رَهی نو

سفری معنوی با زیارت امامزاده شاه محمد تقی | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۵۰۶ ۵ آذر ۱۳۹۶

تماشای دریای خلیج فارس در سفر به بندر بخشی جدانشدنی است ولی این شهر دیدنی‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی بسیاری هم دارد که هرکدام جذابیت خاص خود را دارند. امامزاده شاه محمد تقی یکی از مکان‌های مذهبی و مقدس است که در سفر به این شهر می‌توانید از آن دیدن کنید.
شما می‌توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌های بندر عباس قدم بزنید، با مردم خونگرم و مهربان بندر معاشرت کنید، خوراکی‌های خوشمزه جنوبی میل کنید، در ساحل خلیج فارس پیاده‌روی کنید و به تماشای ماهیگیران هنگام صید ماهی بنشینید. این شهر تاریخ و فرهنگ غنی دارد و همین موضوع آن را به یک قطب گردشگری جذاب برای مسافران تبدیل کرده است. در سفر به بندر بازارهای ته لنجی را فراموش نکنید و حتما از ادویه‌های تند و خوشمزه جنوبی تهیه کنید. این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را به زیارت آرامگاه مقدس شاه محمد تقی دعوت می‌کند تا در سفر خود در یک فضای معنوی قرار بگیرید.

امامزاده شاه محمد تقی کجاست؟

برای زیارت مقبره شاه محمد تقی  در بندر عباس بایستی به سمت بازار،بلوار امام خمینی،خ حافظ،خ فتوه ۳ بروید.  اگر با وسیله نقلیه شخصی به بندرعباس سفر می‌کنید، می‌توانید از طریق GPS یا نقشه‌های آنلاین، مسیر امامزاده را پیدا کنید و ماشین خود را در پارکینگ عمومی نزدیک آن پارک کنید. اگر در مرکز شهر بندرعباس هستید، می‌توانید با پای پیاده به امامزاده بروید. فاصله امامزاده تا بازار بزرگ حدود 1 کیلومتر است.
شما می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی‌های شهری برای رفتن به آرامگاه شاه محمد تقی استفاده کنید. از طریق اتوبوس می‌توانید در ایستگاه امام خمینی _حافظ پیاده شوید و با طی مسافت کوتاهی به امامزاده برسید. تاکسی‌های شهری به‌راحتی از هر نقطه شهر شما را به امامزاده می‌رسانند و شما در هر زمان از روز می‌توانید از این مکان مذهبی مقدس دیدن کنید.

امامزاده شاه محمد تقی کجاست

معرفی آرامگاه شاه محمد تقی

شاه محمد تقی را یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می‌دانند. ایشان در سال 402 هجری قمری در بندرعباس فوت کردند و مقبره ایشان در ابتدا به‌صورت بقعه بود و بعدها به‌صورت امامزاده درآمد. این امامزاده مقدس یک مکان زیارتی مهم برای مسافران پاکستانی و بنگلادشی بود که قبل از زیارت امام رضا (ع) حتما سری به آن می‌زند تا زیارت خود را در ایران کامل کنند.
آرامگاه شاه محمد تقی فقط یک مکان زیارتی به‌حساب نمی‌آید بلکه این مکان در دل تاریخ ایران قرار داشته است و از این رو بنای آن ارزش تاریخی بالایی دارد. این امامزاده ازجمله بناهای تاریخی و مذهبی با قدمت دیرینه است که شاهد گذر روزگار و تحولات بسیاری بوده است. این مکان بواسطه سه ویژگی برجسته، همواره مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفته است: قدمت و پیشینه تاریخی، جایگاه معنوی و روحانی، و زیبایی‌های چشم‌نواز و تزئینات هنرمندانه آن.

