نمک در این غار به‌گونه‌ای است که گردشگران می‌توانند با لذت روی آن‌ها قدم بگذارند. در غار، علاوه بر مسیری نمکی، حوضچه نمک و دالان‌های نمکی مشاهده می‌شود. جالب است بدانید که کوه الهه نمک ازجمله کوه‌های کم‌نظیر ایران است که در آن هیچ صدایی منعکس نمی‌شود. این موضوع باعث آرامشی خاص در این منطقه شده است که اغلب گردشگران داخلی و خارجی را شگفت‌زده می‌کند.

 

معدن خاک سرخ

یکی دیگر از زیبایی‌ها و جاذبه‌های نزدیک به دره مجسمه‌ها معدن خاک سرخ برشمرده می‌شود. خاک جزیره هرمز به علت میزان بالای عنصر آهن همواره به رنگ سرخ است. با توجه به این موضوع، خاک این منطقه با فرهنگ مردم هرمز عجین شده است. اغلب مردم از خاک معدن سرخ در تزئین خانه‌های خود، پخت غذا و برپایی جشنواره‌های سالانه استفاده می‌کنند. جشنواره فرش خاکی، یکی از باشکوه‌ترین مراسم‌ مردم این جزیره محسوب می‌شود که بخشی از مواد آن، از معدن خاک سرخ تأمین می‌شود.

 

بازار و صنایع ‌دستی هرمز

در ورودی قلعه پرتغالی‌ها و چند متری دره مجسمه‌ ها می‌توانید بازارچه صنایع‌دستی هرمز را مشاهده کنید. در این بازارچه زیبا شاهد مجسمه‌ها، گردن‌بندها، روبندهای جنوبی، نقاشی‌های شیشه‌ای هستید که در آن‌ها هنر مردم خونگرم جنوب به‌چشم می‌خورد. اگر می‌خواهید در مورد فرهنگ مردم جنوب به‌ویژه جزیره هرمز اطلاعات بیشتری به دست آورید، حتماً از این بازارچه دیدن کنید.

 

بازار و صنایع ‌دستی هرمز

 

ساحل جزیره هرمز

از دیگر جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز می‌توان به ساحل قرمز و زیبای آن اشاره کرد. در هرمز همه‌چیز بکر و دست‌نخورده است. در ساحل این جزیره‌ی زیبا می‌توان اتفاقات طبیعی مانند مهاجرت پرندگان و لاک‌پشت‌ها را که در فصول مختلف سال رخ می‌دهد، مشاهده کرد. ساحل جزیره هرمز با قدمت 600 ساله‌اش از دیگر جاذبه‌های هم‌جوار دره مجسمه‌ها محسوب می‌شود که می‌توان ساعت‌ها به آن خیره شد و خاطرات و عکس‌های زیبایی را ثبت کرد.

 

موزه دکتر احمد نادعلیان

در یکی از کوچه‌های جزیره هرمز، موزه دکتر احمد نادعلیان قرارد ارد. در این موزه زیبا صنایع‌دستی زیبایی از مواد بازیافتی، سنگ‌ها، شیشه‌ها و غیره نگهداری می‌شود که همه آن‌ها هنر دست دکتر احمد نادعلیان است. این موزه رنگارنگ و زیبا، مملو از طرح‌های رنگی و نقش‌های زیبا است و می‌تواند فرهنگ مردم جنوب ایران را به‌خوبی به تصویر بکشد. نخستین چیزی که در حین ورود به این موزه چشم‌ها را به خود جلب می‌کند، تنه‌های نخل و طرح‌های زیبای روی دیوار نگارخانه است.

 

در بدو به ورود به این موزه، طرح‌های خلاقانه و اصیل روی سنگ یا بوم نقاشی را مشاهده می‌کنید. در این مکان، نقاشی بافرهنگ مردم جنوب عجین شده است، چرا که در جای‌جای آن، می‌توان نقاشی‌هایی از زنان و مردان را با پوشش و زیورآلات جنوبی دید.

 

غارهای دریایی هرمز

آنچه هرمز را فریبنده‌تر می‌کند، غارهای سرخ و باشکوهش است. در نزدیکی ساحل این جزیره زیبا و در مجاورت دره مجسمه‌ها، می‌توان شاهد تعداد زیادی غارهای کوچک و بزرگ بکر و مرموز بود که دیدن آن‌ها با رعایت نکات ایمنی غارنوردی، تجربه جالبی برای گردشگران کنجکاو رقم می‌زند. گردشگرانی که به غارنوردی علاقه‌مند هستند، باید در هنگام بازدید از این غارهای زیبا و سرخ، کفش و لباس مناسب غارنوردی را فراموش نکنند. هم‌چنین وسایلی نظیر چراغ‌قوه، تنقلات، کلاه ایمنی، آب کافی ازجمله موارد ضروری برای دیدن این غارهای بکر محسوب می‌شوند.

 

مسیرهای دسترسی به دره مجسمه ‌ها

برای بازدید از دره مجسمه ‌ها ابتدا باید به جزیره هرمز سفر کنید. بازدید از هرمز تنها به کمک کشتی‌های مسافربری از جزیره قشم و بندرعباس میسر است. معمولاً کشتی‌های مسافربری در نوبت‌های مختلف گردشگران را به جزیره هرمز می‌رسانند. با ورود به جزیره هرمز و کمی پیاده‌روی، می‌توانید این دره را در راهرویی نسبتاً باریک و بزرگ مشاهده کنید. بهتر است هنگام بازدید از این جاذبه دیدنی، نکات ایمنی را رعایت کنید.

 

بهترین زمان و فصل سفر به دره مجسمه ‌ها

بهترین زمان سفر به این نقطه از کشور، نیمه دوم فصل پاییز و زمستان است. در این بازه آب‌وهوا جزیره هرمز بین 28 الی 31 درجه سانتی‌گراد است. هم‌چنین شرایط عبورومرور و گردشگری نیز در این بازه به‌مراتب بهتر است.  آب‌وهوای جزیره هرمز و دره، در فصل تابستان به 43 درجه سانتی‌گراد و رطوبت آن به 95 درصد می‌رسد، پس به‌طور حتم فصل تابستان و نیمه دوم فصل بهار زمان مناسبی برای سفر به هرمز و بازدید از دره مجسمه ها نیست.

 

اقامت در سفر به دره مجسمه ‌ها

خوشبختانه برای گردشگران و کلیه طبیعت‌گردان، امکان برپایی چادر و شرایط کمپ در جزیره هرمز برپا است. هم‌چنین در جزیره هرمز، یک هتل و چند مهمان‌خانه سنتی و اقامتگاه بومگردی برای اسکان و رفاه گردشگران وجود دارد که می‌توان آن‌ها را رزرو کرد. 

 

جمع‌‌بندی

دره مجسمه‌ ها از جمله جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز، یکی از جزایر کوچک خلیج ‌فارس است. این دره زیبا و مملو از اشکال خیالی، علاوه بر ارزش زمین‌شناسی بسیار، نزد گردشگران جذاب و خارق‌العاده است. طبق نظر تعداد زیادی از گردشگران، با بازدید از این جاذبه دیدنی، لحظاتی فوق‌العاده را تجربه می‌کنید. لطفاً در صورت تجربه سفر به هرمز و بازدید از این جاذبه گردشگری بی‌نظیر، نظرات خود را در مورد این دره زیبا و منظره مرتفع آن با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...