رَهی نو

جاذبه های گردشگری بوشهر

لیست دیدنی های بوشهر

بوشهر یا پایتخت انرژی ایران، شهری که نه تنها از ذخایر گازی و نفتی بهره‌مند است، بلکه جاذبه‌‌های گردشگری آن زبانزد عام و خاص است و به‌عنوان نگینی در حاشیه خلیج فارس می‌درخشد. بوشهر را می‌توان به‌عنوان یکی از بزرگترین استان‌های جنوبی در نظر گرفت که سالانه پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی بی‌شماری است. در این مطلب ۱۰ مورد از جاذبه‌ های گردشگری بوشهر را به تصویر می‌کشیم تا قبل از سفر به این شهر با آنها آشنا شوید و از جاهای دیدنی آن غافل نشوید.

 

معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری بوشهر

گورستان صخره ای سیراف

مسافرانی که به بوشهر سفر می‌کنند، حتماً از بنادر زیبای خلیج نیلگون فارس دیدن می‌کنند. یکی از این بنادر که به‌عنوان قدیمی‌ترین بنادر ایران و جهان شناخته می‌‌شود، بندر سیراف است که در دل خود آثار تاریخی چون گورستان‌های متعددی را درون خودش جای داده است.

 

گورستان صخره ای سیراف

 

یکی از این گورستان‌ها در شمال غربی بندر طاهری و در دامنه جنوبی ارتفاعات مشرف بر آن با گورهای مستطیل شکلی به طول ۱۰.۲ سانتی‌متر و عرض ۵۰ سانتی‌متر و عمق ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر که در سنگ کنده شده است، قرار دارد. همچنین روبروی این گورستان، گورستان دیگری همانند پهنه‌ای از کندوهای زنبور عسل به چشم می‌خورد که به طور مرتب در سراشیبی دامنه دیگری چیده شده‌اند و مملو از گورهای عمودی به ارتفاع ۳ متر و عرض ۲ متر هستند.

 

گور دختر

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بوشهر، گور دختر است که خیلی‌ها معتقدند این مقبره در جلگه برپز شباهت زیادی به آرامگاه کوروش دارد. به همین دلیل آن را به زمان هخامنشیان منتسب می‌کنند.

 

بازار ماهی فروشان بوشهر

مگر می‌شود شهری که نگین خلیج فارس است، از ماهی و ماهگیری تهی باشد؟ مردم شهر ساحلی بوشهر، حرفه ماهگیری را به‌عنوان یک شغل برگزیدند و از سال ۱۳۴۵ تا کنون بازار ماهی فروشان بوشهر که در خیابان شهدای این شهر واقع شده را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بوشهر که مملو از ماهی و میگوست قلمداد می‌کنند.

 

گنبد نمکی جاشک

یکی از بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاوریانه، گنبد نمکی جاشک یا کوه نمکی جاشک است. این گنبد در ناحیه مرتفع شمالی کوه جاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر قرار دارد.

 

متاسفانه آب رودخانه مند به واسطه آب گنبد نمکی شور می‌شود و با آب شیرین و قابل شرب روستای باغان که مختص به کشاورزی است، مخلوط می‌شود. در فصل‌های بارانی، آب رودخانه به دشت‌های چغاپور و دشتی می‌رسد و با تبخیر نمک روی سطح خاک، شوری آن منطقه را فرا می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این کوه نمکی، نوع نمک‌های این کوه نمکی است که به‌صورت آبشار، بلور، گنبد و غارهای منحصربه‌فردی درآمده است.

 

عمارت کازرونی

محله قدیمی بهبهانی باز هم با یکی دیگر از بناهای دوران قاجار مهمان تاریخ شده است. این عمارت متعلق به فردی به‌نام محمدرضا کازرونی از تاجران مشهور شهر بوده که در چند طبقه مرتفع عمارت کازرونی را پدید آورده است. این عمارت در ۱۰ مهر ماه ۱۳۸۰ با شماره‌ی ۴۰۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

عمارت کازرونی

 

