رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری ماکو

لیست دیدنی های ماکو

ماکو یکی از شهرهای قدیمی و باستانی در استان آذربایجان غربی است. در این مطلب با رهی نو همراه باشید تا با هم سفری به تاریخ دوران ساسانیان داشته باشیم و از جاهای دیدنی ماکو دیدن کنیم.

اگر می‌خواهید سوار ماشین زمان شده و در عصر ساسانیان از ماشین پیاده شوید، به ماکو سفر کنید. ماکو یکی از زیباترین شهرهای آذربایجان غربی است که با بناهای تاریخی در کنار جاذبه‌های طبیعی‌اش، سفری به یادماندنی برایتان خلق می‌کند. چمدان‌هایتان را ببندید و دوربین عکاسی‌تان را همراه خود بردارید تا راهی یکی از زیباترین شهرهای غربی کشور شویم. جالب است بدانید اینجا به عنوان دومین منطقه آزاد جهان بعد از شانگهای چین شناخته شده است. البته به خاطر نزدیکی در مرز ایران و ترکیه، مسیر مسافرانی است که قصد دارند از راه زمینی به ترکیه سفر کنند.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی‌ ماکو 

در ادامه با هم می‌خواهیم جاذبه‌های گردشگری ماکو را معرفی کنیم. دیدنی‌هایی که شما را به عنوان یک گردشگر و مسافر شیفته این شهر کرده و از تماشای بناهایی که احتمالاً نمونه آن را تنها در فیلم‌های تاریخی دیده باشید، متعجب می‌کند. 

 

آبشار قلعه جوق

یکی از مکان‌های دیدنی ماکو، آبشار قلعه جوق است. این آبشار را در پنج کیلومتری غرب ماکو در دل کوه‌هایی می‌بینید که مسیر خود را باز کرده است. این آبشار ارتفاعی در حدود 80 متر دارد؛ البته مقدار آب آن زیاد نیست ولی مسیر زیبا و حالت جالبی که آب راه خودش را پیدا کرده است، در کنار فضای بکر اطراف می‌تواند گزینه مناسبی برای گردشگری‌تان باشد. 

 

پل قلعه جوق

این مکان نیز جاذبه سنگی دیگری در ماکو است اما چون در جنوب شهر قرار گرفته است، شاید چندان به چشم نیاید. جالب است بدانید همین پل گنبدی شکل، قدمتی به اندازه زمان صفویان تا به امروز دارد و جزو آثار ملی ایران ثبت شده است. ارتفاع پل 9 متر و عرض آن 4 متر است. پل قلعه جوق از انواع سنگ‌های تراشیده و قلوه سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. 

 

تالاب آق گل

یکی از زیباترین و بکرترین منطقه‌ای که در گردشگری و بازدید از جاهای دیدنی ماکو می‌توانید انتخاب کنید، این تالاب زیبا است. در کنار رودخانه ارس ضلع شمال شرقی ماکو، چشم‌تان به این تالاب می‌خورد. فضایی دیدنی دارد که با ترکیب آب و کوه و آسمان، صحنه زیبایی را به خصوص در بهار و زمستان می‌سازد؛ در فصل‌های دیگر این تالاب خشک می‌شود. 

 

دریاچه سد بارون

یکی دیگر از مهم‌ترین سدهای این استان را می‌بینید. سد بارون، در 12 کیلومتری جنوب ماکو قرار دارد. در پشت این سد دریاچه بکری وجود دارد که می‌توانید در آن جا بساط پیک‌نیک و ماهیگیری‌تان را راه بیندازید. به خاطر وجود سد بارون، نام این دریاچه نیز به اسم سد نام‌گذاری شده است. 

 

عمارت کلاه فرنگی ماکو

این عمارت شکل و شمایل خانه‌های خان و خان‌زاده‌های قدیم است. برای دیدن این بنا بایستی به خیابان امام رفته و در ضلع شرقی آن، عمارت کلاه فرنگی ماکو را می‌بینید. اینجا متعلق به شخصی به نام علی قلی خان بیات ماکوئی بوده است. قدمت عمارت فرنگی نیز به زمان قاجار برمی‌گردد. به داخل عمارت که بروید، چشم‌تان با دیدن گچ بری‌ها و آیینه‌کاری‌ها و شیشه‌های رنگی قدیمی این عمارت، به وجد می‌آید، به خصوص اگر از تالار آیینه در کاخ گلستان تهران دیدن کرده باشید. این عمارت یک بنای دو طبقه است. از بیرون که نگاه می‌کنید با یک ساختمان هشت ضلعی روبرو هستید، اما از درون طرحی شبیه به صلیب دارد. در بالکن عمارت 20 ستون چوبی با تزئینات گچ‌بری و نقاشی‌های رنگ روغن وجود دارد که جلوه زیبایی به بنا بخشیده است. 