معماری آستان مقدس شاه محمد تقی

جاذبه مکان‌های مذهبی نه تنها در جنبه معنوی و روحانی آن‌ها خلاصه می‌شود، بلکه معماری و طراحی چشم‌نواز آن‌ها نیز نقشی اساسی در جذب گردشگران ایفا می‌کند.  برخی از این بناها با حفظ اصالت و هویت تاریخی خود، گویی از دل تاریخ بیرون آمده‌اند و حسی  نوستالژی را در بینندگان زنده می‌کنند. در مقابل، برخی دیگر با تلفیقی از هنر سنتی و نوآوری، جلوه‌ای مدرن و امروزی به خود گرفته‌اند، اما همچنان ریشه در فرهنگ و تاریخ گذشته دارند.
این امامزاده با گنبد و دو مناره خود، همچون مناره‌ای نورانی، معنویت و روحانیت را به شهر هدیه می‌کند. هنر میناکاری بر روی سقف و مناره‌ها، جلوه‌ای خاص و چشم‌نواز به آن بخشیده و شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، نوری لطیف و دل‌نشین به فضای داخلی آن می‌تاباند.  در سال 1375، استاد حاج مصطفی روزگاریان، با خلق در و دیوارهای مشبک برای ضریح چهارگوش این امامزاده، بر زیبایی و ظرافت آن افزود و یادگاری ماندگار از هنر و عشق به اهل بیت را به جا گذاشت.
این امامزاده در مسیر جاده بندرعباس به سورو واقع شده و زائران و گردشگران می‌توانند به‌راحتی با عبور از این جاده به زیارت آن مشرف شوند. خوشبختانه، این مکان مقدس در محوطه پارک هتل هما بندر عباس قرار گرفته و دسترسی به آن برای عموم مردم آسان‌تر شده است.
گنبد این بنا از نوع دو پوش بوده و با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است. دو مناره در اضلاع شرقی و غربی صحن قرار دارد که با آجرکاری و کاشی‌کاری زیباتر شده‌اند. صحن امامزاده وسیع است و درختان نخل و نارنج در آن دیده می‌شود.
در معماری این بنا از تقارن در پلان، نماها و تزئینات استفاده شده است. تزئینات امامزاده را با رنگ‌های شاد و متنوعی مانند فیروزه‌ای، لاجوردی، زرد و قرمز انجام داده‌اند. معماری این بنا با اصول معماری اسلامی ایرانی مطابقت دارد.

بهترین زمان برای زیارت حرم شاه محمد تقی

بندر عباس یکی از شهرهای جنوبی ایران، به دلیل آب‌وهوای گرم و مرطوب خود به «پایتخت گرمسیری ایران» شهرت دارد. اگر قصد سفر به بندرعباس را دارید، باید بهترین زمان را برای سفر خود انتخاب کنید تا از آب‌وهوا و جاذبه‌های این شهر به‌طور کامل لذت ببرید.
در بندر عباس گرم‌ترین ماه‌های سال تیر و مرداد و خنک‌ترین ماه‌های سال دی و بهمن هستند. رطوبت هوا در بندرعباس نیز به‌خصوص در فصل تابستان بالا است  پس بهترین زمان برای سفر به بندر فصل پاییز و زمستان است زیرا در این فصل‌ها هوا خنک‌تر شده و رطوبت کمتری دارد. همچنین در این فصل‌ها بارندگی در بندرعباس کم است و می‌توانید از تفریحات ساحلی و زیارت حرم شاه محمد تقی لذت ببرید.
آرامگاه شاه محمد تقی در  روزهای تعطیل و اعیاد مذهبی، شلوغی و ازدحام بیشتری دارد و ممکن است برای زیارت و ورود به ضریح امامزاده در صف‌های طولانی منتظر بمانید. در روزهای معمولی حرم خلوت‌تر است و به‌راحتی می‌توانید در آن زیارت کنید.

بهترین-زمان-برای-زیارت-حرم-شاه-محمد-تقی

دیدنی های بندرعباس در نزدیکی مقبره شاه محمد تقی

بندر عباس به‌عنوان دروازه ورود ایران به خلیج فارس شناخته می‌شود. این شهر قدمتی دیرینه دارد و در طول تاریخ تحت حاکمیت سلسله‌های مختلف ایرانی بوده است. بندر عباس از گذشته به‌عنوان یک مرکز تجاری مهم در منطقه شناخته می‌شود و در حال حاضر نیز یکی از بنادر مهم ایران و جهان به شمار می‌رود. همچنین این شهر طبیعت زیبایی دارد که نباید از آن غافل شد. شما می‌توانید در این شهر و در نزدیکی امامزاده شاه محمد تقی از جاذبه‌های زیر دیدن کنید.

