رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بیجار

لیست دیدنی های بیجار

شهرت بیجار به بام ایران نشان می‌دهد که هنگام مسافرت به این شهر باید انتظار جاذبه‌های کوهستانی را داشته باشید. جاهای دیدنی بیجار هم جزو جاذبه‌های تاریخی محسوب می‌شوند و هم طبیعی و گردشگری هستند، به همین دلیل همه افراد با هر سلیقه‌ای از مسافرت به این شهر لذت می‌برند.

بیجار یکی از شهرهای استان کردستان با ارتفاع ۱۹۴۰ متر از سطح دریاست. این شهر یکی از مرتفع‌ترین شهرهای کشور است و به همین دلیل به عنوان بام ایران شناخته می‌شود. بیجار در استان کردستان واقع شده و از آنجایی که در دامنه کوهستان قرار گرفته، در تابستان‌ها هوایی خنک و مطبوع دارد و در زمستان‌ها سرد و یخبندان است. در این مقاله قصد داریم جاذبه‌های گردشگری بیجار را معرفی کنیم تا علاوه بر راهنمایی برای گردش در این شهر و بازدید از جاهای دیدنی آن، با اقامت در  بهترین هتل‌های بیجار، سفری به یادماندنی داشته باشید.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی‌ بیجار

باستان‌شناسان به صورت تخصصی منطقه بیجار را بررسی نکرده‌اند و به همین دلیل هنوز دقیقاً مشخص نیست که انسان‌ها از چه زمانی در این شهر زندگی می‌کرده‌اند، اما آنچه تاکنون کشف شده، به صورت تقریبی نشان می‌دهد که بیجار از دو تا سه هزار سال پیش از میلاد مسیح تا کنون محل زندگی انسان‌ها بوده است. برخی از جاهای دیدنی بیجار آثار باستانی هستند که از دوره‌های تاریخی مختلف برجای مانده‌اند و برخی دیگر جاذبه‌های طبیعی هستند که در فصل‌های مختلف سال گردشگران را به وجد می‌آورند. در قسمت‌های بعدی از جاهای دیدنی بیجار نام برده و درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد. برخی از این جاذبه‌های دیدنی در شهر بیجار و برخی دیگر در روستاهای اطراف آن واقع شده‌اند.

 

حمام قدیمی گلتپه طغامین

گلتپه تغامین یکی از روستاهای اطراف بیجار است که جمعیت کمی دارد. حمام تاریخی آن جاذبه‌ای دیدنی در روستاست که میراث فرهنگی تاکنون به آن توجهی نکرده و در حال تخریب است. حتی بسیاری از راهنماهای گردشگری هم این حمام را جزو جاذبه‌‌های تاریخی شهر بیجار به حساب نمی‌آورند. با وجود اینکه به حمام رسیدگی نمی‌شود، اما بافت سنتی و معماری اصیل آن چیزی است که توجه گردشگران و به خصوص علاقه‌مندان به معماری سنتی ایران را به خود جلب می‌کند.

 

بازار بیجار

بازارهای سنتی جزو جاذبه‌های گردشگری هستند که در اکثر شهرهای قدیمی ایران وجود دارند و اکثر آن‌ها در دوران صفویه یا قاجار ساخته شده‌اند. معماری بازار سنتی بیجار هم به سبک دوران صفویه است و نشان از ساخت بازار در این دوران دارد. این بازار دو راسته شمالی و جنوبی دارد و در بخش‌های دیگر آن تیمچه حاج شهباز و سرای امیر تومان دیده می‌شود. تیمچه بخشی سرپوشیده از بازار است که در میان آن یک حوض یا سازه‌ای میدان شکل قرار دارد و اطراف آن حجره‌های مختلف دیده می‌شود. سرا هم فضایی روباز است که وسط آن حیاط و اطراف آن حجره‌های مختلف قرار گرفته است. بازار سنتی بیجار در خیابان شهید اردلان بیجار واقع شده است. حجره‌های آن همچنان فعال هستند و محصولات مختلفی از جمله قالی و گلیم‌های سنتی این شهر را می‌‌فروشند.

