رَهی نو

جاذبه های گردشگری محلات

لیست دیدنی های محلات

محلات یا هلند ایران؟ محلات همان جایی است که شما می‌توانید بی‌پروا و پر از آرزوهای رنگی در میان گل‌های رز و بنفشه قدم بزنید. اما این زیبایی‌ها فقط به این گلستان بزرگ ختم نمی‌شود، سایت رهی نو در این بلاگ پست قصد دارد، شما را با جاهای دیدنی محلات آشنا کند. پس با ما همراه باشید.

 

معرفی جاهای دیدنی محلات

در حدود 260 کیلومتری از جنوب غربی پایتخت، شهر کوچکی به نام محلات از توابع استان مرکزی به چشم می‌خورد. همان‌طور که از نامش مشخص است، این شهر متشکل از محله‌ها و روستاهای کوچکی به نام پیل پایان، ریوکان، زنجیردان و گوشه است. «ورکان» نام قدیمی این شهر است که در کتیبه‌های هخامنشی ثبت شده است و نشان از تاریخ غنی این سرزمین می‌دهد.

 

پرورش گل و گیاه، طبیعت چشم‌نواز و آب‌وهوای دلچسب، جزئی از پازل این منطقه توریستی است که در ادامه با معرفی جاذبه‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی محلات این پازل تکمیل‌تر می‌شود.

 

جاذبه‌های تاریخی محلات

تاریخِ بناهای محلات فقط به یک زمان ختم نمی‌شود؛ بلکه از زمان‌های ایران باستان و حکومت مادها، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان، بناهای در محلات برجای‌مانده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

 

قلعه جمشیدی

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری، قلعه‌ای است که پناهگاه مردم در هنگام یورش آزادخان افغان به نیم ور بوده است و اکنون به‌عنوان یکی از آثار برجای‌مانده ایران باستان، شناخته می‌شود. همان‌طور که گفته شد، این قلعه در برابر حملات و نفوذ دشمن از استحکام و امنیت بالایی برخوردار بوده است. به‌طوری که روی دروازه قلعه که از تجهیزات ضدحریق و چوبی برخوردار است، تالاری قرار داشت که امکان حضور ۲۰ تیرانداز را در جهت‌های مختلف فراهم می‌کرد.

 

امامزاده شاهزاده موسی

شاهزاده موسی یکی از فرزندان امام جواد (ع) است که بقعه آن در پایین محلات قرار دارد. این بنا یکی از مقبره‌های قدیمی محسوب می‌شود و شامل دو گنبد، یک غرفه، سه تالار، یک ایوان و یک صحن است. معماری این بنا مربع شکل است و با جداری از سنگ و گچ به دو گنبد تقسیم می‌شود که در زیر گنبد شرقی، شاهزاده موسی و در زیر گنبد غربی، بانوانی چون ستی امامه و فاطمه خاتون در خاک آرمیده‌اند.

 

غار آزاد خان

در فاصله کمی از محلات و در شمال روستای سجه، غار باستانی به نام آزاد خان قرار دارد. این غار همانند قلعه جمشیدی در زمان یورش یکی از سرکردگان افغان، پناهگاه مردم شد؛ اما آن‌طور که گفته می‌شود، آزاد خان به زیر دستانش دستور می‌دهد تا دهانه غار را سنگ‌چین کنند. در واقع سعی داشت با این کار افرادی که به آنجا پناه آورده بودند، از گرسنگی تلف شوند. اکنون این غار از جاهای دیدنی محلات است که سطح زمین آن، از آب‌های بارانی که از سقف آن می‌چکد، پر می‌شود.

 

مکان های تفریحی محلات

 

قلعه آقاخان محلاتی

قلعه آقاخان محلاتی در جنوبی‌ترین نقطه شهر محلات قرار دارد. این قلعه توسط آقاخان محلاتی داماد فتحعلی‌شاه که از رهبران فرقه اسماعیلیه بوده از خشت و گل ساخته شده است. اما در حال حاضر بخش عمده‌ای از این بنا تخریب شده است و تنها دیوار قسمت شمالی این بنا که ارتفاع آن به ۵ متر می‌رسد، باقی‌مانده است.

 

غار شاه بلبل

غار شاه بلبل یا محلی برای برآورده کردن حاجات. مسئله این است! این غار که در ارتفاعات شرقی محلات قرار دارد از حرمت و قداست خاصی بین اهالی شهر محلات برخوردار است و نذورات این غار صرف نیازمندان می‌شود.

 

مسجد کرسی محلات

ین بنا یادگاری از دوران صفوی است که در روستای بیجگان محلات از خشت و گل ساخته شده است و روی سه ستون چوبی استوار قرار گرفته است. ضمن اینکه دارای دو دهلیز دو طبقه است که از سه ارسی پوشانده شده است و غرفه‌ها به‌طرف مسجد باز می‌شود. بر روی یکی از دیوارهای مسجد، لوح سنگی دیده می‌شود که با خط ثلث برجسته نوشته‌هایی به زبان عربی و به تاریخ ۹۶۲ هـ‌.ق روی آن نوشته شده است.

 

سد باستانی نیم ور

سد باستانی نیم‌وَر، یادگاری برجای‌مانده از دوران ساسانیان است که در فاصله ۷ کیلومتری جنوب غربی محلات قرار دارد. به نظر می‌رسد این بنا را با هدف ذخیره‌سازی آب منطقه روی مسیر رودخانه قم رود و لعل بار ساخته‌اند؛ اما در حال حاضر به‌عنوان یک بنای تاریخی از آن یاد می‌شود.

