رَهی نو

عمارت مسعودیه

تعداد بازدید: ۲۹۶۸۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

همه چیز درباره عمارت مسعودیه تهران

این عمارت یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری است که در شهر تهران واقع شده است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را از داخل و خارج از کشور به سمت خود می‌کشاند. با توجه به تاریخ غنی کشور ما، تعداد این جاذبه‌های گردشگری در اکثر شهرها به خصوص شهرهایی که در تمدن‌های قدیمی جایگاهی خاص داشته‌اند، بسیار زیاد است. از این رو شناخت آن‌ها می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر برای گردش در این مراکز کمک ‌کند. با ما همراه باشید تا تمام آنچه را که باید از جاذبه گردشگری و میراث فرهنگی عمارت مسعودیه تهران بدانید، در اختیارتان قرار دهیم.

 

بازدید عمارت مسعودیه تهران

روز و ساعت بازدید عمارت مسعودیه

برای این که امنیت اماکن تاریخی به خطر نیافتد، مدیریت آن باید به بهترین شکل صورت گیرد و ورود و خروج از آن‌ها کنترل شده باشد. از این رو مدیریت مجموعه، ساعات خاصی از روز را به بازدید علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی اختصاص داده است که باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از روزها نیز مجموعه مسعودیه تعطیل است و بازدید از آن امکان‌پذیر نیست. تمام افراد اعم از گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند با توجه به شرایطی که تعیین شده است از عمارت بازدید کنند. برخی از قسمت‌های عمارت در حال بازسازی و مرمت است که ممکن است اجازه ورود و بازدید از آن‌ها را فعلا به گردشگران ندهند. روزهای بازدید عمارت مسعودیه از ساعت 10 صبح تا 19 عصر است.

 

البته از ساعت 9 صبح تا 8 شب عمارت باز است ولی یک ساعت بعد و قبل از ساعات بازگشایی و بسته شدن، بازدید از آن صورت نمی‌گیرد. در این بازه زمانی می‌توانید با تهیه بلیط از عمارت بازدید کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. پس از این که عمارت سلطانیه به عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی شد، برای بازدید از آن هزینه ورودی در نظر گرفته شد. مبلغ ورودی برای هر نفر در مسعودیه 5000 تومان است. قیمت بلیط برای گردشگران خارجی نیز در حال حاضر 50000 ریال تصویب شده است. اگر قصد بازدید از مسعودیه را دارید باید در روزهایی که عمارت باز است به سراغ آن بروید. روزهای کاری این مجموعه از یکشنبه تا جمعه است و می‌توانید در این روزها با توجه به ساعات کاری عمارت مسعودیه تهران از آن بازدید کنید.
 

عمارت مسعودیه تهران ساعت کاری

چگونه به عمارت مسعودیه برویم

عمارت بزرگ مسعودیه در خیابان جمهوری، نرسیده به میدان بهارستان، خیابان ملت و تقاطع خیابان اکباتان واقع شده است. در هر جایی از تهران که باشید، بهترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین مسیری که در سریع‌ترین زمان شما را به این عمارت می‌رساند، مسیر مترو است. خط 2 مترو در ایستگاه ملت بازدید کنندگان را پیاده می‌کند و مابقی مسیر را باید به سمت خیابان اکباتان و ورودی عمارت قدم بزنید. همچنین مترو بهارستان نیز مسیری مناسب است که بعد از پیاده شدن می‌توانید سمت جنوب غرب میدان بهارستان بروید تا به عمارت برسید. اتوبوس‌های خط واحد شهر تهران که به سمت میدان بهارستان و جمهوری در حرکت هستند نیز می‌توانند گزینه‌ای مناسب به عنوان مسیر دسترسی به عمارت مسعودیه بهارستان باشند. البته مترو از نظر سرعت و زمان رسیدن به عمارت، بهترین گزینه است. پیشنهاد میکنیم برای اقامت خود هتل فردوسی تهران در فاصله 2/4 کیلومتری و بازه زمانی 9 دقیقه‌ای و یا هتل اسکان الوند تهران در فاصله 13 کیلومتری و بازه زمانی 25 دقیقه‌ای از عمارت را در نظر بگیرید.

 

