رَهی نو

جاذبه‌های گردشگری لرستان

لیست دیدنی های خرم ‌آباد

در این مقاله می‌خواهیم به استان لرستان سفر کنیم؛ یکی از نخستین سکونتگاه‌های قدیمی بشر. این استان زیبای کشورمان از نظر موقعیت جغرافیایی در غرب کشور واقع شده است که دور‌تا‌دور پوشیده از کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده زاگرس است؛ رشته کوه‌های زاگرس زیبا که در دل خود شمار زیادی از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی را نهفته‌اند. با ما همراه باشید تا مشهور‌ترین جا‌های دیدنی لرستان به‌همراه جاذبه‌های گردشگری آن را با هم مرور کنیم.

 

مشهور‌ترین جا‌های دیدنی لرستان

محال است به لرستان سفر کنید و هوس دیدن آبشار‌ها و چشمه‌های زیبا و پر‌آبش را نکنید. غار‌های تاریخی‌اش که هر کدام داستانی را در اعماق خود جای داده‌اند و با گردش در آنها به هزاران سال قبل سفر می‌کنید. اشیای تاریخی موجود در موزه قلعه فلک‌الافلاکش نشان از قدمت و اصالت قوم لر در ایران پهناور دارد. در ادامه در مورد این آثار تاریخی، چشمه‌ها و آبشار‌ها، کوه‌های مستحکم، دشت‌های پهناور لرستان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

جاذبه‌های طبیعی لرستان

لرستان با طبیعتش تعریف می‌شود. با طبیعتی که روح را نوازش می‌کند و تا مدت‌ها بعد از سفر، شادابی را به بدن هدیه می‌دهد. زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر که نباید از دیدن آن بگذرید عبارتند از:


دریاچه کیو خرم‌آباد

در قسمت شمال غربی خرم‌آباد، دریاچه‌ای زیبا، آبی و شفاف به نام دریاچه کیو قرار گرفته است. نام این دریاچه برگرفته از رنگ آبی و زلال آن است که در زبان محلی «کیو» گفته می‌شود. منبع آب این دریاچه از چشمه‌های مخمل‌کوه، گلستان و چشمه‌های کف دریاچه تأمین می‌شود. علاوه بر این که این دریاچه زیستگاهی برای جانوران آبزی و پرندگان مهاجر است، مکانی برای تفریح و گردشگری خانواده‌ها در این شهر سرسبز است. وجود امکانات ورزشی، شهر‌بازی کودکان، قایق‌هایی برای گردش در آب دریاچه، فضای سرسبز عالی، همه و همه دلیلی برای جذب مسافران و گردشگران به این شهر و اقامتی مفرح در این دریاچه زیبا است.


آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، بلوار جام جم

 

آبشار بیشه

در سفر به لرستان خوش‌آب‌و‌هوا بازدید از آبشار بیشه را حتماً در برنامه گردش خود جای دهید. آبشار بیشه در بخش پاپی شهرستان درود استان لرستان واقع شده است. این آبشار زیبا توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران در سال ١٣٨٧ قرار گرفت. موقعیت جغرافیایی این آبشار در کنار ایستگاه راه‌آهن بیشه در مسیر تهران به جنوب است. اگر از خرم‌آباد بخواهید با خودروی شخصی به سمت این آبشار حرکت کنید، چیزی در حدود ١.٥ ساعت در مسافت ٩٠ کیلومتری به این آبشار در شهرستان درود می‌رسید.


اگر مبالغه نکرده باشیم این آبشار زیبا که از دل کوه‌های زاگرس می‌جوشد و سخاوتمندانه درختان اطراف و پایین‌دستش را آبیاری می‌کند، یکی از بهترین نقاط گردشگری در کشورمان است. در اولین نگاه به آبشار جذب زیبایی‌های خدادادی این مکان به همراه درختان زیبا در اطرافش که به‌مانند جنگلی محصورش کرده‌اند می‌شوید. هر‌چه نزدیک‌تر می‌شوید صدای شر‌شر آب روحتان را جلا می‌دهد و برای لحظه‌ای ذهنتان را از تمام دغدغه‌های روزمره پاک می‌کند. در هنگام سفر به این آبشار زیبا از مسیر خرم‌آباد به درود که به این آبشار ختم می‌شود هم دیدن کنید؛ چرا‌که طبیعت سرسبز و کوهستانی مسیر هم بسیار زیبا و بکر است.


آدرس: استان لرستان، ٣٥ کیلومتری درود

 

دریاچه گهر درود

دریاچه‌ای کوهستانی و طبیعی در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه لرستان که بدون شک یکی از جاذبه‌های طبیعی پر‌طرفدار گردشگری کشورمان ایران است. نگین انگشتری اشترانکوه با مساحت ٨٨ هکتار و آب‌و‌هوایی خنک و مطبوع هر‌ساله میزبان گردشگران زیادی از جای‌جای ایران پهناور است. آب دریاچه از رودخانه تاپله تأمین می‌شود و با گذر از مسیر زیبا و سرسبز به این دریاچه می‌رسد. چشم‌انداز فوق‌العاده این دریاچه رو به جنگل‌های انبوه و کوه‌های زاگرس استوار است. خلاصه اینکه اگر به دیدن ماهی‌های قزل‌آلا، کوهنوردی، پیاده‌روی و اقامت چند روزه علاقه‌مند هستید، دیدن این دریاچه زیبا را هرگز از دست ندهید.
 

