رَهی نو

جاذبه‌ های گردشگری بندر لنگه

لیست دیدنی های بندر لنگه

بندرلنگه از شهرهای استان هرمزگان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد همه ساله میزبان مسافران بسیاری است. این بندر دارای سه اسکله مهم است و تردد در هر کدام با کاربردهای متفاوتی که دارند، زیاد است. خوب است بدانید یکی از نزدیکترین مناطق خلیج فارس به مناطق شیخ نشین مانند امارات متحده عربی مانند دبی، ابوظبی و شارجه همین بندر است.
در این مطلب قصد داریم تا شما را با عروس بنادر ایران آشنا کنیم و علاوه بر معرفی آن، مکان‌ها و جاذبه‌ های گردشگری بندر لنگه  و بهترین زمان سفر به این منطقه را با شما در میان بگذاریم. همراه ما باشید.

 

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه ‌های گردشگری بندرلنگه

بندر لنگه در حدود 70 سال پیش مرکز صید مروارید در جهان بوده است و به همین دلیل به بندر مروارید نیز شهرت دارد. در صورت سفر به بندرلنگه علاوه بر خودرو شخصی، می‌توانید با هواپیما به این شهر سفر کنید. فرودگاه بندرلنگه دومین فرودگاهی است که در ایران ساخته شده و همه ساله میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است. حال وقت آن رسیده تا در سفر به این شهر زیبا، با آثار تاریخی و گردشگری آن نیز آشنا شوید.

 

عمارت فکری

یکی از بناهای زیبا و غیرقابل وصف بندرلنگه، عمارت فکری است. این عمارت دارای بادگیرهای بلند و زیبایی است که در اواخر دوره قاجار توسط عبدالواحد فکری ساخته شده است. از آنجایی که وی فردی تاجر بوده و در بازرگانی و تجارت حرفی برای گفتن داشته است، این بنا به عنوان محلی برای آسایش و آرامش تجار و بازرگانان در نظر گرفته شده است.

 

عمارت فکری بندر لنگه

 

این عمارت از 5 بادگیر، دو زیرزمین، 25 اتاق و یک حیاط مرکزی ساخته شده و از آنجایی که در ساخت این عمارت از سنگ و گچ و چوب استفاده شده است، حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده است. عمارت فکری جزو آثار به ثبت رسیده در لیست آثار ملی کشور است و امروزه به عنوان موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده و مرمت و بازسازی آن به طور کامل صورت گرفت است. در شهر بندرلنگه به سمت میدان فرمانداری برانید تا در بلوار شهید چمران این عمارت را بیابید و از نزدیک بتوانید در آن گشت و گذاری داشته باشید.

 

برکه دریا دولت

آب انباری بسیار قدیمی و تاریخی با وسعت بسیار زیاد در بندرلنگه واقع شده است که به همین دلیل پهناور بودن به این نام یعنی برکه دریا دولت شهرت دارد. این آب انبار سومین آب انبار بزرگ ایران است که با عمق 14 متر و قطر دهانه‌ای معادل 28 متر در بندرلنگه واقع شده است. این آب انبار یکی از جاهای دیدنی بندرلنگه است که تماشای آن از نزدیک خالی از لطف نیست.

 

مسجد شیخی

برای آنکه مسجد شیخی را از نزدیک ببینید در شهر بندرلنگه به سمت شرق بازار برانید. این مسجد یادگاری از دوران زندیه است و به دلیل قدمتی که دارد بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. نقش‌های کار شده بر سقف و دیواره‌های مسجد یادآور هنر هندیان است که به سبک آنها طراحی شده است. همچنین سقف مسجد از نوعی چوب ساخته شده که از هندوستان به این منطقه آورده شده است.

 

چشمه آب گرم بادون

از دیگر جاهای دیدنی بندر لنگه برای آنکه این چشمه را از نزدیک ببینید باید به سمت روستی گزیر برانید. آب این چشمه پس از سرازیر شدن وارد یک استخر شده و جهت مصارف کشاورزی کاربرد دارد.