امکانات رفاهی عمارت مسعودیه تهران

برای رفاه حال گردشگرانی که به ابن عمارت می‌روند یک سری امکانات رفاهی نیز فراهم شده است که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. قطعا گشت و گذار در این عمارت زمان زیادی از شما می‌گیرد و باید به فکر باشید تا با تجدید قوا و انرژی بتوانید بقیه قسمت‌هایی از این عمارت بزرگ را هم ببینید.  رستوران، صبحانه، کافه و باغ: اگر به دنبال یک رستوران خوب می‌گردید، کافه مسعودیه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کافه‌های تهران است که می‌توانید از آن بهره ببرید. سرو یک صبحانه عالی در کنار پنجره‌های رنگی عمارت و میزهای زیبای کافه مسعودیه به شما جانی تازه می‌بخشد. طراحی زیبا و منحصر به فرد کافه باعث شده تا افراد زیادی به هوای نوشیدن یک فنجان چای در این محیط دنج وارد عمارت شوند. البته نباید انتظار داشته باشید که هزینه‌های پایین به شما پیشنهاد شود. اگر روز تعطیل می‌خواهید به کافه مسعودیه بروید بهتر است از قبل میز رزرو کنید. چشم‌انداز زیبایی که از کافه می‌توانید ببینید، باعث می‌شود تا روحیه‌ای تازه پیدا کنید و با سرو صبحانه عمارت مسعودیه، عرقیات و دم‌نوش های متنوع دراین کافه وقت بگذرانید. باغ بزرگ که در  این عمارت قرار دارد و حیاط‌های مختلفی در آن به هم راه دارند از دیگر امکانات رفاهی است که می‌توانید برای قدم زدن و نشستن بر روی میزهای زیبای آن برگزینید. این باغ بزرگ محل شاعرانه‌ای برای افرادی است که دوست دارند روز خود را با عزیزانشان در یک محیط زیبا بگذرانند. سپس در رستوران سنتی و زیبای مسعودیه یا همان کافه مسعودیه خاطره یک روز خوب را کامل کنید.

 

پلان عمارت مسعودیه در تهران

تاریخچه عمارت مسعودیه تهران

آنچه که این عمارت را با ارزش می‌کند، نه تنها معماری ایرانی و خاص آن است؛ بلکه تاریخچه‌ای پرفراز و نشیب نیز در دل آن نهفته است. باغ نظامیه که در بخش جنوبی جلوخان نگارستان ساخته شد توسط ظل السلطان در سال 1290 خریداری شد و در نهایت باغ مسعودیه و عمارت آن به این مجموعه اضافه شد. این بنا در سال 1295 هجری قمری پس از 5 سال به اتمام رسید. قدمت عمارت مسعودیه انقدر زیاد است که اولین کتابخانه و موزه کشور است که به مرور بسیاری از ساختمان‌های فرهنگی نیز در آن بنا شدند .در سال 1328 قمری، این عمارت توسط همسر جلال الدوله به مبلغ 50 هزار تومان خریداری شد و 40 باب این عمارت به وی واگذار شد. هنگامی که حکومت قاجار سقوط کرد، ساختمان مسعودیه نیز فراز و نشیب های زیادی را طی کرد و در اختیار دولتمردان مختلفی دست به دست گشت تا در نهایت به عنوان وزارت معارف در دوران پهلوی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.


در همین بنا بمبی دست ساز در زیر کالسکه محمد علی شاه قرار داده شد و باعث به توپ بسته شدن مجلس و به دنبال آن حمله به این عمارت و مکان‌هایی دیگر شد. در سال‌های 1342 تا 43 هجری شمسی از مجموعه مسعودیه به عنوان دانشکده افسری استفاده شد و در سال 1345 نیز این عمارت به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد تا نخستین وزارتخانه مربوط به این بخش در آن تأسیس شود. در سال 1304 یکی از اتاق‌های عمارت برای کتابخانه مورد بهره‌برداری قرار گرفت و اولین کتابخانه رسمی کشور تأسیس شد. بعد از چند سال بخشی دیگر از عمارت مسعودیه تهران برای نگهداری اشیا قیمتی و ارزشمند مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان اولین موزه کشور شروع به کار کرد. همان‌طور که گفته شد در بهمن‌ماه 1377، این بنا به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید و حریم و ضوابط آن به تصویب مراجع قانونی رسید.

 

ویژگی های عمارت مسعودیه بهارستان

این عمارت دارای دو بخش اندرونی و بیرونی و عمارت‌های مختلفی است که به آن‌ها اشاره شد. هنر دست معماران، گچ‌بران و نقاشان و مرمت کاران را می‌توان به وفور در این سازه بزرگ مشاهده کرد. هنوز هم کاشی کاری، خطاطی، تزئینات نفیس و نقاشی‌های دیواری این عمارت جلوه‌ای خاص دارد. ستون‌هایی با گچ‌بری زیبا و نقاشی‌های هنرمندانه بر سردر عمارت خودنمایی می‌کنند. از دیگر ویژگی‌هایی که عمارت مسعودیه بهارستان دارد، تقسیم‌بندی محوطه آن به بخش‌های مختلف بر اساس عملکردهای گوناگونی است که دارند و نشان دهنده فرهنگ غنی ایرانی است. در این مجموعه تاریخی و بزرگ 7 کتیبه ارزشمند قرار دارد. یک کتیبه در سردر کالسکه، دو کتیبه در سردر اصلی، دو کتیبه در عمارت مشیریه و دو کتیبه در عمارت دیوان خانه قرار دارند که بر اعتبار و ارزش عمارت افزوده‌اند. بسیاری از ساختمان‌های فرهنگی کشور در این عمارت قرار گرفته‌اند و همین امر ارزش آن را دو چندان کرده است. ایوان‌های بزرگ و زیبا نیز بر زیبایی این بناهای تاریخی افزوده است و معماری خاص آن را جالب‌تر کرده است. بخش‌های اصلی این عمارت شامل عمارت سردر پیاده رو و باغ است که بناهای جدیدی نیز در این باغ به چشم می‌خورد. حوض‌های بزرگ و کوچک به سبک خانه‌های ایران قدیم، درب و پنجره‌های چوبی و با طراحی زیبا همگی از ویژگی‌های عمارت است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. بر روی این مجموعه بارها مرمت نیز صورت گرفته است تا ظاهر آن حفظ شود.