جاهای دیدنی لرستان

 

آبشار گریت

آبشار گریت را با نام‌های سرکانه، هفت چشمه، تافت هفت چشمه هم می‌شناسند. این آبشار در ٣٠ کیلومتری راه‌آهن سپید دشت در بخش پاپی واقع شده است. دره‌ای سراسر پوشیده از درختان بلوط این آبشار را محاصره کرده است. بلندای آبشار به ١٥ متر می‌رسد. پوشش جنگلی اطراف آبشار هم درختان بلوط و زالزالک وحشی است. اگر پیاده‌روی را دوست دارید از روستای گریت با زمان یک‌ساعته می‌توانید خود را به این مکان سرسبز برسانید. در صورتی که با خودروی شخصی سفر می‌کنید این آبشار با مسافت ٥٠ کیلومتری در مسیر درود به خرم‌آباد قرار گرفته است. نا‌گفته نماند از طریق قطار تهران-اهواز هم می‌توانید با پیاده شدن در ایستگاه سپید دشت و پیاده‌روی ٣٠ کیلومتری خود را به این آبشار برسانید.


آدرس: ٥٠ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد، ٣٠ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپید دشت

 

دره خزینه

دره خزینه یکی از جا‌های دیدنی لرستان در شهرستان پلدختر است. این دره در جوار روستایی به همین نام واقع شده که در طول سالیان سال بر اثر فرسایش‌های زمین‌شناسی شکل گرفته است. شباهت بسیار زیاد این دره به دره گرند کانیون آمریکا هر‌ساله گردشگران زیادی را به طرف این جاذبه می‌کشد. پل معلق دره خزینه یکی از دیدنی‌های این دره است که بسیار مستحکم است و از به هم پیوستن چوب‌های روسی و طناب به وجود آمده است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی دره خزینه می‌توان پیچ نعل اسبی را نام برد که در این قسمت بیشتر‌ین شباهتش را به گرند کانیون آمریکا می‌بینید. اگر قصد رفتن به این محل زیبا و هیجان‌انگیز را دارید، فصل بهار بهترین زمان مسافرت به این مکان گردشگری است.


آدرس: استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم‌آباد-اندیمشک، روستای دره خزینه

 

آبشار نوژیان

آبشاری با ارتفاع ٩٥ متر که یکی از مرتفع‌ترین آبشار‌های ایران است. این آبشار زیبا در منطقه پاپی خرم‌آباد واقع شده است. مسیر دسترسی به آبشار با خودرو در مسافت ٤٠ کیلومتری با عبور از جاده‌ای پر‌پیچ‌و‌خم، اما زیبا و سرسبز میسر می‌شود. زمانی که به آبشار می‌رسید صدای شرشر و ناله آب از بلند‌ترین صخره‌های اطراف روحتان را نوازش می‌دهد و مجذوب زیبایی‌های این آبشار می‌شوید. هنگام مسافرت به این مکان را، بهار و تابستان انتخاب کنید و از هوای مطبوعش لذت ببرید.


آدرس: استان لرستان، ٤٠ کیلومتری جاده کمربندی خرم‌آباد، نزدیک روستای نوژیان

 

دشت لاله‌های واژگون

بزرگتر‌ین دشت لاله‌های واژگون جهان در ارتفاعات اشترانکوه الیگودرز استان لرستان واقع شده است. دیدن این دشت به‌خصوص در فصل بهار چشم‌هایتان را نوازش می‌دهد. این دشت با وسعت ٩٠٠ هکتار انبوهی از گل‌های لاله واژگون را در آغوش گرفته است. نام گل‌های موجود در این دشت، سوسن چلچراغ و اشک مریم است که در واقع نام‌های اختصاصی این لاله‌های واژگون هستند. علاوه بر لاله‌های واژگون، پوشش گیاهی متنوع از قبیل گون، موسیر و خیلی از گیاهان محلی دیگر در این منطقه باعث شده هر‌ساله گردشگران زیادی هم به قصد کوه‌نوردی و هم دیدن این لاله‌های زیبا و گیاهان اطرافش به این منطقه سفر کنند.


