رَهی نو

آرامگاه تاج الدین غریب شیراز کجاست

تعداد بازدید: ۴۴۳۰۱ ۶ آذر ۱۳۹۶

برای بازدید از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین آرامگاه‌های شهر می‌رویم، به خصوص شهرستانی همچون شیراز که با وجود معماری مدرن، هنوز محله‌ها و خانه‌هایی از خود را به نمایش گذاشته است که بافت تاریخی شهر را همچنان محفوظ نگه داشته است. می‌خواهیم سری به یکی از این آرامگاه‌های تاریخی بزنیم که به جای چراغکاری‌های مجلل و تشریفاتی، همچنان حال و هوای ساده و دلنشین خود را حفظ کرده و با همین سادگی و در عین حال ظرافت معماری، دل گردشگران را به سوی خود کشانده است. به آرامگاه تاج الدین غریب شیراز خوش آمدید.

آرامگاه تاج الدین غریب کجاست

در محله‌های قدیمی شیراز که قدم می‌گذارید، از شکل کوچه و دالان‌های تو در تو، با معماری هنرمندانه خانه‌های تاریخی که در خود جای داده است، به محله‌ای به نام دروازه کازرون می‌رسید. اینجا که نزدیک محله سنگ سیاه یا بلوار سیبویه است، آرامگاه بزرگمردانی به نام جعفربن فضل بن جعفر که ملقب به تاج الدین بود و محمد بن حسین مثنی ابن حسن از نوادگان امام حسن مجتبی است. انتهای کوچه به بازار میوه فروشان می‌رسد که می‌توانید با انواع میوه‌های رنگی یک دل سیر از عزا درآورید. فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید به راحتی می‌توانید با رزرو هتل در رهی نو، در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید. پیشنهاد ما یکی از هتل‌های نزدیک به این آرامگاه است:
هتل زندیه شیراز: این هتل در فاصله 3 کیلومتری و بازه زمانی 9 دقیقه‌ای از آرامگاه قرار دارد.
هتل هما شیراز: این هتل در فاصله 3/4 کیلومتری و بازه زمانی 10 دقیقه‌ای از آرامگاه قرار دارد.

ادرس آرامگاه تاج الدین غریب

 

فضای آرامگاه تاج الدین غریب

قدمت این بقعه متبرکه به زمان قاجار می‌رسد. چیزی که قبل از ورود به آرامگاه توجه‌تان را جلب می‌کند، چارچوب و سردری فیروزه‌ای رنگ آرامگاه است که با کاشی‌های هفت رنگ نیلوفری که روی آن‌ها طرح گل و بوته است، تزئین کردند. جلوتر که می‌روید، متوجه می‌شوید روی بعضی از کاشی‌ها آیات و احادیث قرآنی نوشته شده است. البته در قسمت‌هایی از این کاشی‌کاری‌های متقارن نیز تصاویری از واقعه کربلا به تصویر کشیده شده است. درب ورودی امامزاده، چوبی و منبت کاری شده است که شما را به راهرویی هشت ضلعی هدایت می‌کند.

به داخل می‌روید، حیاطی مربعی شکل با حوض سنگی کوچک در مقابل‌تان قرار دارد. زیبایی حیاط با درختانی همچون بید، چنار و اکالیپتوس تزئین شده است. پس از ورودی در مقابل حرم، ایوانی با کفپوش مرمری به ابعاد 16×4 متر قرار گرفته است که سه جرز آجری در جلوی آن است. بدنه ستون‌ها با کاشی یک رنگ، جلوه دلنشینی به ایوان حرم داده است. در سر در ایوان، روی کاشی‌های لاجوردی احادیثی از بزرگان نوشته شده است. به ضریح که می‌رسید، قلم کاری نقره‌ای مکعبی را می‌بینید که دو قبر را در خود جای داده است. ساخت این ضریح به سال 1358 برمی‌گردد. تاج گنبد به خط استاد نسابه به آیات قرآنی مزین شده است.

به ازاره‌ها که دقت کنید، تا ارتفاع حدود یک متری از سطح زمین در آن سنگ مرمر به کار رفته است. بالای آن را که نگاه کنید، تصاویری شکسته از خودتان روی کاشی‌های آیینه کاری شده می‌بینید. ضلع جنوبی حرم، حالت طاقی شکل و شاه نشین داشته و سمت چپ آن حسینیه‌ای از جنس سنگ و آجر قرار گرفته است. ده طاق نمای کوچک با چهار ستون سنگی، همان معماری است که در حسینه توجه‌تان را جلب می‌کند. شرق حسینه روزگاری مدرسه علمیه بوده است. این بقعه تاریخی که در تیرماه 1380 به ثبت آثار ملی درآمد، آخرین تعمیر آن به سال 1377 برمی‌گردد.

فضای آرامگاه تاج الدین غریب

 

سید تاج الدین غریب که بود؟

نقل شده که حضرت سید تاج الدین جعفر ابن فضل ابن حسن ابن عبیدالله ابن عباس ابن علی ابن ابی طالب ( ع) که همراه با کاروان احمد بن موسی وارد شهر شیراز می‌شود، در این مکان به شهادت می‌رسد. زائران و مردم قدیمی معتقدند، این زیارتگاه، گره گشای مشکلات آن‌ها است. زمانی که مامون عباسی دستور داد هر جا نوادگان شیعه را دیدند، آن‌ها را بکشنند در همین زمان احمدبن موسی به همراه کاروانش به استان فارس می‌رسد و با سپاه قلتغ خان، حاکم وقت فارس، درگیر می‌شود. بعد از چهار بار شکست نیروهای قلتغ خان، سرانجام زمانی که کاروان احمد بن موسی به شیراز می‌رسد، به علت نا آشنایی با کوچه‌های شهر، توسط نیروی قلتغ خان به شهادت رسیده و همان جا دفن می‌شوند. به همین دلیل است که استان فارس تبدیل به یکی از پر زیارتگاه‌ترین شهرهای ایران شده و امامزادگان زیادی را در خود جای داده است.

زیارتگاه های شهر شیراز

از با شکوه‌ترین و آرام بخش‌ترین امامزاده‌ها و زیارتگاه‌هایی که در سفر به شیراز نباید از دست دهید، آرامگاه شاه چراغ است. بعد از آن به جنوب خاوری شهر شیراز سر بزنید و از آستانه سید علاءالدین حسین لذت ببرید. اگر می‌خواهید ترکیبی از معماری صفویه، زندیه، قاجاریه ببینید، سری به بقعه سید میرمحمد شیراز بزنید و از آثار قرن 10 هجری لذت ببرید. و اما جذاب‌ترین بخش سفرتان منتهی به خواجه حافظ شیرازی و شاخه نباتش می‌شود. مگر می‌شود به شیراز بیایید و به آرامگاه حافظ شیرازی سر نزد و یا از بوستان و گلستان سعدی در آرامگاه این شاعر بزرگ مشعوف نشد. کمی دورتر از شیراز در مسیر دست مرغاب، آرامگاه کوروش کبیر در انتظارتان بوده که به پاسارگاد معروف است.

شما از کدام آرامگاه‌های دیدنی شیراز، دیدن کردید؟ تجربه‌تان را با ما درمیان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...