 

جاذبه های گردشگری بیجار

 

مسجد خسرو آباد گروس

مسجد خسرو آباد گروس در روستای خسرو آباد گروس در ۴۵ کیلومتری بیجار قرار گرفته و جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بیجار محسوب می‌شود. قدمت ساخت این مسجد به دوران زندیه برمی‌گردد و حاکمانی که در آن زمان بر منطقه بیجار حکومت کرده‌اند، دستور ساخت این مسجد با معماری منحصربه‌فرد را داد‌ه‌اند. بیجار در گذشته با نام‌هایی چون گروس و سهرورد هم شناخته می‌شده و نام گروس از همان دوران روی این مسجد و روستا باقی‌مانده است. سقف مسجد خسروآباد بلند نیست و مناره هم ندارد؛ گنبدهای کوچک این مسجد جذابیت معماری خاص آن را دوچندان کرده است. برای رسیدن به روستای خسرو آباد باید ۴۵ کیلومتر به سمت شرق بیجار رانندگی کنید.

 

پیست اسکی نسار بیجار

پیست اسکی نسار یکی از پیست‌های بین‌المللی ایران است که در تابستان میزبان اسکی‌بازان روی چمن و در زمستان میزبان اسکی‌بازها در برف و یخ است. این پیست در دامنه کوه نسار و در نزدیکی شهر قرار دارد. حتی برخی از ورزشکاران از داخل شهر بیجار پیاده به سمت پیست اسکی می‌روند. این پیست امکانات تفریحی مختلف چون مرکز اجاره تجهیزات اسکی، تله سیژ و منطقه‌ای برای برف‌بازی و سر خوردن روی برف دارد. این پیست در خیابان شهید طالقانی و شهرک مهدیه واقع شده و در جنوب غربی بیجار است.

 

مکان های دیدنی بیجار

 

قلعه صلوات آباد

روستای صلوات آباد در ۱۹ کیلومتری بیجار قرار گرفته و قلعه آن یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های تاریخی بیجار است. ساختار بیرونی و معماری داخلی این قلعه تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و بنایی باشکوه را به نمایش می‌گذارند. این قلعه ۹ برج و باروی نگهبانی دارد و تنها ورودی آن در ضلع غربی قلعه واقع شده است.

قلعه صلوات آباد به دور روستای صلوات آباد کشیده شده و پایه‌های سنگی دارد و دیوارهایش از خشت و گل ساخته شده است. قدمت ساخت این قلعه به دوران صفوی بازمی‌گردد، اما علی‌رغم گذشت این مقدار زمان همچنان ظاهر زیبا و اصیل خود را حفظ کرده است. با ورود به قلعه جاذبه‌های معماری مختلفی از جمله سه‌دری، پنج دری، پستوهای دارای گچ‌بری، اروسی‌های تزئین‌شده و... را می‌بینید. در نزدیکی روستای صلوات آباد پل تاریخی به نام‌ صلوات آباد هم وجود دارد. قدمت پل صلوات آباد که در مسیر رود قزل اوزون قرار گرفته به دوران سلجوقیان برمی‌گردد. این پل در دوران صفویه هم بازسازی شده و به همین دلیل آثار معماری صفوی را نیز در آن می‌بینیم.

 

پل گل قشلاق

پل گل‌قشلاق که با نام پل قجور هم شناخته می‌شود، از دیگر جاهای دیدنی بیجار است که قدمت زیادی دارد و احتمالاً در دوران ایلخانی ساخته شده است. در حال حاضر قسمت‌های مختلفی از پل تخریب شده و به همین دلیل امکان عبور از روی آن وجود ندارد. در گذشته کاروان‌ها و سوارها با استفاده از این پل از رودخانه قزل اوزون عبور می‌کردند. این پل ۵۰ کیلومتر با بیجار فاصله دارد و در نزدیکی روستای گل قشلاق قرار گرفته است. پل گل قشلاق دو طبقه است، اما طبقه بالای آن برای عبور و مرور ساخته شده و طبقه پایین تزئینات و سازه‌های عمرانی و معماری قرار دارد که در حال حاضر بسیاری از آن‌ها تخریب شد‌ه‌اند.