آدرس: استان لرستان، ٣٥ کیلومتری جنوب‌ شرقی الیگودرز، دشت دالائی

 

مخمل‌کوه لرستان

این جاذبه‌ گردشگری لرستان در مسیر ٥ کیلومتری خرم‌آباد به الشتر واقع شده است. از دور که نگاه به این کوه و طبیعت زیبا می‌کنید، پوشش مخمل‌گونش توجه‌ شما را به خودش جلب می‌کند. طبیعت این منطقه بسیار زیبا و جلوه‌ای از هنر خداوند متعال است. پوشش مخملی صخره‌‌های این کوه به‌دلیل رویش گلسنگ‌های روی این صخره‌ها است. این گلسنگ‌ها در فصل بهار وتابستان سبز و در فصل زمستان سیاه و قهوه‌ای هستند. با رسیدن به منطقه مخمل‌کوه با یک تیر چند نشان می‌زنید؛ هم از طبیعت زیبایش لذت می‌برید، هم از جاذبه تنگه‌ شبیخون و آبشار شبیخون دیدن می‌کنید.


آدرس: استان لرستان، خرم‌آباد، پنج کیلومتری جاده خرم‌آباد به الشتر

 

آبشار چکان

یکی از جاذبه‌های گردشگری لرستان است که در جنوب غربی شهرستان الیگودرز با ارتفاع ٣٠ متر قرار گرفته است. این آبشار از درون غاری که مقابل زمین‌های زراعی است، خارج می‌شود و فواره‌هایی زیبا ایجاد می‌کند. اطراف آبشار با پوشش گیاهی بلوط، گردو و گلابی خود دلیل دیگر زیبایی این منطقه است. بهترین زمان مسافرت به این منطقه بهار است که هم از طریق راه‌آهن و هم با خودروی شخصی می‌توانید به این مکان برسید.


آدرس: الیگودرز، سه‌راهی بهار‌کار

 

جاذبه‌های تاریخی لرستان

به‌غیر از جاذبه‌های طبیعی که در بالا نام بردیم، لرستان از لحاظ جاذبه‌های تاریخی هم بسیار غنی است. در زیر چند نمونه از آنها را نام می‌بریم:

 

قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد

قلعه فلک‌الافلاک نشانی از حکومت ساسانیان در سال‌های پیش در قلب شهر خرم‌آباد، همچنان مانند گذشته‌ها خود‌نمایی می‌کند. دیواره‌های آجری محکمش صلابت این دژ تاریخی را به رخ می‌کشد. ورودی این قلعه با ستون‌های آجری محکم و طاقی شکل ساخته شده است. پس از ورود به قلعه فضای سرسبز و درختان سر‌به‌فلک‌کشیده‌اش یادآور گذشته‌ای پر‌رمز‌و‌راز است. در ساختمان قلعه اتاق‌هایی رو‌در‌روی یکدیگر قرار دارند. در بعضی از این اتا‌ق‌ها اشیای باستانی و ارزشمند نگهداری می‌شود و در بعضی دیگر، رسم و رسوم قوم لر در عزاداری‌ها، جشن‌ها و همچنین آداب و رسوم محلی این قوم به شکل ماکت به نمایش گذاشته شده است. در هنگام بازدید از این بنا، دیدن موزه مردم‌شناسی و هنر‌های دستی آن را در برنامه خود قرار دهید.
 

جاذبه های گردشگری لرستان


آدرس: لرستان، شهرستان خرم‌آباد، خیابان دوازده برجی (خیابان امام خمینی)

 

مسجد جامع بروجرد

یکی از جا‌های دیدنی لرستان و جاذبه‌های گردشگری بروجرد مسجد جامع آن است. این مسجد در ابتدا به شکل یک آتشکده بوده که با ورود اسلام در قرن دوم و سوم به مسجد تغییر کاربری داده است. این مسجد به صورت مجموعه‌ای از مسجد، آب‌انبار، ساختمان غریب‌خانه و بسیاری متعلقات دیگر ساخته شده است. در معماری این مسجد، یکی از بی‌نظیر‌ترین معماری‌های اسلامی و باستانی را می‌بینید. این مکان با قدمت زیادش در سال ١٣١٤ جز آثار ملی کشور به ثبت رسید.


آدرس: لرستان، بروجرد، خیابان جعفری

 

حمام گپ

تزئینات زیبا و گچ‌بری‌های سقف و دیوار‌های این حمام باعث شده که هر‌ساله گردشگران زیادی در سفر به لرستان به دیدن این حمام تاریخی بروند. این بنا در دوران صفوی ساخته شده است. فضای داخلی این مکان به چند قسمت تقسیم شده است؛ بخشی مربوط به استقرار دلاک، بخش نظافتی، بخش فضای سرد و گرم، دو چال حوض برای شنا و قسمت‌های دیگر.


آدرس: لرستان، خرم‌آباد، خیابان حافظ، نبش میدان گپ

 

سنگ نبشته

سنگ نبشته یکی از آثار دوران سلجوقیان در خرم‌آباد است. این سنگ تاریخی به شکل مکعب‌مستطیل و در ارتفاع ٣.٥ متری ساخته شده است. روی سنگ با دو خط کوفی و فارسی دستور‌های پادشاهان آن زمان حک شده است.


آدرس: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی


جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با شماری از جاهای دیدنی لرستان و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا کنیم تا راهنمای سفرتان به این شهر باشد. شما هم اگر تجربه رفتن به این اماکن طبیعی و تاریخی را دارید برایمان بنویسید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...