رَهی نو

تالاب میانکاله کجاست ؛ مسیر دسترسی + عکس

تعداد بازدید: ۱۶۰۸ ۸ آذر ۱۳۹۶

تالاب میانکاله یکی از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران و شهرستان بهشهر است. این تالاب زیبا محل فرود باشکوه هزاران پرنده مهاجر است که هر ساله از سردترین نقاط جهان، خسته از پرواز طولانی به منطقه گرمسیر در تالاب میان کاله فرود می‌آیند. لحظه  پرواز دسته جمعی پرندگان مهاجر، موجی از احساسات ناب و منحصر به فرد  از حس شکوه ، عظمت و شور زندگی را به همراه دارند و تجربه این حس تا مدت‌ها در خاطر نقش خواهد بست. این تالاب غیر از اینکه میزبان میلیون‌ها پرنده مهاجر است، محل زیستگاه گونه‌های مختلف حیوانات نیز هست. زیبایی این تالاب منحصر به فصل خاصی نیست و در تمام فصول سال زیبایی نابی را به نگاه گردشگران هدیه می‌کند. اگر دوست دارید درباره این تالاب دیدنی و مسیر دسترسی آن بیشتر بدانید تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

 

معرفی کلی تالاب میانکاله 

تالاب میانکاله بخشی از یک شبه جزیره در استان مازندران است و از نظر جغرافیایی 12 کیلومتری شمال بهشهر و انتهای جنوب شرقی دریای مازندران واقع شده است در واقع این تالاب از مناطق جذاب و توریستی گردشگری استان مازندران است. میانکاله علاوه بر اینکه محل اقامت موقت گونه‌های مختلف پرندگانی مانند فلامینگو، قو، عقاب دریایی، پلیکان از مناطق سردسیری مثل سیبری و روسیه است؛ دارای یک پوشش بکرگیاهی زیبایی است که گردشگران و علاقه‌مندان به حیات وحش را به این تالاب جذب می‌کند.

 

تالاب میانکاله

 

بکر بودن این تالاب باعث زیبایی بیشتر آن شده است. در منطقه تالاب تا چشم کار می‌کند باغ‌های انار با طعم انارهای ترش، درختچه‌های تمشک شیرین و گز، درخت سپیدار و ازگیل است. به طور کلی حدود 179 گیاه در این منطقه می‌روید.

بهترین زمان چیدن انار و تمشک اواسط فصل سرما در پاییز و زمستان است و زیباتر اینکه میوه‌های طبیعی اطراف تالاب بدون دخالت دست انسان در اطراف این دریاچه می‌رویند.

 

مسیر دسترسی به تالاب میانکاله

برای رفتن به تالاب زیبای میانکاله دو راه وجود دارد. در مسیر طولانی‌تر با چشم‌اندازهای زیبایی مواجه می‌شوید و در مسیر کوتاه‌تر باید مسیر ساری به نکا را رانندگی کرده و از بهشهر عبور کنید تا به تالاب برسید. در مسیر دوم با گذراندن مسافت 46 کیلومتری به بندر امیرآباد وارد شوید و بعد به سمت شرق حرکت کنید. طی گذر از ساری به سمت میانکاله، دیدنی‌های زیبایی وجود دارد. دشت ناز یکی از جاذبه‌های دیدنی در این مسیر است که در شمال شرقی ساری واقع شده است. این دشت  دارای 447 گونه از درختان سرسبز و محل زندگی گونه‌های مختلف جانورانی مثل گوزن زرد، قرقاول، شوکا، گربه جنگلی و مرال است.

 

در نزدیکی بندر امیرآباد هم تالاب زیبای لپوزاغمرز وجود دارد. این تالاب یک شبه جزیره زیبایی است که در فاصله 12 کیلومتری بهشهر قرار دارد و از سمت جنوب شرقی به دریای خزر منتهی می‌شود و  پرندگان کمتری نسبت به میانکاله در این منطقه زندگی می‌کنند. در صورتی که از تهران به این سمت سفر می‌کنید، مسافت تالاب از تهران با ماشین حدود 350 کیلومتر و حدود 5 ساعت راه است.

 

نگاهی به تاریخچه و پیدایش تالاب میانکاله

قدمت تالاب مربوط به دوره قاجار است. در آن زمان این تالاب پناهگاه دزدان دریایی ترکمن و مامنی برای اجرای نقشه‌های شوم دزدی و هجوم به مناطق و روستاهای اطراف بود. بنابراین برای محافظت بیشتر از این منطقه، این تالاب در سال 1348 به منطقه حفاظت شده‌ای تبدیل شد. درهمان سال تالاب میانکاله، خلیج گرگان و تالاب‌های اطراف در کنوانسیون رامسر ثبت شد.

 

موقعیت جغرافیایی تالاب میانکاله

این تالاب از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال به دریای خزر از قسمت جنوبی به خلیج گرگان، غرب به تالار غمرز و از شرق به آشوراده منتهی است و اگر بخواهید نسبت به شبه جزیره بهشهر موقعیت مکانی تالاب میانکاله را بررسی کنید در قسمت جنوبی شبه جزیره بهشهر واقع شده است.

