رَهی نو

جنگل حرا قشم

تعداد بازدید: ۱۷۱۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۶

دیدن جنگل حرا قشم به شما نشان می‌دهد همیشه درختان با رسیدن آب زیاد دچار پوسیدگی نمی‌شوند؛ بلکه، این درختان حرا، آب شور دریا را شیرین کرده و  از آن برای ادامه حیاتشان استفاده می‌کنند. در این آب‌های شور میوه داده و آن ثمره‌ها در دل همین دریا افتاده و درختان دیگری را می‌سازند. در این مقاله در مورد جنگل حرا قشم صحبت می‌کنیم و از آن بیشتر می‌گوییم تا هنگام حضور در آن، تجربه خوب و شیرینی برایتان رقم بخورد. پس، این مقاله را برای آشنایی بیشتر تا انتهای آن دنبال کنید.

 

جنگل حرا کجاست؟

معرفی جنگل حرا قشم

می‌توان جنگل حرا قشم را مکانی رویایی در نظر گرفت، چون این درختان در دل دریا رشد می‌کنند و با هر مد دریا به زیر آب می‌روند. در ادامه، با هر جذری که اتفاق می‌افتد از زیر آب بیرون می‌آیند و شما آن‌ها را به‌راحتی می‌بینید. جنگل حرا در قشم آب‌وهوایی استوایی دارد و درختان این جنگل زیبا از جنس حرا و چندل هستند و در تمام سال سرسبزی دارند؛ به همین خاطر، به آن، جنگل همیشه بهار هم گفته می‌شود.

 

این جنگل زیبای جزیره قشم علاوه بر حرا، نام‌های دیگری هم دارد که ممکن است از زبان افراد مختلف بشنوید؛ مانگرو، تول و شوری. همینطور بعضی از هم‌وطنان بلوچی هم این درختان را به نمر می‌شناسند. البته، نام علمی این جنگل Avicennia marina است. در مورد به وجود آمدن جنگل حرا قشم دو داستان شنیده شده است؛ در افسانه اول گفته می‌شود این درختان به خاطر ریخته شدن اشک افراد در دریا به وجود آمده‌اند. داستان دوم در مورد تاجران هندی است که هنگام آمدن به ایران و این جزیره، دانه‌هایی را همراه خود آورده بودند که در دریا افتاده و تبدیل به درختانی در آب شده‌اند.

 

در جنگل حرا قشم، عمق این دریا در حدود ۱ متر و نیم است و نگرانی از بابت غرق شدن و اتفاقات بد در این قسمت نداشته باشید. بنابراین، این سفر خود را با استرس و نگرانی همراه نکنید.

 

جنگل حرا کجاست؟

جنگل حرا قشم در تنگه خوران قرار دارد که ممکن است به این تنگه با نام کلارنس هم به آن اشاره کنند. بعد از این‌که وارد استان هرمزگان شدید به جزیره قشم می‌روید. سپس، با قایق حدود ۶۰ کیلومتر به شمال غربی این جزیره رفته تا به جنگل‌های حرا برسید. کل مساحت جنگل حرا در حدود ۷۵۰۰ هکتار است که ۲۴۰۰ هکتار آن در کنار جزیره قشم قرار دارد. از آن‌جایی که این بیشترین همسایگی این جنگل با این جزیره است، جنگل حرا را به جزیره قشم نسبت می‌دهند.

 

این جنگل قشم در ناحیه‌ای باتلاقی قرار دارد و در کنار آن می‌توان جزایر زمرد، نگین و مروارید را هم دید. همینطور، شهر هرمز، بندر خمیر، تیاب، جاسک و چابهار هم در همسایگی این جنگل هستند.

 

مسیرهای دسترسی به جنگل حرا قشم

اولین جایی که شما می‌توانید با آن به جنگل حرا قشم برسید، اسکله روستای طبل است. علاوه بر اسکله این روستا، بند لافت هم دومین مکانی است که با رفتن از طریق آن می‌توانید به جنگل حرا برسید. اسکله سهیلی هم سومین مسیری است که با آن به جنگل حرا قشم دسترسی دارید. امکانات در این اسکله، بیشتر است؛ سرویس بهداشتی و سوپرمارکت از مکان‌های موجود در این قسمت هستند تا تجربه سفرتان را بهتر و آسان‌تر کند. همینطور، اگر به فروشگاه برای خرید سوغاتی و صنایع دستی نیاز دارید، می‌توانید آن را از اسکله سهیلی تهیه کنید.