مسجد زیبای ناصری

مسجد ناصری یکی از مساجد تاریخی و زیبای شهر بندرعباس است که در محله سنان و در نزدیکی بازار سنتی لاری‌ها قرار دارد. مسجد ناصری، یادگاری از دوران قاجار در بندرعباس، در سال 1304 شمسی توسط "علی حیدرآبادی" بنا شد و وقف امور خیر گردید.
معماری این مسجد کهن، یادآور سنت و هنر نیاکان ما در جنوب ایران است. در ساخت سقف این مسجد از چوب صندل، که ازجمله چوب‌های نفیس و خوشبو به شمار می‌رود، استفاده شده است. کاشی‌های رنگارنگ و گچ‌بری‌های هنرمندانه‌ این مسجد کهن، گویی روایتگر ذوق و سلیقه مردمان این دیار بوده و هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر ایران و جهان به سوی خود جذب می‌کند.

مسجد زیبای ناصری

محله تاریخی و باستانی سورو

محله باستانی سورو از دیدنی های بندر عباس واقع  در غرب شهر بوده که در شمال محله‌ سوروی فعلی قرار دارد و در گذشته دارای نخلستان‌های وسیعی بوده است. بازنویسی جمله "درختان دیگری مانند کنار، کرت، کهور، گز و خرگ نیز در این منطقه می‌روییدند. از این محله سکه‌های متعددی مربوط به دوران مختلف، مخصوصا دوران ساسانی، صفویه و قاجاریه به دست‌ آمده است.
ازجمله آثار تاریخی موجود در این محله می‌توان به مسجد جامع سورو، حمام تاریخی سورو، مناره پیر و عمارت کلاه فرنگی اشاره کرد. امروزه محله سورو به‌عنوان یکی از محله‌های قدیمی و تاریخی بندرعباس شناخته می‌شود و مورد توجه گردشگران زیادی قرار دارد.

محله-باستانی-سورو

مسجد جامع دلگشا

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس، که با نام مسجد دلگشا نیز شناخته می‌شود، گویی هدیه‌ای از تاریخ به مردم این شهر است.  این مسجد که در بلوار ساحلی طالقانی، رو به دریا قرار گرفته و با معماری چشم‌نواز و اصیل ایرانی خود، هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند  به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به شماره ۱۵۹۹ به ثبت رسیده است.
دو طبقه، یک مناره، صحنی وسیع و 12 ستون که یادگار دوران گذشته هستند، شکوه و عظمت این مسجد را به رخ می‌کشند.  این بنا که گنجایش 6 هزار نمازگزار را دارد، هر جمعه میزبان نماز جمعه اهل سنت بندرعباس است و قلب تپنده این منطقه مذهبی به شمار می‌رود.

مسجد جامع دلگشا

بازار مرکزی سیتی سنتر بندر عباس

سیتی سنتر بندرعباس، بیش از یک بازار معمولی است. این مجموعه با معماری چشم‌نواز و منحصربه‌فرد خود، گویی سفری در تاریخ و فرهنگ ایران را به شما هدیه می‌دهد.  در این بازار که با بیش از 500 غرفه میزبان تنوع بی‌نظیری از کالاها و خدمات است، می‌توانید غرق در دنیای رنگ‌ها، عطرها و طعم‌های ایرانی شوید و خاطره‌ای به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید.
بازار سیتی سنتر در 3 طبقه ساخته شده است و در آن انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر، لوازم خانگی، مبلمان، اسباب بازی، فرش، تابلو فرش، صنایع دستی و سوغاتی به فروش می‌رسد. این بازار در میدان 17 شهریور، بلوار طالقانی واقع شده است و امکاناتی مانند رستوران، کافی‌شاپ، فودکورت، شهربازی، پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی و … را شامل می‌شود.