 

خانه سفر قلی خان ماکو

به قلعه شهر که بروید، چشم‌تان به یک خانه کاهگلی قدیمی می‌خورد که به تنهایی توانسته جلوه زیبایی به این منطقه دهد. این خانه متعلق به علی اکبر خان قاجار است و قدمت خانه‌ای که می‌بینید به زمان قاجار برمی‌گردد. 

 

کلیسای مریم مقدس

یکی دیگر از بناهای دیدنی که حتی تصورش را هم نمی‌کردید در ایران وجود داشته باشد، بازدید از منطقه کلیسای مریم مقدس (زور زور) است. یک ساختمان سنگی متعلق به قرن 14 میلادی که در 20 کیلومتری ماکو، به حالت صلیب استوار ایستاده است. بنایی که می‌بینید توسط اسقف اعظم کلیسای تادئوس مقدس ساخته شده است. نام دیگر کلیسای مریم مقدس، زور زور است. همین بنای سنگی با نمای داخلی و خارجی که از سنگ‌های بدون ملاط و تراشیده ساخته شده است، به خاطر جلوگیری از تخریب و ساختن سد آن را به قسمتی مرتفع‌تر منتقل کردند. 

 

کلیسای گئورک مقدس

به روستای مرگن میان ماکو و قره ضیاالدین که بروید، در جنوب شرقی روستای شوط، کلیسای دیدنی گئورک مقدس را با بنای سنگی می‌بینید. این کلیسا متعلق به قرن شانزده میلادی است. در نزدیکی آن چشم‌تان به سنگ‌های صلیبی می‌خورد که نشان از قبرستان ارامنه دارد. این روستا روزگاری برو بیا و جمعیتی داشت اما امروز از آن جمعیت پرهیاهو، خانه‌های تخریب شده‌ای به جا مانده که پس از مهاجرت ارامنه از این منطقه، متروکه باقی‌مانده است. 

 

کاخ و موزه باغچه جوق

با تماشای این بنا احتمالاً چند دقیقه‌ای خیره بمانید. باغچه‌ای قدیمی که در مقابل عمارتی با شکل و شمایل خانه‌های تاریخی قاجار، صفایی را به دل شما می‌اندازد که ناخودآگاه در ذهن‌تان روزهای پرهیاهوی این خانه را تجسم خواهید کرد. کاخ و موزه باغچه جوق متعلق به یکی از سرداران زمان مظفرالدین شاه قاجار بوده است. برای دیدن آن بایستی به روستای باغچه جوق رفته و در آنجا چشم‌تان به معماری تلفیقی فرنگی و ایرانی جلب شود. تزئیناتی که در این کاخ انجام شده است نظر هر گردشگر به خصوص عاشقان معماری را حتماً جلب می‌کند. 

 

تالاب بورآلان

در 150 کیلومتری شهر مرزی پلدشت که بروید، نزدیک مرز ایران ترکیه و ارمنستان، در کنار رودخانه قره سو، تالاب بورآلان را می‌بینید. اینجا با وسعت 250 هکتاری که دارد، دارای چشمه‌های آب گرم است. علاوه بر این، زیستگاه بسیاری از پرندگان در این منطقه است. 

 

روستای قره خاچ

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماکو، دهکده گردشگری قره خاچ است؛ جایی که با داشتن جاذبه‌های طبیعی توانسته یکی از پرمخاطب‌ترین مناطق گردشگری باشد. اینجا دارای مناطقی مانند چشمه چنگیز بلاغی، تپه تریان و جاذبه‌های تفریحی دیگر است که آن را به خصوص برای تفریحات زمستانی مانند اسکی و برف بازی مناسب کرده است. این روستا با چشم‌اندازهای سر به فلک کشیده شما را وا می‌دارد تا در یکی از همان ارتفاعاتی که در این روستا قرار گرفتید برای چند دقیقه تنها خیره به چشم‌انداز شگفت‌آوری باشید که زیر پایتان است. در این میان یک پذیرایی سنتی و محلی کافیست تا لذت روستاگردی‌تان را تکمیل کند. 

 

دخمه سنگی فرهاد

به روستای سنگر در 7 کیلومتری ماکو بروید؛ یک بنای سنگی را در دل کوه و از دل صخره می‌بینید که دارای دو اتاق تو در تو بوده و به وسیله یک راه پله سنگی به کوه رسیده است. جالب است بدانید قدمت دخمه سنگی فرهاد به قرن هشتم میلاد بر می‌گردد.

با هم به قسمتی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی ماکو سر زدیم، کنار آبشار نشستیم و کلیساهای دیدنی و تاریخی را دیدیم. در میان طبیعت سنگی این شهر، عکس‌های دیدنی گرفتیم و حالا در انتظار خاطره شما هستیم. آیا تا به حال به این شهر سفر کردید؟ چه جاذبه‌های دیگری را در ماکو می‌شناسید که دیدن آن خالی از لطف نیست؟ برایمان بنویسید. 


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...