رَهی نو

جنگل گیسوم

تعداد بازدید: ۵۱۴۵ ۷ آذر ۱۳۹۶

برای چند لحظه چشم‌های خود را ببندید و تونلی سرسبز که انتهایش به ساحلی آبی ختم می‌شود را تصور کنید! اکنون زمان روبه‌رو شدن با واقعیت است. اگر می‌خواهید این رؤیای شیرین را ببینید و از آب‌وهوای مطبوعش لذت ببرید. حتماً در اولین فرصت سری به جنگل گیسوم بزنید؛ اما قبل از سفر برای آشنایی با تفریحات و امکانات این پارک جنگلی این مقاله مختصر و مفید سایت رهی نو را با دقت مطالعه نمایید. 

 

معرفی پارک جنگلی گیسوم

گرچه تمام جنگل‌های شمال ایران در دامنه‌های رشته‌کوه البرز و در سواحل خزر قرار دارند اما فقط 3 یا 4 جنگل را می‌توان یافت که انتهای آن‌ها به دریا می‌رسد. پارک جنگلی گیسوم واقع در استان گیلان یکی از رؤیایی‌ترین جنگل‌های کشور ایران محسوب می‌شود. این جنگل که به‌عنوان تکه‌ای از بهشت مشهور در میان مردم رواج یافته، تنوع گیاهی فراوانی را در خود جای‌داده است. در این جنگل زیبا می‌توان دریا، تفریح، بازار، عکاسی، درختان سر به فلک کشیده و غیره را باهم داشت. اگر قصد رانندگی در محیطی رؤیایی را دارید، جنگل گیسوم گزینه‌ای فراموش‌نشدنی برای شماست.

 

معرفی پارک جنگلی گیسوم

 

جنگل گیسوم کجاست؟

گیسوم نام جنگلی به طول 80 کیلومتر در نزدیکی شهرستان تالش استان گیلان یکی از شهرهای شمالی کشور ایران است. این جنگل سرسبز و پوشیده با 76 گونه گیاهی متنوع در سال 1383 به‌عنوان یک جاذبه گردشگری و بانام پارک جنگلی گیسوم در میان مردم شناخته شد. ازجمله درخت‌های گران‌بهای این جنگل می‌توان به درخت آلو، انجیر، زردآلو، سیب، انار، به، میزال و غیره اشاره کرد. هم‌چنین گیسوم زیبا مآمن گونه‌های جانوری کم‌نظیری مانند قرقاول، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گوزن، گرگ و غیره است. 

 

مسیرهای دسترسی به جنگل گیسوم

در هر نقطه از ایران هستید برای رسیدن به جنگل گیسوم، این تونل سرسبز و زیبا تنها کافیست خود را به استان گیلان برسانید و از رشت به سمت جاده تالش به آستارا حرکت کنید. در ادامه باید بگوییم پارک جنگلی گیسوم 14 کیلومتر با رضوانشهر و 20 کیلومتر با شهرستان تالش فاصله دارد. باوجود گفته‌های فوق اما نصب اپلیکیشن های مسیریابی معتبر ازجمله واجبات قبل از شروع سفر به هر نقطه‌ای از ایران است.

 

در ادامه این بخش باید بگوییم: مسیر دسترسی ‌به جنگل گیسوم کاملاً آسفالت و هموار است و برای رسیدن به این جنگل مسیر پیاده‌روی چندانی وجود ندارد. گردشگران می‌توانند در 4 فصل سال با خودرو یا دوچرخه از این تونل زیبای منتهی به دریا بازدید کنند.

 

آدرس جنگل گیسوم: استان گیلان، شهرستان تالش، 18 کیلومتری جاده تالش به انزلی

 

جاهای دیدنی اطراف جنگل گیسوم

شهرستان تالش یکی زیباترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای استان گیلان پس از رشت است. این شهر زیبا دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای‌داده است. اگر از چشم‌های خودجوش و ییلاقات تالش چشم‌پوشی کنیم، این شهر جاذبه‌های مشهوری دارد که جنگل گیسوم یکی از آن‌ها است. در ادامه این بخش در مورد جاذبه‌های نزدیک پارک جنگلی گیسوم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

 

پارک جنگلی سیاه داران

سیاه داران یکی از جنگل‌های نزدیک به جنگل گیسوم است. این جنگل مملو از درختان بلوط دارای امکانات رفاهی نظیر ایستگاه، سورتمه، نمایشگاه و بازار دائمی صنایع‌دستی، زمین‌بازی، میدان اسب‌سواری، پیست دوچرخه‌سواری، چهارچرخ، نمازخانه و آتلیه عکاس است.

