رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بروجن

لیست دیدنی های بروجن

بروجن شهری است در استان چهارمحال و بختیاری که به بام ایران معروف است. البته در حقیقت بروجن یازدهمین شهر مرتفع ایران است اما باز هم در زمره بلندترین شهرها قرار دارد. آب و هوای خنک و مطبوع آن در تابستان از این شهر یک مقصد گردشگری مطلوب برای ایرانیان ساخته است. اگر در کنار آن جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی فراوان را هم قرار بدهید، می‌بینید که تبدیل ‌شدن این شهر به قطب گردشگری خیلی هم سخت نیست.

در ادامه این مقاله بیشتر با جزئیات دیدنی‌های این شهر زیبا آشنا می‌شوید تا دفعه بعد برای دوستان و آشنایان از جاذبه‌های گردشگری بروجن حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی بروجن

چهارمحال و بختیاری یعنی سرزمین کوه‌های بلند و دشت‌های وسیع و چشمه‌های خروشان؛ در نتیجه پدیده‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده، حیات‌وحش پرجاذبه و گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی بخش عمده دیدنی‌های بروجن را تشکیل می‌دهند.

تالاب‌ها، چشمه‌های آب‌معدنی و غارها المان‌های اصلی طبیعت بروجن هستند. این منطقه می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برای گردشگران با انگیزه‌های طبیعت‌گردی باشد. همچنین تفرجگاه‌های فوق‌العاده و متعدد در دل طبیعت بروجن می‌تواند میزبان خانواده‌های ایرانی از سراسر کشور باشد. اینجا شما با منظره‌هایی روبه‌رو خواهید شد که نظیر آن را در هیچ کجای ایران و حتی جهان مشاهده نخواهید کرد. در ادامه مطلب با جزئیات بیشتری از مکان‌های دیدنی بروجن آشنا می‌شوید.

 

پل کنرک

در منطقه‌ای که محل گذر رودهای خروشان است احداث پل‌های فراوان کاملاً طبیعی است. پل کنرک در نزدیکی یکی از توابع شهرستان بروجن واقع شده است؛ روستایی به همین نام و در نزدیکی تالاب چغاخور و بر روی رودخانه آق بلاغ در پای تپه باستانی به نام تل فتح الله خانی. ساخت این پل به دوران قاجاریه بازمی‌گردد.

 

چشمه سیاسرد

این چشمه و تفرجگاهی که در حول آن تشکیل شده یکی از ستون‌های گردشگری منطقه است. طبیعت این منطقه به‌خصوص در تابستان و ماه‌های گرم سال فوق‌العاده است. چشمه سیاسرد و گردشگاه اطراف آن میزبان بسیاری از مردم منطقه و همچنین کسانی هستند که به‌ویژه در تعطیلات از نقاط دور و نزدیک به آنجا پناه می‌آورند. آب و هوای منطقه بسیار خنک و مطبوع است و استقبال چشمگیر مردم از آن اصلاً بی‌دلیل به نظر نمی‌رسد.

 

جاهای دیدنی بروجن

 

درختان منطقه آب و هوای آن را به سمت اعتدال کشانده‌اند و هوایش هم یکی از تمیزترین چیزهایی است که می‌توانید وارد ریه‌هایتان کنید. آب خنک منطقه از سرچشمه‌ای می‌آید که از دل کوه سیاسرد بیرون می‌زند. ما از استقبال مردم در تابستان‌ها و آب و هوای خنک منطقه گفتیم اما در زمستان هم جاذبه‌های این منطقه سر جایشان هستند. این منطقه در زمستان پربرف می‌شود و پیست اسکی طبیعی آن هم علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

