رَهی نو

جاذبه های گردشگری بیرجند

لیست دیدنی های بیرجند

معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری بیرجند

بیرجند یکی از شهرهای قدیمی شرق کشور و ملقب به نخستین شهر بهره‌مند از سازمان آب‌رسانی در ایران است؛ جاهای دیدنی بیرجند از آثار تاریخی گرفته تا جاذبه‌های گردشگری طبیعی همواره مورد توجه گردشگران بوده و آن را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. در این مطلب از رهی نو همراه ما باشید تا شما را با جاذبه های گردشگری بیرجند و زیبایی‌های طبیعی آن آشنا کنیم.

 

بند دره

یکی از جاهای دیدنی بیرجند، بند دره بنای تاریخی متعلق به اواخر دوران حکومت زندیه و اوایل حکومت قاجاریان است. این بند که از جاذبه های گردشگری بیرجند به شمار می‌رود، به دلیل عبور آب آن از دره بالا و دره پایین به بند دره شهرت یافته است. در واقع مهم‌ترین بند تاریخی بیرجند که همزمان بزرگ‌تین بند کوهستانی نیز شناخته می‌شود، در سال 1381 به عنوان میراث ملی کشور، به ثبت رسید. امیر شوکت‌الملک دستور ساخت آن را در سال 1294 هجری قمری داده است.

 

جاهای دیدنی بیرجند

 

قلعه فورگ

قلعه فورگ یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بیرجند است که در مناطق ییلاقی خراسان جنوبی و در روستایی به همین نام که از قدیمی‌ترین روستاهای بیرجند است، قرار دارد. جالب است بدانید که روستای فورگ روی کوه قرار دارد و قلعه را در میان خود گرفته است. به دلیل حضور مناطق کوهستانی زیاد، اسماعیلیان برای مبارزه با حکومت عباسیان این قلعه ها را ساخته و در آن زندگی می‌کردند. قلعه فورگ را می‌توان یکی از زیباترین آثار تاریخی برجای مانده از تاریخ ایران معرفی کرد. بنایی صعب‌الورود با استحکام و ارتفاع زیاد که هنوز هم قدبرافراشته و خودنمایی می‌کند.

 

آبشار گیوک

اگر به دنبال یکی از زیباترین جاهای دیدنی بیرجند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تماشای آبشار گیوک را از دست ندهید. این پدیده تماشایی در قسمت پایانی دره سرسبزی قرار دارد که در فاصله 5 کیلومتری از جاده بیرجند به کرمان و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. هرچند به دلیل ساخت سد گیوک، کمی از چشم‌انداز خیره‌کننده آن کاهش یافته است اما با این حال، زیبایی آن همچنان قابل ستایش است. در مسیر رسیدن به آبشار، باغ‌هایی از زرشک، زردآلو، انگور، توت و بادام را مشاهده می‌کنید که زیبایی فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است.

 

ارگ بهارستان

باغ زرشکی نام دیگر ارگ بهارستان، یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی بیرجند است که قدمت آن به دوران حکومت افشاریان بازمی‌گردد. جالب است بدانید که در گذشته ارگ از لحاظ وسعت و شکوه، جزو باغات مطرح ایران بوده است؛ ولی پیش از آنکه مسئولان مربوطه از اهمیت و قدمت آن مطلع شوند، مساحت قابل توجهی از آن توسط مؤسسات دولتی و نیمه‌دولتی تفکیک شد. در حال حاضر تنها کوشکی باقی مانده است که تقریبا ویران شده و بخشی از آن مخروبه است ولی با این اوصاف در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از مهم‌ترین اتفاقات تاریخی این ارگ، پناهنده‌شدن لطفعلی‌خان زند و برخی از همراهانش در آن است.

 

بازار بیرجند

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بیرجند، بازار تاریخی آن است که معماری سنتی آن قدمت و پیشینه تاریخی این بنای اصیل ایرانی را بیان می‌کند. کاروان‌سراهای قدیمی در این بازار وجود دارد که تاریخ آن‌ها را حدود 3 قرن پیش تخمین زده‌اند و به دلیل نزدیکی با مرز کشورهایی چون هندوستان، افغانستان و پاکستان یکی از بازارهای مطرح در آن زمان بوده است. کوچه‌های باریک که در بخشی از مکان‌های بازار مشاهده می‌شود، نیز گواه قدمت این اثر تاریخی و ارزشمند است که در سفر به بیرجند، رفتن به بازار و تماشای آن در کنار خرید سوغات بیرجند، خالی از لطف نیست.

 

جاذبه های گردشگری بیرجند

 

بنای تاریخی خواجه خضر

بنای تاریخی خواجه خضر، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بیرجند است که پیشینه آن به دوران حکومت قاجاریان باز می‌گردد. گفته می‌شود که در نزدیکی این بنا، آرامگاهی قرار داشته است که به دلیل برگزاری مراسم مذهبی، تدفین و نماز میت اهمیت زیادی برای اهالی داشته است. در مورد معماری این اثر تاریخی می‌توان به تک ایوانی بودن آن اشاره کرد که نمایی آجری دارد و در نگاه اول، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

 

باغ امیر آباد

در فاصله کمی از بخش غربی بیرجند، باغ امیرآباد قرار دارد که در اوایل حکومت قاجاریان ساخته شده است. موتیف‌ها و تزئینات سنتی زیبایی که نشأت گرفته از فرهنگ اصیل ایرانی است، در ساخت این اثر تاریخی استفاده شده است. اداره کل میراث فرهنگی کشور باغ و عمارت را در اختیار دارد و قسمت‌هایی از آن را به کتابخانه، دانشگاه، چایخانه سنتی، موزه و سفره‌خانه تغییر کاربری داده است.

 

بهترین زمان سفر به بیرجند

بیرجند در استان خراسان جنوبی و در شرق ایران است. از این رو آب و هوایی نیمه بیابانی دارد و این باعث شده است تا زمستان‌های آن سرد و تابستان‌هایش خشک و گرم باشد. از این رو بهترین زمان سفر به بیرجند، فصل بهار و پاییز است. در این زمان نه از گرما و خشکی هوای تابستان خبری است نه از زمستان‌های سرد. البته برخی از مردم کشور که در مناطق کوهستانی یا گرم‌سیر زندگی می‌کنند، دو فصل گرم و سرد را نیز برای مسافرت به بیرجند انتخاب می‌کنند اما اگر طاقت گرما و خشکی هوا یا سرمای زیاد را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که در بهار به‌ویژه ایام نوروز و اوایل پاییز به این شهر سفر کنید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از رهی نو، تلاش کردیم تا شما را با برخی از جاهای دیدنی بیرجند آشنا کنیم تا در سفر به این شهر زیبا، به تماشای آن‌ها بروید و لحظاتی زیبا را در دفتر خاطراتتان ثبت کنید. در صورتی که تجربه‌ای از سفر به بیرجند دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما و کاربران رهی نو به اشتراک بگذارید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...