رَهی نو

جاذبه های گردشگری جلفا

لیست دیدنی های جلفا

جلفا شهری مرزی در حاشیه رود ارس است که به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این شهر دارای پیشینه بسیار قدیمی است به طوری که تاریخ نگاران پیدایش این شهر را به 5 قرن قبل از مسیح دانسته‌اند.

 

در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری جلفا خواهیم پرداخت تا در کنار خریدی ارزان و با کیفیت، بتوانید کمی تفریح کنید و از زیبایی‌های این شهر نیز، دیدن کنید.

 

معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری جلفا

از آنجایی که جلفا منطقه‌ای تجاری است و یکی از مهم‌ترین قطب‌های بازرگانی کشور به شمار می‌رود بسیاری از افراد صرفا برای خرید به این شهر سفر می‌کنند، این در حالی است که جاهای دیدنی جلفا کم نیستند و این شهر دارای مکان‌های گردشگری و تاریخی زیادی است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر، می‌پردازیم.

 

آبشار ماهاران

در جنوب شرقی لیوارجان در منطقه‌ای به نام کیامکی که یک منطقه حفاظت شده است، آبشار ماهاران قرار دارد. این آبشار که ارتفاعش بیش از 15 متر است علاوه بر مسافران، گردشگران، کوهنوردان و طبیعت گردان را نیز به سمت خود می‌کشاند.

 

آبشار ماهاران

 

پل ضیا الملک

در غرب جلفا، درست در 6 کیلومتری آن، پلی وجود دارد که یکی از آثار ملی کشور است و تاریخچه آن به زمان اوراتوها بازمی‌گردد. اما از آنجایی که ضیا الملک آن را مرمت و بازسازی کرد به نام او شهرت یافت. این پل از جاهای دیدنی جلفا است که به دلیل ثبت در آثار ملی کشور، گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

 

آرامگاه ابوالقاسم نباتی

حکیم و شاعر ابوالقاسم نباتی از اهالی دهستان دیزمار شهرستان جلفا بوده است که در طی 70 سال عمر پربارش، مجموعا 5 هزار بیت به فارسی و ترکی سروده است. از آنجایی که وی در اکثر اوقات بالای بلندی می‌نشسته و با نگاه به رودخانه ارس و زادگاهش شعر می‌سروده است، پس از وفاتش مردم محلی او را در همان بلندی دفن کردند و آرامگاه بوالقاسم نباتی در آنجا ساخته شده است.

 

مجموعه کردشت

مجموعه زیبای دیگری که گواه بر هنر معماری ایرانی است، مجموعه کردشت است که از چندین بنا شامل دو حمام کوچک و بزرگ، مسجد غریب، قلعه‌ای منسوب به عباس میرزا، یخچال و دیوانخانه است. برای آنکه این بنا را از نزدیک ببینید باید به روستای کردشت در حوالی جلفا بروید.

 

کلیسای سنت استپانوس

دومین کلیسای مهم ارامنه در کشور، در 15 کیلومتری جلفا، در روستای دره‌شام واقع شده است که بنام اولین شهید مسیحیان یعنی سن استفان نامگذاری شده است. وی در بیت المقدس به دست یهودیان سنگسار شد و لقب اولین شهید مسیحی را به خود گرفت.

 

روستای اشتبین

اگر به طبیعت علاقه دارید و دوست دارید تا جاذبه‌های طبیعی را ببینید دیدن این روستا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از آنجایی که این روستا پلکانی است به ماسوله این منطقه است. این روستا با طبیعت بسیار زیبا در کنار رودخانه ارس و مجاورت با کوه‌های عظیم، بهشتی را در نزدیکی شهر جلفا به نمایش گذاشته است.

 

روستای اشتبین

 

کاروانسرای خواجه نظر

اگر به تاریخ علاقه‌مند باشید، حتما می‌دانید که در دوران شاه عباس صفوی کاروانسراهای متعدد بسیاری ساخته شد. این کاروانسرا که در نزدیکی شهر جلفا واقع شده است، یکی از این بناها است. کاروانسرا به نام خواجه نظر که یک تاجر بسیار موفق بود و در نزد شاه عباس ارج و قرب داشت، نامگذاری شد. امروزه این کاروانسرا از مهم‌ترین جاهای دیدنی جلفا است.