غار کهبد

این غار در کوه دودلو و در نزدیکی روستای بیژگرد قرار دارد که از توابع بروجن محسوب می‌شود. تشکیل این غار در نتیجه شکاف یک گسل طبیعی بوده است. این غار در واقع شبیه یک چاه است و ۲۵۰ متر در زمین عمق دارد. البته طول آن تا ۴۰۰ متر هم پیش‌بینی شده است. این غار بین مردم محلی به نام چاه اوول شناخته می‌شود اما بعد از اینکه توسط یک گروه غارنوردی به اسم کهبد پیمایش شد اسم گروه مذکور را برای غار انتخاب کردند؛ البته تاکنون تنها ۱۵۰ متر از این غار پیمایش شده است. سازه‌های آهکی ورودی آن زیبایی خاصی دارند و علاقه‌مندان به زمین‌شناسی را به خود فرامی‌خوانند.

 

پل کره بس

این پل در جنوب روستای گردبیشه از توابع بروجن احداث شده است. قدمت آن هم به دوره پهلوی برمی‌گردد و در سال‌های اخیر یک پل بتنی در ارتفاع کمی بالاتر از آن ساخته شده است.

 

پل مصلی

این پل مشهور به عروس پل‌های بروجن است و این نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. ساخت این پل مربوط به دوره قاجارها می‌شود و در احداث آن ملات اصلی ساروج بوده است. این پل تنها پل ماشین‌روی منطقه به شمار می‌رفته و روش ساخت آن هم آجرچینی خفته راسته بوده است. اکنون یک بازارچه صنایع‌دستی در محوطه اطراف پل فعال است. پل صنایع‌دستی، اسم دیگر این پل است که به همین دلیل این نام را روی آن گذاشته‌اند.

 

تالاب چغاخور

به احتمال خیلی زیاد باید نام این تالاب را در صدر فهرست جاهای دیدنی بروجن قرار بدهیم، به این دلیل که امکان ندارد مسحور زیبایی این تالاب نشوید. چغاخور یک تالاب با استانداردهای بین‌المللی بوده و مساحت آن در حدود ۲۳۰۰ هکتار است. در این تالاب انواع پرندگان انتظار شما را می‌کشند؛ پرندگان بومی و مهاجری مثل حواصیل، لک‌لک سفید، کشیم، فلامینگو، انواع پرندگان شکاری، قو، خروس کولی و اردک سبز سر. تورهای پرنده‌شناسی می‌توانند به‌طور خاص روی این منطقه تمرکز کنند.

 

مکان های دیدنی بروجن

 

انواع ماهی‌ها مثل گورخری، عروس، کپور، فیتوفاک و ماهی گامبوزیا هم در این تالاب حضور دارند. دیگر گونه‌های جانوری موجود در این تالاب شامل خزندگان، انواع مارها، لاک‌پشت آبزی، بزمجه، پستانداران، گراز، شغال، سمور سنگی، روباه، گرگ، خرگوش، شنگ و انواع قورباغه می‌شوند. تنوع حیات‌وحش این منطقه اگر نگوییم بی‌نظیر حداقل در مقیاس ایران کم‌نظیر است. طبیعت پاکیزه و آسمان صاف و آب زلال و شفاف؛ دیگر بهانه‌ای برای نرفتن به آنجا ندارید. حضور عشایر کوچ‌نشین به خصوص در تابستان و فصل ییلاق هم دیگر جاذبه مردم‌شناسی این منطقه است. مسیر تالاب از سمت شهرکرد به شهر کیان است و پس از عبور از شمس‌آباد، شلمزار و گهرود، درست قبل از ورودی جاده‌ای که به سمت ایذه می‌رود، می‌توانید به این تالاب برسید.

 

تالاب گندمان

حیف است از طبیعت چهارمحال و بختیاری و بروجن بگوییم، به تالاب چغاخور اشاره کنیم ولی نام تالاب گندمان از قلم بیفتد. این تالاب در زمره برترین تالاب‌های کشور قرار دارد. یکی از جلوه‌های زیبایی آن حضور گونه‌های نادر و کمیاب پرندگان است. این تالاب نام خود را از شهری که در نزدیکی آن قرار دارد گرفته است. گندمان از دیرباز و در دوره‌های مختلف تاریخی یک شکارگاه سلطنتی بوده است. این تالاب در نزدیکی تالاب چغاخور قرار دارد و بخشی از خروجی چغاخور به گندمان می‌ریزد.

