رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شوشتر

لیست دیدنی های شوشتر

در این مطلب قصد داریم به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران که روزگاری حاصلخیزترین و زیباترین بناها را در خود جای داده بود، سفر کنیم. مقصد ما در میان دامنه کوه‌های زاگرس در شهر شوشتر قرار دارد؛ بنابراین اگر قصد سفر دارید، کوله‌بار سفر را بسته همراه با ما عازم این شهر پر گردشگر شوید. 

شاید کمتر کسی است که به نسبت دیگر شهرهای ایران، ابهت و جلوه شهر تاریخی شوشتر را شناخته باشد. شوشتر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان خوزستان است. اگر انتظار دارید هوایی گرم و طاقت‌فرسا داشته باشد، اتفاقاً بهترین آب و هوا را به خصوص در پاییز و زمستان در اینجا احساس می‌کنید. به علاوه، بناهای تاریخی که در شوشتر وجود دارد، برخی از آن‌ها در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفته است. در این مطلب همراه ما باشید تا با هم به جاهای دیدنی شوشتر برویم. مکان‌های دیدنی شوشتر با وجودی که قدمت تاریخی بسیاری دارد، هنوز مانند ستاره در دل این شهر تاریخی می‌درخشند؛ از پل، آسیاب و بند میزان گرفته تا بناهای تاریخی و طبیعی. در ادامه با هم این لیست را مرور می‌کنیم. 

 

لیست بهترین جاهای دیدنی‌ شوشتر 

شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید زمانی که از قدمت این شهر حرف می‌زنیم، منظورمان عمر بیش از 10 هزار ساله‌ای است که اولین‌بار توسط اسکندر مقدونی تصرف شده است. بنابراین استواری این شهر با جاذبه‌های گردشگری شوشتر، وام دار هزاران تاریخ و عصر و دوره تلخ و شیرینی است که در زمان پادشاهان مختلف تجربه کرده است. بگذریم! بناهای دیدنی انتظارمان را می‌کشد. 

 

خانه مستوفی

یکی دیگر از عمارات تاریخی در شوشتر، خانه‌ مستوفی است. اینجا از ارزشمندترین بناهای تاریخی در ایران است که قدمت آن به زمان دوران قاجار برمی‌گردد. این خانه متعلق به محمد علی مستوفی، تاجر معروف شهر بوده که از همان زمان با معماری بی‌نظیر و تماشایی زمان قاجار، این خانه ماندگار باقی‌مانده است. طرح این عمارت، از دو بخش داخلی و بیرونی شکل گرفته است که با چشم‌انداز منحصربه‌فردی که به رود شطیط و پل بند قدیمی شادروان دارد، هنر و استادی معماران آن زمان را به خوبی به تصویر کشیده است. 

 

جاهای دیدنی شوشتر

 

بند میزان

بند میزان، یک منطقه یا سدی است که از زمان دوران ساسانیان برجای باقی‌مانده است. اینجا نیز در آثار فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. البته به محض دیدن این جاذبه متوجه خواهید شد که این سد، با سدهای دیگر متفاوت است. معماری استادانه سد، طوری است که آب دو شاخه رودخانه را تنظیم می‌کند. در سفرتان به شوشتر مراقب این بندهای تاریخی باشید؛ متأسفانه طی چند سال اخیر، دهانه بند با شاخ و برگ درختانی که در آب رودخانه وجود داشتند، بسته شده و همین امر، جریان آب را به سمت آبشارهای شوشتر، کمتر کرد. 

 

مسجد جامع شوشتر

هر شهر تاریخی برای خود یک مسجد جامع دارد؛ شوشتر نیز با داشتن یک مسجد جامع، کتیبه‌ای کهنه را در خود دارد که عمر مسجد را به زمان ولایت امام حسن عسگری نسبت داده است. معماری خاص و زیبای این مسجد، تداعی متفاوت بودن آن با سایر مساجد جامع ایران را به خوبی نشان می‌دهد. کنده‌کاری و آجرکاری‌های حرفه‌ای در این مکان زیبا، گردشگران زیادی را به این مسجد کشانده است.