 

پارک جنگلی سیاه داران

 

آبشار زمرد

آبشار زمرد واقع در یکی از ییلاقات و روستاهایی به همین نام در 45 کیلومتری تالش است. این آبشار زیبا و توریست پسند که در میان مردم به نام آبشار دوقلو رواج دارد، دارای دو آبشار به ارتفاع 8 و 15 متر است. این آبشار زیبا که محل مناسبی برای ماهیگیری محسوب می‌شود دارای پوشش گیاهی غنی از درختان آلوچه، گردو، گلابی و غیره است.

 

ارتفاعات سوباتان تالش

سوباتان منطقه‌ای رؤیایی در نزدیکی دریاچه نئور در بین استان اردبیل و گیلان است. این منطقه دیدنی که نزد گردشگران خارجی بسیار مشهور محسوب می‌شود، دارای آب‌وهوای مطبوع و طبیعتی بکر است. اغلب گردشگران طبیعت بهار سوباتان را وصف‌نشدنی می‌دانند، چرا که در این فصل تمام زیبایی‌های این نقطه با شکوفه‌های رنگارنگ مزین شده است. اغلب مردم منطقه سوباتان به دامداری مشغول‌اند و جالب است بدانیم که این منطقه هرساله مرغوب‌ترین گوشت و محصولات لبنی ایران را تأمین می‌کند.

 

عمارت کلاه‌فرنگی و باغ محتشم

عمارت کلاه‌فرنگی که بنایی تاریخی باقیمانده از دوران قاجار محسوب می‌شود، دارای معماری و داستان زیبایی است. این بنا که در بیرون به ساختمانی سه‌طبقه می‌ماند، درواقع دارای چهار طبقه است! در طبقه اول و دوم دو اتاق با معماری منحصربه‌فرد وجود دارد و طبقات سوم و چهارم یک اتاق کامل به شکل هشت‌ضلعی به چشم می‌خورد. عمده مصالح به‌کاررفته در این اقامتگاه پادشاهان قاجار و پهلوی شامل آجر، چوب و خشت است.

 

تالاب استیل

تالاب استیل یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک به جنگل گیسوم است. این تالاب زیبا در 7 کیلومتری جاده آستارا به رشت قرار دارد. این تالاب زیبا چشم‌اندازی از کوه، جنگل، مزارع شالی را در خود جای‌داده است. تالاب استیل به‌شدت از نظر اکوسیستمی و اکو توریستی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این تالاب که بسیار برای گردشگران جذاب به نظر می‌رسد توسکاهای شناور ضلع شرقی این تالاب محسوب می‌شود.

 

امکانات جنگل و ساحل گیسوم

با توجه به اینکه جنگل گیسوم از میزان توریست پذیری بالایی برخوردار است، پس دور از انتظار نیست که این جنگل زیبا غنی از امکانات رفاهی باشد. از جمله امکانات گیسوم زیبا می‌توان به مسیر پیاده‌روی، سالن بدن‌سازی، وسایل بازی کودکان، موزه طبیعی گل و گیاه، نمازخانه، ایستگاه عکاسی، سرویس بهداشتی، غرفه دوچرخه، نانوایی، ایستگاه امنیت، آلاچیق و غیره اشاره کرد؛ اما مهم‌ترین امکانات رفاهی جنگل گیسوم و ساحل آن می‌توان موارد ذیل را نام برد.

 

رستوران و کافی‌شاپ جنگل گیسوم

از جمله مهم‌ترین مباحثی که هر گردشگر قبل از ورود به جنگل گیسوم به آن می‌اندیشد، مبحث شیرین غذا و خوراکی است! در این پارک جنگلی تعداد زیادی رستوران و کافه به‌منظور رفاه گردشگران وجود دارد. از آنجایی که جنگل گیسوم هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی است، پس کیفیت و تنوع غذایی اغلب رستوران‌های این جنگل تا حد زیادی قابل‌قبول است.

 

اسکان کمپینگ جنگل گیسوم

یکی دیگر از امکانات جنگل گیسوم وجود مناطقی برای کمپینگ است. در این مناطق شرایط برای چادر زدن و تفریحات مختص طبیعت فراهم است. با توجه به گفته‌های فوق، گردشگرانی که آرامش و ریلکس کردن در طبیعت را به راحتی اقامتگاه‌ها ترجیح می‌دهند، خیالشان از بابت بستری برای کمپینگ در دل جنگل گیسوم راحت باشد.

