رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری جهرم

لیست دیدنی های جهرم


امروز می‌خواهیم گشت‌وگذاری در یکی از دیدنی‌ترین شهرهای فارس، یعنی جهرم داشته باشیم. در این مطلب با رهی نو همراه باشید تا این شهر باستانی را ببینیم و در بناهای تاریخی‌اش، زندگی را احساس کنیم. همچنین این لیست را همراه خود داشته باشید تا در سفرتان برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری جهرم، برنامه‌ای کامل و بدون وقت تلف کردن داشته باشید. اگر آماده هستید، لباس‌های رنگی و خنک‌تان را به تن کرده، عینک آفتابی و کلاه حصیری‌تان را بردارید تا راهی شهر گرم و تاریخی جهرم شویم.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی‌ جهرم 

شهری که می‌بینید طبق گفته محققان و پژوهشگران، حدود چهار سده قبل از میلاد مسیح به وجود آمده است. در واقع شهری که امروز قصد داریم با جاهای دیدنی‌اش شروع کنیم، در دوران هخامنشیان ساخته شده است. بنابراین در بازدید از جاهای دیدنی جهرم، با قدمتی تاریخی همراه هستید که به جذابیت مکان‌های دیدنی جهرم اضافه کرده است. از جمله این جاذبه‌های دیدنی شامل موارد زیر است:

 

آبشار مروارید خفر

یکی از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی که می‌تواند بخشی از روزتان را بسازد، آبشار مروارید خفر است. بهترین زمان بازدید از این آبشار در فصل زمستان است؛ زمانی که می‌بینید در سوز سرمای زمستان از دل این آبشار، آب گرم با بخار چشمه در حال جوشیدن است. آب آبشار، آب شرب است و البته محل زندگی انواع آبزیان است. در سفرتان به جهرم و بازدید از این آبشار مراقب طبیعت زیبایی که رقم‌زده است، باشید.

  • آدرس: جهرم، روستای خفر

 

جاهای دیدنی جهرم

 

مسجد جامع جهرم

مسجدی زیبا و ماندگار از دوران صفوی است که از آن شکوه اولیه تنها شبستان جنوبی‌اش باقی‌مانده است. بقیه قسمت‌هایی که در بازدید از مسجد جامع جهرم می‌بینید، به تازگی ساخته شده است.

  • آدرس: جهرم، خیابان ۲۲ بهمن

 

غار وراء

غار ورا، از لحاظ جغرافیایی طوری قرار گرفته است که در هنگام طلوع خورشید، منظره بی‌نظیری را ایجاد می‌کند. در گذشته در دوران ساسانیان از این غار برای نیایش بامدادی استفاده می‌کردند. به همین دلیل این غار را با نام معبد خورشید هم می‌شناسند. در قدیم، این غار را شکارچیان استفاده می‌کردند، به همین دلیل آسیب‌های جدی به آن وارد شده است. با این وجود همچنان یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی جهرم است که کوهنوردان و گردشگران زیادی، آن را برای بازدید انتخاب می‌کنند.

 

غار شفق

یک غار آهکی با تونل و طبقات مختلف را پیش رویتان می‌بینید که از دوران 40 شمسی به جای مانده است؛ در واقع کوهنوردان فارس این باغ را کشف کردند. در بازدید از این باغ حتماً بایستی یک راهنمای مجرب همراه‌تان باشد و تجهیزات کامل غارنوردی نیز داشته باشید، چرا که خفاش‌های بزرگی در این غار وجود دارند که ممکن است بازدیدتان را دردسرساز کنند.

  • آدرس: ۷۵ کیلومتری جهرم، دقیقا رو‌به‌روی روستای کوشکسار

 

جاذبه‌های گردشگری جهرم

 

قلعه گبری

این قلعه، در کوهی کوچک در تنگه قلعه گبری قرار گرفته است. قلعه گبری در گذشته سکونتگاه زرتشتی‌هایی بوده که در این شهر زندگی می‌کردند، اما امروز چیزی از آن باقی نمانده است. در فاصله کمی از غار سنگ شکنان جهرم، بر روی کوهی باصفا و سرسبز، این قلعه را می‌بینید که با چشم‌اندازی از کل شهر، در دل کوه حفر شده است. چاه آبی نیز درون این قلعه وجود دارد که ارتفاع آن معلوم نیست. این قلعه، با وجودی که تا حد زیادی تخریب شده است، اما بقایای آن ارزش دیدن دارد.

  • آدرس: جهرم، سه کیلومتری جنوب شرق جهرم

 

پل گچی اسفل

پل گچی اسفل همان‌طور که از نامش پیداست در روستای اسفل جهرم قرار گرفته است. پلی زیبا که اثری به یادماندنی از خواجه عبدالصمد دوزه‌ای است. این پل بر رودخانه سیمکان قرار دارد و از جنس سنگ و ساروج ساخته شده است. قدمت این پل دیدنی نیز به زمان صفویان برمی‌گردد.

 

مکان‌های دیدنی جهرم

 

آتشکده قطب آباد

بسیاری از بناهای تاریخی که در جهرم وجود دارد یا به زمان صفویه برمی‌گردد یا یادگاری به جای مانده از دوران ساسانیان است. آتشکده قطب آباد، بنای به جای مانده از دوران ساسانیان است که در آن دوره زرتشتیان نیز زندگی می‌کردند. به همین دلیل در گوشه و کنارهای این شهر، چشم‌تان به آتشکده‌های بسیاری می‌خورد که روزگاری محل عبادت زرتشتیان این شهر بوده است.