 

جاهای دیدنی بیجار

 

منطقه حفاظت شده بیجار

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بیجار منطقه حفاظت شده آن است که دیدنی‌های طبیعی بسیار و پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد. از این منطقه دو رودخانه پر آب قزل اوزون و قچمقا عبور می‌کنند و چشمه‌های پرآبی چون حاج زاغه سی، کله شیر، سید شهاب و قره بلاغ هم در آن واقع شده‌اند. پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده بیجار شامل انواع درخت‌ها و بوته‌های کوهستانی و وحشی است و گونه‌های مختلف جانوری از جمله پستانداران، پرندگان و خزندگان در این بخش از کوهستان بیجار زندگی می‌کنند. منطقه حفاظت شده بیجار بهترین مقصد گردشگری برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان محسوب می‌شود، اما باید مراقب باشند به بافت طبیعی منطقه و گونه‌های حیات وحش آن آسیبی نرسانند.

 

برج ینگی ارخ

برج‌های آجری جزو جاذبه‌های باستانی بیجار هستند و در قسمت‌های مختلف این منطقه احداث شده‌اند. برخی از این برج‌ها کبوترخانه هستند و برخی دیگر به عنوان خوابگاه یا اقامتگاه بین راهی برای کاروان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. برج ینگی ارخ در بخش کرانی بیجار و در روستایی به همین نام قرار گرفته است. برج اشقون بابا در روستای علیشاه و برج اوچ گنبدخان در روستایی به همین نام، دیگر برج‌های مشهور در این منطقه هستند.

 

بهترین جاهای دیدنی‌ بیجار

 

سد گلبلاغ

این سد در مسیر رودخانه اوزون دره واقع شده و مناطق طبیعی اطراف آن به عنوان منطقه گردشگری و تفرجگاه شناخته می‌شود. به طور کلی شهر بیجار در منطقه‌ای با طبیعت بکر واقع شده و برای پیک‌نیک و کمپ‌های یک روزه مناسب است. در سد گلبلاغ امکانات تفریحی چون قایق‌رانی و ماهیگیری هم وجود دارد. سایر جاذبه‌های طبیعی باستانی بیجار که برای پیک‌نیک و طبیعت‌گردی مناسب هستند را نیز در ادامه نام می‌بریم:

  • تپه سراب گرگین
  • تپه چغا
  • تپه قباسرخ
  • چال تپه
  • پارک الغدیر بیجار

 

قلعه قمچقای

این قلعه یکی دیگر از قلعه‌های بزرگ و باستانی بیجار است که در روستای قمچقای قرار دارد. جالب است بدانید که قدمت ساخت این قلعه به پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و در آن کتیبه‌ای باستانی کشف شده است. قلعه دیوارهای بلندی دارد و از آنجایی که در موقعیتی مشرف به دره‌های عمیق ساخته شده، ساختار دفاعی و برج و بارو ندارد. در حال حاضر امکان بازدید از داخل قلعه قمچقای وجود ندارد و مسافران می‌توانند از بیرون این اثر باستانی را تماشا کنند. در منطقه بیجار قلعه‌های قدیمی دیگری چون تپه قلعه یا چنگیز قلعه که قدمت آن به پیش از اسلام برمی‌گردد، قلعه بانو که پیش از میلاد مسیح ساخته شده و قلعه قدیمی که مربوط به دوران قاجار است نیز وجود دارد.

در این مقاله مکان‌های دیدنی بیجار را معرفی کردیم و راهنمای گردشگری این شهرستان و روستاهای اطراف آن را ارائه دادیم. بیجار جزو شهرهایی است که علاوه بر محدوده داخلی آن، اطرافش هم پر از جاذبه گردشگری و روستاهای دیدنی است. استان کردستان و کوهستان‌های آن قطعه‌ای از بهشت هستند که در ایران زمین قرار دارند.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...