عمارت گلشن

یکی از تجار بوشهر، به نام آقای گلشن حدود ۱۷۰ سال پیش در دوره قاجار، در محل بهبهانی بوشهر، محلی را برای سکونت و امور تجاری خود در فاصله ۱۰ متری از ساحل خلیج فارس بنا کرد. این عمارت ۳ طبقه شامل: آب‌انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و مکانی برای خدمه در طبقه اول و طبقات دوم و سوم به صورت اختصاصی تنها محلی برای سکونت، پذیرایی و امور تجاری قرار داده شده بود. تا به امروز این عمارت همانند گذشته باقی است و در سال ۱۳۷۷ در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

 

عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که متعلق به یک قرن پیش و در دوره قاجار با زیربنای ۴هزار متری ساخته شده است. این عمارت در محله بهمنی بوشهر به دست معماران فرانسوی برای فردی به نام محمدمهدی ملک التجاره از روی کاخ یکی از وزرای قرن وسطی فرانسه ساخته شده است. این عمارت همچنین در آذر ۱۳۷۷ به ثبت ملی در میراث فرهنگی رسیده است.

 

گورستان شغاب

اواخر دوره اشکانی و دوره ساسانی در جنوب شهر بوشهر محوطه‌ای به نام شغاب شکل گرفت که بعدها یک گورستان تاریخی در آنجا کشف شد. این جاذبه به کمک میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

طبق اعتقاد زرتشتیان، جسد نباید به خاک آلوده شود و بدین سبب آنها را درون خمره‌ یا تابوت‌هایی از جنس سنگ و سفال در داخل صخره‌های سنگی می‌گذاشتند. با گذشت زمان و متلاشی شدن اجساد، فضا برای دفن مردگان دیگر اینگونه باز می‌شود و گورستان دیگر بزرگ‌تر از این نمی‌شود. هم‌اکنون خمره‌های بزرگ و کوچک نخودی رنگی که پُر از اسکلت اموات و اشیا هستند در این قبرستان که متعلق به عیلامی‌هاست، مدفون شده که نوشته‌هایی نیز روی این خمره‌ها حکاکی شده است.

 

بوستان شغاب

در خیابان بهمنی، خیابان سواحل، روبروی بیمارستان نیوری هوایی یکی از بوستان‌های زیبا و تاریخی بوشهر قرار دارد که قدمت زیر خاکی‌های آن متعلق به دوره ایلامیان بوده است. این بوستان دارای چشم‌انداز بسیار زیبایی است و با امکانات رفاهی که در آنجا قرار دارد، توانسته گردشگران و مسافران بی‌شماری را به آنجا جذب کند.

 

مدرسه سعادت

در دوره‌ قاجار یعنی حدود سال ۱۲۸۷ در خیابان امامِ بوشهر مدرسه‌ای به سبک نوین تاسیس شد و به درخواست فردی به‌نام دریابیگی و کمک‌های نقدی بی‌ شائبه مظفرالدین شاه، این مدرسه با نام سعادت مظفری پا گرفت.

 

مدرسه سعادت

 

حال این مدرسه از نظر تاریخی مادر تمامی مدارس جنوب است و با بنیانگذاریش در روز ۱۸ اسفند، هر سال در تقویم نام بوشهر را زنده می‌کند تا با جشن و سروری این شهر را گرامی داریم. این مدرسه در سال ۱۳۷۸ در میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید.

 

بهترین زمان سفر به بوشهر

بوشهر از آن شهرهای است که با توجه به دمای بالای هوا در فصول گرم سال، رطوبت و شرجی بودن هوا را نیز به دنبال دارد و بدین صورت است که افرادی که مشکلات ریوی دارند، با مشکلات تنفسی روبه‌رو خواهند شد. پس به شما توصیه می‌کنیم در فصل‌های خرماپزان به بوشهر سفر نکنید و در ایام نوروز، اواسط پاییز و زمستان از این شهر دیدن کنید تا سفری دلچسب و به یادماندنی را تجربه کنید.

 

جمع‌بندی

بوشهر یکی از شهرهای بندری حاشیه شمالی خلیج فارس است که آثار باستانی و تاریخی، سواحل بکر و نخلستان‌های سرسبز که همگی جزو لیستی از جاذبه ‌های گردشگری بوشهر و جاهای دیدنی آن به حساب می‌آیند را در درون خود جای داده است.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...