رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری میاندوآب

لیست دیدنی های میاندوآب

در این مقاله از جاذبه‌های گردشگری میاندوآب خواهیم گفت که منطقه‌ای در آذربایجان غربی است. آذربایجان غربی سرزمینی کوهستانی با طبیعتی منحصربه‌فرد است که هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. امکان ندارد به آذربایجان سفر کنید و آنجا چیزی نباشد که چشم‌های شما را متحیر نکند. حتی اگر هزار بار به این شهر رفته باشید، بار هزار و یکم باز هم زیبایی‌های جدیدی خواهید دید. با این مقاله همراه باشید تا با جاهای دیدنی میاندوآب آشنا شوید و بدانید وقتی از حیرت حرف می‌زنیم، چه می‌گوییم!

 

لیست بهترین جاهای دیدنی‌ میاندوآب

یکی از جاهای کمتر دیده‌شده آذربایجان در قسمت‌های جنوبی آن سرزمینی به نام میاندوآب است. از آنجایی که این منطقه بین دو رود زرینه‌رود و سیمینه‌رود قرار دارد به این نام معروف شده است.
در میاندوآب هر سلیقه‌ای جواب خودش را پیدا خواهد کرد؛ خواه به دنبال شگفتی‌های طبیعت باشید، خواه به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند باشید. چه علاقه شما معماری باشد، چه تاریخ و زمین‌شناسی، اینجا پر از شگفتی است. حتی اگر بخواهید غارنوردی کنید یا کوه‌نوردی یا حتی دنبال چشمه‌های آب گرم و معدنی باشید، مکان‌های دیدنی میاندوآب همه این‌ها را شامل می‌شوند.

 

مسجد طاق

قدمت مسجد طاق میاندوآب همانند بسیاری از دیگر مکان‌های تاریخی این شهر به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. معماری این مسجد می‌تواند برای علاقه‌مندان به این هنر و همچنین دانشجویان این رشته جاذبه زیادی داشته باشد. این مسجد شبستانی ستون‌دار دارد که طاق و گنبدی نیز برای آن در نظر گرفته شده است اما مناره یا ایوان ندارد.

 

پل کوسه لر

کوسه لر معادل ترکی حالت جمع اسم کوسه می‌شود. در واقع کوسه لر یعنی کوسه‌ها! حالا این که دلیل این نام‌گذاری چیست معلوم نیست! این پل در روستایی به همین نام و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی میاندوآب واقع شده است و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد؛ البته امروزه تنها بقایایی پل کوسه لر باقی‌مانده است. در ساخت آن از لاشه‌های سنگ و ملات آهک استفاده شده و اگر بخواهیم به‌طور تخصصی توصیفش کنیم آب‌شکن‌های این پل به‌صورت مثلثی و در خلاف جهت جریان آب ساخته شده‌اند.

 

پل میرزا رسول

در جاده میاندوآب به سمت مهاباد و بر روی رودخانه سیمینه رود می‌توانید این پل را مشاهده کنید. نام این پل تداعی‌کننده نام معمار سازنده آن است. البته اسم دیگری هم دارد و به پل تاتائو نیز شناخته می‌شود. طول آن به ۵۲ متر می‌رسد و در ابتدا دارای ۷ عدد دهانه بوده که امروزه ۵ تا از آن‌ها سالم باقی‌مانده‌اند. قسمت اعظم مصالح تشکیل‌دهنده این پل را سنگ تشکیل می‌دهد که شامل پایه‌ها و سیل شکن‌ها می‌شود. در سایر قسمت‌ها هم از آجر استفاده شده است.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی‌ میاندوآب

 

چشمه زندان سلیمان

در بین مکان‌های دیدنی میاندوآب باید جایگاه ویژه‌ای برای چشمه‌های طبیعی آن در نظر گرفت. چشمه زندان سلیمان بین روستای احمدآباد علیا و کوه معروف زندان سلیمان قرار دارد. ارتفاع این چشمه حدود ۱۹۸۰ متر از سطح دریا برآورد شده است. دو چشمه گوگردی در غرب کوه توسط اهالی به ‌عنوان حمام طبیعی استفاده می‌شوند. آب سولفوره یا گوگردی این چشمه‌ها به‌ عنوان درمانی برای دردهای مفصلی و رماتیسمی توصیه شده است.

 

مجموعه صخره ای بی بی کند

این مجموعه در روستای بی بی کند از توابع شهرستان شاهین دژ قرار دارد که فاصله آن با میاندوآب کمتر از یک ساعت است. در این مجموعه شاهد سه طبقه از کف زمین و پنج اتاق تودرتو هستید که با تونل به هم متصل هستند. قدمت این مجموعه به هزاره اول برمی‌گردد. این مجموعه برای پژوهشگران حوزه تاریخ و زمین‌شناسی جذابیت دارد که مسافت زیاد و مسیر دشوار آن را توجیه می‌کند!