بازار مرکزی سیتی سنتر بندر عباس

هتل های خوب بندرعباس در اطراف امامزاده مقدس شاه محمد تقی

گردش در بندر عباس و هم صحبتی با مردم شیرین زبان جنوبی، لذتی است که تمامی ندارد. شما در این شهر می‌توانید در ساحل خلیج فارس قدم بزنید، معبد هندوها را ببینید، مسجد جامع اهل سنت را تماشا کنید، در حرم شاه محمد تقی زیارت کنید و در یک هتل درجه یک اقامت داشته باشید. هتل پنج ستاره هما بندر عباس به‌عنوان یکی از هتل‌های گروه هما در بلوار پاسداران، خیابان معراج قرار دارد. این هتل در سال 1348 مطابق با فرهنگ و معماری بومی این شهر ساخته شد.
شما می‌توانید یکی از 177 واحد اقامتی هتل هما  را رزرو کنید و از امکاناتی نظیر کمد لباس، مبلمان، تلویزیون، یخچال، پاور سوئیچ، روم سرویس، مینی بار، سیستم گرمایش و سرمایش، تلفن، اینترنت، چای‌ساز، لوازم،  سرویس بهداشتی و ... بهره ببرید.
شما می‌توانید در رستوران مرجان هتل هما انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، گیاهی، دریایی و فست فود را با بهترین کیفیت میل کنید. همچنین اگر به خوردن غذا در باغ علاقه دارید می‌توانید در رستوران ساحلی ستاره دریایی وعده‌های غذایی خود را سفارش دهید.
هتل هما به‌عنوان یکی از بهترین هتل های بندر عباس 3 سالن کنفرانس و همایش به نام‌های سالن صدف، سالن هما و سالن کنفرانس هما دارد که برای برگزاری رویدادهایی مانند همایش، کنفرانس، ورکشاپ، جشن عروسی، مراسم ترحیم، و..  مناسب هستند. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین به رزرو اتاق در هتل ممتاز هما بندرعباس بپردازید تا در سفر خود به این شهر از بابت محل سکونت خیالتان راحت باشد. 

هتل-هما-بندر-عباس

کلام پایانی

در قلب بندرعباس، در جوار خلیج فارس، گنبدی فیروزه‌ای بر فراز بارگاهی نورانی، حکایتی از ایمان و عشق را به گوش جان می‌رساند. آرامگاه شاه محمد تقی، مأمن و پناهگاهی برای دل‌های خسته و روح‌های پریشان، یادآور رشادت‌ها و فداکاری‌های سلاله پاک ائمه اطهار (ع) است. آرامگاه شاه محمد تقی، دریچه‌ای به سوی معنویت و عرفان است. گشتی در این مکان مقدس، شما را به یاد عظمت و شکوه خاندان عصمت و طهارت (ع) می‌اندازد و شما را در یک فضای روحانی و مقدس قرار می‌دهد.

سوالات متداول درباره امامزاده تاریخی شاه محمد تقی

آرامگاه شاه محمد تقی در کجا واقع شده است؟

این مکان مذهبی و تاریخی در بلوار امام خمینی، خیابان شهید بهشتی جنوبی، کنار مسجد امام قرار دارد.

آیا برای ورود به آرامگاه شاه محمد تقی هزینه‌ای دریافت می‌شود؟

ورود به آرامگاه شاه محمد تقی رایگان است.

امکانات رفاهی در اطراف آرامگاه شاه محمد تقی وجود دارد؟

بله، در اطراف آرامگاه شاه محمد تقی، امکانات رفاهی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی و فروشگاه وجود دارد.

چه مراسمی در آرامگاه شاه محمد تقی برگزار می‌شود؟

در طول سال، مراسم‌های مذهبی مختلفی مانند اعیاد و شهادت‌ها در آرامگاه شاه محمد تقی برگزار می‌شود. همچنین، بسیاری از مردم برای دعا و راز و نیاز به این مکان مقدس می‌آیند.

هتل هما در بندر عباس چه امکانات رفاهی دارد؟

این هتل پنج ستاره امکاناتی نظیر تاکسی‌سرویس، پذیرش 24 ساعته، ترانسفر رفت‌وبرگشت، کافی‌نت، فروشگاه، خدمات باربری، پارکینگ، خدمات بیدار باش، لاندری، اتاق چمدان، خدمات خانه داری، زمین تنیس، ماساژ، فضای سبز و ... را دارد.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...