 

تفریحات جنگل گیسوم

امکانات و زیبایی‌های جنگل گیسوم تنها به چند مورد کوچک محدود نمی‌شود، بلکه از دیگر امکانات و تفریحات پارک جنگلی گیسوم می‌توان به مسیری برای دوچرخه‌سواری، شنا در ساحل جنگل گیسوم، آفرود سواری، شاتل سواری، قایق سواری و غیره اشاره کرد. در میان این‌همه تفریح متنوع اما از جمله پربازدید ترین تفریحات جنگل گیسوم می‌توان موارد ذیل را نام برد.

 

پاراگلایدر جنگل گیسوم

یکی از تفریحات کم‌نظیر در میان درختان درهم‌پیچیده ورزش پاراگلایدر جنگل گیسوم است. در این جنگل شرایط برای افرادی که می‌خواهند در ارتفاعات، پارک جنگلی گیسوم را ببینند، فراهم است.

 

پاراگلایدر جنگل گیسوم

 

ترامپولین جنگل گیسوم

از دیگر تفریحات مناسب جنگل گیسوم برای تخلیه انرژی می‌توان به ترامپولین جنگل گیسوم اشاره کرد. در این تفریح جذاب می‌توانید تا جایی بالا و پایین بپرید که تمام حس‌های بد، جای خود را به شادی دهند.

 

بازارچه ساحلی گیسوم 

یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر که می‌توان از آن تحت عنوان حسن ختام برنامه سفر یاد کرد، بازار گردی است. بازارچه ساحلی جنگل گیسوم از جمله تفریحات فراموش‌نشدنی محسوب می‌شود. در این بازارچه می‌توان صنایع‌دستی استان گیلان اعم از قالیچه، گلیم، گیوه، لباس محلی را مشاهده کرد. هم‌چنین این بازارچه از غرفه خوشمزه جاتی نظیر زیتون‌پرورده، انواع مربا، لواشک، ترشی و غیره نیز غافل نشده است.

 

بهترین زمان و فصل سفر به جنگل گیسوم

برای سفر به پارک جنگلی گیسوم نمی‌توان زمان مشخصی تعیین کرد؛ این جنگل در هر چهارفصل دارای زیبایی‌های مختص به خود است. این جنگل در فصل بهار مملو از شکوفه‌های نویددهنده فصل بهار، در فصل تابستان غنی از میوه‌های جنگلی، در فصل پاییز مملو از رنگ‌های گرم و زیبا و در زمستان پوشیده از برف است. با تمام این تفاسیر گردشگران می‌توانند مطابق با نظر و عقیده خود بهترین زمان سفر را انتخاب نمایند.

 

اما سایت رهی نو به‌عنوان نکته مهم در این بخش باید بگوید: در فصل تابستان رطوبت هوا بسیار در جنگل گیسوم بالا است و این شرایط می‌تواند برای گردشگرانی که به هوای شرجی عادت ندارند، کمی سخت باشد. ضمن اینکه بازدید از پارک جنگلی گیسوم در فصل زمستان حتماً با تجهیزات ایمنی باشد. درنهایت در هنگام بازدید از گیسوم در فصل بهار و پاییز به‌عنوان بهترین زمان سفر به این جنگل عکاسی و خاطره سازی را فراموش نکنید!

 

اقامت در سفر به جنگل گیسوم

بهترین شرایط اقامت در جنگل گیسوم فراهم است؛ همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در این جنگل شرایط برای کمپینگ مهیا است. هم‌چنین امکان اجاره سوئیت و ویلا در اطراف این جنگل سرسبز و زیبا وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید گیسوم نزدیک به شهرهای توریستی مانند آستارا و تالش است، به توجه به این موضوع و آمار بالای جاذبه‌های گردشگری در گیلان زیبا اقامت در هتل‌ها به‌مراتب ایده آل تر از سایر گزینه‌های پیشنهادی محسوب می‌شود. با توجه به این موضوع باید گفت: در شهر آستارا یا تالش هتل‌های مدرن و لوکسی به جهت اقامت وجود دارند که می‌توان آن‌ها را برای مدت مشخصی رزرو کرد.

 

جمع‌بندی

جنگل گیسوم یکی از زیباترین جنگل‌های منتهی به ساحل دریای خز ر محسوب می‌شود که دارای طبیعی متنوع و بکر است. از جمله تفریحات این جنگل زیبا می‌توان به دوچرخه‌سواری، پاراسل، عکاسی و غیره اشاره کرد. این جنگل شگفت‌انگیز از شرایط کمپینگ نیز برخوردار است و با توجه به این امکان می‌توان چند شبانه‌روز را در این جنگل رؤیایی سپری کرد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...