 

جاذبه های گردشگری میاندوآب

 

حمام طبیعی حیدرباغی

مگر می‌شود در فهرست بلند جاهای دیدنی میاندوآب این حمام جایی نداشته باشد؟! این حمام طبیعی که نام دیگر آن چشمه دَوَه اوچان است در روستای حیدرباغی باروق از توابع شهرستان میاندوآب واقع شده است. دوه اوچان در زبان ترکی به معنی جایی است که شتر از آنجا بالا می‌رود یا پرواز می‌کند! این شگفتی طبیعی زیبا و چشم‌نواز با رنگ‌های فوق‌العاده‌اش، در واقع یک چشمه گوگردی است و رنگ‌های آن همان رسوباتی هستند که همراه با آب از دل زمین بیرون آمده‌اند.

 

آبشار اوزان

این آبشار در بخش باروق و در فاصله ۷۰ کیلومتری میاندوآب قرار دارد. مراتع سرسبز و دشت‌های فراخ این منطقه هرکسی را به خود جذب می‌کند. آبشار اوزان از ارتفاع ۱۵ متری فرود می‌آید و به یک رودخانه ریخته می‌شود. این آبشار به طور ویژه در فصل بهار پرآب بوده و یک جاذبه طبیعی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد است.

 

مکان های دیدنی میاندوآب

 

غار جبیگلو

این شگفتی طبیعی یکی از غارهای کمترشناخته ‌شده منطقه و کشور است. این غار در نزدیکی روستایی همنام خودش قرار دارد. ورودی این غار کوچک است و برای این که تجربه خوبی از سفر به آنجا برایتان باقی بماند بهتر است راهنمای محلی و همچنین تجهیزات کافی همراهتان باشد. غاز جبیگلو دو دالان دارد که یکی کوتاه و باریک است و بدون تجهیزات می‌شود در آن جلو رفت؛ اما دیگری وسعت و عمق زیادی دارد و تاریک است، بنابراین حتماً به تجهیزات نیاز پیدا خواهید کرد. پیچ‌وخم‌ها و شیب زیاد برخی مسیرها و همچنین نامشخص بودن انتهای مسیر کار را سخت می‌کند. از حضور خفاش‌ها هم نباید غافل باشید.

 

قلعه جان آقا

این قلعه در مجاورت روستایی به همین نام و در نزدیکی شهرستان میاندوآب قرار دارد. ویژگی بارز این قلعه مکان خاص قرارگیری آن در ارتفاعات و همچنین استفاده از مصالح بدون ملات است! ساخت این قلعه به دوره مانایان نسبت داده شده است و آن‌ها از قلعه برای کاربردهای نظامی بهره می‌برده‌اند. دژ این قلعه ۲۵۰ متر طول دارد و ارتفاع دیوارهایش بین ۸۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر هستند. خط رابط برای حرکت سربازان درون قلعه و هفت پیوند چهارگوش در فاصله‌های مشخص در قسمت بیرونی قلعه از مهم‌ترین بخش‌های این مکان تاریخی هستند.

 

قلعه بخدک

قلعه بخدک یا قلعه بختک در روستای میلان از توابع شهرستان میاندوآب واقع شده است. ساخت این قلعه که اکنون ویرانه‌ای از آن بر جای مانده به دوران ساسانی بازمی‌گردد و نام آن هم از نام یکی از سرداران دولت انوشیروان ساسانی برگرفته شده است. گفته می‌شود آب مورد نیاز قلعه از فاصله چهار فرسنگی آن تهیه می‌شده و به جز بخدک و برخی از نزدیکانش، فرد دیگری از سرچشمه آن اطلاعی نداشته است.

 

قلعه هلاکوخان

فاصله این قلعه با میاندوآب فقط ۱۵ کیلومتر است و در تنها جزیره مسکونی دریاچه ارومیه قرار دارد. این جزیره که جزیره شاهی و روزگاری مشت عثمانی هم نامیده می‌شد، اکنون جزیره اسلامی نام‌گذاری شده است. این قلعه مانند اکثر قلعه‌های تاریخی بر فراز بلندترین کوه منطقه ساخته شده و از سه طرف مشرف به پرتگاه‌های خطرناک است و تنها یک راه ورودی دارد. ساخت این قلعه به دوران ساسانی برمی‌گردد و تا قرن هشتم هجری قمری هم دارای سکنه و مورد استفاده بوده، اما امروزه تنها پایه‌ها و محل‌های برج مراقبت و قسمت‌هایی از دیوارها باقی‌مانده است. این قلعه زمانی در تابستان‌ها مورد استفاده هلاکوخان معروف مغول قرار می‌گرفته است. این مکان با نام قلعه حسن‌آباد هم شناخته می‌شود.

 

جاهای دیدنی میاندوآب

 

در این مقاله در مورد انواع جاذبه‌های گردشگری میاندوآب شامل مکان‌های تاریخی و طبیعی و جاهای دیدنی این منطقه از خطه سرسبز و سرفراز آذربایجان خواندید. قلعه‌ها، چشمه‌ها و حمام‌های طبیعی، آبشارها، غار، پل‌ها، مساجد و انواع دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه بکر و کمتر شناخته شده گردشگران را از سرتاسر نقاط ایران فرامی‌خواند. اگر هنوز بار سفر را به شمال غربی ایران نبسته‌اید، دست به کار شده و با اقامت در بهترین هتل‌های میاندوآب از منظره‌های حیرت‌انگیزی که شما را فرامی‌خوانند، لذت ببرید. اگر شما هم تجربه سفر به این شهر زیبا را داشته‌اید از جاهای دیدنی آن برایمان بنویسید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...