رَهی نو

ییلاق سوباتان

تعداد بازدید: ۴۳۴۲ ۷ آذر ۱۳۹۶

یکی از زیباترین ییلاق‌های کشور که در استان گیلان در 22 کیلومتری شهر لیسار، از توابع تالش واقع شده، ییلاق سوباتان است. این ییلاق به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد طبیعت زیبا و بکری را در دل خود جای داده است؛ به طوری که با جنگل‌های تالش محصور شده و در شمال آن رودخانه لیسار خودنمایی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این ییلاق سرسبز و خوش آب و هوا با ما همراه باشید.

 

معرفی روستا سوباتان

روستا سوباتان روستایی از توابع گرگان رود در شهر تالش از استان گیلان است که دارای ییلاق‌های بسیار زیبایی است و عشایر در آن‌ها سکونت دارند و همه ساله گردشگرن بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این منطقه از نعمت برق و گاز و دکل‌های مخابراتی بی بهره است و همین امر بر بکر ماندن و دست نخورده ماندن منطقه کمک بسیار زیادی کرده است.

 

روستای سوباتان محل زندگی مردمی از تبار لیساری‌ها است که به دلیل برف سنگین در فصل زمستان و هوای سرد در پاییز مجبور به ترک خانه‌های خود هستند. شدت بارش برف در منطقه به قدری زیاد است که در تابستان هم آثاری از برف را در ارتفاعات خواهید دید.

 

سوباتان کجاست؟

مردم شهر لیسار و گروهی از عشایر در بهار و تابستان و اوایل فصل پاییز در منطقه‌ای اتراق می‌کنند که با هوای پاک و مطبوعی که دارد یکی از بهترین ییلاق‌های منطقه را تشکیل داده که به آن ییلاق سوباتان گفته می‌شود. از آنجایی که بخشی از این ییلاق در استان اردبیل واقع شده این نام با ترکیبی از دو واژه ترکی سو و باتان نام ییلاق منطقه را از آن خود کرده است. سو به معنی آب و باتان به معنی فروریختن است که در مجموع به دلیل باران‌های بسیاری که در منطقه می‌آمده است در این محل به صورت حفره جمع می‌شدند و به نوعی محل فرو ریختن آب، نامگذاری شده است. از طرفی برخی دیگر سو را به نام گلپر و باتان را به معنی رشد کردن می‌دانند و از آنجایی که در این منطقه گیاه گلپر رشد بسیار خوبی دارد به این نام، شناخته شده است.

 

سوباتان

 

مسیرهای دسترسی به سوباتان

برای آنکه به سوباتان بروید 4 راه پیش رویتان است. بسته به اینکه از کدام مبدأ حرکت می‌کنید مسیر دسترسی متفاوت است. با این حال ما هر 4 مسیر را برایتان شرح خواهیم داد.

 

در مسیر اول از سمت تالش می‌توانید خود را به سوباتان برسانید. به این منظور ابتدا باید خود را به تالش برسانید سپس با استفاده از نیسان و یا آفروید خود را به ییلاق سوباتان برسانید. مسیر تالش به ییلاق سوباتان 36 کیلومتر است که قسمتی خاکی دارد و در صورتی که باران ببارد مشکلی در عبور و مرور پیش خواهد آمد. در نتیجه حتما از خودورهایی نظیر نیسان استفاده کنید.

 

در مسیر دوم از سمت اردبیل به سمت سوباتان بروید. در این مسیر پس از آنکه خود را به اردبیل رساندید به سمت روستای بودالالو بروید و از آنجا به کمک وانت و نیسان‌های مستقر در منطقه خود را به دریاچه نئور برسانید. سپس در ادامه راه 18 کیلومتر پیاده روی در مسیر خواهید داشت که از میان جنگل‌ها در مسیری پر پیچ و خم، با گذر از طبیعت بکر و زیبای منطقه به سوباتان خواهید رسید.