 

خانه گازر شوشتر

سراغ یکی دیگر از خانه‌های قدیمی شوشتر می‌رویم، جایی که هنرمندی معماران آن شما را سر جایتان میخکوب خواهد کرد. بنای دیگری از زمان قاجار باقی‌مانده است که به خانه گازر شوشتر معروف شده است. این بنای کهن، به عنوان دومین عمارت مهم در شوشتر، در قدیم به عنوان منزل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

در بازدید از این بنا، به معنای واقعی با معماری بومی و منطقه‌ای آشنا خواهید شد؛ به خصوص که تزئینات زیبا و آجرکاری‌های هنرمندان و گچ‌بری‌های استادانه از همان بدو ورود توجه شما را جلب می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اغلب خانه‌هایی که در زمان قاجار ساخته شد، دارای دو بخش اندرونی و بیرونی بوده است؛ این در حالی بوده که این خانه بدون اندرونی ساخته شده است. اتاق، شبستان، حیاط، ایوان و شودان از بخش‌های مختلف این عمارت قدیمی است. نورگیری‌های طاق نما هم فوق‌العاده است، به خصوص زمانی که آفتاب به بنا می‌تابد.

 

جاذبه های گردشگری شوشتر

 

خانه معین التجار شوشتر

به یک خانه قدیمی دیگری در این شهر می‌رسیم که از زمان قاجار به یادگار باقی‌مانده است. این خانه در انتهای خیابان امام در محل درب عباس قرار دارد؛ منزل معین التجار! زیبایی این خانه با در و پنجره‌های چوبی و ارسی‌های قدیمی، در کنار آجرکاری‌های هنرمندانه، شما را به وجد می‌آورد. گچ بری‌های روی دیوار، با نورگیرهایی که در بالای سر درب ورودی قرار دارد، جلوه‌ای منحصربه‌فرد و هنرمندانه به خانه داده است. البته از این خانه باشکوه در آن زمان، تنها بخش‌هایی سالم مانده است که همین بخش‌ها توجه شما را جلب می‌کند. در حال حاضر عمارت زیبای معین التجار به سه بخش تقسیم شده است که قسمت اصلی آن اکنون یک مدرسه غیرانتفاعی است.

 

باغ خان شوشتر

مجموعه تاریخی دیگری که یادگار دوران قاجار است، در یک کیلومتری آبشارهای شوشتر در بخش غربی رود گرگر قرار گرفته است. باغ خان شوشتر مقصد فعلی ماست؛ محوطه‌ای بی‌نظیر و دیدنی که با زیبایی درختانی که به صورت هنرمندانه و منظم کنار هم قرار گرفتند، گذرگاه‌های زیادی برای تردد و عبور و مرور ایجاد کرده است. در اینجا شاهد درختان مختلفی همچون انجیر، انار، پرتقال و انواع درختان میوه هستید که عطر شکوفه‌های آن به خصوص در فصل بهار شما را مست خواهد کرد. 

 

سازه‌های آبی شوشتر

یکی از دیدنی‌ترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی که قدمت آن به زمان هخامنشیان می‌رسد، سازه‌های آبی شوشتر است. بنایی ارزشمند و دیدنی که حتی در پی روزگاران گرم و سردی که گذرانده، همچنان پا بر جا باقی‌مانده است. بی‌دلیل نیست که سازمان جهانی یونسکو به آن لقب شاهکار نبوغ و خلاقیت داده است. هنرمندی و خرد ایرانیان را در دوره‌های مختلف در سازه‌های آبی شوشتر می‌توانید ببینید. صخره‌های دیدنی که آب را به آبگیر پایین هدایت می‌کند، به همراه دشت پررونق و سرسبز اطراف این سازه که رونق دو چندانی را به واسطه این سازه‌های آبی در زمین‌های خود دیده است، جذابیت دو چندانی به این منطقه داده است. 

 

مکان های دیدنی شوشتر

 

قلعه سلاسل شوشتر

یکی دیگر از بناهایی که می‌تواند در زمان غروب خورشید سوژه عکاسی فوق‌العاده‌ای برایتان بسازد، قلعه سلاسل است. اینجا یک دژ تاریخی محکم از دوره ساسانیان بوده که خیلی‌ها معتقدند با بنای پل بند شادروان ساخته شده است. البته ضلع غربی قلعه، با رود پوشانده شده است. به همین دلیل دسترسی به آب نهر داریون را از طریق خود فراهم می‌کرد، چرا که باعث می‌شد آب نهر از زیر قلعه عبور کند و آب نهر در دسترس باشد. نقاره خانه، دروازه، سربازخانه و … بخش‌های دیگر این قلعه تاریخی است.

با هم به یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران سفر کردیم و از مکان‌های دیدنی آن بازدید کردیم. آیا تا به حال به این شهر پر بنا سفر کرده و در هتل‌های شوشتر اقامت کرده‌اید؟ چه جاذبه‌های دیگری پیشنهاد می‌کنید که مردم در سفر به شوشتر از آن‌ها بازدید کنند؟ برایمان بنویسید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...