 

عمارت مسعودیه بهارستان

 

معماری عمارت مسعودیه در تهران

اگر بخواهیم به طور کلی پلان این عمارت را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که این عمارت از بخش‌های متنوع، ساختمان‌های متعدد، باغ، حیاط‌های مختلف و محوطه سازی بسیاری تشکیل شده است. به صورت خلاصه، محوطه شرقی عمارت مسعودیه بهارستان که جز زیباترین دیدنی های تهران محسوب می شود، شامل باغ، عمارت دیوان‌خانه و حیاط آن است و بخش غربی نیز که با یک دیوار مشبک از بخش شرقی جدا شده است. شامل عمارت‌های مختلفی مانند عمارت مشیر الملکی، عمارت سردر اصلی، حیاط مشیری، حیاط خلوت، عمارت سفره خانه و حوض‌خانه، عمارت و حیاط سید جوادی تشکیل شده است. در امتداد بخش غربی نیز ساختمان آبدارخانه واقع شده است. یک طبقه دارای زیرزمین نیز در بدنه غربی واقع شده است که به خیابان ملت مشرف است و احتمالا این بخش در سال 1340 تخریب شده است و در حال حاضر جای این زیرزمین درخت کاری صورت گرفته است و با نرده‌هایی این محوطه از خیابان ملت جدا می‌شود. عمارت‌های جدیدی نیز در سال‌های گذشته در این عمارت ساخته شده است که و هر کدام از بناها کاربری خاصی دارند. ساختمان‌های آجری یک طبقه و چند طبقه، پست برق، سرویس‌های بهداشتی، انبارهای موقت، گلخانه و... نیز اخیرا به عمارت اضافه شده‌اند.

 

پلان عمارت مسعودیه تهران به شکل یک ذوزنقه است که ورودی آن را باغ‌های زیبا و حیاط‌های بزرگ تشکیل می‌دهند و در اطراف آن نیز ساختمان‌های مختلف قرار گرفته است. این مکان در سال 1377 شمسی به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. بنای مسعودیه و محوطه اطراف آن در زمینی به وسعت 4000 مترمربع ساخته شده است. مجموعه مسعودیه در میدان بهارستان تهران واقع شده است. این عمارت به فرمان مسعود میرزا (ظل السلطان) فرزند ناصر الدین شاه ساخته شد. کار معماری بنا توسط سراج الملک یا رضا قلی خان به اتمام رسید. باغ عمارت نظامیه که یک عمارت با وسعت زیاد بود توسط مسعود میرزا خریداری شد و پس از آن عمارت بزرگی در آن بنا شد. نام عمارت مسعودیه، به دلیل صاحب آن یعنی مسعود میرزا بر روی این ساختمان بزرگ گذاشته شد. این مجموعه از عمارت‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل اندرونی و بیرونی یا دیوان خانه است و هر کدام از عمارت ها برای کاربری خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفت و شامل 5 عمارت دیوان‌خانه، عمارت سید جوادی، عمارت مشیر الملکی، عمارت سردر، سفره خانه و حوض‌خانه است. البته بخش اندرونی آن به وسعت گذشته نیست و چیزی از آن باقی نمانده است. گچ‌بری و معماری زیبای این بنا باعث شده تا توجه گردشگران خارجی و داخلی را به خود جلب کند و به عنوان یک مرکز گردشگری و میراث فرهنگی مهم در تهران محسوب شود.

 

جاذبه های اطراف عمارت مسعودیه تهران

برخی از گردشگران ترجیح می‌دهند به مکان‌هایی بروند که چندین جاذبه گردشگری را در خود و اطراف خود جای داده است. عمارت مسعودیه باغ نگارستان بخشی از یک عمارت بزرگ است که در اطراف آن ساختمان‌های مختلفی دیده می‌شود. ساختمان ایوان دار، بناهای جدید، چاپ خانه، باغ نگارستان، انبارهای موقت و... همگی در اطراف عمارت قرار دارند که هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند و می‌توانید از تک تک آن‌ها بازدید کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
میترا ۱۴۰۲/۴/۲۹

وای هنوز نرفتم عمارت مسعودیه خیلی دلم میخواد برم چرا وقت نمیشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱

میترای عزیز امیدواریم هر چه زودتر فرصتی فراهم نموده و از دیدن آنجا لذت ببرید

nazi ۱۴۰۲/۲/۱۲

سلام خداقوت بسیار عالی عمارت مسعودیه رو به خوبی تفسیر و توضیح دادید نیاز داشتم به این اطلاعات . ممنون ازتون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۲

سلام دوست عزیز ممنون که احساستون رو بیان کردید و خوشحال شدیم که اطلاعات ما براتون مفید و قابل استفاده بود شاد و سربلند باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...