 

شما با اجاره قایق موتوری به جنگل حرا قشم می‌رسید و جز راه آبی، مسیری نیست تا با آن به این مقصد بروید. هر قایق تا ۶ نفر ظرفیت دارد و اگر تنها هستید همراه دیگران به تجربه این سفر بروید اما شما می‌توانید یک قایق را به‌طور اختصاصی هم برای خود هم کرایه کنید.

 

برای رفتن به این جنگل بهتر است از قایق‌رانان محلی که آشنایی بیشتری با آبراهه‌ها دارند کمک بگیرید؛ چون، هر ۶ ساعت یک بار جذر و مد رخ می‌دهد که در صورت اشتباه ممکن است شما را درگیر خودش کند. بهترین زمان برای رفتن به تماشای جنگل حرا قشم از ۸ صبح تا غروب و در حدود ساعت ۱۹ است. در خارج این زمان بهتر است استراحت کرده و تماشای این جنگل را به روز دیگر موکول کنید.

 

جاهای دیدنی اطراف جنگل حرا قشم

علاوه بر جنگل حرا قشم، دیدن مکان‌های دیدنی دیگری هم در این جزیره و سفر می‌تواند به تجربه‌های شما اضافه شود. یک نفتکش در جزیره قشم به گل نشسته است که دیدنش خالی از لطف نیست. این نفتکش برای کشور عربستان است و شما می‌توانید در این سفر به تماشای آن بروید. همینطور می‌توانید به دیدن مقبره شاه‌شهید بروید که روی تپه‌ای قرار دارد. این مقبره مربوط به فردی شاعر و آوازخوان است که رو به دریا قرار دارد.

 

مسیر های دسترسی به جنگل حرا قشم

 

دیدنی‌های جنگل حرا قشم تمامی ندارد؛ شما می‌توانید به دیدن بام قشم، دره تندیس‌ها، تنگه شاهکوه، قلعه پرتغالی‌ها، گورستان تاریخی لافت، دره ستارگان و روستای هفت رنگو هم بروید تا سفرتان تجربه بی‌نظیری برایتان همراه خود داشته باشد.

 

امکانات و تفریحات جنگل حرا قشم

اولین تفریحی که در این سفر نصیبتان می‌شود، دیدن پرندگان و گونه‌های مختلف موجودات این جزیره است؛

  • مرغ ماهی‌خوار
  • مرغ گل‌خوار
  • لک لک 
  • خرچنگ گیتارزن

گونه‌های مختلف موجوداتی هستند که می‌توانید در این محل ببینید. در مورد خرچنگ گیتارزن بهتر است بگوییم چرا این نام را برایش انتخاب کرده‌اند؛ زیرا یک چنگال این خرچنگ بلندتر از دیگری است و همین باعث شده آن را با نام گیتارزن بشناسند.

 

در جنگل حرا قشم موش خرمایی هم فراوان است و احتمال بالایی وجود دارد در سفرتان به این جنگل با آن روبه‌رو شوید. وجود این موجودات هم باعث شده است تعداد شاهین سینه خیاری در این جزیره زیاد باشد.

 

در فصل بهار که گل‌ها شکوفه می‌دهند حضور زنبورهای وحشی هم در این جزیره پررنگ‌تر می‌شود. آن‌ها در این زمان شروع به تولید عسل می‌کنند. عسلی که در این منطقه تولید می‌شود معروف است و قیمت بالایی دارد. از این عسل برای تولید محصولات پوستی و زیبایی استفاده می‌شود.

 

دیدن حیوانات مختلف تنها موردی نیست که آن را در این سفر تجربه می‌کنید. از دیگر تفریحاتی که می‌توانید در جنگل حرا قشم داشته باشید در ادامه نام می‌بریم:

  • قایق سواری 
  • ماهی‌گیری 
  • عکاسی 
  • چتربازی
  • پاراگلایدر
  • آب‌بازی
  • آفرود سواری
  • شترسواری در دریا

شما می‌توانید با توجه به زمانی که در این جزیره و جنگل صرف می‌کنید هر کدام از آن‌ها و حتی کل این تفریحات را داشته باشید. این موضوع به شما بستگی دارد.

