رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری مرودشت

لیست دیدنی های مرودشت

شیراز شهر زیبایی‌ها و جذابیت‌هاست و مرودشت همچون نگینی در دل این زیبایی‌ها می‌درخشد. مرودشت را می‌توان به عنوان دومین شهر بزرگ استان فارس و یکی از مهم‌ترین و زیباترین مقاصد گردشگری ایران معرفی کرد. این شهر زیبا و دوست‌داشتنی دارای مکان‌های بسیار دیدنی و جذاب است که بازدید از هر کدام از آن‌ها می‌تواند خاطره‌ای خوش برای شما به ثبت برساند.

در این قسمت قصد داریم سفری به جاهای دیدنی مرودشت داشته باشیم و شما را با جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا کنیم. اگر قصد سفر به یکی از جذاب‌ترین نقاط ایران را دارید، تا آخر با ما همراه باشید.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی مرودشت

مرودشت یکی از مکان‌های جذاب گردشگری است که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی بوده و همواره خاطرات خوشی را برای آن‌ها به همراه داشته است. سفر کردن بدون آگاهی باعث می‌شود تا در طول سفر سردرگم شوید و ندانید که چه مناطقی برای بازدید و داشتن یک روز عالی مناسب است. ما در این مقاله سعی کردیم تا بهترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی مرودشت را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین خاطرات را از سفر به مردشت داشته باشید و هر بار از یادآوری خاطرات خود غرق در لذت شوید.

 

پل خان

پل خان یکی از پل‌هایی است که در نزدیکی مرودشت و بر روی رودخانه کر احداث شده است. این پل از سنگ و ساروج ساخته شده و دارای 5 دهانه، 100 متر طول، عرض 5 متر بنایی و ارتفاعی به طول 13 متر است. این پل یکی از مکان‌های دیدنی مرودشت است که می‌توانید چند ساعتی را در آن به تفریح پرداخته و از تماشای این پل دیدنی لذت ببرید.

 

جاهای دیدنی مرودشت

 

پل سیوند

پل سیوند پلی به جا مانده از دوران ساسانیان است که در حاشیه رودخانه پلوار قرار گرفته است. این پل دهانه‌های مختلفی با ابعاد مختلف داشته و پایه‌های قسمت جنوبی آن، برای شکستن فشار آب در جهت مخالف جریان، به صورت مثلثی ساخته شده است.

 

پل بیدگل

یکی دیگر از پل‌های شهر مرودشت که جزو جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید، پل بیدگل است. این پل در سی‌امین روز از بهمن ماه سال 1386، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای دیدن این پل که از دوران صفویان بر جای مانده، باید به شهر مرودشت، بخش درودزن، دهستان ابرج و جنوب روستای بیدگل بروید.

 

مکان های دیدنی مرودشت

 

غار پلنگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی مرودشت، غار پلنگان است. این غار در فاصله 75 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده و دهانه ورودی آن در دیواره کوه واقع شده است. دلیل نام‌گذاری این غار آن است که در این غار رد پای پلنگ دیده شده است و از همین رو نام آن را غار پلنگان گذاشته‌اند. می‌توانید در طول این غار 30 متری راه رفته و از دیواره‌ها و جاذبه‌های درون آن دیدن کنید.

 

قلعه استخر

در انتهای شمال غربی جلگه مرودشت، سه کوه جدا دیده می‌شوند که قلعه استخر بر روی یکی از آن‌ها قرار دارد. این قلعه از زمان دیلمیان برجای مانده، اما اکنون قسمت‌هایی از آن تخریب شده است. در گذشته استخر بزرگی در وسط این قلعه قرار داشت که همواره پر از آب بود و از همین رو نام آن را قلعه استخر نهادند. تماشای درختان سرو چند صد ساله‌ای که در کنار این قلعه قد برافراشته و نیز چاه سنگی به عمق 60 متر که به تازگی در این کنار این قلعه کشف شده و هنوز هم دارای آب است، می‌تواند تجربه جالبی از سفر به مرودشت برای شما باشد.