 

رودخانه و سد ارس

آراکس یا رودخانه ارس به طول 1072 کیلومتر از ترکیه سرچشمه می‌گیرد و در مرز ایران همچنان به راه خود ادامه می‌دهد. روی این رودخانه در 40 کیلومتری جلفا سدی ساخته شده که دارای انواع گوناگونی از ماهی است و از آنجایی که بسیار زیباست، محل خوبی برای ماهیگیری و گذراندن یک روز در کنار خانواده و یا دوستان است.

 

کلیسای ننه مریم

خوب است بدانید شهر جلفا به شهر کلیساها معروف است و کلیسای معروف دیگری به نام ننه مریم یا مریم مقدس در آن وجود دارد که قدمتی برابر با سال 1518 میلادی دارد. این کلیسا در ارتفاعات دره شام واقع شده و در زمان صفویان ارامنه بسیاری را به خود دید.

 

اما در زمان شاه عباس صفوی تمامی ارامنه منطقه به اصفهان راهی شدند و تقریبا دیگر استفاده‌ای از آن نشد تا انجایی که امروزه متروکه شده است. با اینجال سازمان میراث فرهنگی اقداماتی جهت بازسازی آن انجام داده است. همیشه تماشای کلیساها بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری جلفا به حساب می‌آمده‌اند.

 

حمام تاریخی جلفا

معماری اصیل ایرانی هنری است که از دیرباز در میان ملل مختلف شهرت داشته و در حمام تاریخی جلفا می‌توان نمونه بسیار زیبایی از آن را مشاهده کرد. بر اساس طراحی صورت گرفته تخمین زده می‌شود که این بنا مربوط به دوران قاجار باشد.  برای آنکه این حمام را از نزدیک ببینید باید در جاده تبریز به جلفا از آن بازدید کنید.

 

آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یک آبشار زیباست که از بقایای یک آسیاب آبی بجا مانده و به این نام خوانده می‌شود. این آبشار از زیبایی‌های آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

 

کلیسای چوپان

در غرب جلفا در میان کوه‌ها و در کناره رودخانه ارس کلیسای چوپان واقع شده و مکانی برای عبادت چوپانان ارامنه بوده است و از آنجایی که برای چوپانان ساخته شده است، مکانی بسیار ساده و بی زرق و برق است؛ اما تماشای آن خالی از لطف نیست.

 

کلیسا چوپان

 

قلعه علی بیگ

در کوهستان قره‌داغ بخش غربی آن؛ قلعه علی بیگ واقع شده است که طبیعت گردان و کوهنوردان بسیاری تا کنون از آن دیدن کرده‌اند. این قلعه در میان کوه‌های سر به فلک کشیده و بسیار زیبای کمتال قرار دارد. قدمت ساخت این بنا به دوران قبل از اسلام بازمی‌گردد که به دست علی بیگ در زمان قاجار بازسازی شده است.

 

زیارتگاه بابا یعقوب

بابا یعقوب از اهالی جلفا بوده که در اواخر قرن یازدهم در کناره رودخانه ارس زندگی می‌کرده است. در سن 75 سالگی راهزنان او را به قتل می‌رسانند و جنازه او را از درخت آویزان کردند. پس از آن مردم محلی برای مقبره او ارج و قرب خاصی قائل هستند به طوری که در 5 شنبه آخر ماه مهر برسر مزارش غذا طبخ می‌کنند و میان مردم منطقه تقسیم می‌کنند.

 

برج دوزالی

در بخش سیه رود شهر جلفا، دقیقا در مرز کشور ارمنستان، روستای بسیار زیبایی وجود دارد با نام دوزال. در دل این روستا یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور بنا شده که امامزاده شعیب در برج دوزالی است و قدمت آن به قرن هفتم دوره ایلخانی باز می‌گردد.

 

بهترین زمان سفر به جلفا

آب و هوای جلفا سرد و نیمه خشک است. اوایل بهار یعنی فروردین تا اردیبهشت ماه است که هوا نه چندان سرد و نه چندان گرم است و در عوض بسیار معتدل و مطبوع است. به همین دلیل است که در تعطیلات نوروز این منطقه میزبان مهمانان بسیاری است.

 

جمع بندی

جلفا شهری کوچک اما بسیار مهم در مرز ایران است. در کنار جاذبه‌های گردشگری جلفا، طبیعت بسیار زیبایی آن را محاصره کرده که بر زیبایی آن چندین برابر افزوده است. توصیه می‌کنیم در سفر به جلفا از بازار مرزی این شهر هم دیدن کنید و مطمئن باشید دست خالی باز نخواهید گشت.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...