 

بهترین زمان و فصل سفر به جنگل حرا قشم

در هر فصل سال که بخواهید، امکان رفتن و حضور در جنگل حرا قشم برایتان وجود دارد و هیچ محدودیتی از این نظر متوجه شما نیست. بهترین زمان از پاییز تا اوایل بهار است؛ چون در این وقت، دمای هوا کم است و گرما شما را آزار نخواهد داد.

 

در فصل زمستان، پرندگان مهاجر به این جنگل آمده و شما با مسافرت به قشم در این زمان می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. پرندگان مهاجری مانند حواصیل هندی، گیلانشاه و سلیم خاکستری و اگرت در این زمان به این جزیره می‌آیند و شما با حضورتان در این زمان می‌توانید از نزدیک آن‌ها را ببینید.

 

جزیره قشم آب‌وهوای گرم و مرطوبی دارد اما رطوبت آن در تابستان نسبت به محل‌های جغرافیایی دیگر کم است. همینطور، قیمت سفر در این زمان به قشم پایین بوده و شما می‌توانید در تابستان به دیدن جنگل حرا قشم بروید. در تیرماه جشن نوروز صیادان در این جزیره برگزار می‌شود که شما می‌توانید با رفتن به آن‌جا، این جشن را از نزدیک تماشا کنید.

 

جنگل حرا قشم

 

اقامت در سفر به جنگل حرای قشم

هنگام سفر به جنگل حرای قشم نگران محل اسکان خود در مدت سفر نباشید؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این جزیره هستند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید تا در زمان حضورتان به آن‌جا بروید. می‌توانید از قبل رزرو را انجام دهید تا در زمان حضور مساله‌ای از بابت پر بودن این محل‌ها نداشته باشید.

 

همینطور هتل‌های جزیره قشم هم پذیرای شما در مدت اقامتتان خواهند بود. هتل‌های این جزیره کم نیستند و شما می‌توانید از میانشان موردی را انتخاب کنید که به شما و شرایطتان بیشتر هماهنگ است.

 

اگر مایل هستید در دل طبیعت بمانید و از دیدن مناظر اطراف بیشتر لذت ببرید، امکان کمپ کردن هم برایتان وجود دارد. البته باید کمپ را در جاهایی انجام دهید که مجاز هستند. با این کار، خیال خودتان آسوده بوده و مشکلی برایتان پیش نمی‌آید.

 

البته موارد بالا تنها محل‌هایی نیست که در جزیره قشم در آن می‌توانید اسکان داشته باشید؛ سوییت‌ها هم گزینه دیگر هستند که می‌توانید رزرو کنید تا در سفرتان به این جزیره و جنگل حرا در آن سکونت داشته باشید.

 

سخن آخر

جنگل حرا قشم آخرین مجموعه درختان حرا در سواحل جنوب غربی آسیا است. این جنگل در جزیره قشم به دلیل رسوب‌گذاری و بی‌توجهی مسئولین در خطر خشکی است. بهتر است زمان حضورتان در آن‌جا، آرامش محیط را به هم نزده و از ایجاد سروصدای زیاد پرهیز کنید. همینطور از دست زدن به تخم پرندگانی که به تماشای آن‌ها رفته‌اید و برداشتن دانه و میوه درختانی که در این جنگل رشد کرده‌اند خودداری کنید. شما به عنوان مسافر می‌توانید این موارد را رعایت کرده و از خراب شدن این جنگل جلوگیری کنید. همینطور، زباله‌های خود را در این محل نریزید و آن‌ها را را نگه داشته و به محلی منتقل کنید که مخصوص زباله‌ها است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
اکرم ۱۴۰۲/۴/۱۲

خرید در اسکله های جزیره قشم بسیار لذتبخش است برای من که اینطور بوده یعنی بهترین خریدی که تا حالا انجام دادم و بهم خوش گذشت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۱۳

اکرم عزیز خیلی هم عالی بسیار سپاسگزاریم که خاطره تونف رو در سایت رهی نو به اشتراک گذاشتید امیدواریم هر جا که هستید شاد و سلامت بوده و تجربیات خوبی هر لحظه زندگی داشته باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...