 

نقش رستم

نقش رستم یکی از جاهای دیدنی مرودشت است که در دل صخره‌ها و سنگ‌ها نقش بسته و تاریخ ایران را در دل خود نگه داشته است. در نقش رستم قسمتی از دوران تاج‌گذاری و بر تخت نشینی اردشیر بابکان و شکست امپراتوری پرقدرت رم به تصویر کشیده شده است. داریوش کبیر، خشایارشاه و داریوش دوم از جمله شاهان قدرتمند هخامنشی هستند که آرامگاهشان در این مکان قرار گرفته است و هر ساله تعداد بسیاری از مسافران برای تماشای این زیبایی‌ها راهی مرودشت می‌شوند. کلبه زرتشت، یکی دیگر از جذابیت‌های این مکان بوده که زمانی کتاب مقدس اوستا و گنجینه‌هایی درباره آن نگهداری می‌شد. تماشای این بنای پررمز و راز در نقش رستم را از دست ندهید.

 

جاذبه های گردشگری مرودشت

 

بهشت گم شده

بهشت گم شده، مکانی است رؤیایی و زیبا که دارای طبیعتی بکر و جذاب بوده و همچون بهشتی گمشده بر روی زمین است. این منطقه را می‌توان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مرودشت دانست. پوشش جنگلی انبوه، منظره بکر و زیبای دریاچه سد درودزن و آبشارهای خروشان، همگی نوید یک روز خاطره‌انگیز و یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر را می‌دهند. تماشای درختان بلوط سر به فلک کشیده بلوط، معماری منحصربه‌فرد خانه‌های روستایی، شالیزارها، آبشارهای خروشان و دریاچه زیبای سد درودزن و رویش انواع درختان در بسترهای سنگی، همگی این بهشت زیبا را خلق کرده‌اند تا بتوانید از تماشای این مکان جذاب و دیدنی نهایت لذت را ببرید.

 

تخت جمشید

یکی از آثار بسیار مهم، معروف و دیدنی مرودشت، تخت جمشید است. تخت جمشید را با نام‌های پرسپولیس و هزار ستون نیز می‌شناسند. مرودشت در گذشته مقر حکومتی پادشاهان هخامنشی بوده است. وجود کوهستان در یک طرف شهر، دفاع از آن را آسان‌تر کرده بود و همین امر یکی از دلایل انتخاب این شهر به عنوان محل حکومت بود. تخت جمشید در دوران حکومت داریوش بزرگ، خشایارشاه و اردشیر یک بنا شده و یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود که علاوه بر گردشگران داخلی، هر ساله خیل عظیمی از گردشگران خارجی برای بازدید از این بنا، راهی مرودشت می‌شوند.

 

تخت جمشید از جاذبه های گردشگری مرودشت

 

سد درودزن

سد درودزن، جاذبه‌ای بسیار زیبا و تماشایی است که بر روی رودخانه کر ساخته شده است. اگر به مرودشت سفر کردید، گردش یک روز هیجان‌انگیز در این سد و تماشای یکی از زیباترین دریاچه‌های کشور را از دست ندهید.

 

آبشار دشتک ابرج

یکی از زیباترین جاهای دیدنی مرودشت، آبشار دشتک ابرج است. آبشار دشتک از دو آبشار بسیار زیبا و تماشایی تشکیل شده که در 65 کیلومتری شمال غرب مرودشت قرار گرفته است. پیاده‌روی رؤیایی از مسیر شگفت‌انگیز آبشار دشتک تا سد درودزن، تجربه‌ای است که به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهید.

 

آبشار دشتک ابرج از جاهای دیدنی مرودشت

 

تنگ بلاغی

تنگ بلاغی یا همان تنگه بلاغی، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مرودشت محسوب می‌شود. تنگه‌ای به طول 18 کیلومتر که در جنوب مجموعه پاسارگاد جا خوش کرده است. عبور رودخانه دائمی سیوند از میان این تنگه، جذابیت این مکان را صد چندان کرده و برای مسافران و گردشگران نوید یک مکان گردشگری جذاب را می‌دهد.

در این مقاله، تلاش کردیم تمام جاذبه‌های گردشگری مرودشت را نام ببریم تا در سفرتان به این منطقه یک خاطره زیبا برای خود بسازید. آیا جاذبه دیگری می‌شناسید که ما آن را معرفی نکرده باشیم؟ برایمان بنویسید.  


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...