 

مسیر سوم در امتداد تالش، آق اولر و در نهایت سوباتان است. از تالش تا آق اولر 40 کیلومتر پیش رویتان است که جاده آسفالتی است و به راحتی می‌توانید خود را به مقصد برسانید. سپس به جنگل‌های سرسبز خواهید رسید و باید مسیر را در جاده‌ای خاکی ادامه دهید که تنها با آفرود و نیسان امکان عبور و مرور وجود دارد.

 

در مسیر چهارم از لیسار به سوباتان 20 کیلومتر فاصله وجود دارد که مسیر بسیار سخت و صعب العبور است و برای گردشگرانی که به منطقه آشنا نیستند توصیه نمی‌شود. اگر قصد سفر از این مسیر را داشتید از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

 

جاهای دیدنی اطراف سوباتان

علاوه بر طبیعت بکر و زیبای منطقه سوباتان، منطقه باستانی غار گنج خانه، آبشار ورزان، دیارچه نئور، آبشار ماهار، گودال‌های سنگی، دشت گل شقایق، موزه مردم شناسی عشایر، بازارچه صنایع دستی سوباتان، جنگل آلچالق، قوری دره، چمنزار بیده پشت، پارک جنگلی آلچاق از دیدنی‌های اطراف سوباتان است که می‌توانید در سفر به این ییلاق زیبا تماشا کنید. در ادامه به معرفی مختصری از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه، خواهیم پرداخت.

 

دریاچه نئور

در غرب سوباتان و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا، دریاچه نئور واقع شده که درست مرز میان استان گیلان و استان اردبیل است. به عبارت دیگر موقعیت جغرافیایی این دریاچه مرز تالش و خلخال است. این دریاچه حاوی قزل آلا از نوع رنگین کمان است که اگر علاقه‌مند ماهیگیری هستید این دریاچه می‌تواند تفریح خوبی برایتان باشد.

 

خوب است بدانید این دریاچه مرتفع‌ترین دریاچه یخچالی ایران است که از دوران باستان به جا مانده است. اولین تصویری که در هنگام رسیدن به دریاچه برایتان جالب خواهد بود، کمپ‌ها و چادرهایی است که گردشگران برپا کرده‌اند که تعدادشان کم نیست و دور تا دور دریاچه را احاطه کرده‌اند. دریاچه نئور تا روستای سوباتان 20 کیلومتر فاصله دارد که امکان پیاده رفتن هم مهیا است ومسیر دشواری پیش رویتان نیست.

 

ییلاق شکردشت

این ییلاق که در نزدیکی ییلاق سوباتان قرار دارد جاذبه گردشگری دیگر منطقه است و تنها 7 کیلومتر با ییلاق سوباتان فاصله دارد. این ییلاق به دشت شقایق معروف است که بهشتی دیگر از شهر تالش را به نمایش می‌گذارد. این منطقه کوهستانی است و ممکن است برای عبور و مرور همه افراد مناسب نباشد.

 

ییلاق شکردشت

 

آبشار ورزان

در غرب سوباتان، در 4 کیلومتری این ییلاق آبشاری وجود دارد که در حدود 30 متر ارتفاع درد و آب آن از شاخه اصلی رودخانه لیسار سرچشمه می‌گیرد. اگر به کوهنوردی علاقه دارید در سفر به ییلاق سوباتان تماشای این آبشار زیبا را از دست ندهید.

 

گورستان هفت هزار ساله

در منطقه قوری دره قبرهایی از جنس تخته سنگ‌هایی بزرگ با قدمت هفت هزار سال وجود دارد که سند محکمی برقدمت داشتن سوباتان است. قدمتی که آن را به قبل از اسلام نسبت می‌دهند.

 

چمنزار بیده پشت

اگر بخواهید به بام سوباتان بروید باید به چمنزار بیده پشت سر بزنید. چمنزاری با وسعت بالا که محلی برای برگزاری مراسم‌های مهم و جشن‌های مردمان بومی منطقه است. در این چمنزار زیبا دریاچه آب کوچکی وجود دارد که از تجمع آب‌های سطحی شکل گرفته است و زیبایی منطقه را دوچندان کرده است.