 

منطقه بیابانی سایه خوش

روستای سایه‌ خوش از توابع مرکزی بندر لنگه است که در 55 کیلومتری آن واقع شده است. از آنجایی که نخلستان‌های فراوانی این منطقه را پوشانده است و از طرف دیگر در مجاورت با خلیج فارس قرار دارد یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرلنگه به حساب می‌آید که دیدن آن از نزدیک خالی از لطف نیست.

 

اسکله‌های بندرلنگه

پیشتر به طور مختصر اشاره کردیم که بندرلنگه دارای سه اسکله است که هر سه فعال هستند و کاربردهای مختلفی نیز از آنها انتظار می‌رود.

 

اسکله اول در سال 1360 ساخته شد و بلندترین و در عین حال مهم‌ترین اسکله بندر لنگه است.

 

دومین اسکله در سال 1380 ساخته شده که به نسبت اسکله اول طول کمتری دارد و طول آن 240 متر است که به نسبت اسکله اول تنها 3 متر تفاوت دارد و کمتر است.

 

اسکله‌های بندرلنگه

 

اسکله سوم با طول تنها 20متر و عمقی مشابه دیگر اسکله، مناسب کشتی‌هایی است که باری رو_ رو هستند.

 

هر سه این اسکله ها از جاذبه های گردشگری بندرلنگه هستند که شهرت دارند.

 

مسجد ملک بن عباس

برای ساخت این مسجد استادی زبردست از نجف راهی بندرلنگه شد تا به دستور حاج محمدبن عباس مسجد و مناره‌ها را بسازد. به دلیل معماری بینظیر، این مسجد بسیار معروف است و تقریبا همه گردشگران از آن بازدید می‌کنند.

 

بهترین زمان سفر به بندرلنگه

از آنجایی که بندرلنگه بسیار گرم و شرجی است تنها زمان مناسب برای سفر به این شهر، زمستان است. اگر تحمل گرما را به آسانی ندارید این توصیه ما را جدی بگیرید چرا که علاوه بر گرما، میزان رطوبت و شرجی بودن منطقه نیز بسیار آزاردهنده است. حتی برای ساکنین این شهر. پس برای سفر به بندرلنگه تنها در زمستان اقدام کنید. باران‌های موسمی بندرلنگه نیز بسیار معروف است به طوری که رد فصل پاییز و زمستان از آن‌ها در امان نخواهید بود.

 

پیش از آنکه برای خروج از اقامتگاهتان تصمیم بگیرید حتما هواشناسی را بررسی کنید تا در صورت نیاز یک چتر همراه خود داشته باشید. این درحالی است که بارش‌ها بسیار ناگهانی اتفاق می‌افتند و بسیار شدید هستند، از طرف دیگر نیز سریع قطع شده و هوا آفتابی می‌شود.

 

جمع بندی

در سفر به بندرلنگه علاوه بر اماکن ذکر شده حتما سری هم به قلعه شیخ سلطان المرزوقی با نام دیگر قلعه مغویه بزنید، به خصوص اگر به تاریخ علاقه دارید. دیگر جاذبه‌ های گردشگری بندر لنگه که افراد در سفر به بندرلنگه از آن دیدن می‌کنند جزیره لاوان است. در میان جزایر استان هرمزگان، لاوان سومین جزیره بزرگی است که طبیعت بکر و بسیار زیبایی دارد و امروزه در حدود 2000 نفر در آن ساکن هستند. لاوان تا بندرلنگه 147 کیلومتر فاصله دارد و امروزه به دلیل رونق بخش اقتصادی این بندر بسیار مهم است.

 

جزیره شیدور و حیات وحش بینظیر آن، بندر چارک هرمزگان، بندر کنگ، تنگه بنو، تنکه باغویه، آبشار بدو، آبگرم خست، بندر مقام، قلعه لشتان و کلوت‌های آن، دیگر اماکن دیدنی بندرلنگه را شامل می‌شوند که در سفر به این شهر تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...