  • آدرس: 12 کیلومتری مرکز شهر، اطراف روستای باباعرب

 

مدرسه خان جهرم 

مدرسه علمیه خان، با حال و هوای تاریخی‌اش یادگار به جای مانده از زمان صفویان است. این اثر تاریخی مانند بسیاری از آثار تاریخی که رنگ و بوی دوران صفوی را دارد، از خشت، گل و آجر ساخته شده است. این مدرسه تاریخی دارای 20 حجره است. در گشت و گذار در میان حجره‌ها متوجه می‌شوید که در بخش شمالی دو حجره بزرگ‌تر از بقیه حجره‌ها هستند که این دو، کلاس‌های درس در دوران زمستان بودند. کنار این مدرسه نیز شاهد مسجد معروف آجری خان هستید که سنگ نوشته سردر آن حکایت از زمان شاه سلیمان دوم صفوی دارد.

  • آدرس: جهرم، خیابان عبرت 

 

قلعه مهرک

قلعه مهرک یک فضای تاریخی متشکل از استخر و قلعه است. این قلعه با دیوارهای پهن و چهار برجی که دارد، آثار تاریخی به جای مانده از زمان ساسانیان است.

 

قلعه مهرک از جاهای دیدنی جهرم

 

قلعه تبر (خورشه)

به قلعه دیگری در شهر جهرم سر می‌زنیم. بنایی که از قلعه تبر می‌بینید به دوران حجاج بن یوسف برمی‌گردد. این قلعه دارای برج گچی، چندین غار و پلکان و آب انبارهای قدیمی است که آثار تخریب شده آن را می‌توان در بنای فعلی مشاهده کرد.

  • آدرس: 48 کیلومتری شرق جهرم

 

قلعه قبر

در فاصله 50 کیلومتری از شهر جهرم بر بالای کوهی به ارتفاع 400 متر، قلعه قبر قرار گرفته است؛ این قلعه به ارگ نیز معروف است. در غرب کوه، چشمه‌های کوچکی وجود دارد که به چشمه دل سیاهان معروف است. در بازدیدتان از قلعه قبر می‌توانید از پای چشمه در مسیری باریک و پر پیچ و خم خود را به قلعه قبر برسانید.

 

بازار زندیه جهرم

دوران زندیه بناهای دلنشینی برجای گذاشته است که اکثر آن را در استان فارس می‌بینید. بازار زندیه نیز یکی از همین بناهای ماندگار است. به این بازار لقب خواهر دوقلوی بازار وکیل در شیراز را نسبت دادند. طراحی صلیبی با چهارسوق زیبا در وسط آن معماری بی‌نظیر و زیبایی از بازار زندیه رقم زده است. اینجا مجموعه‌ای از چند کاروانسرا، مسجد و حمام است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن دیدن کنید. عکس‌های بی‌نظیری را با این بنای دلنشین ثبت خواهید کرد.

  • آدرس: جهرم، خیابان جمهوری 

 

بازار زندیه جهرم

 

غار تادوان

یکی از روستاهای جهرم، روستایی به نام تادوان است که در مسیر جاده شیراز جهرم قرار گرفته است. در این جاذبه دیدنی، چشم‌تان به ترکیب سرسبز و زیبای درختان نخل و مرکبات دیگر روشن خواهد شد. محصولات باغ‌های تادوان در گذشته رونق بسیاری داشت و از همان قدیم به خاطر آب و هوای دلپذیری که دارد، گردشگران زیادی را به سمت خود کشیده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به جهرم حتماً از این روستای زیبا دیدن کنید. بناهای روستا قدمتی 2500 ساله دارند که گرم و سرد روزگاران بسیاری را به خود دیده است. غار تادوان نیز در این روستا یکی از بزرگ‌ترین غارهای ایران است.

  • آدرس: روستای تادوان

 

بقعه شیخ خلیفه 

با بنای تاریخی دیگری روبرو هستیم که قدمت آن به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد. قدمت این بقعه تاریخی به قدمتی حوالی سده 7 هجری قمری برمی‌گردد و به ثبت آثار ملی نیز رسیده است. کاشی کاری‌های روی بقعه، این جا را تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است. البته از کاشی‌های به جای مانده در این بقعه، کاشی محراب را به دلیل طراحی و معماری زیبا به موزه پارس شیراز منتقل کردند. این بقعه در روستای جزه قرار دارد.

  • آدرس: جهرم، روستای جزه

 

با هم سری به دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر جهرم زدیم. تا نام جهرم می‌آید، آب و هوای گرم و مردم مهمان‌نواز و بناهای تاریخی‌اش، می‌تواند سفر دوستان و گردشگران را برای سفر به این قسمت از جاذبه ایران، قلقلک دهد. در سفرتان به جهرم می‌توانید در اقامتگاه‌های بومی زیبایی سکونت داشته باشید که لذت گردشگری و سفر را برایتان بیشتر کند. حالا شما برایمان بنویسید، آیا تجربه سفر به این شهر تاریخی را داشتید؟ چه جاذبه‌های دیدنی دیگری در این شهر می‌شناسید که ما آن را در مقاله نام نبردیم؟ برایمان از تجربه سفرتان به جهرم بنویسید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...