 

پارک جنگلی آلچاق سوباتان

معدن آلوچه‌های بوته‌ای خوشمزه‌ای است که تپه‌ها و دشت‌های منطقه را از آن خود کرده و به دلیل سردی هوا اجازه رشد قدی به بوته‌ها داده نمی‌شود و کوتاه مانده‌اند. اهالی منطقه از آلوچه‌ها برای پخت رب و لواشک استفاده میکنند. در اواخر فصل تابستان نیز این منطقه معدن قارچ‌های خوراکی است که اهالی منطقه در طبخ غذاهایشان از آن استفاده می‌کنند.

 

بهترین زمان و فصل سفر به روستا سوباتان

از بهار تا تابستان بهترین زمان برای رفتن به ییلاق سوباتان است با این حال اگر بخواهیم زمان دقیق‌تری را برای سفر تخمین بزنیم از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط تابستان بهترین زمان سفر به سوباتان است. از همین رو گروه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی از سراسر ایران در این ماه‌ها اقدام به سفر می‌کنند. از آنجایی که بهار فصل شکوفایی گل‌ها و شکوفه‌ها است توصیه می‌کنیم در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به این بهشت رویایی بروید تا از نزدیک دشت گل‌های شقایق و وحشی را نظاره‌گر باشید.

 

اقامت در سفر به ییلاق سوباتان

اولین نکته که در هنگام سفر به سوباتان و اقامت در این بهشت رویایی باید بدان توجه کنید عدم وجود امکاناتی نظیر برق کشی، آب لوله کشی و گاز کشی است. همین امر به این معنی است که در این منطقه به دنبال هتل برای اقامت نباشید. منظور از اجاره ویلا در این منطقه نیز کلبه‌های چوبی است که به صورت پراکنده در میان ارتفاعات واقع شده است. اما به خاطر داشته باشید که این کلبه‌ها دارای امکانات خاصی نیستند. با این حال بسیار محکم هستند و از چوب درختان بلوط ساخته شده‌اند.

 

اقامت در سفر به ییلاق سوباتان

 

در سوباتان باید در کلبه‌های چوبی یا اتاق‌هایی که اهالی روستا در خانه‌هایشان به گردشگان اجاره می‌دهند شب را به صبح برسانید. نکته دیگر در هنگام سفر به سوباتان همراه داتن پول نقد است چرا که عابر بانک و یا کارتخوان وجود ندارد. در سفر به ییلاق سوباتان از غذاهای محلی منطقه حتما امتحان کنید. به این دلیل که منطقه ییلاقی است بیشتر مواد اولیه استفاده شده در طبخ غذاها ارگانیک و از دل طبیعت است. از جمله غذاهای پر طرفدار منطقه می‌توان به سوجا دیله، کباب بره، پندیره ویسوج، گزلی بریان، قورتماج، سیرجینه، جزلق اشاره کرد.

 

در این میان زنان محلی به طبخ نان نیز مشغول هستند که اگر یکبار از آن بچشید عطر و طعم بینظیر آن همیشه در خاطرتان خواهد ماند. در سفر به سوباتان از بازار محلی منطقه نیز دیدن کنید و برای آنکه اقتصاد منطقه گرد داشته باشد و کمکی به اهالی کرده باشید حتما از صنایع دستی و محصولات خانگی و خورکی خریداری کنید. در این میان به دلیل وجود گیاهان دارویی بسیاری که در طبیعت سوباتان می‌روید می‌توانید خریداری کنید و به دلیل آسانی حمل و نقل و فاسد نشدنشان، گزینه خوبی برای سوغات هستند. گیاهان دارویی مانند گزینه، شقایق، بومادران، گلپر یا همان بالدرقان، پونه با نام دیگر یارپوز در این منطقه به وفور یافت می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...