 

چنار دو هزار ساله محلات

این چنار دوهزارساله، مادر تمام چنارهای قد و نیم قدی است که در محلات می‌بینید. این درخت همانند دیگر مادران ایرانی، تنومند و استوار در میان درختان چناری که با قدمت چندصدساله قرار دارند، دیده می‌شود و اکنون به‌عنوان یکی از جاذبه ‌های گردشگری محلات مطرح است.

 

پل تاریخی باقرآباد

در زمان یورش روس‌ها به ایران، پلی در محلات با ابزار و مصالح سنگی ساخته می‌شود. هرچند بخشی از آن تخریب شده است، اما همچنان استحکام و شکل اولیه خود را حفظ کرده است. اکنون این پل در ۵ کیلومتری محلات به دلیجان در روستای باقرآباد قرار دارد.

 

آتشکده خورهه

خورهه یا محلی که خورشید از آن بیرون می‌آید، نامی است قدیمی که بر یکی از مکان‌های باستانی محلات گذاشته‌اند. در واقع یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی محلات همین روستای خورهه است که درگذشته تصور می‌شد بازمانده‌هایی از یک آتشکده قدیمی است. اما باتوجه‌به مدارکی به دست آمد، مشخص شد یکی از قدیمی‌ترین خانه‌هایی است که آن را در هزاره دوم پیش از میلاد در یکی از روستاهای محلات ساخته‌اند. این آتشکده یکی دیگر از مکان های دیدنی محلات محسوب می‌شود.

 

مکان های دیدنی محلات

 

آتشکده آتشکوه محلات

آتشکده‌ای خاموش در دامنه رشته‌کوه آتشکوه به چشم می‌خورد که باستان‌شناسان آن را با معبد آناهیتا در کنگاور و ایوان کسری آن را در یک سطح می‌دانند. تاریخ این آتشکده به دوران ساسانیان باز می‌گردد. یعنی تا قرن چهارم هجری این آتشکده پابرجا بوده است؛ اما اکنون به‌عنوان یک مکان تاریخی و تفریحی در دل طبیعت محسوب می‌شود.

 

متأسفانه، بخش زیادی از این بنا تخریب شده است و نمی‌توان درک درستی از عظمت و شکوه آن داشت؛ اما بااین‌حال، این آتشکده یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی محلات است با چهارطاق که روی ستون‌های سنگی استوار است و بیرون با درخت‌هایی از چنار‌های کهن و قدیمی زیبنده شده است. جالب است بدانید که در پیرامون این بنای تاریخی، کوه‌هایی با معدن سنگ تراورتن قرار دارد.  

 

جاذبه‌‌‌های طبیعی محلات

سرزمین گل‌ها، سرزمین بی‌نظیری است که هر فصلش زیبای و طراوت خاص خود را دارد و یکی از مکان‌های ییلاقی است که آب‌وهوای تازه و دلچسب را می‌توان در آنجا استشمام کرد. همین موضوع باعث شده است که این شهر علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، دارای جاذبه‌های طبیعی نیز باشد که در ادامه از آنها رونمایی می‌کنیم.

 

سرچشمه محلات

سرچشمه محلات یکی از بوستان‌های پر آب و طبیعی است که در دامنه قله هفتاد قله در شمال محلات قرار دارد. این طبیعت بکر، آب‌وهوا دلچسب و جریان آب مهمانان زیادی را به سمت خود فرامی‌خواند و به همین دلیل هم تعدادی کافه و رستوران همانند دربند تهران در این مکان قرار دارند.

 

تنها با رفتن به این مکان، شما می‌توانید از گوش‌دادن به صدای آب، آواز پرندگان، قدم‌زدن زیر درختان قدیمی چنار و صعود به کوه‌های اطراف لذت ببرید و هوای تازه را استشمام کنید.

 

محلات که میزبانی محبوب برای گردشگران است، در سال ۱۳۸۹ در بین ۹۰ مرکز تفریحی، رتبه نهم را کسب کرده است. کسب این رتبه دور از انتظار نیست؛ زیرا هم‌جواری رودخانه، چشمه و دریاچه در دل طبیعتی بکر، این فرصت را ایجاد و آن را به یکی از مکان‌های تفریحی محلات تبدیل کرده است.

 

جاذبه های گردشگری محلات

 

آب‌گرم محلات

۶ چشمه‌ی آب گرم به اسم‌های چشمه شفا، دنبه، روماتیسم، حکیم، سودا و چشمه سلیمانیه در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. معمولاً بیماران زیادی برای بهبودی به این چشمه‌ها پناه می‌برند. زیرا به‌صورت علمی ثابت شده است که ترکیب آب این چشمه‌ها به دلیل وجود مواد درمانی و معدنی مفید، باعث بهبودی و درمان بیماری‌های کبدی، گوارشی، نقرس و سنگ صفرا می‌شود.

 

دهکده گل‌وگیاه زینتی محلات

یکی دیگر از جاهای دیدنی محلات، دهکده گل‌وگیاه زینتی این شهر است. این باغ، دهکده بزرگی به مساحت 110 هکتار است که به انواع پرورش گل‌وگیاه می‌پردازد. به‌طوری که رتبه اول پرورش گل ایران و یکی از سوغاتی‌های این شهر را به خود اختصاص داده است. منطقه‌ی دیگر نیز در محلات به نام شهرک گل‌ها وجود دارد که ۳۰۰ گلخانه هم‌جوار یکدیگر و در محله ده پایین قرار دارد.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از محلات، مکان‌های دیدنی، آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا و کهن گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان سفر به این شهر و تماشای جاهای دیدنی محلات را فراموش نکنید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...