 

موقعیت جغرافیایی تالاب میانکاله

 

آب ‌و هوای تالاب میانکاله در هر فصل 

یکی از نکات قوت میانکاله، آب و هوای معتدل این منطقه است و علت مهاجرت پرندگان به همین دلیل است. زیرا در فصل پاییز و زمستان هوا خیلی سرد نمی‌شود و در بیشتر فصول و روزهای سال، هوا معتدل است. دمای میانگین هوا در این منطقه 17 درجه سانتی‌گراد است.

 

پوشش گیاهی و جانوری اطراف تالاب میانکاله

از جذابیت‌های گردشگری تالاب میانکاله، فضای زیستی از گونه‌های مختلف حیوانات و پوشش گیاهی متنوع است و حتی زیستگاه اقامت حیوانات گوناگونی بوده است که به مرور زمان براثر عواملی مثل شکار پادشاهان و ساخت و ساز زیاد، کمتر شده است و اکنون محل امنی برای زندگی حیوانات نیست. طبیعت بکر میانکاله در گذشته جذابیت‌های بیشتری داشته و هرنوع حیوانی در این منطقه می‌زیست؛ اما هنوز گونه‌هایی مختلفی از حیوانات شامل روباه، جوجه تیغی، شغال، گراز، خرگوش صحرایی، گربه وحشی، فک دریایی و خفاش در آن منطقه ساکن هستند که زیبایی تالاب را دوچندان می‌کنند.

 

یک جاذبه خیلی خاص این تالاب این است که اقامتگاه زیستی اسب‌های وحشی با دم سرخ است که با یال‌های زیبای‌شان در باد کنار این تالاب می‌دوند. پوشش گیاهی از زیبایی‌های این منطقه است. تالاب پوشیده از انارهای وحشی و بوته‌های تمشک است و پناهنگاه امنی برای برای محافظت از حیوانات به شمار می‌آید.

 

پرنده ‌‌نگری در تالاب میانکاله

یکی از جاذبه‌های معروف تالاب که هرساله گردشگران و دوستداران طبیعت را عاشقانه به خود جذب می‌کند، پرنده‌نگری است. پرنده‌نگری بخشی از گردشگری و ترکیبی از اصول و تجربه مخملی تماشای عاشقانه پرندگان است. منظور از اصول، اینکه باید با رعایت نکاتی در نهایت آرامش و سکوت در نزدیکی یک پرنده بایستید و به رفتار آن‌ها دقت کنید. گردشگر به قصد بررسی حرکات و رفتار پرندگان به آن منطقه سفر می‌کند و آنچه که از این تجربه به دست خواهد آورد یک حس خاص و وصف‌نشدنی از تماشای دسته جمعی پرندگان است.

 

آبزیان تالاب میانکاله 

به غیر از پوشش گیاهی متنوع و پرندگان مهاجر، دنیای زیر آب تالاب میانکاله هم بهشت زیبای ماهیان مختلف است. در این تالاب، مجموعه‌ای از ماهی‌های دیدنی مثل کپور، کفال، سفید، سوف، ماش زندگی می‌کنند و دیدن حرکت ماهی‌های متنوع در آب، آرامش وصف‌نشدنی دارد.

 

جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به تالاب میانکاله

در مسیر رسیدن به تالاب با مکان‌های دیدنی زیادی برخورد می‌کنید که دیدن آن خالی از لطف نیست. دشت ناز ساری از مناطق بهشتی میانه راه است که در 29 کیلومتری شمال شرق ساری واقع شده است. تالاب لپو زاغمرز در 500 متری دریای خزر و غرب تالاب قرار دارد که گردشگران در این منطقه از قایق سواری لذت می برند. خلیج گرگان یکی دیگر از مناطق  توریستی و جذاب است که در حقیقت بزرگ‌ترین خلیج دریای خزر است. آشوراده، تنها جزیره ایرانی و نام یک شبه جزیره در میانکاله است.

 

آشوراده

 

بهترین زمان بازدید از تالاب میانکاله

یکی از زیبایی‌های تالاب میانکاله تماشای تنوع پرندگان مهاجر در این منطقه است. بنابراین بهترین زمان بازدید از تالاب فصل پاییز و زمستان است.

 

اقامت در تالاب میانکاله 

اگر الان در ذهنتان تجسم می‌کنید که کنار تالاب چادر زدید و از اینهمه زیبایی لذت می‌برید، از خواب بیدار شوید چون اجازه چادر زدن نزدیک تالاب را ندارید و برای اقامت باید در شهرها روستاهای اطراف اقامت کنید. شهرهایی مثل ساری و گرگان امکانات رفاهی کاملی دارند و برای اقامت مناسب هستند. اما اگر دوست دارید چادر بزنید، سواحل زاغمرز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

توصیه‌ های لازم برای سفر به تالاب میانکاله

برای سفر به میانکاله این لوازم را همراه خود داشته باشید:

  • تلکسوپ مناسب برای پرنده‌نگری حرفه‌ای 
  • دوربین عکاسی 
  • آفتاب‌گیر
  • خوراکی 
  • دفترچه یادداشت و مداد برای ثبت لحظه‌های فراموش نشدنی سفر
  • کیسه زباله 
  • چکمه مناسب برای ورود به تالاب
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نماوا ۱۴۰۲/۱۲/۱

استان زیبای مازندران و تالاب های زیبایش مخصوصا همین تالاب میانکاله

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۲/۲

نماوای عزیز ممنون از توجه و توصیف زیباتون همواره شاد و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...