این تالاب از چغاخور کوچک‌تر است و وسعت آن به ۹۸۰ هکتار می‌رسد. پرندگانی مثل لک‌لک، پرندگان شکاری، بالکان، انواع مرغابی، یلوه و سلیم در این تالاب دیده می‌شود. انواع ماهی‌ها هم شامل گورخری، سفید کولی، پوزه‌دار و سیاه ماهی در این تالاب حضور دارند. همچنین در کنار این تالاب امکانات ویژه تفریحی و ورزشی مثل پرورش اسب و سوارکاری تعبیه شده است. برای رفتن به این تالاب باید از بروجن راهی گندمان بشوید. سپس از طریق جاده آسفالته گندمان به حسین‌آباد یا جاده خاکی گندمان به اشکفت زلیخا مسیر را طی کنید. همچنین جاده حسین‌آباد در شرق تالاب هم راه دیگری برای دسترسی به آن است که باید پس از دورزدن تالاب در ضلع جنوبی به روستای سفیدآباد بروید.

 

تالاب دهنو

این تالاب در نزدیکی روستایی به همین نام و در ۲۰ کیلومتری شمال غربی بروجن واقع شده است. اهمیت گردشگری این تالاب هم در سطح بالایی قرار دارد و به دلیل قرارگیری در دامنه کوه از چشم‌انداز زیبایی برخوردار است. انواع پرندگان مهاجر مثل خروس کولی، اگرت، حواصیل، اردک و مرغابی در این تالاب در رفت و آمد هستند.

 

 

رزرو آنلاین  هتل بام بروجن در سایت رزرواسیون هتل رهی نو

چشمه آب سفید

بیشتر از ۷۰۰ چشمه در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد. یکی از این چشمه‌ها، چشمه آب سفید است که اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه آب آن در طول سال‌ها به‌واسطه قرارگرفتن در منطقه حفاظت‌شده بکر باقی‌مانده و اکنون تبدیل به یکی از بهترین چشمه‌های آب‌معدنی ایران شده است. آب این چشمه با بررسی‌های دقیق علمی یکی از سبک‌ترین آب‌های ایران و حتی جهان است.

 

امامزاده حمزه علی

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی بروجن مرقد امامزاده حمزه علی است که با پنج واسطه به امام چهارم شیعیان می‌رسد. موقعیت بلند این منطقه علاوه بر جنبه زیارتی به آن جنبه سیاحتی و توریستی هم داده است. آب و هوای عالی و چشم‌انداز دل‌انگیز این مکان در جذب توریست بسیار مؤثر است. امکانات تفریحی و سرویس‌های متناسب با حضور گردشگران هم در این منطقه در نظر گرفته شده است؛ از جمله شهربازی، بازارچه، فضای سبز و سرویس‌های بهداشتی.

 

جاذبه های گردشگری بروجن

 

در این مقاله از طبیعت بروجن و گیرایی جاذبه‌های گردشگری آن برایتان سخن گفتیم. حضور چندین تالاب در حد استانداردهای جهانی در کنار چشمه‌ها و رودهای خروشان و تفرجگاه‌های طبیعی متعدد از آن یک مقصد گردشگری ایده‌آل می‌سازد. جاذبه‌های گردشگری بروجن البته منحصر به طبیعت‌گردها نمی‌شود. طبیعت منطقه برای اهداف و مطالعات زمین‌شناسی هم بسیار مستعد است. در کنار همه این‌ها انگیزه‌های مردم‌شناسی و آشنایی با فرهنگ‌ها و قومیت‌های جدید را قرار بدهید تا بدانید که بروجن از پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای تبدیل‌شدن به یک مقصد گردشگری نمونه برخوردار است.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...